تبیان، دستیار زندگی
روزهای گرم و آفتابی در پیش است. شما برای استفاده از هوای تازه، بیرون از منزل می‌مانید، چشمان خود را می‌بندید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مواجهه زیاد با نور آفتاب بپرهیزید


از مواجهه بیش از حد با تابش نورآفتاب خودداری کنید. این کار را می‌توانید با انجام کارهای خارج از منزل در اول صبح انجام دهید. اشعه ماوراءبنفش در ساعات بین 10 صبح تا چهار بعدازظهر شدیدتر است.


نور خورشید

روزهای گرم و آفتابی در پیش است. شما برای استفاده از هوای تازه، بیرون از منزل می‌مانید، چشمان خود را می‌بندید و صورت خود را به سمت آفتاب می‌گیرید.

گرمای ملایم آفتاب روی پوست، احساس خوبی به شما می‌دهد. تصور می‌کنید پوست شما اندکی برنزه می‌شود، ولی آنچه واقعا ایجاد می‌شود، پوست همراه با لکه‌های قهوه‌ای و چین‌خورده است.

با وجود این‌که تصور عمومی آن است که پوست برنزه، پوستی سالم است، واقعیت این است که تماس بیش از حد با تابش نور خورشید، مسوول اکثر موارد آسیب‌های پوستی مرتبط با پیری است.

این پدیده زمان بسیار طولانی را برای ایجاد شدن می‌طلبد، طوری که در این مدت، پوست در حال تجمع آسیب‌های ناشی از تابش خورشید است.

آسیب‌های جمع‌شده در اثر اشعه ماورای بنفش خورشید و نیز بسترهای برنزه، موجب می‌شود پوست شما زودتر از موعد پیر شود و در نهایت چین و چروک و تغییرات رنگ پوست ایجاد شود.

اکثر این آسیب‌ها، منحصرا باعث کاهش زیبایی می‌شود، ولی بعضی از آنها می‌تواند کشنده باشد.

مواجهه بیش از حد با تابش نور خورشید، موثرترین عامل در ایجاد سرطان پوست است؛ سرطانی که تا کنون شایع‌ترین سرطان‌ در انسان بوده است.

اگر شما لباس‌های محافظ و کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید، می‌توانید در هر سنی که باشید، مانع آسیب دیدن پوست خود شوید.

محافظت از کودکان در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، باید با دقت بیشتری مدنظر قرار گیرد، زیرا کودکان دارای پوست لطیف تر و آسیب پذیرتری از بزرگسالان هستند

از نور خورشید درست استفاده کنید

از مواجهه بیش از حد با تابش نورآفتاب خودداری کنید. این کار را می‌توانید با انجام کارهای خارج از منزل در اول صبح انجام دهید. اشعه ماوراءبنفش در ساعات بین 10 صبح تا چهار بعدازظهر شدیدتر است.

از طرف دیگر وسایل برنزه‌کننده پوست نیز به پوست آسیب می‌رساند. با این وسایل اشعه ماوراءبنفش A تابانده می‌شود که تصور می‌شود از اشعه ماوراءبنفش B خطر کمتری داشته باشد. ولی اشعه ماوراءبنفشA، در پوست به طور عمیق‌تری نفوذ می‌کند و موجب ایجاد ضایعات پیش‌سرطانی پوست می‌شود و خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

توصیه های زیر در مورد محافظت از کودکان در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، باید با دقت بیشتری مدنظر قرار گیرند، زیرا کودکان دارای پوست لطیف تر و آسیب پذیرتری از بزرگسالان هستند.

پوشش مناسب:

اگر به مدت طولانی زیر نور خورشید قرار می‌گیرید، خودتان را کاملا بپوشانید. از کلاه لبه دار و پیراهن‌های آستین‌بلند استفاده کنید و تا حد امکان از پوشاندن شلوارک در کودکان پرهیز نمایید.

استفاده از ضدآفتاب‌ها:

اگر قرار است که چند ساعت خارج از منزل بمانید، از کرم‌های ضدآفتاب با کیفیت مناسب استفاده کنید. یک کرم ضدآفتاب می‌تواند از پوست شما محافظت کند و نیز اندکی باعث برنزه شدن پوست ‌شود.

از لوسیون‌هایی که تصور می‌شود تسریع‌کننده برنزه شدن پوست باشد، مثل روغن نارگیل، کره کاکائو یا روغن بچه خودداری کنید. این ترکیبات، توانایی مقابله در مقابل اشعه ماوراءبنفش را ندارد.

زدن کرم ضدآفتاب به پوست کودک

ضدآفتاب‌های خوب شامل محصولاتی است که دارای پاراآمینوبنزوئیک اسید (PABA)، سینوکسات، اکسی بنزون، هموسالات یا آووبنزون است و همچنین محصولاتی که ترکیبی از این عناصر را داشته باشد.

به نظر می‌رسد ضدآفتاب‌های حاوی الکل به لایه‌های عمقی‌تر پوست نفوذ می‌کند و احتمال ایجاد جوش در این موارد پایین است.

بعضی از ضدآفتاب‌ها، حاوی سدهای فیزیکی مثل اکسیدروی یا دی‌اکسید تیتانیوم نیز هست. این کرم‌ها باعث مقاومت بهتر پوست در مقابل نور خورشید می‌شود و در مقابل تعریق و آب نیز مقاوم‌تر است.

کرم‌های ضدآفتاب، براساس میزان فاکتور محافظت از خورشید یا SPF، رتبه‌بندی می‌شود که از دو تا 45 متغیر است. 45SPE بیشترین قدرت محافظت را دارد.

این اعداد به طور عمده نمایانگر توانایی مقابله با اشعه ماوراءبنفش B است نه نوع ‌A . بهترین SPF برای کرم‌های ضدآفتاب حداقل 15 است که هم از اشعه ماوراءبنفش A و هم B جلوگیری می‌کند.

حداقل نیم‌ساعت پیش از مواجهه با نور آفتاب، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین کرم‌ را چند ساعت یک بار دوباره بمالید، زیرا میزان حفاظت از پوست با تبخیر کرم ضدآفتاب کاهش می‌یابد. شنا و تعریق نیز می‌تواند موجب شست‌وشوی آن شود

البته شما باید در مقابل آفتاب زمستانی نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. بیشترین خطر در ماه‌های زمستان در روزهای ابری و پس از بارش برف تازه وجود دارد، بویژه در ارتفاعات زیرا میزان اشعه ماوراءبنفش بیشتر است. پوست ظریف اطراف چشم‌ها، بینی و لب‌ها به محافظت بیشتری نیاز دارد.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند از یک سدکننده نورخورشید مثل اکسید روی یا اکسید تیتانیوم استفاده کنند. این ترکیبات مانع تابیدن کامل اشعه‌های نوری به پوست می‌شود. افراد زیادی نیز از یک کرم ضدآفتاب مخصوص لب با SPF  15 یا بیشتر استفاده می‌کنند.

عدم ‌استفاده از مواد حساس‌ به نور:

بعضی داروهای خاص و فرآورده‌های پوستی باعث می‌شود پوست شما به نور آفتاب حساس‌تر شود، مثل بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها.

پیش از مواجهه با آفتاب، از عطرها و لوسیون‌های مورد استفاده پس از ریش‌تراشی استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تغییررنگ‌یافته روی پوست شود.

تمیز کردن پوست:

بعد از تماس با نور خورشید، دوش بگیرید و عرق موجود روی پوست، نمک، مواد شیمیایی و فرآورده‌های ضدآفتاب را از بدن خود بشویید. سپس از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم آنلاین - زینب همتی

مطالب مرتبط:

لیست خریدهای تابستانی

تاثیرات نور خورشید بر پوست

ضدآفتاب کافی نیست

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

چگونه از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

مسمومیت با آفتاب و آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.