تبیان، دستیار زندگی
رودریگیس و هاردینگ در شش فصل این کتاب در تلاش‌اند تا به مهم‌ترین رویکرد‌ها در زمینه‌ی دین‌شناسی پرداخته و از مباحث مقدماتی تا تبیین منظرهای سنتی، اجتماعی، پدیدار‌شناختی و روان‌شناختی دین را دنبال کرده و مطالبی حاوی رویکردهای انتقادی در این حوزه را نیز برر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درسنامه‌ی دین‌شناسی


رودریگیس و هاردینگ در شش فصل این کتاب در تلاش‌اند تا به مهم‌ترین رویکرد‌ها در زمینه‌ی دین‌شناسی پرداخته و از مباحث مقدماتی تا تبیین منظرهای سنتی، اجتماعی، پدیدار‌شناختی و روان‌شناختی دین را دنبال کرده و مطالبی حاوی رویکردهای انتقادی در این حوزه را نیز بررسی کند.

درسنامه‌ی دین‌شناسی

درسنامه‌ی دین‌شناسی/ نویسنده: هیلاری رودریگیس - جان اس. هاردینگ/ ترجمه: سید لطف الله جلالی/ چاپ اول زمستان 1390 / نشر دانشگاه ادیان و مذاهب/ قیمت: 6200 تومان

تحقیق و پژوهش درباره‌ی دین و مفاهیم وابسته‌اش قدمتی به اعتبار تاریخ حیات دین  دارد و بر همین اساس از دیرباز با رویکرد‌ها و نگرش‌های متابینی روبه‌رو بوده است. از این رو پژوهش در باب دین صرفا مختص دینداران نمی‌شود و در این عرصه محققینی که التزامی به ارزش‌های دینی ندارند نیز می‌توانند به مطالعه بپردازند. به گواه تاریخ، دین در زندگی انسان حضور پر رنگی داشته و در زندگی او از اهمیت اساسی و قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. اما نظر به اینکه دین به سبب حضور دیرپای خود در حیات انسان و نیز به علت گستردگی و دامنه دار بودن تعریف آن مخاطبان متغییری را در گرد خود جمع کرده است لذا رویکرد‌ها و پیش فرض‌های متفاوتی پیش روی آنان قرار خواهد گرفت. درسنامه‌ی دین‌شناسی، حاصل تحقیق دو تن از اساتید دین‌شناسی در غرب است که مدخل مناسبی برای مطالعه‌ی دین در طول تاریخ - با توجه به رویکرد‌ها و نگرش‌های متفاوت در این حوزه - به حساب می‌آید. روش این کتاب در تبیین اساس مباحثش جالب است. نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند در هر حوزه‌ای دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را مقابل هم قرار دهند تا مخاطب در ضمن آنکه با هر حوزه آشنا می‌شود بتواند دواری نسبی‌ای درباب درستی هر دیدگاهی داشته باشد.

درسنامه‌ی دین‌شناسی، حاصل تحقیق دو تن از اساتید دین‌شناسی در غرب است که مدخل مناسبی برای مطالعه‌ی دین در طول تاریخ - با توجه به رویکرد‌ها و نگرش‌های متفاوت در این حوزه - به حساب می‌آید. روش این کتاب در تبیین اساس مباحثش جالب است. نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند در هر حوزه‌ای دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را مقابل هم قرار دهند تا مخاطب در ضمن آنکه با هر حوزه آشنا می‌شود بتواند دواری نسبی‌ای درباب درستی هر دیدگاهی داشته باشد.

رودریگیس و هاردینگ در شش فصل این کتاب در تلاش‌اند تا به مهم‌ترین رویکرد‌ها در زمینه‌ی دین‌شناسی پرداخته و از مباحث مقدماتی تا تبیین منظرهای سنتی، اجتماعی، پدیدار‌شناختی و روان‌شناختی دین را دنبال کرده و مطالبی حاوی رویکردهای انتقادی در این حوزه را نیز بررسی کند.

درسنامه‌ی دین‌شناسی در شش فصل تنظیم شده که نگارندگان در فصل نخست با درآمدی مقدماتی به تعریف دین، الاهیات و دین‌شناسی، الگوهای دین‌شناسی و سنت‌ها پرداخته‌اند. در فصل دوم به منظرهای سنتی دین می‌پردازند و رویکردهای فلسفی و الاهیاتی آن را بررسی می‌کنند. درفصل سوم با مطالعه دین در درون جوامع به منظرهای اجتماعی و فرهنگی آن پرداخته‌اند و با بررسی رویکردهای مردم‌شناسانه، کارکرد گرایانه، تفسیری، ساختارگرایانه به سراغ رویکردهای پدیدار‌شناختی در فصل چهارم می‌روند. در فصل پنجم ارزیابی‌ها و منظرهای انتقادی این حوزه را بررسی کرده و سرانجام در فصل آخر به رویکرهای تاریخی، تطبیقی دین می‌پردازند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: شهر کتاب