تبیان، دستیار زندگی
جوانی روزهای سرشار از انرژی و خواستن هاست. روزهایی که بازو را توان بیشتری و فکر را قدرت بالاتری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوراهی وجدان و غریزه در جوانی


جوانی روزهای  سرشار از انرژی و خواستن هاست. روزهایی که  بازو را توان بیشتری و فکر را قدرت بالاتری است.

جوان و دوراهی وجدان و غریزه

فطرت جوان پاک است اما غرایز هم این روزها سرکش تر و قوی تراست . حال یک جوان چگونه باید بین نیازهای غریزی و مجدان خود یک تناسبی ایجاد کند؟

یكى از لحظات حساس در زندگى جوانان موقعى است كه بر سر دو راهى هاى غرایز و وجدان اخلاقى قرار مى گیرند و ناچاراند یكى از آن دو را اختیار نمایند. در این مواقع است كه جوانان دچار دو دلى و تحیر مى گردند و به سوى دو نقطه متضاد كشیده مى شوند.

از یك طرف الهام و نداى وجدان اخلاقى جوان را به سوى خود مى خواند تا به راه فضیلت و شرف انسانى اش سوق دهد و از طرف دیگر، كشش نیرومند غریزه او را به جانب خود مى كشد تا به ارضاى خواهش هاى نفسانى و تمایلات ضد وجدانى اش وادار سازد.

این لحظات خطیر، مكرر در سر راه جوان پیش مى آید و با كوچك ترین غفلت ممكن است بزرگ ترین اشتباه را مرتكب شوند و براى همیشه موجبات ناكامى و تیره بختى خویش را فراهم آورند.

براى آن كه موارد تضاد غرایز و وجدان اخلاقى و تاثیر عمیق آن در زندگى بشر به خوبى روشن گردد، در این بحث پیرامون آن گفت و گو مى شود تا مگر جوانان به اهمیت موضوع پى ببرند و با توجه كامل مراقبت نمایند تا در چنین مواقع حساس از مسیر پاكى و فضیلت منحرف نشوند.

در نهاد هر انسانى به قضاى حكیمانه خداوند، نیرویى آفریده شده كه بدون مربى و معلم ، فضایل و رذایل اخلاقى را مى شناسد و خوى نیك و بد را تشخیص مى دهد. این قوه كه از سرمایه هاى فطرى آدمى است كه به طور طبیعى با سرشت تمام افراد بشر آمیخته شده است.

قرآن شریف از آن نیروى خدا داد در یك جا به الهام الهى و در جاى دیگر به هدایت پروردگار تعبیر نموده است.

و نفس و ما سویها فالهما فجورها و تقویها.  سوره شمس .آیه 7و8

قسم به جان بشر و آن خدایى كه او را موزون و متناسب آفریده و نیك و بدش را به وى الهام كرده است .

روان شناسان ، این نیروى فطرى را به نام وجدان اخلاقى خوانده اند و در كتب روانى به همین اسم پیرامون آن سخن گفته و درباره تاثیر عمیق آن در روان بشر، مبسوطا بحث و گفت و گو كرده اند.

جوان ، به نداى فطرى و الهام وجدان اخلاقى ، عاشق حق و حقیقت و علاقه مند به تنزه و تقدس است . جوان براى نیكى و درستكارى حساسیت مخصوص دارد و از آن لذت مى برد و خشنود مى شود

تفاوت هاى وجدان و عقل اولین نكته اى كه در این موضوع باید مورد تو جه قرار گیرد این است كه وجدان اخلاقى غیر از عقل است و بین آن دو از چند جهت تفاوت است . از آن جمله عقل براى قضاوت ، احتیاج به تنظیم مقدمات و بررسى و مطالعه دقیق دارد تا بتواند از مجموع مقدمات نتیجه بگیرد و نظر خود را اعلام كند. ولى وجدان اخلاقى بى مقدمه و بدون فكر و رویه ، خوب و بد اخلاقى را تشخیص مى دهد و نتیجه را اعلام مى دارد.

دیگر آن كه عقل گاهى در تنظیم مقدمات و نتیجه گیرى اشتباه مى كند و حكم مى كند. به علاوه ، عقل در تمام مسائل مختلف سیاسى ، اقتصادى ، علمى ، اخلاقى ، اجتماعى و تربیتى وارد مى شود و پس از رسیدگى حكم مى كند ولى وجدان اخلاقى تنها در نیك و بدهاى اساسى اخلاق نظر مى دهد، و در سایر مسایل قضاوتى ندارد. خلاصه وجدان اخلاقى و عقل دو نیروى مستقل و ممتاز از یكدیگر هستند و هر یك در راهنمایى بشر فعالیت مخصوص به خود دارد.

جوان و اندیشه پاكى جوان ، به نداى فطرى و الهام وجدان اخلاقى ، عاشق حق و حقیقت و علاقه مند به تنزه و تقدس است . جوان براى نیكى و درستكارى حساسیت مخصوص دارد و از آن لذت مى برد و خشنود مى شود.

جوان همواره در اندیشه پاكى و فضیلت است و مى كوشد كه گفتار و رفتارش بر راستى و درستى استوار باشد .جوان نه تنها بر نادرستى دگران افسوس ‍ مى خورد و از اعمال ناپاك مردم رنج مى برد، بلكه در دل آرزو دارد كه قدرتى به دست آورد تا ناپاكى ها را از بیخ و بن براندازد و دنیاى تازه اى را بر اساس اخلاق و فضیلت و عدل و انصاف پایه گذارى كند.

خودسازى جوان جوانان از یك طرف براى آن كه شخصیت خود را بسازند و افكار و اعمال خویش را در قالبى كه متناسب با زندگى اجتماعى است ، بریزند، احتیاج به رهبرى دارند كه در كارهاى خود از وى سرمشق بگیرند و از رویه و روشش ‍ پیروى كنند و او را الگوى سازندگى خویش قرار دهند.

از طرف دیگر، بر اثر پاك دلى و صفاى باطن ، شیفته سجایاى اخلاقى و صفات عالیه انسانى هستند. مایل اند از وجدان اخلاقى و الهام فطرى خود پیروى كنند و شخصیت خویش را بر پایه نیكى و درستكارى استوار نمایند.

جوان و دوراهی وجدان و غریزه

گرایش جوان به پاكى بدیهى است اگر جوانان با مربى شایسته و با حقیقتى برخورد كنند كه آن ها را به راه پاكى و فضیلت سوق دهد و با روش هاى صحیح تربیتى ، خواهش هاى وجدان اخلاقى آنان را ارضا نمایند، صمیمانه به او مى گروند و دعوتش را اجابت مى نمایند و در كمال خلوص از وى پیروى مى كنند.

تحولات اصلاحى و انقلاب هاى مفیدى كه در اعصار گذشته به رهبرى پیامبران خدا و با كمك و همكارى خالصانه و خستگى ناپذیر نسل جوان ، در ملل و اقوام پیشین اتفاق افتاده ، گواه صادق این مدعى است .

موقعى كه مربیان الهى بین مشركین فاسد الاخلاق و آلوده قیام مى كردند و هدف مقدس خود را، كه دعوت به خداپرستى و فضایل اخلاق بود، به مردم عرضه مى داشتند و با مقالات مستدل و متین خویش آنان را به آیین حق مى خواندند، بیشتر كسانى كه گردشان جمع مى شدند و دعوتشان را صمیمانه اجابت مى كردند، نوبالغان و جوانان بودند، زیرا جوانان سخنان پیامبران را موافق الهام فطرى و نداى وجدانى خود مى یافتند و آن بهترین جوابگوى تمناى فضیلت دوستى خویش مى دیدند.

جوانان با پیروى از مردان الهى ، عالى ترین خواهش فطرى انسانى خود را از ارضا مى كردند و از این راه موجبات خوشبختى و سعادت مادى و معنوى خویش را فراهم مى آورند.

فضیلت پذیرى جوان قال رسول الله صلى الله علیه و آله : او صیكم بالشبان خیرا فانهم ارق افئده ان الله بعثنى بشیرا و نذیرا فحالفنى الشبان و خالفنى الشیوخ ثم قرا فطال علیهم الامد فقست قلوبهم. بحار الانوار

رسول اكرم صلى الله علیه و آله فرمود:

به شماها درباره نوبالغان و جوانان به نیكى سفارش مى كنم كه آن ها دلى رقیق تر و قلبى فضیلت پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبرى برانگیخت تا مردم را به رحمت الهى بشارت دهم و از عذابش بترسانم.

جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند، ولى پیران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفتم برخاستند. سپس ‍ به آیه اى از قرآن اشاره كرد و درباره مردم كهنسال ، كه مدت زندگى آن ها به درازا كشیده و دچار قساوت و سخت دلى شده اند، سخن گفت .

پس شکی در قدرت بالای وجدان در جوانی نیست و اینکه جوانان باید قدر این فطرت الهی را بدانند. خود را در مسیر حق قرار دهند و از محیط های آلوده دوری کنند

پیشواى عالى قدر اسلام ، در ابتداى بعثت ، براى آن كه از شر مشركین و بت پرستان مصون باشد، سه سال مردم را در خفا و به طور پنهانى به اسلام دعوت مى كرد. در این مدت فقط چهل نفر از زن و مرد به آیین مقدسش ‍ گرویدند كه اكثریت قریب به اتفاق آن ها كودكان و نوبالغان و جوانان بودند و سنشان بین ده تا بیست و پنج سال بود.

پس شکی در قدرت بالای وجدان در جوانی نیست و اینکه جوانان باید قدر این فطرت الهی را بدانند. خود را در مسیر حق قرار دهند و از محیط های آلوده دوری کنند. از بزرگان دین و اخلاق کمک بگیرند و در تمام زندگی توکل شان به خدا باشد و از او بخواهند تا کمکشان کند که در این روزها که تحریکات محیطی بسیار زیاد است ، بتوانند بر غریزه شان تسلط یابند.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


کتاب : جوان از منظر عقل و احساس .آقای  فلسفی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.