تبیان، دستیار زندگی
گاهی مبغوض تربن حلال خدا اجتناب ناپذیر است اما باید تا آخرین نفس تلاش کرد .اصلاح روابط بهتر از تخریب آن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر باید و نباید های جدایی

طلاق در اسلام (1)


گاهی مبغوض تربن حلال خدا اجتناب ناپذیر است اما باید تا آخرین نفس تلاش کرد .اصلاح روابط بهتر از تخریب آن است.

جدایی، طلاق

طلاق، دو مرتبه است ، باید به طور شایسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نماید)، یا با نیكى او را رها سازد (و از او جدا شود). و براى شما حلال نیست كه چیزى از آنچه به آنها داده‏اید، پس بگیرید مگر اینكه دو همسر، بترسند كه حدود الهى را برپا ندارند. اگر بترسید كه حدود الهى را رعایت نكنند، مانعى براى آنها نیست كه زن، فدیه و عوضى بپردازد (و طلاق بگیرد). اینها حدود و مرزهاى الهى است از آن، تجاوز نكنید! و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است. (بقره ،229)

طلاق از مسایل اجتماعی است که جامعه به آن مبتلا می باشد ؛ ومتأسفانه آمار آن روز به روز افزایش   می یابد . اسلام با این آن را « مغبوض ترین حلال » نامیده است ولی گاهی برای جلوگیری از بدتر ( عدم رعایت حدود الهی ) ، جواز می دهد . ودستوراتی حیات بخشی در این زمینه نیز دارد . برای بررسی دستورات اسلام در مورد طلاق ، می بایست در سه حالت قبل،حین و بعد طلاق را بررسی کرد ، تا نگاه حکیمانه اسلام را در یابیم.

قبل از طلاق

مذمت طلاق

اولین نکته ای که باید توجه داشت ، جایگاه طلاق در اسلام است .در قرآن نیز به بحث طلاق ، بیش از دیگر مباحث زندگی زناشویی پرداخته است .  طلاق ، از احکامی که به عنوان مبغوض ترین  حلال خدا بیان شده است :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ....... وَ مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیْتٍ یُخْرَبُ فِی الْإِسْلَامِ بِالْفُرْقَةِ یَعْنِی الطَّلَاقَ

پیامبر (ص)  فرمود ....... هیچ چیز پیش خدا مبغوض تراز خانه ای که در آن اسلام به وسیله جدایی وطلاق خراب شود ، نیست .»  (كافى ج 5 ص 328)

زنی که بدون دلیل تقاضای طلاق کند ، از بوی بهشت محروم می شود

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَیُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا الطَّلَاقَ مِنْ غَیْرِ بَأْسٍ لَمْ تَرَحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ 

پیامبر ( ص) فرمودند :  هر زنی که بدون مشکلی از شوهرش تقاضای طلاق نماید ،هرگز بوی بهشت را نخواهد حس کرد (مستدرك‏الوسائل ، ج 15 ، ص 316  ).

بنابراین اسلام در حالی که مبحث « طلاق » را مطرح کرده است ، ولی آن را به عنوان آخرین چاره ای که از فسادیزرگ ترین جلوگیری می کند، می داند ؛ نه آن که با کمی ترین مشکل  ، از این حلال استفاده شود .زیرا با طلاق مشکلات روحی واجتماعی برای زن ومرد وبه خصوص فرزندان به وجود می آید . بعضی از این مشکلات می تواند به معضلات اجتماعی تبدیل شود. لذا پیامد های « طلاق » فراوان می باشد، و باید تا جایی که ممکن است از آن وقوع آن جلوگیری شود .بسیاری از زوج هایی که دارای مشکلاتی هستند ،می تواند با مراجعه به مشاور ، با کسب اطلاعاتی پیرامون مشلات خود،  آن را کنترل نمایند وبه زندگی زناشویی خود رونق ببخشند ، وبدین وسیله خود و فرزندان خویش را پیامد های طلاق محفوظ نمایند.

پیامد های طلاق آن قدر زیاد وزشت هستند که خدای مهربان در کتاب انسان سازش ، به زن می فرماید اگر از مقداری حقوق خود بگذرد ، بهتر است از آن که طلاق بگیرد

تقدم صبر،بر طلاق

زوج ها بر اثر اختلافاتی که با هم دارند ، مدت ها بایکدیگر دعوا ونزاع دارند . از هم خسته می شوند ، ناامیدانه اقدام به تقاضای «طلاق » می کنند ؛ تصور می کنند که از این زندگی جهنمی نجات خواهند یافت !

آیا راه دیگری وجود ندارد ؟ آیا امکان اصلاح نیست ؟ آیا واقعاً زندگی بعد از طلاق آرامش بخش است ؟

خدا در قرآن ، صبر را وسیله جلب کمک ملائکه معرفی می کند :

  بَلى‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمینَ

آرى، (امروز هم) اگر صبر نمایید و تقوا پیشه كنید، و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، كه نشانه‏هایى با خود دارند، مدد خواهد داد! (ال عمران، 125)

ْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَیْرٌ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ

و صبر کنید، براى شما بهتر است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است. ( نساء ، 25)

در بسیاری از مواقع« گذشت زمان » ،ایجاد تجربه ،در زوج ها نموده ومشکلات خود به خود بر طرف می گردد ؛ وخودنگهداری وصبر نمودن ، موجب تغییر رفتار در همسر می شود.

به تعبیر قرآن در سوره طلاق ، انسان از مشکلات خارج می شود:

وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا ؛ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ  وَ مَن یَتَوَكلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ  إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ  قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدْرًا(3)

و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند ، و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد و هر كس بر خدا توكّل كند،خداوند كفایت امرش را مى‏كند .فرمان خود را به انجام مى‏رساند و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است! ( طلاق ، 3ـ2)

جدایی، طلاق

چنان چه ، با صبر و خود نگهداری تغییری در همسرم به وقوع نپیوست ، من در نزد خدا مأجور هستم و با حضرت زهرا(س) محشور می شوم.

گذشت از حقوق خود،افضل از طلاق

پیامد های طلاق آن قدر زیاد وزشت هستند که خدای مهربان در کتاب انسان سازش ، به زن می فرماید اگر از مقداری حقوق خود بگذرد ، بهتر است از آن که طلاق بگیرد :

وَ إِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیهِْمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنهَُمَا صُلْحًا  وَ الصُّلْحُ خَیرٌْ  وَ أُحْضرَِتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ  وَ إِن تُحْسِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا(128)

و اگر زنى، از طغیان و سركشى یا اعراضِ شوهرش، بیم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و زن یا مرد، از پاره‏اى از حقوق خود، بخاطر صلح، می گذرد.) و صلح، بهتر است اگر چه مردم (طبق غریزه حبّ ذات، در این گونه موارد) بخل مى‏ورزند. و اگر نیكى كنید و پرهیزگارى پیشه سازید (و بخاطر صلح، بگذرید)، خداوند به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد). (نساء ،128)

در هر صورت اگر زوجین در هر شرایطی از وقوع طلاق جلوگیری کنند به نفع شان است ؛ مگر آن که ادامه زندگی موجب ازبین رفتن حدود خدا شود وانسان به گناه ومعصیت بیفتد ؛ ودر مقابل مشکلات نتوانند صبر نمایند ؛ در این صورت می توانند مبادرت به طلاق کنند به شزط آن رعایت موازینی  که در اسلام طرح شده است .

در  مقالات بعدی به وظایف حین طلاق وبعد از طلاق پرداخته می شود ؛ با مطالعه این مقالات و در اختیار قرار دادن کسانی که مبتلا هستند ؛ت زندگی آنها را نجات بخشید ویا اآسیب های طلاق را به حداقل برسانید وپیش خدا مأ جور باشید .

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.