تبیان، دستیار زندگی
هر سال در این روزها بازار مسکن رنگ از چهره مستاجران یا متقاضیان خرید و فروش ملک می‌برد، امسال این رویه کمی شدیدتر و جدی‌تر شده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار مسکن این روزها حال خوشی ندارد


هر سال در این روزها بازار مسکن رنگ از چهره مستاجران یا متقاضیان خرید و فروش ملک می‌برد، امسال این رویه کمی شدیدتر و جدی‌تر شده است....

مسکن

هر سال در این روزها بازار مسکن رنگ از چهره مستاجران یا متقاضیان خرید و فروش ملک می‌برد، امسال این رویه کمی شدیدتر و جدی‌تر شده است. تا جایی که برخی کارشناسان از افزایش حدود هشتصد درصدی قیمت مسکن طی 20 سال گذشته خبر می‌دهند. افزایشی که بسیاری بر این اعتقادند از نرخ تورم هم سبقت گرفته است و این یعنی خرید مسکن برای مردم در حال تبدیل شدن به رویایی است که تحققش محال می‌نماید.

با این اوصاف کافی است این روزها سری به بنگاه‌های معاملات مسکن بزنید و استیصال مراجعان را ببینید که با داشتن مبالغ قابل توجه موفق به یافتن سرپناهی مناسب نمیشوند و این درحالی که وزیر مسکن و شهرسازی به قاعده سالهای پیش از برخورد قانونی با کسانی که با ایجاد جو روانی سعی در بالا بردن قیمت خانه دارند خبر می دهد و تاکید می کند که اتفاق خاصی رخ نداده است که عده ای بخواهند قیمت خانه را بالا ببرند.

اینکه مسوولان امر بارها و بارها تاکید می کنند که مسکن مهر و ساخت مسکن‌های ویژه در تهران و مسکن قسطی درمان درد مزمن بازار مسکن هستند، رییس‌جمهوری مسکن مهر را تنها یک مسکّن برای بازار ملک عنوان می‌کند و از اتخاذ تصمیاتی دیگر برای این بازار خبر می دهد.

بنگاه‌داران از شدت یافتن رکود در بازار مسکن خبر می‌دهند و این روند را حتی به ضرر مالکان نیز می‌دانند، زیرا تعداد خانه‌های خالی که اجاره نمی‌روند و نیز به فروش نمی‌رسند، رو به افزایش است

حالا باید دید با اوضاعی که متقاضیان جابه جایی اعم از خریدار و مستاجر با آن دست به گریبان هستند، آیا حال که در ابتدای آغاز فصل نقل و انتقالات هستیم چاره‌ای برای کشیدن زمام این بازار موثر و استراتژیک کشور اندیشیده می‌شود یا اینکه یافتن خانه‌ای مناسب همچنان  دغدغه ای برای بخشی از مردم خواهد بود.

در این میان قیمت‌های سرسام آور رهن و اجاره باعث شده که توان مستاجران کاهش پیدا کند و از سویی مالکان هم به دلیل افزایش تورم حاضر نیستند قیمت‌ها را پایین بیاورند و تنها راه درآمد زایی خود را دریافت اجاره بها می‌دانند.

مسکن

البته برخی از مالکان هم تنها به منظور سود طلبی بیشتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و از آنجا که نیاز چندانی به دریافت اجاره ندارند ترجیح می‌دهند در بلند مدت، مستاجری را بیابند که حاضر به پرداخت اجاره بهای بالای آنها باشد. در واقع تورم موجود در کشور باعث شده که بازار اجاره بها روزهای گرانی را تجربه کند و مستاجران با نگرانی بیشتری به سراغ بنگاه‌های املاک بروند زیرا با شرایط کنونی مستاجران باید پنجاه درصد بیشتر از سال قبل اجاره بپردازند تا بتوانند در منطقه قبلی سکونت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چنانچه عده‌ای بخواهند با ایجاد جو روانی در فصل نقل و انتقالات در بازار اجاره، التهاب آفرینی کنند با استفاده از ابزارهای قانونی با آنها برخورد می‌کنیم، از واگذاری ده‌ها هزار واحد مسکونی مهر در استان تهران خبر داده است.

علی نیکزاد با بیان اینکه برخی از اواسط خرداد که آغاز فصل نقل و انتقالات مردم محسوب می شود با ایجاد یک بار روانی تلاش می کنند قیمتهای مسکن و اجاره بها را بالا ببرند، اظهار کرد: سال گذشته مجبور شدیم از طریق تعزیرات با این افراد برخورد کنیم و امسال نیز چنانچه عده ای بخواهند دست به چنین اقدامی بزنند با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار داریم با آنها برخورد خواهیم کرد. البته این درحالی است رییس اتحادیه مشاوران املاک اجرای طرح تعزیراتی را چندان موفق ندانسته است و عنوان می کند طرح فاقد ضمانت اجرایی لازم است و برای ساماندهی این بازار باید قانون مشخص و با ضمانت اجرایی کافی داشت.

قیمت‌های سرسام آور رهن و اجاره باعث شده که توان مستاجران کاهش پیدا کند و از سویی مالکان هم به دلیل افزایش تورم حاضر نیستند قیمت‌ها را پایین بیاورند و تنها راه درآمد زایی خود را دریافت اجاره بها می‌دانند

یکی از ایراداتی که سال گذشته به طرح تعزیراتی اجرا شده در بازار مسکن وارد می‌کردند بحث ورود دولت و اعمال نظرش بر روی املاک مردم بود که امسال وزیر مسکن درباره آن گفته است که  تلاش می کند تا عرضه و تقاضا را در بازار مسکن تنظیم کند.

مسکن-اقتصاد

برخی‌ها این سوال را مطرح می کنند که مگر دولت می تواند روی املاک مردم اعمال قانون کند حال آنکه در پاسخ به آنها باید بگویم اگر دولت بخواهد بازار را کنترل کند حتما باید این کار را انجام دهد و چنانچه افراد محدودی بخواهند در بازار مسکن التهاب ایجاد کند ما از ابزارهای قانونی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد.

آنچه لازم به یادآوری است اینکه وقوع رکود در بازار مسکن همواره چالش این سالهای بازار بوده است. بنگاه‌داران از شدت یافتن رکود در بازار مسکن خبر می‌دهند و این روند را حتی به ضرر مالکان نیز می‌دانند، زیرا تعداد خانه‌های خالی که اجاره نمی‌روند و نیز به فروش نمی‌رسند، رو به افزایش است. روندی که البته به‌جای آن‌که مالکان را به کاهش یا تثبیت قیمت‌ها راغب کند، حس طمعی با امید به آینده را رونق بخشیده است.به گفته یکی از بنگاه‌داران به دلیل افزایش اجاره‌بها و قیمت مسکن در دو ماهه اخیر، میزان مراجعه متقاضیان بسیار کاهش یافته است. این در حالی است که هر ساله در آستانه خرداد ماه و شروع نقل و انتقالات میزان مراجعه به بنگاه‌های معاملاتی رفته رفته افزایش می‌یابد. بازار مسکن و متقاضیانش این روزها حال خوشی ندارند.

طه رها

بخش اقتصاد تبیان


لینکهای مرتبط:

اثر مذاکرات بغداد بر بازار مسکن

تشنج قیمت مسکن در تهران؟!

چرا اجاره بها زیاد شده است؟

وضعیت مسکن سال 91 چگونه است؟

قیمت مسکن هدفمند می‌شود!

مسکن ویژه؛آب روی آتش بازار؟