تبیان، دستیار زندگی
تابستان جنوب اگرچه همیشه گرم و مرطوب است اما خیلی ها هستند که از فرصت تعطیلات سه ماهه این فصل استفاده می کنند و راهی جزیره کیش می شوند؛ کیشی که عمر آن به 200 میلیون سال می رسد و زیباترین جزیره جنوبی ایران لقب دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امن‌ترین جزیره ایران
امن‌ترین جزیره ایران


تابستان جنوب اگرچه همیشه گرم و مرطوب است اما خیلی ها هستند که از فرصت تعطیلات سه ماهه این فصل استفاده می کنند و راهی جزیره کیش می شوند؛ کیشی که عمر آن به 200 میلیون سال می رسد و زیباترین جزیره جنوبی ایران لقب دارد.

کیش، جزیره ای مرجانی است که مثل بقیه جزایر مرجانی بر اثر گسترش انواع مرجان ها و مواد آلی دیگر بر روی طاقدیس ها، گنبدهای نمکی و مواد آتشفشانی تشکیل شده است. تجمع مرجانها و ترشحات آهکی آن ها، در طول دوران مختلف زمین شناسی در پیدایش جزیره کیش نقش داشته است.

امن‌ترین جزیره ایران

شاید جالب باشد که بدانید این جزیره حدوداً 117 گونه پرنده دارد که بسیاری از آنها در سطح منطقه و حتی جهان نادر و کمیاب هستند، مثل گیلانشاه خالدار، حواصیل سبز، باکلان و پرندگان شکاری از قبیل عقاب دوبرادر، عقاب ماهیگیر، بحری، بالابان، شاهین و دلیجه کوچک.

خوشبختانه کیش از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است. آنقدر که خانم ها در نیمه شب در این جزیره به راحتی بیرون می روند، دوچرخه سواری می کنند و فعالیت های عادی شان را پی می گیرند

یک سفر امن و آرام

به دو طریق می توان به جزیره ی کیش رسید: از طریق هوایی و از طریق دریایی (بوسیله ی کشتی مسافربری، کشتی های حمل خودرو (landing craft) و قایق های تندرو ) کم هزینه ترین راه سفر به کیش تور است. تورهای گردشگری معمولا تخفیف های خوبی برای شما در نظر می گیرند. به خصوص در فصل های گرم سال. البته اگر این تورها در آخرین روزهای هفته، یعنی روزهای منتهی به پنجشنبه و جمعه یا تعطیلات رسمی برگزار شود،  هزینه آن بالاتر خواهد بود. بنابراین برای یک سفر کم هزینه به کیش، اوایل هفته کاری را انتخاب کنید و دور و بر قرمزی های تقویم هم نگردید!

امن‌ترین جزیره ایران

اگر در تابستان به جزیره کیش می روید، سعی کنید از رفت و آمد در اماکن روباز حد فاصل ساعات 10 صبح تا پنج بعداز ظهر خودداری کنید. چون در این صورت به احتمال زیاد دچار گرمازدگی می شود. اما اگر مجبورید در این ساعات بیرون از هتل یا مراکز خرید باشید، چتر، کلاه و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. پوشیدن لباس های تیره هم که اصلا و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خوشبختانه کیش از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است. آنقدر که خانم ها در نیمه شب در این جزیره به راحتی بیرون می روند، دوچرخه سواری می کنند و فعالیت های عادی شان را پی می گیرند.

بهترین زمان بازدید از این جزیره آذر ماه تا پایان فروردین ماه است. چون آفتاب سوزان و هوای گرم و شرجی در ماه های خرداد تا شهریور این جزیره آزاردهنده است.

امن‌ترین جزیره ایران

در کیش چه کنیم؟

کیش را بیشتر به خاطر مراکز خریدش به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند. با این حال این جزیره دیدنی های بسیاری دارد. مثل شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، آب انبار سنتی، مجموعه ی درخت سبز (درخت انجیر معابد)، روستای باغو، کلبه ی هور، کشتی یونانی، پارک ساحلی مرجان، لاک پشت های دریایی، اسکله ی میرمهنا، پارک دلفین ها و باغ پرندگان، پیست کارتینک و باگی، و امکانات ورزش های آبی (جت اسکی، غواصی، پاراشوت و ...)، باشگاه سوارکاری و دوچرخه سواری، قایق های کف شیشه ای، مجموعه ورزشی بولینگ و والیبال ساحلی.

امن‌ترین جزیره ایران

مراكز ورزشی و تفریحات دریایی کیش معمولا از ساعت 9 صبح شروع به كار می كنند و تا غروب آفتاب به کارشان ادامه می دهند.

در سفر به جزیره کیش این فرصت را دارید که سری به جزایر اطراف مثل قشم، درگهان، بندرعباس و... بزنید و از دیدنی های این مناطق هم بازدیدی داشته باشید.

شهری در زیر زمین

قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی امروز به جای آن یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز ساخته شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد. این شهر زیرزمینی جزو بافت تاریخی جزیره به حساب می آید و دیدن آن برای یک بار هم که شده ضروری است!

بد نیست بدانید که خاک های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی است و به همین دلیل خیلی ها تمایل دارند از این خاک برای گل درمانی استفاده کنند.

امن‌ترین جزیره ایران

حریره در جزیره!

بقایای شهری در مرکز ساحل شمالی جزیره کیش قراردارد که به احتمال بسیار قوی در دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی رونق داشته است. این شهر بیش از سه کیلومتر مربع وسعت داشته و بسیار پرجمعیت بوده است. البته آن چه امروز از این شهر به جا مانده حجمی از معماری شهری است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجای مانده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان