تبیان، دستیار زندگی
امر به معروف و نهی از منکر از جمله فروع دین و واجبات اسلام است که در اسلام سفارش فراوانی نسبت به آن صورت گرفته و از جایگاه و اهمیت والایی برخوردار می باشد. چه بسا هر نهالی پس از غرس، در مسیر رشد خود در معرض آفت ها و تندبادهایی قرار گیرد که عدم توجه به آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا دعایمان مستجاب نمی شود؟

دعا


امر به معروف و نهی از منکر از جمله فروع دین و واجبات اسلام است که در اسلام سفارش فراوانی نسبت به آن صورت گرفته و از جایگاه و اهمیت والایی برخوردار می باشد. چه بسا هر نهالی پس از غرس، در مسیر رشد خود در معرض آفت ها و تندبادهایی قرار گیرد که عدم توجه به آن آفات و آسیب ها سبب از بین رفتن و پژمردن آن می گردد. آسیب زدایی از جامعه اسلامی نیز از جمله وظایف هر فرد مسلمان است. واجب است که آحاد مردم با امر به معروف و نهی از منکر تداوم حیات جامعه خویش را تضمین نمایند.

امر به معروف و نهی از منکر در قرآن

در قرآن کریم آیات فراوانی نسبت به این موضوع آمده، به عنوان نمونه: «یُۆْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ یَأمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ ...اُولئِکَ هُمُ الْصالحینَُ»؛ «کسانی که به خدا و روز رستاخیر ایمان دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و... آنان شایستگانند.»(آل عمران ـ 114)

خداوند در جای دیگر امر به معروف و نهی از منکر را از سوی خود دانسته و در ضرورت آن می فرماید: «اِنَّ اللّهَ یَأمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاحْسانِ وَ ایِتاءِ ذِی القربی وَ یَنْهی عَنِ الفَحشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»؛ «به درستی که پروردگار دستور به عدل و احسان و نیکی به نزدیکان داده و از فحشا و منکر نهی نموده است.»(نحل ـ 90)

از این آیه به خوبی ضرورت این فریضه مشخص می شود.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: اگر [مۆمنان] امر به معروف و نهی از منکر نکنند خداوند اشرار را بر آنان مسلط می گرداند به گونه ای که خوبان آنان دعا می کنند ولی دعایشان مستجاب نمی شود

امر به معروف و نهی از منکر در سخن معصومان(علیهم السلام)

سخنان گهربار معصومان(علیهم السلام) بهترین تفسیر کننده آیات الهی است و از برآیند آن ضرورت این موضوع بیشتر آشکار می شود. برای امر به معروف در سخنان معصومان(علیهم السلام) کارکردهای آشکار و نهان بسیاری بر شمرده شده است، از جمله آن سربلندی مسلمانان و عدم تسلّط اشرار بر شئون جامعه اسلامی است.

امیر مۆمنان(علیه السلام) در این باره می فرمایند: «لا تَتْرُکُوا الأمْرَ بِالْمَعرُوفِ وَ الْنَهی عَنِ المُنْکَرِ فَیُوَلِّ عَلَیْکُمْ أشرارُکُم»؛ «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اشرار [قوم] شما بر شما مسلط خواهند شد.»( نهج البلاغه، نامه 47)

حتی این مسئله سبب عدم استجابت دعای خوبان نیز شده و جامعه در مخمصه ای تاریک و رهایی ناپذیر می افتد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «اِذْ لَمْ یَأمُرُوا بِالْمَعرُوفِ وَ لَمْ یَنْهُوا عَنِ المُنْکرِ سَلَّطَ اللّهُ عَلَیهِم شِرارا فَیَدعُوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا یُستجابُ لَهُم»؛ «اگر [مۆمنان] امر به معروف و نهی از منکر نکنند خداوند اشرار را بر آنان مسلط می گرداند به گونه ای که خوبان آنان دعا می کنند ولی دعایشان مستجاب نمی شود.» (تحف العقول)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

مجله شمیم یاس، فروردین 1386، شماره 49 (مطلبی از ابوالفضل هادی منش)

سایت حوزه

نهج البلاغه نامه 47

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.