تبیان، دستیار زندگی
ساختار جدید، به منظور مقابله با مسائل و ایجاد یک توانمندی تهاجمی بزرگتر، شامل ایجاد مرکز سایبری مشترک در هر یک از مقرهای فرماندهی جغرافیایی طی ماه جاری، خواهد بود. این مراکز به مثابه نقاط پیوند دستگاه قرارگاه فرماندهی فضای سایبری عمل خواهند نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتش سری آمریکا


ساختار جدید، به منظور مقابله با مسائل و ایجاد یک توانمندی تهاجمی بزرگتر، شامل ایجاد مرکز سایبری مشترک در هر یک از مقرهای فرماندهی جغرافیایی طی ماه جاری، خواهد بود. این مراکز به مثابه "نقاط پیوند دستگاه قرارگاه فرماندهی فضای سایبری" عمل خواهند نمود.

ارتش سری آمریکا

در حالیکه جزئیات همکاری اسرائیل و آمریکا در ایجاد استاکس‌نت فاش می‌گردد، ارتش آمریکا در حال ایجاد یک ساختار رسمی برای عملیات‌های سایبری است که توانایی فزاینده‌ای در اختیار نظامیان آمریکا می‌گذارد. پایگاه "دیفنس نیوز" نوشت: فرماندهان منطقه‌ای آمریکا نیروی سایبری جدید دریافت می‌کنند. در حالیکه جزئیات همکاری پنهانی بین اسرائیل و آمریکا در خلق کرم مشهور "استاکس‌نت" فاش می‌گردد، وزارت دفاع آمریکا در حال ایجاد یک ساختار رسمی برای عملیات‌های سایبری است که توانایی فزاینده‌ای در اختیار فرماندهان قرارگاه‌های جغرافیایی می‌گذارد.

این ساختار که بر اساس طرح کلی ارائه شده توسط فرماندهان ستاد مشترک در ژانویه ارائه گشته، ساختارهای سایبری جدید در داخل هر قرارگاه فرماندهی ایجاد می‌نماید که پیاده‌سازی ابزار اطلاعاتی و سایبری دفاعی و تهاجمی را سازماندهی خواهد کرد. این ساختار انتقالی طی یک سال کنونی ارزیابی شده و توسعه خواهد یافت. قبلا، فرماندهان قرارگاه‌ها دسترسی محدودی به ابزار سایبری داشته و به قرارگاه فرماندهی سایبری آمریکا (سایبرکام) متکی بودند؛ تأخیر و کمبود توانمندی‌‌ها، عملیات‌های سایبری را محدود می‌کردند.

ساختار جدید، ظاهرا این وضعیت را تغییر خواهد داد و تأثیرگذاری ابزار سایبری را یکپارچه خواهد نمود. بر اساس اخباری که توسط پایگاه اینترنتی "اخبار دفاعی" بدست آمده، لئون پانتا، وزیر دفاع، در 1 می و طی یادداشتی که دارای برچسب "برای استفاده رسمی" بود، اجازه استفاده از این برنامه طراحی شده را به عنوان "اولین گام" به سوی عملیات‌های سایبری استاندارد، صادر نموده است. بر اساس این ساختار، مراکز سایبری مشترک (JCCS) مسۆولیت اصلی اجرای عملیات‌های سایبری را در مناطق بر عهده داشته و به عنوان رابطی بین قرارگاه‌های فرماندهی و واحدهای پشتیبانی فرماندهی سایبری، که اطلاعات و نیز دستورالعمل‌های عملیاتی را ارائه می‌کنند، ایفای نقش خواهند نمود.

کارکنان مرکز سایبری مشترک را پرسنل قرارگاه رزمی و پرسنل واحدهای پشتیبانی سایبری را افراد فرماندهی سایبری تشکیل خواهند داد

یادداشت 1 می اجازه پیاده‌سازی یک چارچوب کاری انتقالی را صادر نموده و از مقامات رسمی خواسته که در این کار عجله نمایند. ساختار جدید، به منظور مقابله با مسائل و ایجاد یک توانمندی تهاجمی بزرگتر، شامل ایجاد مرکز سایبری مشترک در هر یک از مقرهای فرماندهی جغرافیایی طی ماه جاری، خواهد بود. این مراکز به مثابه "نقاط پیوند دستگاه قرارگاه فرماندهی فضای سایبری" عمل خواهند نمود. مرکز سایبری مشترک عملیات‌های تهاجمی را سازماندهی نموده و از شبکه‌های مورد استفاده هر قرارگاه فرماندهی محافظت خواهد کرد و مسۆولیت‌های مجزایی را که قبلا در سطح محلی متمرکز نبودند با یکدیگر ترکیب خواهد نمود. هر مرکز سایبری مشترک متشکل از پرسنل سایبری موجود در هر قرارگاه خواهند بود، اگرچه کارشناسان در مورد پدیدآوری میزان مکفی از پرسنل طی این ترکیب، اظهار بدبینی نموده‌اند.

در این راستا قرارگاه فرماندهی شمالی در 22 می اعلام نمود که مرکز سایبری مشترک خود را احداث نموده، البته جزئیات این برنامه را منتشر ننمود. "سرهنگ دوم آوریل کانینگهام" (April Cunningham)، یکی از سخنگویان وزارت دفاع، اعلام نمود که اطلاعات درباره پیاده‌سازی این برنامه، شامل تأسیس مراکز سایبری مشترک، فورا در دسترس نخواهد بود. "کانینگهام" در ادامه افزود: "اگرچه فضای سایبری دارای برخی شاخصه‌های منحصربفردی است اما این مدل انتقالی به منظور تداوم فعالیت‌های وزارت دفاع در عادی‌سازی سایبر به عنوان یکی از کاربری‌های ادغام شده با دیگر کاربری‌های زمینی، دریایی، هوایی و فضایی، است. با اینکه ما دارای منابع محدودی هستیم و این امر نمی‌تواند خوشایند باشد، اما در حالی که دامنه، اندازه و پیچیدگی تهدیدات سایبری افزایش می‌یابد، تحرک سریع در دستیابی به یک سازماندهی بهتر برای افزایش کارآیی فرماندهی و کنترل در فضای سایبری حیاتی است."

ویروس استاکس نت

در عمل، هر قرارگاه فرماندهی به مرکز سایبری مشترک خود مأموریت خواهد داد که با استفاده از ابزار سایبری از شبکه دفاع نماید یا حمله‌ای را به انجام رساند. مرکز سایبری مشترک نیز قبل از اجرای مأموریت، با واحدهای پشتیبانی سایبری خود گفتگو خواهند نمود تا اطلاعات بیشتر فراهم شده و در مورد تکنیک‌ها بحث گردد. کارکنان مرکز سایبری مشترک را پرسنل قرارگاه رزمی و پرسنل واحدهای پشتیبانی سایبری را افراد فرماندهی سایبری تشکیل خواهند داد. واحد پشتیبانی سایبری نقشی حمایتی داشته و در عملیات‌ها دخالت مستقیم نخواهد داشت بلکه اطلاعات و کمک‌های فنی در اختیار مراکز سایبری مشترک قرار خواهد داد.

در واقع عادی‌سازی استفاده از ابزارهای سایبری در تقابل آشکار با اخبار جاری در مورد عملیات‌های پنهانی پیرامون کرم استاکس‌نت است. این نرم‌افزار به منظور اخلال در برخی سیستم‌های کنترل مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود. بنا بر گزارشات رسانه‌ها، کرم استاکس‌نت به عنوان یک پروژه ویژه توسط جامعه اطلاعاتی تهیه شده بود و ساختار قرارگاه فرماندهی دخالت محدودی در آن داشت. جزئیات ویروس فلیم، باگی که دامنه فعالیتی به مانند استاکس‌نت دارد اما بر روی جمع‌آوری اطلاعات متمرکز است نه اخلال در سیستم، نیز منتشر شده و منجر به انتشار برآوردهایی در مورد دست داشتن آمریکا در خلق این ویروس شده است. (استاکس‌نت یک بدافزار رایانه‌ای‌ است که اولین‌بار در تاریخ 13 جولای 2010 توسط ضدویروس وی ‌بی ‌ای32 شناسایی شد.)

ساختار جدید، ظاهرا این وضعیت را تغییر خواهد داد و تأثیرگذاری ابزار سایبری را یکپارچه خواهد نمود

حائز اهمیت آن که، برنامه عملیاتی جدید باعث نخواهد شد که انوع ابزار بسیار پیچیده – که پیامدهای جهانی دارند – در اختیار فرماندهان نظامی منطقه‌ای قرار گیرند. اما دیگر توانمندی‌های محلی، که برای دفاع از سیستم‌های نظامی آمریکا و تأثیرگذاری بر دشمنان به عنوان بخشی از عملیات‌های تهاجمی گسترده‌تر، طراحی شده‌اند، در دسترس این قرارگاه‌ها خواهند بود. گرچه واحد پشتیبانی سایبرکام قرارگاه مرکزی آمریکا به صورت کامل وارد مرحله عملیاتی گشته و قرارگاه فرماندهی اقیانوسیه آمریکا (پاکوم) نیز در حال پیاده‌سازی توانمندی‌های منحصر به خود است اما استراتژی انتقالی زمان مشخصی را برای شروع فعالیت واحدهای پشتیبانی سایبری بیان نکرده است. چارچوب زمان لازم برای برقراری واحد‌های پشتیبانی سایبری را باز و منوط به منابع موجود نموده است.

اما این واقعیت که طی این برنامه جدید کارشناسان موضوع، از فرماندهی سایبری و قرارگاه‌های فرماندهی با یک مرکز سایبری مشترک تعامل خواهند نمود – برخلاف تعامل بین فرماندهانی که شاید از دانش کافی برخوردار نباشند – می‌تواند باعث گردد ساختار جدید نتایج ثمردهی را به دنبال داشته باشد. در این راستا یکی دیگر از منابع فعال در این حوزه می‌گوید: "نکته عالی اینجاست که من هم‌اکنون، بر خلاف اتکاء به گروهی از افراد اطلاعاتی، اوپراتوری دارم که به اوپراتورهای دیگر می‌گوید چه کاری انجام دهند." به گفته این منبع، "اگرچه تلاش‌هایی از جانب ساختار فرماندهی نظامی انجام گرفته تا عملیات‌های فضای سایبری مورد بازنگری قرار گیرد، اما این واقعیت که وزیر دفاع دستور اجرای چارچوب جدید را صادر نموده نشان از جدیت این موضوع دارد."

فرآوری :آزاده مدنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ویکیپدیا