تبیان، دستیار زندگی
امروزه مشکل مسکن، یکی از اموری است که شاید دغدغه بسیاری از افراد از جمله جوانان باشد اما نکته‌ای که جالب است خداوند متعال نیز به یکی از پیامبرانش دستور داد تا مشکل مسکن قومش را برطرف کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل مسکن بنی‌اسرائیل را چه کسی برطرف کرد؟


امروزه مشکل مسکن، یکی از اموری است که شاید دغدغه بسیاری از افراد از جمله جوانان باشد اما نکته‌ای که جالب است خداوند متعال نیز به یکی از پیامبرانش دستور داد تا مشکل مسکن قومش را برطرف کند.


مسکن-اجاره

قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِیهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا وَاجْعَلُواْ بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ؛ و به موسى و برادرش وحى کردیم که شما دو تن براى قوم خود در مصر خانه‏هایى ترتیب دهید و سراهایتان را رو به روى هم قرار دهید و نماز برپا دارید.

به موسی و هارون گفتیم مشکل مسکن بنی‌اسرائیل را حل کنید و برای قوم خود خانه قرار دهید، آنها را از پراکندگی و زندگی طفیلی نجات دهید تا با خانه‌دار شدن، احساس دفاع از وطن هم در آنها زنده شود لکن در شهرسازی، شهرهایتان را به سوی قبله قرار دهید تا بتوانید بدون مشکل اقامه نماز کنید.

در ایران نیز بعضی از شهرهایی که مهندس آن شیخ بهایی بوده، کوچه‌ها و خیابان‌ها طوری است که قبله‌ها مستقیم و بدون انحراف قرار گرفته‌ است.

نکته :

البته معنای دیگری هم برای قبله در این آیه ذکر شده اما با توجه به جمله «اقیموا الصلاة» همین معنا بهتر است.

قبله، رمز شناسایی مسلمانان از دیگران است و به همین دلیل به مسلمین «اهل قبله» می‌گویند، مسلمانان با هر سلیقه و تفکر و از هر نسل و نژادی، باید جهت واحدی داشته باشند

نماز و جهت‌گیری

نمازگزار باید رو به قبله بایستد و جهت و خطّ خود را روشن کند، البته قبله و جهت خود را باید خداوند تعیین کند نه خودش و نه طاغوت‌ها!

قبله، رمز شناسایی مسلمانان از دیگران است و به همین دلیل به مسلمین «اهل قبله» می‌گویند، مسلمانان با هر سلیقه و تفکر و از هر نسل و نژادی، باید جهت واحدی داشته باشند.

اگر مال و مقام، هر لحظه ما را به سویی می‌کشاند هنگام نماز باید دل از همه بکنیم، کسی که جسم خود را رو به خانه خدا کرد آمادگی آن را پیدا می‌کند تا قلب و روح خود را متوجه صاحب خانه کند.

قبله ما کعبه است، اولین خانه‌ای که برای عبادت مردم بنا شد، خانه‌ای که همه انبیا به دورش طواف کرده‌اند، خانه‌ای که ابراهیم (علیه السلام) پایه‌هایش را بالا برده و اسماعیل در کنارش به کارگری پرداخته است.

خانه‌ای که برای همه مردم و برای همیشه درهایش باز است و هیچ کسی در آنجا حق تعرض ندارد. برای همه مردم مقدس و از ملک هر کس آزاد است.

بخش  قرآن تبیان


منبع :

خبرگزاری فارس