تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه روسیه با انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی هافینگتون پست اعلام کرد: اقدامات انجام گرفته برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه و تغییر حکومت در این کشور بخشی از بازی ژئوسیاسی گسترده تری در منطقه برای ضربه زدن به ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنگونی اسد مقدمه برخوردبا ایران


 وزیر امور خارجه روسیه با انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست" اعلام کرد: اقدامات انجام گرفته برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه و تغییر حکومت در این کشور بخشی از بازی ژئوسیاسی گسترده تری در منطقه برای ضربه زدن به ایران است.

سرگی لاوروف

به گزارش عصر ایران، سرگی لاوروف ادامه داد: ضرورت دارد بازیگران بین المللی و منطقه ای از این سناریو خودداری کنند. این سناریو، سوریه را وارد جنگ داخلی طولانی مدت می کند که امنیت منطقه ای و بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: اعمال فشار برای سرنگونی فوری بشار اسد اقدامی در تضاد با تمایل بخش زیادی از جامعه سوریه است. این اقدام به معنی وارد کردن سوریه در دالان جنگ داخلی خونین است. بخشی از جامعه سوریه برای تامین امنیت و زندگی خود به حکومت فعلی سوریه تکیه دارد.

لاوروف تاکید کرد: حمایت های یکجانبه از مخالفان در سوریه منجر به برقراری سریع صلح در این کشور نخواهد شد و با هدف اعلامی درباره حفظ و حمایت از شهروندان غیرنظامی در تعارض است.

به نظر می رسد این اقدامات پوششی برای تغییر حکومت در دمشق به عنوان یکی از عناصر بازی ژئو سیاسی و منطقه ای بزرگ تر است. این نقشه نیز بدون شک ایران را مورد هدف قرار داده است. شمار زیادی از کشورها از جمله آمریکا، کشورهای عضو ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه برای تضعیف مواضع منطقه ای ایران تلاش می کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون سخن گفتن درباره چشم انداز حمله نظامی به ایران بیشتر شده است این در حالی است که قبل از این هم گفتم که چنین گزینه ای، عواقب وخیمی در پی دارد . اقدام برای باز کردن گره مشکلات متراکم با "یک ضربه" ، اقدامی شکست خورده است.

کرد نمایندگان عناصر مسلح همچنین با اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کردند؛ این شورا مسئول ارایه توصیه و مشورت به رئیس جمهوری آمریکا در خصوص سیاستهای امنیت ملی است. آنها در این دیدار نقشه های الکترونیکی و برنامه های مفصلی را در خصوص مواضع مخالفان و اهداف احتمالی آنها علیه نظام سوریه به همراه داشتند

افشای نقش آمریکا در تحولات سوریه

در همین راستا می توان به نقش آفرینی آمریکایی ها برای سقوط نظام اسد اشاره کرد.  روزنامه "دیلی تلگراف" انگلیس در گزارشی به همکاری نزدیک نظامی آمریکا و عناصر مسلح در سوریه اشاره کرد.

اخیرا روزنامه‌های انگلیسی مطالب پشت‌پرده بیشتری از تحولات سوریه و ارتباط تروریست‌های این کشور با طرف‌های غربی منتشر می‌کنند.

"روت شرلوک" و "پیتر فاستر"  خبرنگاران دیلی تلگراف به نقل از منابعی تأکید کردند: نمایندگان ارشد عناصر مسلح موسوم به "ارتش آزاد" سوریه هفته قبل با مسئولان و دیپلماتهای آمریکایی دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، این دیدارها با "رابرت فورد" سفیر و همچنین "فردریک هوف" هماهنگ کننده امور خاورمیانه در وزارت امورخارجه آمریکا در مقر وزارت خارجه آمریکا برگزار شد.

به نظر می رسد این اقدامات پوششی برای تغییر حکومت در دمشق به عنوان یکی از عناصر بازی ژئو سیاسی و منطقه ای بزرگ تر است. این نقشه نیز بدون شک ایران را مورد هدف قرار داده است. شمار زیادی از کشورها از جمله آمریکا، کشورهای عضو ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه برای تضعیف مواضع منطقه ای ایران تلاش می کنند

دیلی تلگراف تصریح کرد نمایندگان عناصر مسلح همچنین با اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کردند؛ این شورا مسئول ارایه توصیه و مشورت به رئیس جمهوری آمریکا در خصوص سیاستهای امنیت ملی است.

سوریه

آنها در این دیدار نقشه های الکترونیکی و برنامه های مفصلی را در خصوص مواضع مخالفان و اهداف احتمالی آنها علیه نظام سوریه به همراه داشتند.

نمایندگان عناصر مسلح همچنین فهرستی از انواع سلاح و تجهیزاتی را که قصد دارند از مسئولان آمریکایی درخواست کنند، تهیه کرده و  قرار است این فهرست را ظرف 2 هفته آینده ارایه دهند؛ این فهرست شامل سلاح های سنگین از جمله موشک های ضد تانک و تفنگ های خودکار است.

دیلی تلگراف تاکید کرد، این دیدارها قبل از نشست هفته آینده گروه 20 انجام شده است.

اخیرا حسنین هیکل تحلیلگر سرشناس مصری و تاریخنگار معاصر مصر فاش کرد که آمریکا و شرکت آمریکایی امنیتی بلک‌واتر هم‌اکنون به حمایت از القاعده در سوریه فعال هستند.

همچنین دیروز اسین اوغلو نایب رئیس حزب کار ترکیه تأکید کرد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا 6 هزار مزدور عرب، افغان، و ترک را برای عملیات تروریستی در سوریه استخدام کرده است.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  عصر ایران، فارس