تبیان، دستیار زندگی
در عصر حاضر و بر اساس تجربه حاصل از آموزش در سالیان گذشته باید پذیرفت كه آموزش الكترونیكی یك ضرورت محسوب می گردد، چرا كه این روش بسیاری از محدودیت های معمول در آموزش فیزیكی را حذف كرده و با افزودن شرایط شبیه سازی شده كمك آموزشی، محیطی ایده آل و آرمانی برا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الكترونیكی یك ضرورت

یادگیری الکترونیکی و ثبت اطلاعات

در عصر حاضر و بر اساس تجربه حاصل از آموزش در سالیان گذشته باید پذیرفت كه آموزش الكترونیكی یك ضرورت محسوب می گردد، چرا كه این روش بسیاری از محدودیت های معمول در آموزش فیزیكی را حذف كرده و با افزودن شرایط شبیه سازی شده كمك آموزشی، محیطی ایده آل و آرمانی برای انتقال اطلاعات آموزشی را فراهم نموده است.

هدف آموزش الکترونیکی:

به طوركلی هدف آموزش الكترونیكی

1.  فراهم نمودن امكان دسترسی یكسان، رایگان و جستجوپذیر در دوره‌های درسی
2.  ایجاد فضای آموزشی یكنواخت برای اقشار مختلف در هر نقطه
3.  بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه‌ مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است .
آموزش الكترونیكی یك ضرورت

به همین دلیل، به ضرورت وجود آن تاكید می كنند!

دلایل نیاز به آموزش الکترونیکی:

1.   نیازهای روزافزون مردم به آموزش
2.   عدم دسترسی آن‌ها به مراكز آموزشی
3.   كمبود امكانات اقتصادی،
4.   كمبود آموزشگران مجرب
5.   هزینه‌های زیادی كه صرف آموزش می‌شود

متخصصان را بر آن داشت كه با كمك فناوری‌های اطلاعات ، روش‌های جدیدی برای آموزش ابداع نمایند كه هم اقتصادی و باكیفیت باشند و هم بتوان با استفاده از آن، به طور هم زمان جمعیت كثیری از فراگیران را تحت آموزش قرار داد.

در گذر به جامعه‌ اطلاعاتی، نقش عمده بر دوش دانش‌آموختگان جامعه است و آموزش و یادگیری می‌باید براساس رویكردهای جدید تنظیم شود. پیش‌نیاز وارد شدن به این پهنه، گسترش سریع و وسیع آموزش الكترونیكی، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی كشور می‌باشد.

یادگیری الکترونیکی و ثبت اطلاعات

چرا آموزش مجازی ضرورت دارد؟

فناوری اطلاعات در جهت گسترش توانمندی های انسان تکوین یافته است و وظیفه دارد اطلاعات مورد نیاز را به سرعت و در طبقه بندی های مورد نظر ارائه کند.

بدیهی است هر مقدار منابع اطلاعاتی وسیع تر، طبقه بندی شده تر و مبتنی بر آخرین یافته های تحقیقاتی باشد بهره وری اندیشه بهتر خواهد بود.

از سویی اینترنت شعور و بلوغ انسان ها را به چالش می کشد، چرا که با نوشتن یک نشانی می توان به درون محیط های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، دایره المعارف شخصیت های تاریخی، آخرین یافته های علوم انسانی و علوم پزشکی و ... دست پیدا کرد.

بر طبق آخرین مقالات ارائه شده در زمینه آموزش الکترونیکی محققان بر این باورند که :

داشتن ارتباط متقابل آموزش الكترونیكی با این دو مقوله سبب می شود وجود این آموزش را ضروری دانست از طرفی می توان این تعریف را بیان كرد كه آموزش الكترونیكی پویا است.

محتوای آن كاملاً به روز است؛ بهترین منابع دسترس‌پذیر در این سیستم آموزشی پیوسته ، كارشناسان خبره هستند. آموزش الكترونیكی نوعی تشریك مساعی است، جامع و فراگیر است، زیرا مطالب آموزشی را از منابع بسیار زیادی فراهم می‌كند.

داشتن ارتباط متقابل آموزش الكترونیكی با دو مقوله فناوری اطلاعات و اینترنت سبب می شود تا وجود این آموزش را ضروری دانست از طرفی می توان این تعریف را بیان كرد كه آموزش الكترونیكی پویا است.

هم چنین اهمیت وجود آموزش الكترونیكی مورد توجه افراد شاغل نیز قرار گرفته است چرا كه این گروه از افراد به هر نحوی امکان حضور در کلاس های درسی معمولی را ندارند، بنابراین این شكل آموزش مناسب‌تر است. تقابل اینترنت و آموزش الكترونیكی در مورد این افراد نیز صدق می كند چرا كه تمام مراحل ثبت نام، پرداخت هزینه ها و امتحانات به صورت الكترونیك و بر روی اینترنت انجام می شود.

آموزش الكترونیكی یك ضرورت

هم چنین در تحقیق دیگری، محققان دریافتند که از مهم ترین دغدغه های دانشجویان نحوه ارتباط و کارآیی استاد است.

دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی داشتند، به شکل معناداری نمرات بهتری در دروس مدیریت اطلاعات، ارتباطات و بیان عقاید داشتند.

طبق آخرین تحقیقات دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی داشتند، به شکل معناداری نمرات بهتری در دروس مدیریت اطلاعات، ارتباطات و بیان عقاید داشتند.

اشاره به این نكته حائز اهمیت است كه رابط‌ه‌ علمی‌ و متدیك‌ دانشجو ومعلم‌, دانشجو و دانشجو به علت‌ وجود منابع‌ غنی‌ علمی‌ و با استفاده‌ از قابلیت‌ حذف‌ زمان‌ و مكان،‌ استفاده‌ بیش تر از آموزش الكترونیك را افزایش‌ خواهد داد.

آموزش الكترونیكی یك ضرورت

ضرورت و اهمیت وجود آموزش الکترونیک از دیدگاه تولید کنندگان محتوای آموزشی این گونه بیان می شود كه  آن ها می توانند مواد آموزشی را با توجه به نیازها در کنار هم چیده و دوره های مختلف آموزشی را پدید آورند تا در سیستم های مختلف قابل بهره برداری باشد.

هم چنین اصلاح و بروز رسانی مواد آموزشی به سادگی امکان پذیر خواهد بود و با توجه به قابلیت استفاده مجدد از مطالب آموزشی، تولید کنندگان قادر خواهند بود مدل های مختلفی برای دوره های آموزشی تهیه کنند.

روش‌های سنتی آموزش، دیگر پاسخگوی این حجم عظیم تقاضا برای آموزش نیست. برخی از محققان این فناوری معتقدند نهضت سوادآموزی الكترونیكی به جای سوادآموزی متعارف، به عنوان یك راه كار برای گذر به جامعه‌ اطلاعاتی و ایجاد یك جامعه الكترونیكی مطرح شده است.

به چه شرایطی نیازمندیم؟

با وجودی که فناوری های جدید موجب استقلال و انعطاف بیشتر امور آموزشی می‌شود، اما جهت به کارگیری این امکانات، باید ساختار سازمانی موسسات عالی نیز متحول شود.

هم چنین جهت استفاده از هر سیستم فناوری نوین در امور آموزشی، لازم است شرایطی چون:

  • ایجاد زیرساخت های قوی فناوری
  • تدوین استانداردهای آموزشی لازم برای ارزیابی آموزش گران و دانشجویان
  • فرهنگ سازی مناسب و تغییر نگرش سنتی جامعه در امر آموزش
  • سرمایه‌گذاری و مشارکت دولت و بخش خصوصی

در این زمینه فراهم شود. از نگاهی دیگر یک سیستم آموزشی الکترونیکی کاری جدید و هنرمندانه و راه حلی جامع می باشد که به موسساتی که خواهان حرکت در مسیر تکنولوژی روز و تغییر روش ها و محیط های آموزشی خود هستند، امکان دستیابی به شیوه های نوین آموزشی را فراهم می نماید.


گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: یگانه داودی