تبیان، دستیار زندگی
دستور العمل, عرفان, اخلاق, نماز شب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستورات گرانبها

دستورالعملهای گرانبها

مرحوم حاج میرزاعبداللّه شالچی تبریزی  از شاگردان خاص و مریدان واقعی مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بودند و در رابطه با ایشان فرمایشات گهر بار ی دارند که از باب اختصار به برخی از آنها اشاره می شود

دستورات ارزشمند

مرحوم شالچی می فرماید:مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقای ملكی تبریزی مجتهد در فقه و در معارف اسلامی صاحب نظر بودند و برای خوردن ، خوابیدن ، نشستن ، صحبت و عمل كردن  انسان ها دستورات ارزشمندی داشتند. یكی از دستورات مهم و ارزشمند ایشان این بود كه انسان نباید معصیت كند، انسان در خوردن باید به قدری بخورد كه ضعف  و کسالت پیدا نکند و سبب شود از اطاعت باز بماند.

اهمیت سحر خیزی

مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به شب خیزی خیلی اهمیت می داد. یک بار در ایام جوانی که صبحها برای نماز صبح به حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام مشرف می شدم . یك روز صبح دیدم در حرم را هنوز باز نكرده اند. مرحوم آقا ( میرزا جواد ملكی تبریزی ) آنجا قدم می زدند. چون مرا دید اظهار لطف كرد و فرمود: بگو ببینم شما شبها كی پا می شی ؟ گفتم : آقا! من پا نمی شوم اگر هم یك موقعی بر خیزم یك ربع ، نیم ساعت مانده به اذان ، پا می شوم . گفت : نه خوب نیست؟! در تابستان دو ساعت مانده به صبح ، در زمستان چهار ساعت مانده به صبح بر خیز! خدمتشان عرض كردم: آقا پدرم و مادرم اجازه نمی دهند كه زود بر خیزم ، می گویند ضعیف می شوی، (لاغر می شوی) و صدمه می خوری، از خواب باز نمان. فرمود: هر طور شده آنها را راضی كن ، بگو الان یك عده هستند در مجلس انس حق اند! شما راضی می شوید من از آنها باز بمانم؟ بعد فرمودند: خب وقتی پا می شوی چه می كنی؟ گفتم : اگر وقت داشته باشم یا قرآن می خوانم یا دعایی می خوانی ؟ گفتم از مناجات خمس عشر خیلی خوشم می آید. گفت: از كدام یك؟ گفتم : از مناجات محبین.ایشان ( مرحوم ملكی تبریزی ) می خواست حال مرا به دست آورد و هنگامی كه با من صحبت می فرمودند در باب محبین و خصوصیات آنها كه چه كسانی هستند و حالاتشان چطور است، ایشان دستوراتی می دادند و انسان در پرتو عمل به جایی می رسید. مرحوم آیت الله شالچی در رابطه باره تشهد در نماز می فرمود : اینجا مقام ، مقام شهود است!

مرحوم میرزا جوا آقا ملکی تبریزی در باره مقامات سالكین می فرمود: سالك به جایی می رسد كه اشاره می كند به ستاره چنین بیا، چنین برو! سالك آن كسی است كه توفیق خدا یارش شده و در راه حق زحمت كشیده است.

عدم انجام تکلیف استاد

مرحوم شالچی می فرمودند: روزی در درس حاج میرزا جواد آقا شركت كردم. پس از درس، آقا دستوری را به من فرمودند تا انجام دهم .من با این كه تصمیم به انجام آن در نیمه های شب داشتم به علت كار زیاد موفق به بیتوته و انجام دستور استاد در سحرگاه نشدم. فردا چون به درس ‍ استاد رفتم هنگام بازگشت چون برخاستم بیایم استاد فرمود: شما تشریف داشته باشید! آنگاه كه شاگردان رفتند، فرمود: چرا تكالیف تعیین شده را دیشب انجام ندادی؟! من به یكباره در حیرت شدم كه من با كسی این حال نگفتم و كسی جز خدا از این واقعه خبر دار نبود.پس از ایشان عذر تقصیر خواستم .این بی توقفی در شب بعد نیز رخ داد و باز استاد به من خاطرنشان كرد كه دستورش را انجام نداده ام. پس از آن با تلاش و همت دو چندان موفق به انجام دستور استاد شدم و از آن بهره مند گشتم.

رویت ارواح مومنین

استاد شالچی تبریزی  در جای دیگری می فرماید: یكی از روزها صبح پس از نماز برای شركت در جلسه اخلاق میرزا جواد آقا به فیضیه رفتم. استاد به من فرمودند: میرزا عبداللّه چه می بینی؟! این صحبت استاد گویا خود تصرفی بود كه آن بزرگ در جان من كرد و حجاب ملكوت از برابر چهره ام برداشته شد. دیدم اشخاصی را كه در فیضیه هستند و در ظاهر می بینم، اما باطن آنان را نیز مشاهده می كنم به صورت های گوناگون اند! بار دیگر فرمودند: فلانی چه می بینی ؟ و من چون توجه كردم دریافتم ارواح مومنین روی صحن مدرسه فیضیه دور هم نشسته اند و با هم مذاكره می كنند! پس از آن استاد به فرمود: میرزا عبداللّه فكر نكنی اینها مقاماتی است و به جایی رسیده ای ؟! اینها در برابر آنچه در سیر و سلوك و تقرب الی اللّه به سالك می دهند هیچ است.

خبر از فوت فرزند

مرحوم حاج آقا شالچی فرمودند: روزی همراه استادم مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملكی قدم می زدیم كه ایشان در جایی نشستند و مشغول خواندن چیزی شدند. ما احساس كردیم ایشان مشغول فاتحه خوانی هستند و در عین حال قبری راهم آنجا نیافتم ! از ایشان سؤال كردیم: آیا قبر بزرگی در اینجاست كه مشخص نیست و ما نمی دانیم ایشان با لبخندی گذشتند. ما فهمیدم كه ایشان مایل به جواب گفتن نیستند. پس از این ماجرا، هفته بعد فرزند ایشان فوت كرد و در همانجا دفن گردید و معلوم شد كه مرحوم ملكی خبر این حادثه را از قبل می دانستند!

________________

منابع:

کتاب شیخ مناجاتیان

کتاب طبیب دلها

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه