تبیان، دستیار زندگی
از امام صادق و امام هادی (علیهماالسلام) روایت شده است که حضرت نوح (علیه السلام) دو هزار و پانصد سال عمر کرد. به همین دلیل وی را شیخ النبیاء می نامند. عمر طولانی حضرت صاحب الزمان (عج) نیز همانند حضرت نوع (علیه السلام) است. بنابر این روایات امام زمان (عج)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام مهدی(عج) عصاره ی خلقت!

امام زمان


پیرامون امام عصر(عج) هر آنچه نگاشته شود باز هم کم است. زیرا باید خود را با شناخت او تجهیز کنیم. و راه بندگی را بپیماییم. امام عصر ما مهدی(عج) عصاره ی خلقت است و همه ی خوبی ها در او جمعند. از همه ی انبیای پیشین تا همه ی اولیای واپسین همگی در او خلاصه می شوند. او رمز بندگی پروردگار است و چه نیکوست شناخت او هر چند به قدر بضاعت اندکمان!


حضرت مهدی(عج) و شباهت به انبیاء الهی

حضرت مهدی(عج) به انبیای الهی شباهت دارد و اصل خوبی ها در اوست. براساس قرآن و روایات شریف می توان به برخی از این ویژگی ها در مقام مقایسه با سایر انبیاء دست یافت.

شباهت به حضرت آدم(علیه السلام)

خداوند متعال حضرت آدم را خلیفه ی خود در تمام زمین قرار داد و در قرآن مجید درباره ی او چنین فرمود: "إنی جاعل فی الارض خلیفه؛ من در زمین جانشین خواهم گماشت." (بقره/30) همچنین خداوند متعال امام عصر (عج) را خلیفه خود در روی زمین قرار خواهد داد. چنانکه قرآن کریم می فرماید: "وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیَستََخلِفَنَهم فی الارض....؛ خدا کسانی از شما را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در روی زمین جانشین خود قرار دهد." (نور/55)

در ذیل آیه ی شریفه امام صادق (علیه السلام) فرمودند که او قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) است و هنگام ظهورش در مکه معظمه دست بر صورت می کشد و می گوید: "وقالو الحمد لله الذّی صَدَقنا وَعده و أورثنا الارضَ نَتَّبَوء مِن الجَنّة حیثُ نَشاءُ فنعمَ أجر العاملین ؛ حمد و ثنا مخصوص خداوندی است که وعده اش را در حق ما تحقق بخشید و ما را وارث زمین گردانید. از بهشت هر کجا بخواهیم مسکن می گزینیم که پاداش عمل کنندگان چقدر نیکوست." (زمر/74)

بر اساس قرآن کریم، فرشتگان الهی برای یاری حضرت لوط (علیه السلام) فرود آمدند و گفتند: ای لوط همانا ما فرستادگان پروردگارت هستیم و هرگز دست آزار آنان به تو نخواهد رسید." در روایات آمده است در هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) به امر پروردگار متعال، فرشتگان به یاری آن حضرت خواهند آمد

شباهت به حضرت نوح (علیه السلام)

از امام صادق و امام هادی (علیهما السلام) روایت شده است که حضرت نوح (علیه السلام) دو هزار و پانصد سال عمر کرد. به همین دلیل وی را شیخ الانبیاء می نامند. عمر طولانی حضرت صاحب الزمان (عج) نیز همانند حضرت نوع (علیه السلام) است. بنابر این روایات امام زمان (عج) در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری متولد شدند. اکنون عمر شریف ایشان بیش از هزار و صد و هفتاد سال می باشد. به همین دلیل حضرت را شیخ الاوصیاء لقب داده اند.

شباهت به حضرت هود (علیه السلام)

خداوند متعال در قرآن به کیفر مخالفان حضرت هود(علیه السلام) اشاره کرده است و فرموده است که کسانی را که با حضرت هود (علیه السلام) مخالفت می کردند و به مواعظ ایشان گوش نمی کردند، با باد عقیم هلاک کرد: "فی عادٍ إذ إرسلنا علیهم الرّیحَ العقیم؛ در قوم عاد چون بر سر آنان باد مهلک را فرستادیم" (ذاریات/41) در مورد امام زمان (عج) نیز آمده است که بنابر روایات، خداوند متعال جمعی از کافران و مخالفان حضرت را با باد سیاهی نابود می کند.

حضرت ابراهیم

شباهت به حضرت ابراهیم (علیه السلام)

براساس روایات شریفه، دوران حمل و سپس ولادت حضرت ابراهیم (علیه السلام) به علت خطر نمرود مخفیانه بود. دوران حمل و سپس ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) نیز به علت خطر خلفای ظالم بنی عباس مخفیانه صورت گرفت. همچنین هنگامی که حضرت ابراهیم (علیه السلام) به دستور نمرود، حاکم ستمگر به آتش افکنده شد جبرئیل برای ایشان جامه ای از بهشت آورد و به اذن الهی ابراهیم (علیه السلام) از آتش نجات پیدا کرد.

بر اساس روایات شریفه، حضرت مهدی (عج) نیز هنگام قیام همان جامه را خواهد پوشید.

شباهت به حضرت لوط (علیه السلام)

بر اساس قرآن کریم، فرشتگان الهی برای یاری حضرت لوط (علیه السلام) فرود آمدند و گفتند: "یا لوطُ إنّا رُسلُ ربّکَ لن یَصِلوُا إلیک؛ ای لوط همانا ما فرستادگان پروردگارت هستیم و هرگز دست آزار آنان به تو نخواهد رسید." (هود/81) در روایات آمده است در هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) به امر پروردگار متعال، فرشتگان به یاری آن حضرت خواهند آمد.

از امام صادق و امام هادی (علیهما السلام) روایت شده است که حضرت نوح (علیه السلام) دو هزار و پانصد سال عمر کرد. به همین دلیل وی را شیخ النبیاء می نامند. عمر طولانی حضرت صاحب الزمان (عج) نیز همانند حضرت نوع (علیه السلام) است. بنابر این روایات امام زمان (عج) در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری متولد شدند. اکنون عمر شریف ایشان بیش از هزار و صد و هفتاد سال می باشد. به همین دلیل حضرت را شیخ الاوصیاء لقب داده اند

شباهت به حضرت یوسف (علیه السلام)

حضرت یوسف (علیه السلام) زیباترین فرد اهل زمان خود بود. امام عصر (عج) نیز زیباترین اهل زمان خویش است. همچنین خداوند متعال امر حضرت یوسف (علیه السلام) را در یک شب اصلاح فرمود که پادشاه مصر شد. خداوند نیز امر قائم (عج) را در یک شب اصلاح می فرماید. پس در آن شب یاران آن حضرت از دورترین نقاط جهان به دور او جمع می شوند و آن حضرت بر تمام جهان سلطه خواهد یافت.

شباهت به حضرت خضر (علیه السلام)

خداوند متعال عمر حضرت خضر (علیه السلام) را طولانی کرده است و او اکنون زنده است. امام زمان (عج) نیز به اذن الهی از عمر طولانی برخوردارند. طول عمر حضرت خضر (علیه السلام) خود می تواند شاهدی زنده بر وجود حضرت بقیه الله الاعظم (عج) باشد.

بر اساس روایات نام اصلی حضرت خضر (علیه السلام) "بلیا" است. او را خضر نامیدند به معنای سبزی زیرا هر گاه نماز می گزارد اطرافش سبز می شد و هر چوب خشکی را لمس می فرمود بر آن شاخ و برگ می رویید. در روایات آمده است که حضرت مهدی (عج) نیز از هر سرزمینی که بگذرد، آب از آن سرزمین می جوشد و آبادانی و سرسبزی به آن مکان هدیه می شود.

کلام پایانی .....

گرچه شباهت هایی که ذهن قاصر و کوتاه ما میان همچون اویی و انبیای الهی می یاید و نمی از دریای وجودش را نیز نشان نمی دهد اما .... بهانه هایی است برای از او سرودن در این بیابان های بی نشان از او.

ادامه دارد ...

                                                                                                                                                              ن. رادفر

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1-     نجم الثافب

2-     مکیان المکارم – ج1

3-     تفسیر المیزان – علامه طباطبائی

4-     عطر انتظار – سید محمد رضا طباطبایی نسب – ج14

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.