تبیان، دستیار زندگی
از قسمت های اصلی خودرو، شاسی و بدنه است. شاسی اسکلت فلزی است که وظیفه آن حمل و نگهداری همه قسمت های خودرو می باشد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاسی و انواع آن

شاسی و انواع آن

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-      شاسی و بدنه

2-      سیستم تعلیق

شاسی و انواع آن

3-      سیستم ترمز

4-      سیستم فرمان

5-      مولد قدرت(مولد)

6-      سیستم سوخت رسانی

7-      سیستم انتقال قدرت

8-      برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

شاسی (Frame)

از قسمت های اصلی خودرو، شاسی و بدنه است. شاسی اسکلت فلزی است که وظیفه آن حمل و نگهداری همه قسمت های خودرو می باشد.  اجزایی چون موتور، گیربکس به صورت صلب به شاسی متصلند و در جای خود ثابت شده اند و اجزایی چون اکسل ها، چرخ ها و مکانیزم فرمان توسط فنربندی به شاسی متصل می شوند.

وظیفه اتاق خودرو، حمل سرنشینان است که به صورت یکپارچه یا اجزا به شاسی متصل می شود.

انواع شاسی و بدنه

شاسی و بدنه یکپارچه (Concrete Frame)

در این حالت، مجموعه اتاق و شاسی می بایستی وزن سرنشینان و وسایل تزئینی داخل اتومبیل را تحمل کند، بنابراین نیروی زیادی بر کف شاسی وارد نمی شود. شاسی از ورق هایی ساخته شده که به منظور افزایش استحکام آن، روی ورق تغییر شکل و برجستگی هایی توسط قالب های فرم دهی ایجاد گردیده است. این برجستگی ها نیروی وارد بر ورق را به مولفه هایی در جهات مختلف تجزیه می کند.

ورق های کف در شاسی های یکپارچه توسط جوش به ستون ها و دیواره های اتاق متصل می گردند، چون شاسی مجزا وجود ندارد، وزن خودرو کمتر شده و مصرف سوخت کاهش می یابد. در نتیجه قدرت بیشتری از موتور، صرف شتاب دهی خودرو می شود.

در این مدل، قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادف زیاد بوده و انرژی ناشی از ضربه برخورد، صرف تغییر شکل ورق ها شده و از انتقال این انرژی به سرنشینان جلوگیری می نماید.

شاسی و بدنه مجزا(Discrete Frame)

در خودروهای سنگین مثل اتوبوس، کامیون کهه وزن زیادی به شاسی وارد می کننند، یک شاسی مجزا که مستحکم است، وجود دارد. شاسی اسکلت بندی فلزی محکمی دارد که کاملا از اتاق جداست، مجموعه اتاق و سایر مجموعه ها روی شاسی نصب شده اند.

شاسی انعطاف پذیری مناسبی دارد تا بتواند در برابر تنش های پیچشی که در اثر عبور چرخ ها از روی همواره های جاده یا در اثر عوامل دیگر ایجاد می شود، از خود مقاومت مطلوبی نشان دهد.

استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین از جمله بزرگترین مزیت شاسی های جدا می باشد. تعویض راحت قطعات و کاهش هزینه هانیز مزیت محسوب می شوند.

استفاده از شاسی مجزا معایبی دارد از جمله افزایش وزن خودرو و کاهش قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادفات است.

شاسی و بدنه نیم مجزا (Semi Discrete Frame)

در برخی از خودروها، قطعات اتاق هم چون کف، ستون ها، بغلی ها به شاسی متصل می باشند و سایر قطعات به صورت مجزا بوده و توسط پیچ یا پرچ به قسمت های مختلف ثابت متصل می شوند که به این گروه از شاسی ها،شاسی و بدنه نیمه مجزا می گویند. این نوع شاسی ها، وزن خیلی سنگین ندارند ولی تعویض قطعات آن ها به راحتی انجام می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان