تبیان، دستیار زندگی
بدنه خودرو(اتاق) از ورق های خم شده و تغییر شکل یافته ای که به هم جوش خورده اند، ساخته شده است که برای تقویت این ورق ها از تغییر فرم های موضعی ، تیرهای عرضی و ستون های عمودی استفاده می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتاق (Cab)

اتاق (cab)

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-      شاسی و بدنه

2-      سیستم تعلیق

3-      سیستم ترمز

4-      سیستم فرمان

5-      مولد قدرت (مولد)

6-      سیستم سوخت رسانی

7-      سیستم انتقال قدرت

8-      برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

اتاق (Cab)

بدنه خودرو (اتاق) از ورق های خم  شده و تغییر شکل یافته ای که به هم جوش خورده اند، ساخته شده است که برای تقویت این ورق ها از تغییر فرم های موضعی، تیرهای عرضی و ستون های عمودی استفاده می شود.

ویژگی های کلی که در مورد بدنه خودرو می توان گفت، به شرح زیر می باشد:

1-      ضخامت ورقه ها از  0.6 تا 1.2 میلی متر است.

2-      ضخامت ورق های مصرفی پروفیل ها و ناودان  های تقویت کننده ، حداکثر 3 میلی متر است.

3-      جنس آن ها باید قابلیت کشش داشته باشد که نه تنها دچار پارگی یا ترک نشوند، بلکه به خوبی تغییر شکل داده و شکل قالب را بگیرند. معمولا St12 و St14 استفاده می شود.

4-      معمولا شکل ورق ها در جلو و عقب به گونه ای طراحی می شود که در حدود 30 درصد انرژی ناشی از تصادفات را جذب کند.

5-      این ورق ها باید خاصیت رنگ پذیری داشته باشند، هم چنین ضد زنگ و ضد سایش باشند.

لایه های پلیمری روی ورق های بدنه نصب می کنند تا هم مانع لرزش ورق ها شوند و ارتعاشات و لرزش ها را کاهش می دهد و هم از ایجاد سر و صدا در بدنه جلوگیری می کنند.

می توان گفت که مجموعه اتاق از دو قسمت اصلی تشکیل شده است :

1-      اسکلت بندی  structure

2-      ورق های پوششی (پانل) panels

اسکلت بندی

تعدادی پروفیل و ناودان که به صورت تیرهای طولی، ستون ها و تقویت کننده ورق ها، بخش اصلی اتاق را تشکیل می دهند. این بخش ها باعث استحکام بدنه خودرو می شوند. برای اتصال پروفیل ار جوش CO2 و برای اتصال به ورق و ورق ها به همدیگر، از نقطه جوش (spot weld) استفاده می کنند.

پانل ها

در مورد پانل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-      برای وصل کردن پانل ها به هم، معمولا از پیچ و مهره استفاده می کنند و فقط گاهی اوقات از جوش استفاده می شود.

2-      پانل ها علاوه بر حفظ شکل ظاهری خودرو و زیبایی، در هنگام تصادف از نظر قابلیت جذب انرژی و آیرودینامیک از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

3-      امروزه در برخی خودروها قطعات فایبر گلاس جایگزین پانل ها ی فلزی شده اند. از مزیت های فایبر گلاس ها می توان به وزن کم  آن ها اشاره کرد. هم چنین این قطعات سرو صدای کمتری تولید می کنند ولی هزینه آن ها بالاتر می باشد. از دیگر معایب این فایبرگلاس ها، تردی و شکنندگی است که در برابر ضربه مقاومت کمی از خود نشان می دهند و امکان شکستن آن ها وجود دارد، بنابراین معمولا برای افزایش جذب ضربه توسط قطعات فایبرگلاس از لایه های پلی استر بین آن ها استفاده می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان