تبیان، دستیار زندگی
در مورد فرهنگ سازی و بهینه سازی آموزش الکترونیک زیاد شنیده ایم اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده چگونگی مدیریت آموزش الکترونیکی است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیک و کارآفرینی

یادگیری الکترونیکی و ثبت اطلاعات

در مورد فرهنگ سازی و بهینه سازی آموزش الکترونیک زیاد شنیده ایم اما موضوعی که کم تر به آن پرداخته شده چگونگی مدیریت آموزش الکترونیکی است. شاید بتوان این نوع از آموزش را به روش های مختلف پیاده سازی کرد اما تا زمانی که مدیریت کاملی بر این موضوع نباشد به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.
آموزش الکترونیک و کارآفرینی

با تلاش و تبلیغی که در چند سال اخیر رخ داده هم اکنون زمانی که سخن از آموزش الکترونیک به میان می آید در اذهان عمومی کاهش هزینه ها، گسترش بیشتر حیطه آموزشی و افزایش کارآئی تداعی می شود. شاید این موضوع برای یک کاربر عادی جالب به نظر برسد اما برای یک مدیر ارشد راهی است برای رسیدن به اهداف خود که بتواند هدف خود را با بالاترین کارایی به انجام برساند.

اما باید این موضوع را به خاطر داشت که آموزش الکترونیک تکنیک و روشی است که باید با دانش فراوان بر روی آن مدیریت کرد.

بشر دهه پایانی قرن بیستم را دهه انفجار فناوری اطلاعات و ارتباطات می خواند، اما همان طور که شاهد بودیم در دهه ی آغازین قرن بیست و یكم  شاهد انقلابی بود که با تجزیه فناوری اطلاعات در سیستم‌ها و فرایندهای مدیریتی وارد عرصه جدیدی شدیم.

کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است كه در طی آن فرد كارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید، با جمع آوری منابع به ایجاد كسب و شركت های  نو و ... می پردازد.

اغلب کارآفرینی را ریسک پذیری می دانند اما اگر با مدیریت خوب و بهره گیری از تجارب دیگران همراه باشد منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه  می‌شود. بنابراین «كارآفرینان» عوامل تغییر هستند كه گاهی موجب پیشرفت های حیرت‌انگیز نیز شده‌اند.

کارآفرینی در ابتدا در دنیای کار و تجارت و توسعه مطرح شد به همین دلیل كارآفرینی را موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه می نامند

رشد و فراگیری این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود.

آموزش الکترونیک و کارآفرینی

حال اگر دو مقوله کارآفرینی و آموزش الکترونیک را در هم بیامیزیم و از هر دوی آن ها در کنار هم بهره ببریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در دهه های متمادی انسان به دنبال بهره وری از دنیای پیرامون خود بوده است و این موضوع به میزان سطح دانش، مدیریت و نحوه اطلاع رسانی در مورد یک موضوع خاص بستگی دارد. اما انسان برای اینکه بتواند محصول یا کار جدیدی را ارائه دهد می بایست وارد دنیای اطلاعات شود و از این طریق اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند و یا با دیگران در ارتباط بوده و از تجارب بقیه استفاده نماید. به تازگی محققان این دیدگاه یا نگرش را نوعی تلاقی آموزش الکترونیک و کارآفرینی دانستند.

آموزش الکترونیک و کارآفرینی

از مزیت های ترکیب و تلاقی این دو موضوع به افزایش فرصت ها برای فرد می توان اشاره کرد. در زندگی امروزه، بشر همواره با کمبود فرصت ها مواجه بوده، که این خود دلیل موجهی است که کم کم انسان ها کارآفرینی را به کارمندی ترجیح دهند.

کارآفرینان بزرگ تنها راهکار ایجاد ماندگاری و امنیت کاری را در شکوفا کردن خلاقیت ها ،استعدادها و توانمندی های انسان ها می دانند که در این زمینه نیاز اساسی به اطلاعات روز دنیا مشاهده می شود در این مرحله آموزش الکترونیک ایفای نقش می کند.

محققان معتقدند که می توان از ترکیب آموزش الکترونیکی، ارتباط (موثر) و کارآفرینی به بخش مهمی از دغدغه بشر امروز پاسخ داد.

در آخرین کنفرانس آموزش مجازی مطرح شد که ورود به عصر اطلاعات و گسترش ابزارها و كاربردهای فناوری‌ ارتباطات، سبب شكل‌گیری رویكردی جدید در امر آموزش برای حل و رفع چالش ها می شود.

آموزش الکترونیک و کارآفرینی

به طور کلی ارتباط موثر آموزش الکترونیک از دید کارآفرینی به شرح زیر بیان می شود:

مدیریت دانش محور یعنی فرایند استفاده خلاق، مۆثر و كارآمد از كلیه دانش‌ها و اطلاعات، با انگیزة مدیریت تغییرات در دسترس سازمان به نفع مشتری و مخاطب و در نتیجه به سود خود سازمان که برای  تبدیل دانش به محصول یا ایده ای که بتوان با آن پا به عرصه رقابت گذاشت، سازمان‌ها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند كه در آن دانش و اطلاعات تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش الکترونیک دارای ارزش های افزوده ای در حوزه کارآفرینی است که در دید سنتی این مسائل وجود ندارد. ایجاد کارآفرینی چند لایه، تبدیل مشتری به کارآفرین، نتایج مهم در حوزه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ، بخشی از نتایج تمرکز روی آموزش الکترونیکی است.

تنها لازم است نوع رویکرد، نوع مدیریت و برنامه کسب و کار و کارآفرینی مطابق این دنیای جدید باشد و از ابزارهای موثر ارتباطی برای گسترش و پیشرفت زندگی انسان ها استفاده گردد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: فائزه خاموشی - تنظیم: داودی