تبیان، دستیار زندگی
گوگل از دو سال پیش برسر فشار برای سانسور اینترنتی با دولت چین روبرو شده و این پنجمین بار است که چنین گزارشی از درخواست ‌های دولت‌ ها از آنها را منتشر می ‌کند. این فهرست نشان از فشاری است که دولت ‌ها روی این شرکت اینترنتی دارند که هویت و اطلاعات شخصی بیش ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین افشاگری گوگل!


گوگل از دو سال پیش برسر فشار برای سانسور اینترنتی با دولت چین روبرو شده و این پنجمین بار است که چنین گزارشی از درخواست ‌های دولت‌ ها از آنها را منتشر می ‌کند. این فهرست نشان از فشاری است که دولت ‌ها روی این شرکت اینترنتی دارند که هویت و اطلاعات شخصی بیش از یک میلیارد تن در جهان را در اختیار گرفته یا به آن دسترسی داشته باشند.

سرگی برین-گوگل

"سرگئی برین"، یکی از بنیانگذاران گوگل و مدیر فناوری این شرکت آمریکایی، در سخنانی گفت شفافیت و جهان‌ شمولی استفاده از اینترنت که این شبکه جهانی بر مبنای آن پایه‌ گذاری شده است، به شدت در معرض خطر قرار دارد. شرکت گوگل اعلام کرد دولت ‌هایی در جهان و در راس آنها آمریکا درخواست ‌های روزافزونی از این شرکت دارند و می‌ خواهند به اطلاعات و مشخصات شماری از کاربران محصولات گوگل از جمله سایت یوتیوب، دسترسی داشته باشند.

به گزارشی از آسوشیتدپرس، شرکت گوگل روز یکشنبه مختصری از درخواست‌ هایی که دولت ‌ها از این شرکت دارند را منتشر کرده که برگرفته از درخواست ‌های مطرح شده در شش ماه دوم سال گذشته میلادی، سال 2011 است. گوگل از دو سال پیش برسر فشار برای سانسور اینترنتی با دولت چین روبرو شده و این پنجمین بار است که چنین گزارشی از درخواست ‌های دولت‌ ها از آنها را منتشر می ‌کند. این فهرست نشان از فشاری است که دولت ‌ها روی این شرکت اینترنتی دارند که هویت و اطلاعات شخصی بیش از یک میلیارد تن در جهان را در اختیار گرفته یا به آن دسترسی داشته باشند.

اما گوگل می‌ گوید درخواست‌ های رو به افزایشی هم از سوی دولت‌ ها دریافت کرده که می‌ خواهند عقاید سیاسی خود را گسترش دهند یا دیدگاهی که با آن موافق نیستند را سرکوب کنند

به گفته مسئولان گوگل، این شرکت تلاش دارد ضمن مقاومت در برابر هرگونه دستیابی به هویت کارکنان، با قوانین داخلی کشور‌ها همکاری داشته باشد. شرکت گوگل به جز موتور جست ‌و ‌جوی معروف و پیشرفته ‌اش، سرویس‌ های پربیننده و پرطرفداری چون یوتیوب دارد. همچنین از سال گذشته گوگل پلاس که شبکه ‌ای اجتماعی است را راه‌ اندازی کرده که در حال حاضر حدود 170 میلیون کاربر دارد. گوگل همچنین با سیستم عامل آندروید، روی موبایل و تلفن ‌های هوشمند هم حضور جدی دارد.

این گزارش می ‌گوید: "خیلی از این درخواست‌ ها، مشروع و منطقی است و برخی از دولت ‌ها می‌ خواهند جلوی کسانی که نفرت گستری می‌ کنند یا مبادرت به سرقت اطلاعات شخصی یا بانکی دیگران می‌ کنند را پیدا کرده و دستگیر کنند." اما گوگل می‌ گوید درخواست‌ های رو به افزایشی هم از سوی دولت‌ ها دریافت کرده که می‌ خواهند عقاید سیاسی خود را گسترش دهند یا دیدگاهی که با آن موافق نیستند را سرکوب کنند.

"دوروتی چو" کار‌شناس ارشد سیاست کاری گوگل گفته است: این آمار نگران کننده است چرا که نه تنها آزادی بیان را تهدید می ‌کند، که برخی از این درخواست ‌ها از سوی کشورهایی می ‌آید که گمان نمی‌ کنید که چنین چیزهایی را دنبال کنند.

با این حال درخواست محدود و سانسور کردن آمریکا از سوی آمریکا خیلی بیشتر از برزیل است

به ویژه کشورهای غربی که تداعی کننده سانسور نیستند. به گزارش آسوشیتد پرس، به نظر می ‌رسد منظور این گفته‌ ها کشور آمریکا باشد که طبق دستور دادستان و پلیس و حکم دادگاه طی شش ماه دوم سال پیش، 187 درخواست برای دستیابی به مشخصات و هویت کاربران به گوگل داده‌اند. آماری که شش ماه اول سال پیش، 92 مورد بود و تقریبا دو برابر شده است. برزیل در شش ماه اول سال پیش224 درخواست دستیابی به اطلاعات شخصی مطرح کرده بود که در شش ماهه دوم سال قبل، به 194 مورد کاهش داشته است. با این حال درخواست محدود و سانسور کردن آمریکا از سوی آمریکا خیلی بیشتر از برزیل است.

گوگل

برزیل درخواست حذف 554 مورد را مطرح کرده در حالی که آمریکا نزدیک به شش 1200 درخواست این چنینی داشته است. دولت آمریکا نزدیک به 117 درخواست حکم قضایی و طبق رای قاضی برای خارج کردن 218 مورد از گوگل صادر کرده که به گفته گوگل، نزدیک به 25 درصد از این درخواست‌ ها اجرا شده است .این درخواست‌ها در مورد مسائل و موارد بی‌احترامی یا بدنام کردن افراد حقیقی یا حقوقی بوده است.

در میان دیگر کشور‌ها می ‌توان به آلمان اشاره کرد که 103 مورد درخواست برای حذف محتوا داشته (18 درصد افزایش نسبت به شش ماه اول سال قبل) و هند 101 مورد برای درخواست حذف محتوا که 49 درصد نسبت به شش ماه اول سال قبل افزایش داشته است. چهار کشور بولیوی، جمهوری چک، اردن و اوکراین برای نخستین بار از گوگل درخواست کرده ‌اند که محتوا را حذف کند. گزارش شرکت گوگل اشاره‌ ای به چین یا ایران نکرده چرا که این دو کشور محصولات گوگل را فیلتر کرده و دسترسی به آن را نمی ‌دهند.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / ایران ایشاب