تبیان، دستیار زندگی
اوضاع سیاسی كشور مصرپس از بیداری اسلامی و در آستانه انتخابات بزرگ ریاست جمهوری، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصر در آستانه بزرگ‌ترین انتخاب

ریاست جمهوری

اوضاع سیاسی كشور مصرپس از بیداری اسلامی و در آستانه انتخابات بزرگ ریاست جمهوری، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در ادامه بررسی اوضاع سیاسی مصر پس از بیداری اسلامی، در مقاله ای مصر را در آستانه بزرگترین انتخاب دانست.

قبس زعفرانی در این مقاله می نویسد:«روز شنبه آینده مردم مصر پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت تا بزرگ‌ترین انتخاب خویش پس از 30 سال حاکمیت دیکتاتوری "حسنی مبارک"،‌ رئیس جمهوری مخلوع مصر را انجام دهند.دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر طی روزهای شنبه و یک‌شنبه آینده برگزار خواهد شد و تنها 24 ساعت پس از آن رئیس جمهوری منتخب نه تنها به مردم این کشور که به جهانیان معرفی خواهد شد.

انتخابات مصر از این جهت در عرصه جهانی حائز اهمیت بسیاری است که مصر به عنوان رهبر جهان عرب نقش مهمی در هدایت سیاست‌های این دارد و بالطبع هر کس به این سمت انتخاب شود، دیدگاه‌هایش تاثیری بسزا بر دیگر کشورهای عربی خواهد داشت.

جدال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر بین دو نامزد راه یافته به این دور یعنی "محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر از جریان اسلامگرا با "احمد شفیق"،‌ آخرین نخست وزیر حسنی مبارک و نامزد غربگرا – ملی‌گرا خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران رقابت این دو نامزد در عرصه انتخاباتی را جدال بین دو جناح اسلامگرا و رژیم سابق می‌دانند،‌ چراکه در این تردید ندارند که احمد شفیق با روی کار آمدن خویش تلاش بسیاری خواهد کرد تا رژیم سابق و دست نشاندگان آن را برسر کار آورد، به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها تاکید کرده‌اند که بازماندگان رژیم سابق تمام تلاش خویش را بکار می‌برند تا احمد شفیق پیروز دور دوم انتخابات باشد و در این راه از هیچ گونه حمایت مالی و تبلیغاتی و رسانه‌ای کوتاهی نمی‌کنند. موضوعی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری آشکارا قابل ملاحظه بود.

در تحلیل موفقیت و پیروزی غافلگیرکننده احمد شفیق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کارشناسان تاکید کردند، حمایت بی‌دریغ سران رژیم سابق از احمد شفیق و به ویژه سران و اعضا حزب ملی منحل مهمترین دلیل موفقیت شفیق بوده است. حمایت‌های وابستگان به رژیم سابق تنها در حمایت مالی آنها خلاصه نمی‌شد،‌ بلکه آنها تجارب رسانه‌های و تبلیغاتی خویش را در اختیار وی گذاشتند و گفته می‌شود، در کنار احمد شفیقگروه زبده‌ای از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و اصحاب رسانه وابسته به رژیم سابق قرار داشتند که تبلیغات انتخاباتی او و شعارهای انتخاباتی‌اش را هدایت می‌کردند و دیدیم که شفیق چگونه با شعار برقراری "امنیت" ظرف 24 ساعت در مصر بر مهمترین خواسته مردم مصر دست گذاشت تا مردم عادی و عامی که بیش از یک سال با پیروزی انقلاب روی امنیت و آرامش و استقرار را در کشور ندیده‌اند،‌ آرای خود را به صندوق‌های وی بریزند.»

گفتنی است پیش از این نیز در مقاله هایی اوضاع این كشور و موج خروشان بیداری اسلامی بررسی شده بود.

متن كامل این مقاله و سایر مقالات مرتبط در بخش سیاسی سایت قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی