تبیان، دستیار زندگی
آلرژی غذایی، همان پاسخ ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین مواد غذایی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره‌ی حساسیت غذایی


آلرژی غذایی، همان پاسخ ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین مواد غذایی است.


آلرژی غذایی

آلرژی غذایی، همان پاسخ ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین مواد غذایی است.

این واکنش‌ها ممکن است با یا بدون واسطه ایمونوگلوبولین E رخ دهند. واکنش‌های وابسته به ایمونوگلوبولین E، معمولاً پوست و مجاری گوارشی و تنفسی را با علایمی مانند کهیر، استفراغ، اسهال و آسم درگیر می‌کنند. خس‌خس سینه به عنوان یک تظاهر شایع آلرژی غذایی در همراهی با سایر علایم است اما به ندرت ممکن است تنها علامت باشد.

خوراکی‌های آلرژی زا مخصوصاً برای کودکان

ماهی                     1/0 درصد

گندم                       حدود 4/0 درصد

سویا                       حدود 4/0 درصد

بادام‌زمینی              8/0 درصد

تخم‌مرغ                   3/1 درصد

غذاهای دریایی        ١/0 درصد

مغزها                      2/0 درصد

شیر گاو                   25/2 درصد

درمان

درمان آسم در بیماران مبتلا به آلرژی غذایی زمینه‌ای، اهمیت زیادی دارد زیرا این بیماران در معرض خطر حمله‌های آنافیلاکسی مرگبار هستند. تشخیص آلرژی غذا با گرفتن یک شرح‌حال دقیق و توجه به نکته‌های خاص مانند زمان شروع علایم و ارتباط آن‌ها با خوردن غذا شروع می‌شود زیرا واکنش‌های حساسیتی چند ثانیه تا چند دقیقه پس از خوردن غذا آغاز می‌شوند و به ندرت ممکن است پس از 2 ساعت از خوردن غذا رخ دهند.

آلرژی به بادام‌زمینی، مغزها و غذاهای دریایی تقریباً در تمام عمر باقی می‌مانند.

در بزرگسالان هم شایع‌ترین آلرژن‌ها شامل بادام‌زمینی 6/0 درصد، مغزها 5/0

درصد و ماهی 4/0 درصد هستند

حمله‌های آسم غیرقابل توجیه هم که یک ماده غذایی ممکن است به عنوان آغازگر و تشدیدکننده زمینه‌ای دخیل باشد، با توجه به جزئیات دقیق شرح‌حال و در نظر گرفتن سابقه رژیم غذایی در ارتباط با حمله‌های آسم باید تشخیص داده شوند. شناسایی آلرژن و حذف آن از رژیم غذایی در جلوگیری از تماس غیرعمدی با آلرژن مهم‌ترین راه‌حل است. در واقع باید ماده غذایی آلرژی‌زا مشخص و از برنامه غذایی بیمار حذف شود بنابراین آگاهی‌های تغذیه‌ای برای بیمار بسیار ضروری و موثر است.

خلاصه اینکه...

آلرژی غذایی و آسم ممکن است با هم همراهی داشته باشند بنابراین باید توجه ویژه‌ای به بیمارانی که هم مبتلا به آسم هستند و هم آلرژی غذایی داشت زیرا این بیماران در معرض خطر بالایی برای حمله‌های آنافیلاکسی مرگبار هستند. مداخله در رژیم غذایی برای اجتناب از آلرژی بسیار مهم است و آموزش به بیماران در مورد علایم بالینی حمله‌ها و نحوه استفاده از داروها بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین اصول درمان عبارتند از:

حساسیت غذایی

١- حذف ماده غذایی آلرژن از برنامه غذایی بیمار

٢- استفاده از داروهای مناسب با شدت بیماری و عوارض جانبی کم و ایمنی بالا. البته از جمله این داروها، بلوکرها هستند که می‌توان به داروهای آنتی‌هیستامینی یا طبق توصیه‌های جدید، آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم برای درمان آلرژی اشاره کرد. این آنتی‌هیستامین‌ها برخلاف آنتی‌هیستامین‌های نسل قدیم کمتر خواب‌آور هستند و ایمنی بالاتری دارند. مطالعه‌های بالینی متعددی بر خواب‌آور نبودن، شروع سریع اثر در کمتر از 60 دقیقه پس از مصرف دارو و تداوم اثر این داروها به مدت 24 ساعت در بدن حکایت دارند و همه این مزایا، داروهای آنتی‌هیستامینی نسل جدید را به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها بین داروهای آنتی‌هیستامینی تبدیل کرده‌اند.

* آلرژی به بادام‌زمینی، مغزها و غذاهای دریایی تقریباً در تمام عمر باقی می‌مانند. در بزرگسالان هم شایع‌ترین آلرژن‌ها شامل بادام‌زمینی 6/0 درصد، مغزها 5/0 درصد و ماهی 4/0 درصد هستند.

واکنش‌های حساسیتی چند ثانیه تا چند دقیقه پس از خوردن غذا آغاز می‌شوند و به ندرت ممکن است پس از 2 ساعت از خوردن غذا رخ دهند

* معمولاً آلرژی به سویا و گندم تا سنین مدرسه بهبود پیدا می‌کند. بر اساس مطالعه‌های جدید، مشخص شده است آلرژی به شیر گاو در 19 درصد کودکان تا 4 سالگی، 42 درصد تا 8 سالگی و 64 درصد تا 12 سالگی و 79 درصد تا 16 سالگی برطرف می‌شود.

* آلرژی به تخم‌مرغ حدود 4 درصد تا 4 سالگی،12 درصد تا 6 سالگی،37 درصد تا 10 سالگی و 68 درصد تا 16 سالگی قابل ‌درمان است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

7 ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا

آلرژی غذایی و اگزما در کودکان

5 نکته‌ی غذایی برای مقابله با آلرژی

آلرژی به لبنیات

تغذیه در مبتلایان به آسم و آلرژی

غذاهای التهاب زا و ضد التهاب

پیشگیری و طب مکمل در آلرژی غذایی

برای آن ها که آلرژی غذایی دارند

آلرژی کودکان ایرانی به 4 ماده غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.