تبیان، دستیار زندگی
تلفن های همراه آنقدر پیشرفته شده‌اند که این روزها سیستم عامل اکثر تلفن‌های همراه پیشرفته تر و پیچیده تر از سیستم عامل‌های کامپیوترهای 20 سال گذشته است از جاوا گرفته تا اندروید و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی


تلفن های همراه آنقدر پیشرفته شده‌اند که این روزها سیستم عامل اکثر تلفن‌های همراه پیشرفته تر و پیچیده تر از سیستم عامل‌های کامپیوترهای 20 سال گذشته است؛ از جاوا گرفته تا اندروید و ... .

معمولا سیستم عامل تلفن های همراه به این صورت است كه هر Brand  یا شركت سازنده از نوع خاصی از سیستم عامل ها استفاده می كند و مثل دنیای PC نیست. نمی توان روی هر گوشی، سیستم عامل دیگری نصب كرد.

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

تلفن های همراه و سیستم عامل هایشان

مثلا نوكیا توسعه دهنده و ارائه كننده سیستم عامل سیمبیان است. سونی اریكسون، جاوا و محصولی مانند I-Mate بر مبنای سیستم عامل ویندوز موبایل عرضه می شود . بخوانید در مورد اندرویدی که توسط گوگل توسعه داده شد و هم اکنون نیز در حال پیشرفت است. Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند.

اندروید  open source است

Open source بودن اندروید سبب شده توسعه دهندگان بتوانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کنند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

Google Now یک قابلیت انتخابی است که باعث می شود آب نبات پاستیلی، تلفن شما را برای خواندن تقویم، تاریخچه جست و جو ها و موقعیت های مکانی تان فعال نگه داشته و بر آن اساس کشف کند که شما در چه وقتی به چه چیزی نیاز دارید

کاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند.

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

آبنبات پاستیلی (Jelly Bean) گوگل

گوگل سرانجام اولین اندروید 4.1، یا آب نبات پاستیلی (Jelly Bean) خود را عرضه و به همراه آن  تبلت 7 اینچی مبتنی بر این سیستم عامل که نکسوس 7 نام دارد را نیز معرفی کرد.

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

اگر چه باید مدت زمانی هرچند طولانی منتظر این گوشی و سیستم عاملش باشید اما بهتر است با خصوصیات آن آشنا شوید.

خصوصیات Jelly Bean این سیستم عامل چند میلی ثانیه سریعتر کار می کند شاید این مقدار بسیار ناچیز باشد اما اگر آب نبات پاستیلی را کنار سیستم عامل های قبلی قرار دهید به راحتی در عملکرد آنها متوجه این تغییر خواهید شد. Jelly Bean قابلیتی به نام Sys Trace (ردیابی سیستم) دارد که به توسعه دهندگان و تولید کنندگان این امکان را می دهد تا به راحتی بفهمند چه چیزی در سیستم اختلال ایجاد کرده یا باعث عملکرد کند آن شده است.  

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

از تایپ صوتی تا پیشبینی لغات شما برای اینکه بتوانید از تایپ صوتی استفاده کنید می بایست به اینترنت متصل باشید. در صورتی که به شبکه دسترسی نداشتید می توانید از Jelly Bean استفاده کنید این سیستم عامل از تایپ صوتی به صورت آفلاین هم پشتیبانی می‌کند. تایپ کردن متن هم به طور کلی بهبود یافته و پیش بینی لغات دیکشنری بسیار دقیق تر و منظم تر شده است.

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

Google Now

مهمترین تغییر سیستم جست و جو گوگل که درواقع پاسخ گوگل به سیری (siri) اپل است، Google Now  نام دارد. گوگل در ابتدا S-Voice را ارائه داد اما مقایسه ای که بین این سیستم و سیری اپل انجام شد نشان داد که سیری (siri) تجربه بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، چرا که دستورات را بهتر تفسیر می کند و کمتر نیاز به تکرار دستورات دارد . S- Voice برای تشخیص صدا نیاز به تلاش بیشتری دارد.

Google Now یک قابلیت انتخابی است که باعث می شود آب نبات پاستیلی، تلفن شما را برای خواندن تقویم، تاریخچه جست و جو ها و موقعیت های مکانی تان فعال نگه داشته و بر آن اساس کشف کند که شما در چه وقتی به چه چیزی نیاز دارید مثلا اگر از Google Now در مورد آب و هوای یک شهر پرسیده شود اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد که عملکرد آن از سیری نیز سریعتر است

ارتقاء گوگل با آب‌نبات پاستیلی

خلاصه کلام اینکه ...

اهمیت گلکسی نکسوس را نمی توان انکار کرد. این اسمارت فون ، تنها گوشی اندرویدی بازار است که اندروید خالص را اجرا می کند، بدین معنی که هیچ لایه نرم افزاری روی آن نصب نشده است و تنها گوشی است (البته در کنار نکسوس S) که گوگل اعلام کرده در روز عرضه Jelly Bean  با این سیستم عامل ارتقا خواهد یافت . البته این امر در صورتی ممکن است که ممنوع بودن تولید آن لغو شود!

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Android Jelly Bean 4.1 New Feature Highlights“by Derek Ross”‌

mashable

Google formally introduces us to Jelly Bean