تبیان، دستیار زندگی
همزمان با سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و به منظور اطلاع رسانی به کاربران محیط مجازی، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی تولید ملی در سیره علما پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید ملی در سیره علما

سال تولید ملی

همزمان با سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و به منظور اطلاع رسانی به کاربران محیط مجازی، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی تولید ملی در سیره علما پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش حوزه علمیه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به منظور گرامیداشت سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، در مقاله ای به بررسی تولید ملی در سیره عملی علما و بزرگان دین پرداخت.

احمد اولیایی در این مقاله می نویسد:«مقام معظم رهبری سال 1391 را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند. ایشان در پیام نوروزی خود تصریح فرمودند: "اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‌ى تولید داخلى را، آنچنان كه شایسته‌ى آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‌اى از تلاشهاى دشمن ناكام خواهد ماند."

حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی، یکی از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی است که موجب تقویت و شکوفایی اقتصاد ملی نیز می گردد. علما و فقهای ما نیز، با پی بردن به فعالیت های استعماری دشمنان اسلام در زمینه اقتصادی، اقدامات ارزشمندی را نسبت به تقویت اقتصاد داخلی و حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی انجام دادند وراه را بر روی نفوذ بیگانگان بستند که نمونه های فراوانی از این موارد در تاریخ ذکر شده است .در آغاز استقرار مشروطیت انگلستان و روسیه درصدد برآمدند از ضعف اقتصادى دولت بهره برند و با دادن کمکهاى مالى پایه هاى نفوذ خود را محکم تر کنند;

از این روى توسط ایادى خود در مجلس و دولت انتشار دادند: چون کار دولت پریشان و نیاز به چهار کرور پول دارد و در صورت نرسیدن فورى دو کرور آن تمام ادارات دولتى از کار خواهند افتاد دو دولت انگلیس و روس پذیرفته اند که به دولت ایران وام بدهند امّا با این شرایط که پول با نظارت آنان مصرف شود و گمرگ شمال و جنوب و پستخانه و تلگرافخانه به ضمانت در نزد آن دو دولت باشد.این پیشنهاد که مقدمه وابستگى به بیگانگان بود و دست اندازى به اقتصاد ایران به شمار مى آمد با مخالفت شدید علماء روبه رو شد.

از جمله علماى عراق به آیت الله شیخ محمد باقر بهاری همدانی مجتهد همدان ماموریت دادند به تمام سفارتخانه ها اعلام دارد که دولتهاى بیگانه حق استقراض به شاه را ندارند و مسۆولیت این کار بر عهده خود آنان خواهد بود.

علماى ایران پیشنهاد کردند که براى رفع نیازمندیهاى دولت از مردم استمداد شود و بانک ملى تشکیل گردد. مردم تشویق شوند تا سرمایه هاى خود را به بانک تحویل داده و سهام دریافت بدارند. علما و طلاب در این حرکت ملى جلودار شدند تا جایى که:طلاب براى مقابله با استقراض خارجى کتابهاى خود را فروختند.»

تنظیم: هومن بهلولی