تبیان، دستیار زندگی
به نظر همین دیروز بود که همه برای ارایه بستنی حصیری (ICS) هیجان زده بودند و سر و دست می شکستند. حالا حدود یک سال گذشته است و گرچه هنوز هم ابزارهای زیادی به ICS مجهز نشده اند، اما آمارهای کلی بسیار برای گوگل خوشحال کننده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با آب‌نبات پاستیلی بیشتر آشنا شوید: اندروید 4.1


به نظر همین دیروز بود که همه برای ارایه بستنی حصیری (ICS) هیجان زده بودند و سر و دست می شکستند. حالا حدود یک سال گذشته است و گرچه هنوز هم ابزارهای زیادی به ICS مجهز نشده اند، اما آمارهای کلی بسیار برای گوگل خوشحال کننده است. بر طبق آمار تاکنون 400 میلیون اندروید فعال شده است و هر روز یک میلیون هم به آن اضافه می شود. این در مقابل آمار سال قبل که 100 میلیون بود، پیشرفت بزرگی محسوب می شود. با کمی تقسیم به عدد 12 فعال سازی در هر ثانیه می رسیم.

حالا نسخه بعدی از راه رسیده است. گرچه جیلی بیلی نام «جدیدترین نسخه اندروید» را یدک می کشد اما آن تغییر فراوانی که از نان زنجبیلی به بستنی حصیری را شاهد بودیم را، در نسخه جدید نمی بینیم.

همانطور که می‌دانید گوگل نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید را با نام Jelly Bean یا آبنبات پاستیلی در کنفرانس هفته گذشته خود معرفی کرد، حال بد نیست که با نکات و ترفندهای مربوط به این سیستم‌عامل به همراه امکانات تازه آن آشنا شویم. در نسخه 4.1 اندروید، نوار اطلاع‌رسانی (Notification bar) با اطلاعاتی از شبکه اجتماعی گوگل پلاس و FourSquare غنی‌تر شده و جستجوی صوتی و همچنین سرویس Google Now نیز در حال آموزش اخلاق و رفتار کاربران هستند. حالا اندروید، موزیکی که در حال شنیدن آن هستیم را نیز تشخیص می‌دهد.

در ادامه با برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های تازه اندروید 4.1 و نکات و ترفندهای مربوط به این سیستم‌عامل آشنا خواهید شد.

با آبنبات پاستیلی بیشتر آشنا شوید: اندروید 4.1

چه آهنگی در حال پخش است؟

چه آهنگی در حال پخش است؟ خواننده آن کیست؟ گوگل سرویسی را با نام What's this song معرفی کرد که شباهت زیادی به SoundHound و Shazam دارد. برای استفاده از این سرویس تنها کافی است تا تلفن خود را در مقابل منبع صدا قرار دهید تا آهنگ در حال پخش را شنیده و آن را تشخیص دهد، سپس مشخصات مربوط به آهنگ، آلبوم و خواننده آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس در قالب یک ویجت در اندروید 4.1 ارایه می‌شود.

Google Now

سرویس Google Now اطلاعاتی در رابطه با زمان و مکانی که در آن حضور دارید، ارائه می‌کند. این سرویس گزارش آب و هوا، ترافیک جاده‌ها و زودترین قطاری که به سمت مقصد شما حرکت می‌کند را قبل از اینکه از خانه به سمت محل کار خارج شوید، ارائه می‌کند. همه این گزارش‌ها نیز بصورت خودکار ارائه می‌شوند. در اندروید آبنبات پاستیلی می‌توانید به کلیه تنظیمات مورد نظر برای استفاده از Google Now دسترسی داشته باشید. متاسفانه این سرویس با توجه به محدودیت‌های فعلی و عدم پشتیبانی صحیح گوگل از سیستم حمل و نقل کشور، برای کاربران ایرانی کاربرد زیادی ندارد.

دوربین و گالری

گوگل تصمیم گرفته در آبنبات پاستیلی، نرم‌افزارهای دوربین و گالری را کمی فانتری کند. در اندروید 4.1 چیدمان عکس‌ها تغییر کرده و تصاویر به شکلی شبیه به کارت‌های روی هم قرار گرفته نمایش داده می‌شوند. در نرم‌افزار دوربین امکان مشاهده عکس‌های قبلی گرفته شده در کنار منظره‌ای که الان قصد گرفتن عکس از آن را دارید، وجود دارد.

قابلیت جدید دیگری که در اندروید 4.1 اضافه شده، بروزرسانی هوشمند است. از این پس برای بروز رسانی نرم‌افزار نیازی نیست کل پکیچ آن را دانلود کنید و در زومان آپدیت تنها بخش‌هایی که تغییر کرده‌اند، بروز خواهند شد. این کار باعث می‌شود تا در هر بار بروزرسانی حجم کمتری از اطلاعات را دانلود کنید

استفاده از صدا بدون نیاز به لمس صفحه

در Google Now می‌توانید بدون نیاز به لمس کردن صفحه و با به زبان آوردن عبارت Google نرم‌افزار Voice Search را اجرا کنید و به جستجوی آنچه نیاز دارید بپردازید.

این قابلیت بخشی از تلاش گوگل برای ارتقاء سطح کیفی سرویس Voice این شرکت و رقابت جدی‌تر با سرویس‌های مشابه مانند Siri است. با این سرویس می‌توانید هر آنچه را که نیاز دارید از طریق موتور جستجوی گوگل بیابید.

لمس دو انگشتی نوار اطلاع رسانی

بسته به نوع اطلاع‌رسانی، در اندروید 4.1 می‌توانید برخی از Notificationها را با لمس دو انگشتی و کشیدن به سمت راست باز نموده تا اطلاعات بیشتری در مورد آن نمایش داده شود. به عنوان مثال پس از گرفتن اسکرین شات از صفحه شما می‌توانید یک تصویر بندانگشتی کوچک از آن را مشاهده کنید و یا با لمس دو انگشتی و کشیدن به سمت پایین تصویر بزرگتر را ببینید. این قابلیت برای ایمیل و یا پیامک‌ها نیز کار می‌کند و حقیقتا کار را راحتر کرده است.

با آبنبات پاستیلی بیشتر آشنا شوید: اندروید 4.1

علاوه بر این، نوار اطلاع‌رسانی‌ها (Notification bar) دستخوش تغییرات دیگری نیز شده و این نوار با گوگل پلاس و Foursquare یکپارچه گردیده است. تصور کنید که یک تماس از دسته رفته (Missed Call) داشته باشید شما از همان نوار اطلاع‌رسانی‌ها می‌توانید به سرعت به آن شماره پیامک ارسال نموده و یا با آن شخص تماس بگیرید. اگر کسی شما را در عکسی تگ کرده باشد شما به راحتی و از طریق همان نوار اطلاع‌رسانی می‌تواند به آن عکس +1 بدهید.

بروز رسانی هوشمند

قابلیت جدید دیگری که در اندروید 4.1 اضافه شده، بروزرسانی هوشمند است. از این پس برای بروز رسانی نرم‌افزار نیازی نیست کل پکیچ آن را دانلود کنید و در زومان آپدیت تنها بخش‌هایی که تغییر کرده‌اند، بروز خواهند شد. این کار باعث می‌شود تا در هر بار بروزرسانی حجم کمتری از اطلاعات را دانلود کنید.

با آبنبات پاستیلی بیشتر آشنا شوید: اندروید 4.1

تغییر سایز خودکار ویجت‌ها

در اندروید 4.1 ویجت‌ها بهبود یافته‌اند و براساس مکانی از صفحه اصلی که آنها را قرار می‌دهید، تغییر سایز پیدا می‌کنند. کاربر همچنین می‌تواند صفحه را بصورت افقی یا عمودی چیدمان کند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی، زومیت