تبیان، دستیار زندگی
حکم حساب باز کردن در بانک ها (حساب قرض الحسنه) به قصد بردن جایز چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح حساب در بانک به قصد بردن جایزه

نرخ سود بانک

سوال: حکم حساب باز کردن در بانک ها (حساب قرض الحسنه) به قصد بردن جایز چیست؟

امام خمینی(ره):

جایزه هایی که بانک ها یا غیر آن ها برای تشویق قرض دهنده می دهند یا موسسات دیگر برای تشویق خریدار و مشتری می دهند با قرعه کشی، حلال است.

(توضیح المسائل، ص408، با استفاده از 2858)

آیة الله اراکی(ره):

جایزه ای را که بانک به بعضی از کسانی که در صندوق پس انداز پول می گذارند می دهد در صورتی که شرط نکرده باشد و بانک برای تشویق مردم از خودش بدهد و ضرر آن به کسی نرسد حلال است.

(توضیح المسائل 1372، بخش استفتائات، (ص 536 م2834 )

آیة الله بهجت(ره):

پول گذاشتن در بانک به عنوان قرض الحسنه اشکالی ندارد و همچنین جایزه ای که بانک در مقابل آن به بعضی از مشترکین پرداخت می کند حلال است.

(توضیح المسائل، مسائل متفرقه، ص3 م 22)

آیة الله تبریزی(ره):

بسمه تعالی. چنانچه در باز کردن حساب شرط نکنند که بانک قرعه کشی کند به طوری که اگر بانک قرعه کشی نکرد یا قرعه کشی شده و جایزه را به کسی که قرعه به اسم او در آمد ندادند باز کننده حساب حق مطالبه آن را برای خود قائل نباشد مانعی ندارد و هر وقت جایزه را گرفت باید حکم مجهول المالک را در مورد آن رعایت کند. والله العالم.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

پس اندازهای قرض الحسنه و جایزه های آن اشکال ندارد.

(اجویه الاستفتائات، ص475 س 1946)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

اگر سپرده گذار، سپرده خود را در ضمن عقد یا مانند آن مشروط به قرعه کشی کرده باشد و بانک در پی اجرای این شرط دست به قرعه کشی بزند این کار جایز نیست و هم چنین گرفتن جایزه از سوی کسی که قرعه به نامش در آمده، در صورتی که به عنوان وفای به شرط باشد، جایز نیست و بدون آن جایز است.

(توضیح المسائل، ص589 م 24)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

بسم الله الرحمن الرحیم. اگر باز کردن حساب مشروط به وارد کردن او در لیست قرعه کشی باشد به طوری که اگر وارد نکنند اعتراض می کند ربا محسوب می شود و اخذ جائزه حرام است و اگر مشروط نباشد هر چند بداند که او را وارد لیست می کنند اشکال ندارد والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

چون به قصد و انگیزه جایزه بردن بوده اشکال ندارد مگر اینکه از اول شرط کند.

(جامع المسائل، ج 1، ص 289، س 1094)

آیة الله گلپایگانی(ره):

جایزه ای را که بانک به بعضی از کسانی که در صندوق پس انداز حساب دارند می دهد، چون برای تشویق مردم از خودش می دهد و ضرر آن به کسی نمی رسد حلال است.

(توضیح المسائل، ص484 م 2830)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

واریز نمودن پول به مقدار معین جهت قرعه کشی اگر شرط کند که پول را به این جهت واریزی کند اشکال دارد؛ ولی اگر جنبه داعی داشته باشد اشکال ندارد، و تفاوت این دو از اینجا روشن می شود که شخص سپرده گذار برای خود حق مطالبه از بانک قائل نباشد.

(استفتائات، ج 2، ص 589 س 1695)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

بسمه تعالی. پس از سلام. اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

اگر قرعه کشی بر بانک شرط نشود، بلکه قرعه فقط به عنوان تشویق باشد، در این صورت عمل قرعه جایز است و کسی که قرعه به نام او اصابت کند، جایز است آن جایزه را بگیرد. هر چند احوط (احتیاط واجب) آن است اگر بانک دولتی یا مشترک باشد گرفتن جایزه به اذن حاکم شرع باشد.

(توضیح المسائل، ص 754، م 2862)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.