تبیان، دستیار زندگی
استحمام یا حمام کردن برای شستشوی موهای سر و پوست بدن یکی از الزامات برای رعایت بهداشت فردی می باشد که رعایت نکاتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در فصل گرما، زود به زود حمام کنید


استحمام یا حمام کردن برای شستشوی موهای سر و پوست بدن یکی از الزامات برای رعایت بهداشت فردی می باشد که رعایت نکاتی قبل از استحمام، در حین استحمام و بعد از آن برای سلامتی یا شستشوی بهتر لازم است که بسته به مزاج هر فرد یکسری از این اعمال متفاوت هستند.


حمام کردن

نکات مربوط به قبل از استحمام

1- اگر غذا خورده اید، بعد از هضم غذا به حمام بروید، یعنی با معده سبک. گرسنه رفتن به حمام باعث ضعف و با شکم پر حمام رفتن باعث، فساد غذا می شود.

2- استحمام در حالت ناشتا ضرر دارد و حتی برای افرادی که می خواهند غسل کنند توصیه می شود با خوردن مقداری عسل از ناشتایی دربیایند. حمام با شکم خالی باعث ضعف کلی بدن می شود.

3- مطمئن شوید تا آب و محیط حمام گرم باشد.  البته افراد گرم مزاج، حمام شان باید مقداری سبک تر و دمای آن متعادل تر باشد.

نکات مربوط به حین استحمام

1- واجبی یا نوره (تیزبر) را باید روی پوست خشک بگذارید، یعنی قبل از خیس شدن بدن و به غیر از سر و صورت، می توانیم در تمامی بدن استفاده کنیم. قرار دادن نوره روی پوست خیس، باعث سوزاندن پوست می شود.

قبل از خیس کردن پوست در حمام باید پودر نوره را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و روی پوست بگذارید و نباید مدت طولانی روی پوست باشد و مدت زمانی که مو به راحتی کنده می شود، بسته به پوست افراد کفایت می کند که حدود ده دقیقه می باشد.

طبع واجبی شدیدا گرم و خشک است. لذا افرادی که دارای طبع به شدت گرم و خشک هستند، ممکن است بعد از استفاده از واجبی مخصوصا در بار اول، شاهد زدن جوش های ریز باشند که طبیعی است و باید موضع را چرب نمایند تا جوش ها از بین بروند. ضمنا توصیه می شود مدت کمتری واجبی را روی پوستشان بگذارند.

2- برای کیسه کشی ابتدا لازم است بدن با آب گرم و بخارهای حاصل از آن برای مدتی خیس بخورد و سپس با استفاده از روشور و کیسه حمام، کیسه کشیده شود و چرک روی پوست قبل از تماس با صابون از پوست جدا گردد.

کیسه حمام را نباید به پوست صورت کشید و فقط باید روشور خالی زد

3- بعد از کیسه کشی، با صابون مخصوص سر (مثل صابون قهوه ای یا صابون زیتون) یا شامپو، یکی دو بار موی سر را بشویید. برای این کار با کف دست‌هایتان، صابون یا شامپو را به سرتان بمالید و از چنگ انداختن موها خودداری کنید.

برای بدن نیز صابون را به لیف بمالید و لیف را به بدن بکشید. ضمناً از لیف زبر استفاده نشود و کف صابون برای طولانی مدت روی بدن نماند.

صورت را می توانید روزانه با آب خالی و به صورت هفتگی با لیف و صابون ملایم بشویید.

لازم به ذکر است، صابون قهوه ای برای افرادی که ریزش مو دارند و یا دارای موهای چرب هستند، مناسب است و صابون زیتون برای موهای خشک بهتر است.

4- موقع استفاده از سنگ پا، هیچ گاه صابون را به سنگ پا نکشید، چرا که با این کار تکه هایی از صابون لای سوراخ های سنگ پا می ماند و ممکن است باعث ایجاد آلودگی شود. برای استفاده از سنگ پا، باید ابتدا کف ایجاد شده از صابون را به کف پا بمالید. سپس سنگ پا را به کف پا بکشید.

نکات مربوط به بعد از استحمام

1- قبل از خروج از حمام، کمتر از یک دقیقه آب سرد را روی پایتان بریزید (مچ پا به پایین).

2- بدنتان را یک باره سرد نکنید و به سرعت در معرض هوای سرد قرار نگیرید. حتی بلافاصله پس از شستشوی بدن، خود را در معرض جریان هوا قرار ندهید.

3- پس از استحمام بدن خود را با حوله، خوب خشک نموده و حوله را محکم به پوست خود نمالید.

4- بلافاصله فعالیت بدنی نکنید، بلکه مدتی بنشینید.

5- علی رغم اینکه احساس عطش دارید، ولی به مدت 30 الی 60 دقیقه آب نخورید و اجازه دهید حرارت حاصل از استحمام فروکش کند. اگر خیلی تشنه شدید، مقداری آب ولرم را کمی شیرین کنید و آن را مزه مزه نمایید و بیرون بریزید یا اینکه جرعه جرعه میل کنید.

بعد از حمام سرتان را کاملا خشک کنید و با کلاه حوله ای یا روسری یا شال نخی سرتان را ببندید و در این زمینه اهل بیت چنین عمل می کردند

6- بلافاصله لباس نپوشید و مدتی حوله به تن داشته باشید، چرا که افراد مخصوصاً با طبع تر، بدنشان بعد از استحمام رطوبتی دفع می کند که جذب حوله می شود و اگر لباس به تن داشته باشند، باعث خیس شدن آن می گردد.

7- سرتان را کاملا خشک کنید و با کلاه حوله ای یا روسری یا شال نخی سرتان را ببندید، حتی اگر در جای گرم و زیر آفتاب هستید و در این زمینه اهل بیت چنین عمل می کردند. سشوار اگر حرارت آن خیلی شدید و به ریشه مو نزدیک نباشد (که باعث سوزاندن ریشه مو شود) مشکلی ندارد، مخصوصاً برای افرادی که طبیعت سرد دارند یا سرشان سرد می شود.

8- افرادی که طبع گرمی و خشکی دارند یا سردی و خشکی دارند، عمدتاً بعد از حمام پوستشان خشک تر می شود که توصیه می شود، روغن مالی کنند. افراد با طبع گرم و خشک با روغن بنفشه و افراد با طبع سرد و خشک با روغن بادام شیرین یا زیتون روغن مالی کنند. مخصوصاً قسمت هایی از پوست بدن که بیشتر در معرض خشکی است، مانند سر و صورت و گردن و دست و پا.

تذکرات

- کسی که دارای لاغری مفرط است یا می خواهد چاق شود، هرگز ناشتا استحمام نکند.

- استحمام با دوش گرفتن سریع جهت غسل و  ... متفاوت است و مدت آن طولانی تر است.

- بهتر است استحمام در شب انجام شود، به ویژه برای کودکان (البته هوا سرد نباشد تا باعث سرماخوردگی کودک شود).

بخش سلامت تبیان


منبع : سایت رسمی دکتر حسین روازاده

مطالب مرتبط:

روش صحیح حمام کردن نوزاد

بهداشت حمام

نظافت وسایل شخصی در حمام و دستشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.