تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی سیاست خارجی کشور در زمینه هسته ای پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایت لباس اشتون تا لباس ملکم

سیاست هسته ای ایران

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی سیاست خارجی کشور در زمینه هسته ای پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به بررسی سیاست خارجی کشور در زمینه هسته ای پرداخت.

یوسف قاضی زاده با یک بازگشت کوتاه به تاریخ معاصر می نویسد:«می گویند گذشته چراغ راه آینده است. به نظر می رسد درباره تاریخ و سیاست این سخن تا حد بسیار زیادی کاربرد دارد.این روزها مذاکرات هسته ای ایران در مسکو در چند روز آینده به اوج حساسیت خود می رسد و بحث ها و نقل ها درباره مذاکرات استانبول و بغداد هم چنان در کانون توجهات داخلی و بین المللی است. لذا به نظر می رسد برای تحلیل هر چه بهتر مذاکرات و مهره چینی های طرف غربی و برنامه های آنان کمی به سوابق تاریخی آنها اشاره شود. همه ما می دانیم که این برای اولین بار نیست که غربی ها با ایران طرف شده اند. تاریخ روابط مدرن ایران و غرب قدمتی بیش از 400 سال دارد . اگرچه می توان نقطه با اهمیت و قابل توجه آنرا در دوران قاجار مشاهده کرد. اگرچه سیاحان غربی و سفرای امپراطوریهای مختلف اروپا از دوران صفویه با اهداف تجاری، مذهبی و یا دیپلماتیک به مشرق زمین پا گذاشته بودند اما با توسعه مفهوم دولت ملی، انقلاب صنعتی و رشد استعمار از اواخر قرن 18 و ابتدای قرن 19 میلادی این روند شکل نهایی خود را به دست آورد. پس از سقوط صفویه تا ظهور قاجار اگر چه افشاریان و زندیان بر ایران حکمراندند اما قدرت مرکزی ضعیف و دوام حکومتها محدود بود. در واقع پس از آقا محمدخان قاجار و بر تخت نشستن فتحعلی شاه قاجار بود که نهایتا ایران به ثبات نسبی سیاسی رسید. در این عصر بود که غربی ها برای نیل به اهدافشان دوباره به ایران توجه خاص کردند.

همانگونه که می دانید در آن روزگار ایرانیها با مشکل اساسی به نام ظهور امپراتوری روسیه در شمال خود مواجه شده بودند و در گیری نظامی میان روسهای مدرن تر و ایرانیان با لشکری سنتی و غیر مدرن شکل گرفت. ایران نیازمند متحدی بود که ارتش را نوسازی و دربرابر روسها بایستد. عملا ایران دو گزینه عملی پیش رو نداشت: فرانسه و انگلستان. حال می توان پس از بیان این مقدمه به سراغ واقعه جالب توجهی که می بایست از آن درس تاریخی گرفت برویم.»

در این مقاله فرم لباس پوشیدن خانم کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا با لباس پوشیدن سرجان ملکوم مقایسه شده است.

تنظیم: هومن بهلولی