تبیان، دستیار زندگی
اولین وصیتنامه مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنكرانی مربوط به 1/4/1384 و دومین و آخرین وصیتنامه ایشان در تاریخ اول رمضان المبارك 1427 مطابق سوم مهرماه 1385 نوشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن وصیتنامه آیت‌الله فاضل

آیت‌الله فاضل

اولین وصیتنامه مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنكرانی مربوط به 1/4/1384 و دومین و آخرین وصیتنامه ایشان در تاریخ اول رمضان المبارك 1427 مطابق سوم مهرماه 1385 نوشته شده است.

متن دو وصیتنامه از این قرار است:

اولین وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

بعدالحمد والصلوه علی محمد والال مخفی نماند كه فرزند عزیزم محمدجواد فاضل لنكرانی كه بحمدالله و المنه با نظارت مستقیم اینجانب به درجه رفیع اجتهاد رسیده و سالیان متمادی است .

كه به بحث‌های خارج فقه و اصول اشتغال دارد و دارای رسائل و تالیفات متعددی می‌باشد در كارهای مربوط به اینجانب مخصوصا پس از مسئولیت مرجعیت كه بسیار مسئولیت خطیری است

یار و مددكار اینجانب بوده به طوری كه اگر كمك ایشان و برادرش احمد آقای موحدی كه تمام وقت خویش را در اختیار كارهای من قرار داده نبود

شاید با كسالت‌های گوناگون و متعددی كه دارم، از عهده همه كارها برنمی آمدم، البته حتی در جزیی‌ترین كار با استجازه و اجازه حقیر اقدام می‌نمایند علاوه بر مسئولیت مزبور در امور مؤسسه‌ فقهی ائمه اطهار علیهم السلام كه برای آن ساختمان معظمی دردست داریم

و در آن مؤسسه‌ عده‌ای از فضلای محترم اشتغال به درس‌های خارج مخصوص دارند و علاوه كتاب‌های متعددی از آنجا انتشار یافته و پاسخگویی به مسائل مختلف توسط اینترنت داده می‌شود و دارای كتابخانه تخصصی فقه می‌باشد كه در آن حدود 20 هزار جلد كتاب موجود است.

همین‌طور مؤسسه‌ای كه در مشهد مقدس دایر كرده‌ایم و سال‌های چندی است كه گروهی از فضلا و دانشمندان علاوه بر علوم حوزوی متداول تدریس و تدرس آن به كیفیت مخصوص به علوم دیگر نیز در آنجا اشتغال دارند و نیز مؤسسه‌ای كه در كشور سوریه دردست اقدام و تمامیت است و از نظر موقعیت محلی دارای امتیاز می‌باشد و غرض از تاسیس‌ آن، تربیت عده‌ای فاضل و دانشمند در نزدیكی قبر مطهر حضرت زینب كبری ـ سلام الله علیها ـ می‌باشد.

علاوه وظیفه مهم شهریه حوزه علمیه قم با متجاوز از پنجاه هزار طلبه و شهریه مشهد مقدس و اصفهان و متجاوز از سیصد حوزه علمیه شهرستان‌ها كه اداره مجموع بسیار مشكل و خطیر است

از وظایف اینجانب است كه به تنهایی از عهده این امر نمی توانم برآیم و اگر كمك و مساعدت این دو برادر نبود، قطعا ناتوان بودم و در كارهای مزبور دو شعبه دفتر در تهران و یك شعبه در مشهد مقدس و یكی در افغانستان و دیگر در مسكو و برخی در جاهای دیگر وجود دارد

كه می‌بایست كمال ارتباط با آنها حفظ شود و مشكلات حوزه‌ها از یك طرف و اشاعه و ترویج مكتب تشیع به وسیله آنها انجام گیرد و حل شود و نیز كارهای مختلف دیگر كه جای ذكر آنها نیست باید به صورت مطلوب عملی گردد و ضمنا ناگفته نماند كه تمامی اعلامیه‌ها و پیام‌هایی كه در مقاطع مختلف در رابطه با امور مذهبی و سیاسی داده می‌شد

مربوط به اینجانب است و مخصوصا آنچه را كه روزنامه «جمهوری اسلامی» منعكس می‌نمود و در رابطه با آنها مخصوصا بدو اعلامیه افتخار می‌كنم

یكی اعلامیه‌ای كه به مناسبت شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ سالیان زیادی منتشر نمودم و دیگر اعلامیه‌ای كه به مناسبت عدم جواز نقض حكم امام (قدس سره ) در مورد ارتداد سلمان رشدی و وجوب قتل او صادر كردم و در مقابل برخی از روشنفكران كه خیال می‌كردند مقتضای مصلحت كنار آمدن با سلمان رشدی است و در این رابطه مقدماتی را تهیه دیده بودند مقاومت نموده و شدیدا با آنان برخورد كردم.

امیدوارم كه همه این كارها و تحمل مشكلات بیش از حد مرضی آقا امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ قرار گیرد و افتخار سربازی واقعی آنجناب از ما سلب نشود كه بالاترین افتخار همین است به امید روزی كه با فرج مقدسش تمام مشكلات حل شود و غالب اینها سامان پذیرد ـ اللهم عجل لولیك الفرج و متعنا بذلك فوق ما نترقب و نامل.

محمد فاضل لنكرانی

1384.4.1

آخرین وصیتنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

آخرین وصیت اول ماه رمضان المبارك 1427 (مطابق سوم مهرماه 1385 )

كتابه‌ای اینجانب در شرح «تحریرالوسیله» حضرت امام خمینی (قدس سره) به نام «تفصیل الشریعه» قسمت مهم آن را كه چاپ شده و شاید تابحال در حدود سی جلد باشد طبق مصلحت عمل شود البته به راحتی در دسترس فضلایی كه بالفعل از آنها استفاده می‌كنند قرار داده شود و قسمت دیگر را چاپ نموده و به همین كیفیت عمل نمایید.

كتاب‌های چاپی اینجانب كه قسمتی در منزل مسكونی باجك وجود دارد و قسمتی در اطاق بزرگ حسینیه مرحوم والد و قسمتی در جائی كه اینجانب معمولا روزها در آنجا می‌نشینم در درجه اول میل دارم كه همه آنها را در یكجا جمع نموده و مورد مراجعه مراجعین قرار گیرد البته برخی از آنها را كه بنده زاده محمدجواد برای كتابخانه شخصی خود نیاز دارد می‌تواند برای آنجا بردارد و در درجه دوم هر جا كه صلاح باشد.

حسینیه كه به عنوان دفتر اینجانب معروف است وقف شرعی برای مرحوم آیت‌الله والد (قدس سره) می‌باشد میل دارم روضه جمعه و دهه اول محرم و ایام فاطمیه در آنجا برگزار شود و چنانچه به علتی مانند سیل و زلزله و واقع شدن در مسیر خیابان و امثال آنها امكان نداشته باشد در محل دیگری برگزار نمایید.

اموالی را كه از این حقیر باقی می‌ماند یا در شهریه طلاب حوزه علمیه قم صرف شود و یا در اداره مؤسسه مركز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و تشخیص آن بعهده وصی اینجانب می‌باشد البته در شهریه لازم نیست تمام و بنحو كمال داده شود بلكه بمقدار مصلحت.

میل دارم كه در لندن كه دروازه دنیا و خانه دوم همه كشورها است مؤسسه‌ای برای ترویج مكتب اهل بیت علیهم السلام و نشر معارف شیعه اثنی عشریه تاسیس گردد.

لازم است تذكر دهم كه محمدجواد و احمدآقا كه سالیان درازی است دفتر اینجانب را به صورت آبرومند اداره می‌كنند و اجرتی دریافت نمی نمایند مورد تشكر اینجانب هستند چون كار آنها بالمآل مربوط به آقا امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می‌باشد.

خانه مسكونی فعلی در محله باجك كوچه 8 متری رضوی ملك خانواده محترم حاجیه خانم لاجوردی می‌باشد خانه و لوازم و امكاناتی كه در آنجا وجود دارد از قبیل فرش و ظرف و كولر و امثال آن به ایشان داده شود.

وصی حقیر در جمیع موارد فوق بنده زاده محمدجواد می‌باشد و ناظر احمدآقا.

چنانچه فرزندان من بخواهند رضایت مرا در آن عالم از دست ندهند از هرگونه اختلاف بپرهیزند بالخصوص در امور مالی دنیوی بی ارزش كه موجب از بین رفتن آبروی اینجانب و آبروی خودشان در میان مردم و جامعه می‌باشد و ضمنا معلوم باشد تمام اموالی كه باینجانب ارتباط دارد هیچ كدام مال شخصی اینجانب نیست بلكه مربوط به سهمین می‌باشد و هیچ كدام از ورثه در این اموال حقی ندارند.

محمد فاضل لنكرانی


منبع:

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

تهیه و تنظیم: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه تبیان