تبیان، دستیار زندگی
می گویند جوانی و انتظار با یکدیگر متناسبند به طوری که تناسب جوانی و انتظار بیش از دیگران است! به راستی یک جوان دارای چه ویژگی هایی است که او را متناسب با انتظار می نماید؟ یا به صورت دقیق تر دوران جوانی چگونه دورانی است که با انتظار کشیدن تناسب پیدا می کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جوان چگونه منتظر است؟!

امام زمان (عج)


می گویند جوانی و انتظار با یکدیگر متناسبند به طوری که تناسب جوانی و انتظار بیش از دیگران است! به راستی یک جوان دارای چه ویژگی هایی است که او را متناسب با انتظار می نماید؟ یا به صورت دقیق تر دوران جوانی چگونه دورانی است که با انتظار کشیدن تناسب پیدا می کند؟ آیا انتظار برای جوان دشوار نیست؟!...


جوانی و مشخصه های ویژه!

یکی از مهم ترین ویژگی های دوران  جوانی را آرمان گرایی آن می دانند. یعنی جوان به دنبال ایده آل و مطلوب می گردد. امّا نکته ی اساسی در اینجاست که بایستی آرمان مطلوب دینی برای جوان ترسیم شود و او نسبت به آن شناخت و معرفت یابد. در غیر این صورت به دنبال آرمان های کاذب خواهد رفت و عمر خویش را تباه خواهد نمود. بنابراین اگر آرمان جامعه ی مهدوی به جوان خوب معرفی شود به دلیل تناسب و علاقه ای که به آرمان گرایی دارد به سرعت جذب آن می شود. به این ترتیب انتظار کشیدن برای آن جامعه ی ایده آل و آرمان متعالی دینی برایش مطلوب و دلربا می گردد. علاقه جوان به آرمان گرایی شاید بی ارتباط با میل وی به آینده و آینده گرایی وی نباشد.

جوان آینده گرا !

جوان نگاه به آینده دارد زیرا جوان است و در مقابل خود فرصت های بسیاری را می بیند و از این رو به شدت آینده گراست. از این رو با مهدویت که مربوط به آینده است راحت تر ارتباط برقرار می کند. البته بایستی آینده ای روشن برای وی ترسیم گردد. زیرا اگر مهدویت به عنوان آینده ای روشن و دلخواه جوان برای وی معرفی نگردد، او آینده ای تخیلّی برای خود درست خواهد کرد و بهترین تخیلاتش را نیز آینده ی خود ساخته اش، تشکیل خواهد داد و در این صورت به هر نوع زندگی که بپردازد احساس شکست می نماید. زیرا او نمی تواند همه ویژگی ها و معیارهای یک آینده ی طلایی را در نزد خود و با تخیلاتش ترسیم نماید. لذا اگر آینده گرایی جوان را با مهدویت پیوند نزنیم او با آینده ی خیالی خود به شکست می رسد.

جوانی و دوران جوانی لحظات طلایی عمر هر انسانی است که بایستی بکوشد بهترین توشه ها را برای زندگی دینوی و اخروی خویش از آن بردارد. در این دوران روحیات خاصی در انسان وجود دارد که بعدها به تناسب سن کم رنگ تر می شود. از این رو بهره برداری بهینه از این ویژگی ها و جهت دهی آن ها می تواند تأثیر شگرفی بر حیات انسان بگذارد

مسلمان و انتظار!

نقل است که وقتی پیامبراکرم (صلی الله علیه واله وسلم) به سلمان فارسی وعده داد که در حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی و فرجه) رجعت خواهد نمود از شدت شوق گریه کرد و گفت: فقمت بین یدّی رسول الله و ما یبالی سلمان متی لقی الموت أولقیه؛ وقتی از نزد رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) بلند شدم دیگر از آن روز برایم فرقی نمی کرد که چه وقت از دنیا بروم.» چنان که مشاهده می شود ترسیم جامعه ی آرمانی مهدوی در آینده ی تاریخ قلب سلمان را تسخیر نموده و وی را مشتاق حضور در آن حکومت آرمانی می گرداند به طوری که دیگر رفتن از این دنیا برای او وعده ی نزدیکی لحظه ی رجعت است و شوق برانگیز. بدین ترتیب چون جوان آینده گراست باید آینده گرایی و آرمان گرایی او با چنان جامعه ی روشنی پر شود که همه ی ویژگی های مطلوب را داراست و می تواند طعم واقعی سعادت و خوشبختی زندگی در آرمان مطلوب یعنی راه جلوه گر نماید.

سنت گریزی جوان و آرمان مهدویت

در همین راستا از دیگر ویژگی های جوانی «سنت گریزی» است. جوان می کوشد از آنچه گذشتگانش در قالب سنّت ارایه می دهند، گذر نماید. جوانی دورانی است که به وضعیت های موجود اعتراض می شود و به دنبال جایگزین های بهتر و برتر می گردد. به خاطر وجود همین خصلت دوران جوانی است که مدگرایی ها در دوران جوانی شکل می گیرد. زیرا جوان بدنبال نو شدن و تجربه های جدید و تازه است اگر در پاسخ اعتراض جوان به وضعیت های موجود و سنت های گذشته آرمان مطلوب جامعه ی مهدوی و مهدویت ترسیم گردد، به خوبی می توان از جانب جوان پذیرفته شود. بدین ترتیب انتظار جوان برای جایگزینی سنت های گذشته در آرمان مهدویت تناسب خاصی با ویژگی های روحی وی می یابد.

می گویند جوانی و انتظار با یکدیگر متناسبند به طوری که تناسب جوانی و انتظار بیش از دیگران است! به راستی یک جوان دارای چه ویژگی هایی است که او را متناسب با انتظار می نماید؟ یا به صورت دقیق تر دوران جوانی چگونه دورانی است که با انتظار کشیدن تناسب پیدا می کند؟ آیا انتظار برای جوان دشوار نیست؟!...

تصور ایده آل ها!

از دیگر ویژگی های جوانی قدرت تخیل بالا و ترسیم مسائل مختلف در ذهن است که در جوانی به شدت وجود دارد. اگر تخیل جوان سوگیری و جهت دهی صحیح و مطلوبی پیدا کند و به دنبال تخیل آرمان مهدویت و شکوه جامعه ی مهدوی باشد، می توان طعم شیرین انتظار سازنده را برای وی به ارمغان آورد و بدین ترتیب دوران جوانی- تبدیل شود به بهترین دوران برای مهدوی شدن و آرمان انتظار.

کلام پایانی...

جوانی و دوران جوانی لحظات طلایی عمر هر انسانی است که بایستی بکوشد بهترین توشه ها را برای زندگی دینوی و اخروی خویش از آن بردارد. در این دوران روحیات خاصی در انسان وجود دارد که بعدها به تناسب سن کم رنگ تر می شود. از این رو بهره برداری بهینه از این ویژگی ها و جهت دهی آن ها می تواند تأثیر شگرفی بر حیات انسان بگذارد. آرمان گرایی و آینده طلبی از جمله ویژگی های دوران جوانی است که می تواند در آرمان مطلوب دینی و مهدویت جهت گیری صحیح پیدا کند. هم چنین سنت گریزی و قوه ی تخیل از جمله ویژگی های دیگر این دوران است که می تواند به صورت صحیحی مدیریت شده و برای رقم زدن انتظار حکومت عدل الهی در جوان به کار گرفته شود. در این صورت شوق برای آرمان مهدویت و جامعه ی عدل الهی آینده جوانان را در بر خواهد گرفت و جز این نمی توان گفت که انتظار و جوانی تناسبی پر معنا پیدا خواهد نمود.

                                                                                                                                                               ن. رادفر

بخش مهدویت تبیان


منابع و مآخذ

1- جوان و انتظار- آیت الله پناهیان- مجله ی امان

2- مسیری در سیره ی ائمه معصومین- شهید مطهری

3- عصاره ی خلقت- آیت الله جوادی آملی

4- پانزده گفتار- شهید مطهری

5- بحارالانوار- علامه ی مجلسی

6- فقهی الامان- شیخ عباس قمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.