درسنامهی دینشناسی
رودریگیس و هاردینگ در شش فصل این کتاب در تلاشاند تا به مهمترین رویکردها در زمینهی دینشناسی پرداخته و از مباحث مقدماتی تا تبیین منظرهای سنتی، اجتماعی، پدیدارشناختی و روانشناختی دین را دنبال کرده و مطالبی حاوی رویکردهای انتقادی در این حوزه را نیز بررسی کند.
درسنامهی دینشناسی/ نویسنده: هیلاری رودریگیس - جان اس. هاردینگ/ ترجمه: سید لطف الله جلالی/ چاپ اول زمستان 1390 / نشر دانشگاه ادیان و مذاهب/ قیمت: 6200 تومان
تحقیق و پژوهش دربارهی دین و مفاهیم وابستهاش قدمتی به اعتبار تاریخ حیات دین دارد و بر همین اساس از دیرباز با رویکردها و نگرشهای متابینی روبهرو بوده است. از این رو پژوهش در باب دین صرفا مختص دینداران نمیشود و در این عرصه محققینی که التزامی به ارزشهای دینی ندارند نیز میتوانند به مطالعه بپردازند. به گواه تاریخ، دین در زندگی انسان حضور پر رنگی داشته و در زندگی او از اهمیت اساسی و قابل ملاحظهای برخوردار بوده است. اما نظر به اینکه دین به سبب حضور دیرپای خود در حیات انسان و نیز به علت گستردگی و دامنه دار بودن تعریف آن مخاطبان متغییری را در گرد خود جمع کرده است لذا رویکردها و پیش فرضهای متفاوتی پیش روی آنان قرار خواهد گرفت. درسنامهی دینشناسی، حاصل تحقیق دو تن از اساتید دینشناسی در غرب است که مدخل مناسبی برای مطالعهی دین در طول تاریخ - با توجه به رویکردها و نگرشهای متفاوت در این حوزه - به حساب میآید. روش این کتاب در تبیین اساس مباحثش جالب است. نویسندگان این کتاب کوشیدهاند در هر حوزهای دیدگاهها و نظرات مختلف را مقابل هم قرار دهند تا مخاطب در ضمن آنکه با هر حوزه آشنا میشود بتواند دواری نسبیای درباب درستی هر دیدگاهی داشته باشد.
رودریگیس و هاردینگ در شش فصل این کتاب در تلاشاند تا به مهمترین رویکردها در زمینهی دینشناسی پرداخته و از مباحث مقدماتی تا تبیین منظرهای سنتی، اجتماعی، پدیدارشناختی و روانشناختی دین را دنبال کرده و مطالبی حاوی رویکردهای انتقادی در این حوزه را نیز بررسی کند.
درسنامهی دینشناسی در شش فصل تنظیم شده که نگارندگان در فصل نخست با درآمدی مقدماتی به تعریف دین، الاهیات و دینشناسی، الگوهای دینشناسی و سنتها پرداختهاند. در فصل دوم به منظرهای سنتی دین میپردازند و رویکردهای فلسفی و الاهیاتی آن را بررسی میکنند. درفصل سوم با مطالعه دین در درون جوامع به منظرهای اجتماعی و فرهنگی آن پرداختهاند و با بررسی رویکردهای مردمشناسانه، کارکرد گرایانه، تفسیری، ساختارگرایانه به سراغ رویکردهای پدیدارشناختی در فصل چهارم میروند. در فصل پنجم ارزیابیها و منظرهای انتقادی این حوزه را بررسی کرده و سرانجام در فصل آخر به رویکرهای تاریخی، تطبیقی دین میپردازند.
بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
منبع: شهر کتاب