تبیان، دستیار زندگی
در روز 31 شهریور 59 هواپیماهای عراق، غافلگیرانه و با تقلید از حملة نیروی هوایی اسرائیل علیه مصر در جنگ شش روزه، اقدام به تعرض نموده و برای فلج كردن نیروی هوایی ایران، پایگاه‌های این نیرو را در چند نقطه بمباران می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین حمله نیروی هوایی ایران


در روز 31 شهریور 59 هواپیماهای عراق، غافلگیرانه و با تقلید از حملة نیروی هوایی اسرائیل علیه مصر در جنگ شش روزه، اقدام به تعرض نموده و برای فلج كردن نیروی هوایی ایران، پایگاه‌های این نیرو را در چند نقطه بمباران می‌كنند.

نیروی هوایی کشور

در پی این بمباران‌ها، رادیو بغداد در اخبار خود اعلام می‌كند كه اكثر پایگاه‌ها و باندهای پرواز هوایی ایران را بمباران كرده است و طی پیامی از خلبان‌های ایرانی درخواست می‌كند خود را به عراق رسانده وپناهنده شوند. همین رادیو طی تحلیلی اظهار می‌دارد كه پس از كودتای نوژه، تعداد زیادی از خلبان‌های ایرانی از نیروی هوایی اخراج شده‌اند و همچنین به دلیل خروج مستشاران خارجی كسی قادر نیست هواپیماهای جنگی ایران را در حالت عملیّات نگه‌داشته و آنها را به‌ كارگیرد و باز در تكمیل این جنگ روانی اعلام می‌كند كه به خاطر آتش‌سوزی پالایشگاه آبادان، دیگر سوختی وجود ندارد.همه چیز بیانگر آن است كه از سوی آسمان هیچ خطری متوجه عراق نیست. با تجاوز رسمی عراق، همه منتظرند كه كدام نیرو اولین پاسخ این تجاوز را خواهد داد. كمتر از 20 ساعت پس از حملة عراق به فرودگاههای ایران، 140 فروند جنگنده ایرانی در حریم هوایی بغداد ظاهر می‌شوند و طی عملیات برق‌آسا چندین پایگاه نظامی و دیگر مراكز مهم و حساس را در بغداد و سایر شهرهای عراق بمباران می‌كنند. صدام كه به خاطر پدافند قوی عراق و به زعم خود ضعف نیروی هوایی ایران، هرگز انتظار چنین حمله گسترده‌ای را از سوی ایران نداشت، مدعی می‌شود كه هواپیماهای ایران از سوریه به پرواز در‌آمده‌اند.در حیرت همگان خبر می‌رسد كه در این حمله، اهدافی در نزدیكی مرز سوریه و اردن نیز بمباران شده است. این عملیات و نفوذ تا این حد در خاك عراق، حتی حیرت كارشناسان نظامی خارجی را نیز برمی‌انگیزد كه خلبانان ایرانی چگونه توانسته‌اند از دیوار توپ‌های ضدهوایی و موشك‌های سام عبور كرده و تا مرزهای اردن برسند و اهدافی را در آنجا بمباران كنند.

در پی تعرضات دریایی دشمن، نیروی هوایی به یاری نیروی دریایی شتافته و با حملات پیاپی، ضربات سنگینی به شناورهای دشمن وارد می‌آورد كه تعدادی از ناوشكنهای دشمن را برای همیشه به قعر آبهای خلیج‌فارس می‌فرستد

نیروی هوایی جمهوری اسلامی به رغم مشكلات بی‌شمار، توان و قابلیت رزمی خود را با این حمله به منصفة ظهور رسانده و به طرز باشكوهی به نمایش می‌گذارد. مردم باشور و شعف به پایگاههای هوایی هجوم برده و با قربانی كردن، مقدم خلبانان شایسته و شجاع را گرامی می‌دارند. بدین ترتیب نیروی هوایی، از این پس با عزمی جزم، در سه جبهه به مقابله با نیروی هوایی، دریایی و زمینی عراق می‌پردازد. نیروی هوایی در اولین قدم، تمامی حملات برون مرزی دشمن را با قاطعیت پاسخ می‌دهد و تمامی تلاش خود را به كار می‌گیرد كه از تعداد زیادی از هواپیماهای مهاجم دشمن را در آسمان ایران مورد هدف قرار داده و ساقط می‌كند. در پی تعرضات دریایی دشمن، نیروی هوایی به یاری نیروی دریایی شتافته و با حملات پیاپی، ضربات سنگینی به شناورهای دشمن وارد می‌آورد كه تعدادی از ناوشكنهای دشمن را برای همیشه به قعر آبهای خلیج‌فارس می‌فرستد. در ادامة عملیات با حمایت جانانه و فراموش‌نشدنی از نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در هفتم اسفند ماه 59 برای همیشه به حضور دشمن در آبهای خلیج فارس خاتمه می‌دهد و باقیمانده شناورهای عراقی مجبور به فرار به خورعبدالله می‌شوند.نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جبهه‌های نبرد با تلاشهای فراموش نشدنی به حمایت از رزمندگان اسلام می‌پردازند و با انهدام ادوات و امكانات دشمن، وی را مستأصل و زمینگیر می‌سازد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:کارنامه توصیفی عملیات هشت سال دفاع مقدس،نوشته ی علی سمیعی،نشر نمایندگی ولی فقیه درنیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-1376