تبیان، دستیار زندگی
اغلب مهارتهای روزمره زندگی که شاخص اصلی در استقلال فرد هستند با مهارت های دستی در ارتباط می باشند و در این میان قدرت دست شاخص خوبی برای پیشبینی کاهش عملکرد و تعیین استقلال فرد است. آیا تا به حال فکر کرده اید ، کدام دست شما قدرت بیشتری دارد؟ آیا تا کنون ای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : عملکرد مغز راست و چپ و ارتباط آن با قدرت دست

نام ارائه دهنده: دولتشاهی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی: ساده

اغلب مهارتهای روزمره زندگی که شاخص اصلی در استقلال فرد هستند با مهارت های دستی در ارتباط می باشند و در این میان قدرت دست شاخص خوبی برای پیشبینی کاهش عملکرد و تعیین استقلال فرد است. آیا تا به حال فکر کرده اید ، کدام دست شما قدرت بیشتری دارد؟ آیا تاکنون این سوال برایتان پیش آمده است که چرا با یکی از  دستانتان بهتر می توانید کاری را انجام دهید؟ در این پروژه دوست عزیزمان به بررسی قدرت دست راست و چپ پرداخته اند. وی با آزمایشات مختلف بر روی افراد در سنین مختلف به بررسی این امر پرداخته است که دستِ راست فرد راست دست دارای قدرت بیشتری نسبت به دست چپ می باشد و همین طور بالعکس برای افراد چپ دست .

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

در این میان تاثیر پارامترهایی همچون قد، وزن و سن بر روی قدرت دست فرد مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدن به پاسخ آزمایشات متعددی انجام شد. از روش انجام کار به این صورت بود که از یک جامعه آماری با وزن و قد و سن های مختلف اندازه گیری هایی به عمل آمد. طی این اندازه گیری ها قدرت هر دو دست این افراد توسط نیرو سنجی مورد بررسی قرار گرفت. سپس از هر یک از افراد تست هوشی گرفته شد که میزان فعالیت مغز آن ها را تعیین می نمود. نتایج حاصل با توجه پارامتر های مورد نظر جدول بندی و به صورت نمودارهایی گرافیکی رسم شد. تحلیل این نتایج می تواند بسیار جالب بوده و نتایج جالبی را حاصل کند. شما هم اگر علاقمند هستید می توانید تحقیقات میدانی خود را در این زمینه آغاز نمایید.


نام ایده : تهیه کرم ترمیم زخم با شفیره کرم ابریشم

نام ارائه دهنده: محیا میرحبیبی - مهسا عیوقی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی: ساده

این دوستان سعی در ساخت کرمی داشته اند که با کمک آن بتوان روند بهبود زخم را تسریع کنند. برای این منظور مجموعه ای از گیاهان موثر در ترمیم زخم را جمع آوری نمودند. از جمله گیاهانی که به این منظور تهیه کردند عبارتند از : ریشه انجبار جهت افزایش سرعت انعقادخون، استخدوس موثر در بهبود زخم روی پوست، دیوند چینی برای کاهش درد و سوزش، پوست بلوط برای کاهش التهاب و تورم، سنبل الطیب جهت ضد عفونی زخم و ... این دوستان همگی این گیاهان را خرد نموده و در اتانول 96 درجه ریخته و در دمای آزمایشگاه به مدت 24 ساعت قرار داده تا خوب عصاره گیری شوند. اما نکته جالب این دارو که آن را از سایرین متمایز کرده استفاده از شفیره کرم ابریشم است.

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

این ماده که حاصل مرحله ای از دگردیسی کرم ابریشم می باشد، در بهبود درمان زخم ها بسیار موثر است و در طب سنتی در گذشته بسیار مورد توجه بوده است. در نهایت این دوستان داروی خود را بر روی حیوان آزمایشگاهی آزمایش نموده و از کارکرد آن اطمینان حاصل نمودند.

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده فیزیک دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی دوره هفتم (1)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی