تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای تحلیلی به بررسی آثار تخریبی تاخیر در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«فاز دوم هدفمندی یارانه ها» از نگاه تبیان

فاز دوم هدفمندی یارانه ها

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای تحلیلی به بررسی آثار تخریبی تاخیر در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به آثار تاخیر در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت.

ریحانه حمیدی فر در این مقاله می نویسد:««سهمیه بنزین خودروهای شخصی در اول تیر ماه همانند ماه‌های گذشته، شصت لیتر و با بهای هر لیتر چهارصد تومان واریز می‌شود». این بخشی از سخنان دیروز عبدالله جلالی، معاونت مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور است. روی دیگر این گفته آن که قانون هدفمندی یارانه‌ها در تیر ماه نیز اجرا نخواهد شد.

در حالی که همچنان کار‌شناسان و نمایندگان مجلس درباره دیرکرد در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور هشدار می‌دهند، گویا دولت هنوز تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای این طرح ندارد. این در حالی است که دیرکرد بیش از اندازه در این طرح، می‌تواند مشکلات اساسی برای ماه‌های پایانی سال رقم بزند.مجلس در اسفند ماه سال گذشته، به علت درخواست صنعتگران و تولید کنندگان، با مصوبه‌ای، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را برای دولت تا پایان بهار امسال ممنوع کرد؛ بنابراین، دولت مکلف شد، در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سه ماهه نخست سال 1391 نیز همچون سه ماه پایانی سال 1390 کار کند.این امر همچنین به این معنا بود که دست دولت برای اعمال تغییرات خودخواسته در نحوه اجرا و تغییر در آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، تا تصویب قانون بودجه 91 بسته شد. پس از تصویب قانون بودجه، اما همه چیز به یکباره تغییر کرد و مجلس درآمدهایی را که دولت از محل اصلاح قیمت‌ها مد نظر داشت، به نصف کاهش داد.

محمود احمدی‌نژاد در ابلاغیه قانون بودجه ـ که سه روز دیرکرد داشت ـ شکایت‌های خود را از قانون مصوب مجلس بیان کرد و این آغاز ابهامات در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بود.

هرچند مسئولان دولتی قانون بودجه 91 مجلس را دستاویزی برای دیرکرد در اجرا و در راستای برنامه‌ریزی دوباره برای نحوه و زمان اجرا، کرده‌اند، باید گفت سخنان ایشان به گونه‌ای است که گویا تمایل چندانی برای اجرای فاز دوم قانون ـ به هر دلیل ـ ندارند.»

تنظیم: هومن بهلولی