تبیان، دستیار زندگی
نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی با میزبانی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های کشور در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به همت موسسه تبیان:

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی برگزار شد

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی با میزبانی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های کشور در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، این همایش، در روز چهارشنبه 24 خرداد، با همت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و با هدف یافتن راهکارهای مناسب برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی به منظور سالم سازی فضای مجازی کشور برگزار گردید.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهار محال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، یزد از جمله حاضرین در این همایش بودند.

این همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران شروع به کار کرد، در ادامه حجت الاسلام اسماعیل فلاح معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید و تشویق مدیران در برقراری ارتباط با موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان افزود: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان از آن دسته مۆسساتی است که در عرصه فعالیت و تولیدات فرهنگی و محتوایی توانسته است به خوبی ظاهر شود.

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

در ادامه دکتر علیرضا طالب پور مدیر عامل موسسه تبیان با تقدیر و تشکر از حاضرین در این جلسه به بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی پرداخت و هدف برگزاری این طرح را نیز سالم سازی فضای مجازی با همکاری کاربران اینترنتی و فناوری های هوش مصنوعی اعلام کرد.

مدیر عامل موسسه تبیان افزود: در این طرح اصل اعتقادی امر به معروف و نهی از منکر، به منظور استفاده از توان مردمی برای سالم‌سازی فضای مجازی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت فعالیت های سلبی صورت گرفته در محیط مجازی افزود: در این طرح، توان مردمی و فناوری های هوش مصنوعی، به کمک سایر فعالیت های مرتبط با سالم سازی فضای مجازی آمده، و انگیزه‌های فطری و مذهبی مردم متعهد ایران به کمک ایجاد فضای مجازی سالم و امن خواهد آمد.

طالب پور با تاكید بر این که «می‌‌توانیم از این سرمایه اسلامی برای سالم‌سازی فضای مجازی استفاده كنیم» گفت: كاربر در این طرح از طریق سایت WWW.AMNIRAN.IR نظر خود را به سهولت ارسال می‌‌كند و بر اساس نرم‌افزارهای هوشمند متناسب با تعداد آراء و وزن آن‌ها و نظراتی كه داده می‌شود می‌تواند یك مطلب را حذف، جابه‌جا یا آن را فیلتر كند.

وی تصریح كرد: در واقع این طرح به یك معنا انسجام نیروهای ارزشی است كه منجر به آثار و نتایج پربرکتی می‌شود كه سالم سازی فضا، تولید محتوا، امکان بهره برداری از نظرات کاربران و ...  از این قبیل است.

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با اشاره به این که «در حال حاضر طرح اولیه و آزمایشی آن را در دست اجرا داریم» افزود: مجموعه های متعددی از گروه های کاربری متعهد در قالب معتکفین، هیئات مذهبی، روحانیون مستقر، طرح هجرت و ... با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری دارند، که بهره برداری از این ظرفیت می تواند تأثیر به سزایی در سالم سازی فضای مجازی داشته باشد.

وی تصریح كرد: این طرح می‌تواند در سطح یک خانواده، در سطح منطقه‌، شهر، استان و یا به صورت ملی اجرا گردد، به این معنا که حتی یك خانواده هم می‌تواند با انتخاب این مجموعه عملاً از یك فضای سالم در اینترنت استفاده كند.

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با بیان این که «حسن این مجموعه انتخابی بودن، جامعیت و كمك نیروهای مردمی است» گفت: امیدواریم فاز دوم این طرح كه عملاً به استفاده می‌رسد در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

مهندس سید حیدر مرتضوی معاونت زیر ساخت موسسه تبیان، سخنران دوم این همایش بود.

وی با معرفی زیرساخت های گسترده سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر استان ها، به تشریح نحوه بهره برداری از این بستر، برای اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی پرداخت و نمونه موفقی از ابزارهای فنی مورد نیاز برای اجرای طرح را معرفی نمود.

در ادامه جلسه میزگردی با حضور دکتر خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام فلاح معاونت امور مجلس استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام اسکندری مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و دکتر طالب پور مدیر عامل موسسه تبیان برگزار شد.

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که «تولید اطلاعات توقع از نظام جمهوری اسلامی ایران است» گفت: عمده مشكل در این زمینه در خیز و شتاب نگرفتن تولید اطلاعات است، ما باید شتاب بیشتری در این عرصه پیدا كنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در نخستین همایش امر به معروف و نهی از منكر الكترونیكی با اشاره به اهداف این نشست افزود: سالانه از مدیران ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها دعوت می‌كنیم تا در این فعالیت فضای مجازی همگرایی بیشتری در سازمان تبلیغات با مدیریت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان شكل بگیرد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نرم‌افزار جدید موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در ارتباط با سالم‌سازی فضای مجازی، تصریح كرد: این نرم‌افزار جدید یك همت جمعی برای نهی از منكر فضای مجازی ایجاد می‌كند كه امیدواریم بتوانیم یك دوره آزمایشی طی كنیم و بعد همه‌گیر شود.

وی تاكید كرد:‌ با توجه به این مطالبات و فضای موجود، باید محتوای كتابخانه‌ای، مقالات علمی و محتوای لازم در فضای مجازی را تولید كنیم و باید این را شتاب بخشیم.

نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که «در فضای دریافت، نظام اسلامی برای خود ویژگی‌هایی دارد» تصریح كرد: نظام اسلامی ما هرگونه اطلاعات تولیدی در جهان را با هر ویژگی دریافت نمی‌كند و نسبت به امنیت فضای مجازی، بسیار حساس است.

وی همچنین با قدردانی از فعالیت‌های موسسه تبیان یادآور شد: پایگاه اینترنتی تبیان كه در سازمان تبلیغات اسلامی شكل گرفت یكی از سایت‌های موفق در عرصه ترویج فرهنگ دینی است كه امیدواریم این مسیر ادامه پیدا كند.

در ادامه توضیحاتی در خصوص راه اندازی آزمایشی این طرح در مۆسسه تبیان، توسط مدیر شبکه اجتماعی تبیان ارائه گردید.

جلسه با پرسش و پاسخ‌های متداول از سوی مدیران و مسئولین این طرح پایان یافت.

تصاویر نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی (1)

تصاویر نخستین همایش امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی (2)

گزارش: مونا ناصرپور
تنظیم: هومن بهلولی