تبیان، دستیار زندگی
رمانی در بوندس‌لیگا را دارد برای پیشرفت در فوتبال نباید بهانه آورد در جام ملتهای آسیا به سال 1996 در امارات ، محمد مایلی‌كهن سرمربی وقت تیم ملی ایران، مهدی مهدوی‌كیا را به تیم ملی دعوت كرد و با درخشش این پدیده مواجه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدوی كیا:هامبورگ پتانسیل قهرمانی در بوندس‌لیگا را دارد

برای پیشرفت در فوتبال نباید بهانه آورد


در جام ملتهای آسیا به سال 1996 در امارات ، محمد مایلی‌كهن سرمربی وقت تیم ملی ایران، مهدی مهدوی‌كیا را به تیم ملی دعوت كرد و با درخشش این پدیده مواجه شد.

پس از گذشت دو سال جوان 20 ساله‌ای كه عضو باشگاه پرسپولیس تهران بود، با پیشنهاد مسوولان بوخوم مواجه شد و به رقابت‌های معتبر بوندس‌لیگای آلمان گام نهاد.بعدها این بازیكن به قدری در پست خود جا افتاد كه به عنوان پایه‌گذار اكثر گل‌های بوخوم بر سر زبان‌ها چرخید . لقب بهترین پاسور بوندس‌لیگا را در هامبورگ از آن خود ساخت . از آن زمان تا سال 2006 مهدوی‌كیا با اندیشه‌های جدیدی از جانب كلاوس تاپ مولر و توماس دال آشنا شد و خود را به عنوان یكی از بازیكنان ثابت منتخب این لیگ معتبر اروپایی معرفی كرد.

هم اکنون باشگاه هامبورگ شرایط متفاوتی را تجربه می کند.

شاگردان توماس دال از ابتدای فصل جاری تاکنون در هیچ دیداری اعم از بوندس لیگا ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا پیروزی را تجربه نکرده و این خبر از یک بحران جدید برای تیم بندری شمال آلمان می دهد.

آنها در ادامه ناکامی های این فصل شنبه شب در برابر تیم قعر نشین فرانکفورت نتیجه ای بهتر از تساوی به دست نیاورد و این دال را یک گام دیگر به سقوط نزدیک تر کرد .

مهدی مهدوی کیا به عنوان یکی از با سابقه ترین اعضای تیم هامبورگ از دلایل این ناکامی می گوید .


در هفت سالی كه عضو هامبورگ هستی ، هیچگاه نتایج فصل 2006 را در بوندسلیگا كسب نكرده بودید و این یك امر بی‌سابقه به شمار می‌آید؟

بله، متاسفانه فصل را خیلی بد شروع كردیم و نتوانستیم از موقعیت‌های به دست آمده به خوبی بهره بگیریم و دچار این وضعیت شدیم.


اما كسب 5 تساوی و تنها یك باخت از مجموع 6 دیدار اخیر هامبورگ نمی‌تواند نتایج خوبی برای تیم سوم فصل گذشته بوندس‌لیگا باشد؟

قبول دارم كه شانس با ما یار نبود، اما این را مطمئن باشید امسال هامبورگ پتانسیل قهرمانی در بوندس‌لیگا را دارد و روز به روز بهتر خواهد شد.


در دیدار مقابل وردربرمن كه منجر به نتیجه تساوی شده بود از زمین بازی اخراج شدی و مسوولان فدراسیون فوتبال آلمان با محرومیت سه جلسه‌ای تو را مواجه كردند، در این رابطه چه نظری داری؟

متاسفانه در جریان بازی روی توپی كه زیر پای دیه گوی برزیلی بود تكل كردم كه بر اثر سرعت زیاد بازی او نقش بر زمین شد و داور این دیدار حركتم را خشن تلقی كرد و به من كارت قرمز نشان داد .


آیا در رابطه با تعلیق مدت محرومیت ، باشگاه هامبورگ تلاشی انجام داد؟

محرومیت سه جلسه‌ای در قانون بوندسلیگا گنجانده شده و هیچ‌گونه فرجام خواهی نمی‌تواند از مدت آن كم كند. به همین خاطر من و هامبورگ رای صادره را قبول كردیم و در حال حاضر یك جلسه از این محرومیت را پشت سرگذاشته‌ام.


در رقابت‌های هفته هفتم بوندس‌لیگا باید به مصاف شالكه بروید كه این روزها پس از نورنبرگ و وردربرمن با تفاضل گل پایین و 10 امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است. فكر نمی‌كنی در این دیدار هم با مشكل روبرو شوید؟

در این مدت 9 سالی كه در بوندس‌لیگا بازی كرده‌ام شالكه را همواره تیمی قدرتمند و مدعی دیده ام و قطعا در این دیدار بازیكنان هامبورگ باید از كوچك‌ترین غفلت حریف خود استفاده كنند و به گل برسند.


با دو شكست كه هامبورگ در لیگ قهرمانان اروپا مقابل آرسنال و زسكا مسكو به دست آورده آیا شانسی برای صعود به دور بعدی رقابت‌ها خواهد داشت؟

متاسفانه خستگی ناشی از برگزاری بوندسلیگا روی بازیكنان تاثیر منفی گذاشت و نتوانستیم در این دو بازی خوب ظاهر شویم، با وجود این هنوز 4 دیدار دیگر از رقابت‌های این گروه باقی مانده و می‌توانیم صعود كنیم.


در دیدار بعدی لیگ قهرمانان اروپا باید با پورتو دیدار كنید كه با خوزه مورینیو قهرمان اروپا شده است. در مورد این دیدار چه نظری داری؟

شرایط لیگ قهرمانان اروپا با لیگ‌های باشگاهی كاملا متفاوت است و هر تیمی می‌تواند ادعای قهرمانی داشته باشد، همانند همین تیم پورتو كه در آن مقطع با وجود مورینیو درخشش غیر قابل باوری را داشت؛ اما مطمئن باشید هامبورگ در این دیدار حریف دست و پا بسته‌ای نیست و حرف‌های زیادی برای گرفتن خواهد داشت.


شایعاتی اخیرا در آلمان پیچیده كه توماس دال سرمربی حال حاضر هامبورگ از باشگاه اخراج خواهد شد و گزینه جدیدی جای او را خواهد گرفت...

درست است كه هامبورگ نتوانسته در اوایل فصل جدید نتایج خوبی به دست آورد، ولی این دلیل نمی‌شود مسوولان باشگاه دال را جواب كنند و عذر او را بخواهند.


بسیاری از بازیكنان شاغل در امارات بر این عقیده هستند كه به دلیل دوری از خانواده‌هایشان در ایران، لیگ این كشور را به لیگ‌های اروپایی ترجیح می‌دهند، آیا مهدی مهدوی‌كیا كه از ابتدا در اروپا به همراه خانواده‌اش حضور داشته این ادعاها را تایید می‌كند؟

برای رسیدن به موفقیت باید هزینه كرد و از خیلی راحتی‌ها گذشت و بهانه نیاورد؛ ولی نمی‌شود دغدغه‌های یك بازیكن را برای دوری از خانواده‌اش نادیده گرفت و از آن به سادگی رد شد، اگر بخواهیم برای این صحبت‌ها درصدی را تعیین كنیم به شخصه حضور اعضای خانواده را 40 درصد در كسب موفقیت دخیل می‌دانم و بقیه به خود بازیكن بستگی دارد.


برای دیدار مقابل چین تایپه می‌توانی تیم ملی را همراهی كنی؟

در رابطه با حضور در چین تایپه به همراه تیم ملی باید با امیر قلعه‌نوعی هماهنگ كنم تا اگر نیازی حس شد و به وجود مهدوی‌كیا احتیاج بود، در خدمت تیم ملی باشم.


پرسپولیس در فینال جام حذفی به همراه دنیزلی قهرمانی را از دست داد و باید در لیگ برتر خودش را نشان بدهد. آینده این تیم را چطور ارزیابی می‌كنی؟

من تنها یك نیمه از فینال جام حذفی را دیدم كه انصافا پرسپولیس تیم متحول شده‌ای را روانه دیدار با سپاهان كرده بود و با اندكی فرصت به دنیزلی باز هم شاهد روزهای طلایی پرطرفدارترین تیم پایتخت خواهیم بود.