تبیان، دستیار زندگی
«حذف سنگسار؛تصمیمی كه اتخاذش ضروری بود» عنوان مقاله ای است که در پی تغییر قانون مجازات اسلامی، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگسار از مجازات اسلامی حذف شد

سنگسار

«حذف سنگسار؛تصمیمی كه اتخاذش ضروری بود» عنوان مقاله ای است که در پی تغییر قانون مجازات اسلامی، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی، بخش حقوق موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به ثمرات حذف مجازات سنگسار از قانون مجازات اسلامی پرداخت.

معصومه نصیری در این مقاله می نویسد:«سالهاست كه بحث تغییرات در قانون مجازات اسلامی و نگاهی نو به برخی قوانین و جرم‌انگاری برخی دیگر دغدغه كارشناسان و مسوولان امر بوده است؛ مهمی كه چندی پیش محقق شد. از جمله مباحثی كه سالیان سال است سیستم قضایی كشور با آن درگیر بوده و هزینه های فراوانی بابت آن متحمل شده، بحث صدور و اجرای حكم سنگسار است. مجازات سنگسار که از سا‌ل‌ها پیش مورد انتقاد بوده است، بالاخره به دلیل آنچه که برخی آن را «مصلحت نظام» نامیدند، حذف شد.

البته گرچه این حذف گام بزرگی بود اما نظرات متفاوتی را به سوی خود جلب كرد. به گفته یك حقوقدان، حدود الهی از جمله سنگسار، هرگز به‌طور کامل و قطع، حذف یا لغو نمی‌شود و این امکان وجود دارد که سال‌ها بعد و مجددا به همان دلیل «مصلحت نظام» از حالت تعلیق به حالت اجرایی درآید هرچند به نظر می‌رسد امکان اجرایی شدن مجدد آن در درازمدت و کوتاه مدت وجود ندارد.

در این راستا برخی حقوقدانها بر این باورند كه اسلام در اجرای برخی حدود از جمله سنگسار، سختگیری کرده و شرایطی را تعیین کرده است که اثبات آن به ندرت اتفاق می‌افتد؛ بنابراین شاید ضرورتی به ذکر برخی حدود در قانون نباشد. البته در قانون مجازات اسلامی مواردی از جمله ارتداد و قطع ید نیز عنوان شده و آمده است درباره آنچه از حدود الهی بیان نشده، باید به منابع معتبر اسلامی مراجعه شود.

كارشناسان در این زمینه بر این باورند كه به دشواری اجرای سنگسار به عنوان حد الهی اشاره می‌کنند و می‌گویند كه خداوند به عنوان صاحب حق، در بیشتر موارد کمتر از بندگانش به استیفای حقوق فرد اصرار دارد. به همین علت نیز شرایط تحقق حدود از جانب او چنان دشوار تعیین شده است که تحقق آن در عالم واقع و خارج بعید به نظر می‌رسد.»

تنظیم: هومن بهلولی