تبیان، دستیار زندگی
4 در یك نگاه جام ملتهای اروپا در یك نگاه رقابت‌هاى فوتبال جام ملت‌هاى اروپا پس از سه هفته، روز یكشنبه هفته جارى با قهرمانی شگفت‌انگیز تیم یونان پایان یافت و «زاگوراكیس»، كاپیتان این تیم، به عنوان بهترین بازیكن دوره دوازدهم ان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یورو 2004 در یك نگاه

جام ملتهای اروپا در یك نگاه



رقابت‌هاى فوتبال جام ملت‌هاى اروپا پس از سه هفته، روز یكشنبه هفته جارى با قهرمانی شگفت‌انگیز تیم یونان پایان یافت و «زاگوراكیس»، كاپیتان این تیم، به عنوان بهترین بازیكن دوره دوازدهم انتخاب شد.

به گزارش خبرگزارى «رویترز» از لندن، اتحادیه فوتبال اروپا این رقابت‌ها را از نگاه آمار مورد بررسی قرارداده است كه در زیر می‌خوانید:

بیشترین گل‌هاى زده شده: 5 گل: میلان باروش (جمهورى چك)، 4 گل: وین رونی (انگلیس)، رودفان نیستلروى (هلند).

بیشترین پاس گل: 4 پاس گل: كارل پوبورسكی (جمهورى چك)، 3 پاس گل: آرین روبن (هلند)، 2پاس گل: دیوید بكهام (انگلیس)، دكو (پرتغال)، واسیلیوس تسیارتاس (یونان).

بیشترین شوت مهار شده: 26 شوت: آلكساندرز كولینكو (لتونی)، 21 شوت: آنتونیوس نیكوپولیدیس (یونان)، 19 شوت: تومیسلاو بوتینا (كرواسی)، اندریاس ایساكسون (سوئد).

بیشترین تكل: 59 تكل: تئودوروس زاگوراكیس (یونان)، 36 تكل: كوستاس كاتسورانیس (یونان)، 35 تكل: یوركاس سیتاریدیس (یونان)، جیووانی فان برونخورست (هلند).

بیشترین پاس صحیح: 317 پاس: مانیش (پرتغال)، 296 پاس: دكو (پرتغال)، 283 پاس: فیلیپ كوكو (هلند).

بیشترین سانتر انجام شده: 68 سانتر: كارل پوبورسكی (چك)، 64 سانتر: لوییز فیگو (پرتغال)، 50 سانتر: دكو.

بیشترین سانتر صحیح: 24 سانتر: كارل پوبورسكی (چك)، 18 سانتر: دیوید بكهام (انگلیس)، 16 سانتر: ویسنته (اسپانیا).

بیشترین شوت: 22 شوت: تیه رى هانرى (فرانسه)، رود ون نیستلروى (هلند)، 19 شوت: دكو (پرتغال).

شوت به سمت دروازه: 11 شوت: تیه رى هانرى (فرانسه)، 10 شوت: رودفان نیستلروى (هلند)، 8 شوت: میشائیل بالاك (آلمان).

بیشترین ضربه آزاد: 26 ضربه آزاد: میلان باروش (چك)، 23 ضربه آزاد: دكو (پرتغال).

بیشترین تعداد خطاى انجام داده: 22 خطا: دكو (پرتغال)، 20 خطا: تئودوروس زاگوراكیس (یونان)، 17 خطا: میلان باروش (چك).

هدف بیشترین خطا: 29 بار: دكو (پرتغال)، 19 بار: گیورگوس كاراگونیس (یونان)، 18 بار: لوییز فیگو (پرتغال)، فردریك لیونبرگ (سوئد).

بیشترین آفساید: 8 آفساید: میلان باروش (چك)، كوین كورانی (آلمان)، رود فان نیستلروى (هلند)، زیسیس وریزاس (یونان)، 10 آفساید: انگلیس، چك، 8 آفساید: سوئد، پرتغال.

بیشترین گل خورده: 9 گل خورده: بلغارستان، 6 گل خورده: انگلیس، هلند، پرتغال، سوییس، كرواسی.

بیشترین تكل زده شده: 293 تكل: یونان، 183 تكل: پرتغال، 176 تكل: چك.

بیشترین پاس ارسال شده: 3246 پاس: پرتغال، 2667 پاس: هلند، 2359 پاس: چك.

بیشترین پاس صحیح: 2504 پاس: پرتغال، 2055 پاس: هلند، 1869 پاس: فرانسه.

بیشترین درصد پاس صحیح: 80 درصد: فرانسه، آلمان، 79 درصد: دانمارك.

بیشترین سانتر انجام شده: 208 سانتر: پرتغال، 162 سانتر: هلند، 150 سانتر: چك.

بیشترین سانتر صحیح: 52 سانتر: پرتغال، 48 سانتر: چك، 43 سانتر: هلند.

بیشترین درصد سانتر صحیح: 43 درصد: ایتالیا، 38 درصد: انگلیس، 37 درصد: كرواسی.

مجموع شوت‌ها: 113 شوت: پرتغال، 87 شوت: چك، 86 شوت: هلند.

بیشترین شوت به سمت دروازه: 42 شوت: هلند، 40 شوت: پرتغال، 35 شوت: چك.

بالاترین درصد شوت به سمت دروازه:  60 درصد: انگلیس، 51 درصد: كرواسی، 49 درصد: هلند.

بیشترین ضربه آزاد به دست آمده: 142 ضربه: پرتغال، 127 ضربه: یونان، 119 ضربه: هلند.

بیشترین خطاى انجام داده: 116 خطا: پرتغال، 103 خطا: یونان، 101 خطا: هلند.

هدف بیشترین خطا: 131 بار: پرتغال، 123 بار: یونان، 92 بار: هلند.

بیشترین آفساید: 21 آفساید: پرتغال، 19 آفساید: یونان، 18 آفساید: ایتالیا.

بیشترین كارت زرد: 18 كارت: یونان، 15 كارت: بلغارستان، روسیه.

بیشترین كارت قرمز: 2 كارت: سوییس، روسیه، 1 كارت: بلغارستان، هلند.

تیم ستارگان یورو 2004 معرفی شد

كاپیتان یونان بهترین بازیكن جام


تئودوروس زاگوراكیس كاپیتان تیم ملی یونان به عنوان بهترین بازیكن یورو 2004 اتخاب شد .

لیست بهترین های یورو 2004 دیروز در لیسبون اعلام شد. این فهرست كه زیر نظر كمیته فنی یوفا تهیه شده، شامل 23 نفر از قوی ترین بازیكنان در خط حمله، میانی، دفاع و درون دروازه است. روكسبورگ در این باره گفت:" آنها از بین نفراتی انتخاب شده اند كه رهبری قوی، حمله درخشان و دروازه بانی عالی داشته اند. انتخاب البته خیلی سخت بود اما هرگز بر مبنای شهرت انجام نشد." حالا خیلی طبیعی است كه نام های زیادی از فهرست منتخب برآمده از تیم قهرمان، یونان باشد. پنج یونانی، سه پرتغالی، سه انگلیسی و سه بازیكن چك، عمده نفرات انتخابی هستند.

در مجموعه 23 بازیكن برتر از 10 ملیت مختلف اروپایی تشكیل شده اند كه چهرهAll Star چهره یی كاملاً اروپایی باشد چهره یی از اروپای متحد.

دروازه بان ها: چك(چك) و نیكوپولیدیس(یونان)

مدافعان: كمپل و كول(انگلستان)، دلاس(یونان)، ملبرگ(سوئد)، كاروالیو(پرتغال)، سیتاریدیس(یونان) و زامبروتا(ایتالیا).

هافبك ها:فیگو(پرتغال)، بالاك(آلمان)، لمپارد(انگلستان)، مانیش(پرتغال)، ندود(چك)، زاگوراكیس(یونان) و زیدان(فرانسه)

گلزنان: باروش(پرتغال)، كاریستئاس(یونان)، لارسن(سوئد)، رونالدو(پرتغال)، رونی( انگلستان)، توماسون(دانمارك)، و ون نیستلروی(هلند).

اخبار و حاشیه های روز فینال جام یورو 2004

بلاتر یورو 2004 راستود


سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا از كیفیت بالای رقابت های یورو 2004 تمجید كرد.

بلاتر، جام ملت های اروپا را مقدمه امیدوار كننده برای رقابت های جام جهانی می داند. مرد نخست فوتبال جهان در این باره به خبر گزاری آسوشیتدپرس گفت: " این شانزده تیم اروپایی بدون حضور تیم های آمریكای جنوبی، آفریقایی و آسیایی چنین نمایشی داشتند. پس مطمئناً در جام جهانی آینده شاهد جشن حقیقی فوتبال خواهیم بود."

باتر با اشاره به صعود بارو نكردنی یونان به دیدار نهایی جام ملت های اروپا گفت: " دیگر فاصله ای میان تیم ها وجود ندارد. برای من جالب بود كه در یورو 2004، هر شانزده تیم توانایی شكست دادن یكدیگر را داشتند."

بلاتر بهانه خستگی بازیكنان اصلی را برای ناكامی تیم های بزرگ منطقی نمی داند: "همه تیم های بازیكنان خسته ای داشتند."

ون باستن ، جانشین ادووكات

شكست هلند از پرتغال در مرحله نیمه نهایی و حذف از دور رقابتهای یورو 2004 شایعه بركناری دیك ادووكات را افزایش داده است . هنك كسلر مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال هلند با تایید این موضوع اذعان داشت : با قطعی شدن رفتن ادووكات به احتمال فراوان ماركوون باستن جانشین وی روی نیمكت مربیگری تیم ملی هلند خواهند شد. وی گفت : او یك ایده بسیار خوب است و به نظر ما هم می تواند بهترین انتخاب باشد. ون باستن از نگاه فدراسیون فوتبال هلند یك فرد كاملاً ایده آل برای این پست است.

و این پایان كار اسكولاری و پرتغال نبود!

سرمربی پرتغال و شیوه‌ی دفاعی فوتبال یونان

«یونان، دفاع فوق‌العاده‌ای داشت، به طور كلی آنها در كمین كوچك‌ترین اشتباهات حریف هستند. از پرتغالی‌ها عذر می‌خواهم.» این نخستین جمله‌های لوئیس فیلیپه اسكولاری، پس از شكست 1 بر صفر برابر یونان در دیدار نهایی یورو 2004 بود.

به گزارش (ایسنا)، اسكولاری كه برزیل را قهرمان جهان كرده بود، این بار برابر گروه سرسخت اتو ری‌هاگل زانو زد. اما سرمربی برزیلی پرتغال این ناكامی را پایان راه نمی‌داند.

اسكولاری در این باره گفت:«البته كه من از نتیجه‌ی به دست آمده خشنود نیستم. ما در بعضی از دقایق این دیدار بهتر از یونان بودیم، اما آنها به گل رسیدند. به اتو ری‌هاگل همكارم و تمام اعضای تیم یونان تبریك می‌گویم. پیامی هم برای مردم پرتغال دارم. این شكست پایان داستان ما نبود. اكنون پرتغال نایب قهرمان اروپاست. ما سخت تلاش خواهیم كرد تا در رقابت‌های آینده قهرمان شویم. از آنها می‌خواهم عذرخواهی ما را بپذیرند. ما نتوانستیم به گلی كه در آرزوی آن بودیم، برسیم. شكست در این شرایط بسیار دشوار است. به پایان بردن این دیدار بدون به ثمر رساندن حتی یك گل تلخ بود. آنها با شیوه‌ی دفاعی پیروز شدند و قهرمان شدند چرا كه می‌دانستند چگونه از این شیوه استفاده كنند. البته پیروزی یونان نشانه‌ی پس رفت فوتبال نیست. این مشكل تیم‌های هجومی است كه باید راه حلی را برای آن بیابند. ما باید با سیستم دفاعی یونان مبارزه می‌كردیم. بازیكنان ما به خوبی شناسایی شده بودند، این ضعف پرتغال نبود، كیفیت مدافعان یونان و كار بی‌نظیری كه انجام دادند برای گروه من دردسرساز شد.»

و سرانجام اسكولاری درباره‌ی قضاوت ماركوس مرك گفت:«فكر می‌كنم داور عملكرد خوبی داشت، البته چند اشتباه در ده قیقه‌ی پایانی از او سر زد، اما ترجیح می‌دهم به جای اندیشیدن به آن به تیم یونان تبریك بگویم. دیگر دوران اعتراض و گلایه به داوران در فوتبال تمام شده است، بنابراین من به هر دو تیم داوری و یونان تبریك می‌گویم.»

نخست وزیر یونان: به تمام بازیكنان یونان بدهكاریم

بهترین دعوت نامه برای بازیهای المپیك

كاستاس كارامانلیس، نخست وزیر یونان، قهرمان تاریخی تیم ملی فوتبال كشورش را در یورو 2004 ستایش كرد.

كارامانلیس كه به سختی احساساتش را برابر دوربین‌های تلویزیونی شبكه‌های یونان پنهان می‌كرد، معتقد است بزرگ‌ترین افتخار تاریخ فوتبال این كشور در بهترین زمان ممكن به دست آمده است.

نخست وزیر یونان در این باره گفت:«امروز این پسرها تمام حرف‌های ما را زدند و پیروزی بزرگی را به كشور یونان هدیه كردند. با این قهرمانی ما لذت فراوانی را به كام تمام یونانی‌ها در سراسر جهان چشاندیم. یك تشكر بزرگ به تمام بازیكنان فوتبالمان بدهكاریم! این بهترین دعوت نامه برای رقابت‌های المپیك بود!»

فیگو: وجدانم راحت است!

فرصت از كف رفته نسل طلایی پرتغال

گل آنجلوس كاریستیاس تمام رویاها و نقشه‌های لوئیس فیگو، كاپیتان تیم ملی پرتغال را نقش بر آب كرد.

سوت پایان ماركوس مرك در دیدار نهایی یورو 2004 آزار دهنده‌ترین صدایی بود كه فیگو تاكنون شنیده بود: «احساس می‌كنم، فرصت و شانسبزرگی را از دست دادم، نه تنها برای من بلكه برای تمام بازیكنان و هواداران پرتغالی كه درگیر این رقابت‌ها بودند، فرصت مناسبی بود. یوناندفاعی‌ترین تیم جام ملت‌های اروپا بود. آنها پیروز شدند، شما نمی‌توانید به قهرمانی آنها اعتباری ندهید. اما اگر از من بپرسید كه آیا علاقه‌ای به دیدنچنین فوتبالی داریم، بی‌تردید پاسخ من منفی خواهد بود. افراد زیادی با من هم عقیده هستند. نمی‌دانم كه آیا یونان بهترین تیم این تورنمنت بود یا خیر. اماآنها بسیار موثر بازی كردند و پیروز شدند.خاطره های فراوان یورو 2004 را برای همیشه به یاد خواهم آورد .

شكست در دیدار نهایی برابر یونان نتیجه‌ی خوبی نبود، اما من هرگز دیدارهای پرتغال و حمایت مردم در این تورنمنت را فراموش نمی‌كنم، خودمان را برای جشن قهرمانی آماده كرده بودیم. متاسفانه توانایی انجام این كار را نداشتیم. البته وجدان من راحت است، از تمام توان خود برای به دست آوردن قهرمانی استفاده كردم، سایر پرتغالی‌ها هم این چنین بودند. ما از روز نخست سخت تلاش كردیم.»

اما روی كاستا غمگین‌ترین پرتغال بود. او چه خداحافظی تلخی در تیم ملی داشت. یكی از اعضای نسل طلایی كه كار خود را با قهرمانی در اروپا شروع كرده بود، اكنون بدون جام از تیم ملی كشورش كنار می‌رود. كاستا پس از شكست فراموش نشدنی برابر یونان گفت:«اكنون زمان درستی برای سخن گفتن از خداحافظی من نیست!»

اخبار و حاشیه های جام یورو 2004

یونان ـ پرتغال، پایان جشنواره‌ی فوتبال اروپا

قهرمانی هر دو تیم را جاودانه می‌كند

دیدار نهایی جام ملت‌های اروپا در سال 2004

پرتغال ـ یونان

ورزشگاه:Estadio da luz (لیسبون)

زمان: یكشنبه، چهارم جولای 19:45 (یازدهم تیر ماه 23:30)

سرانجام یورو 2004 به روز پایانی خود رسید.

امروز پایتخت پرتغال میزبان مهم‌ترین دیدار بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال قاره‌ی اروپا است. یونان و پرتغال با دو مربی خارجی چشم به جام قهرمانی دوخته‌اند.

قهرمان نامش در تاریخ جاودانه خواهد شد. پرتغال، میزبانی كه پس از مدت‌ها به این افتخار می‌رسد و یونان بیگانه‌ای كه می‌داند تكرار آن بسیار دشوار است. از جنبه‌های متفاوت می‌توان به دیدار نهایی یورو 2004 نگریست.

آخرین خبرها از اردوی یونان و پرتغال

* خورخه آندراده، مدافع پرتغال پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت به دیدار نهایی می‌رسد. لوئیس فیلیپه اسكولاری، آندراده و كاروالیو را در قلب دفاعی خود جای می‌دهد.

* یونان به سبب محرومیت كئورگیوس كاراگونیس با یك تغییر نسبت به دیدار برابر چك با پرتغال روبرو می‌شود.

تركیب احتمالی دو تیم:

پرتغال: ریكاردو، خورخه آندراده، ریكادو كاروالیو، میگوئل، نونو والنته، مانیش، كاستینیا، لوئیس فیگو، دكو، كریستیانو رونالدو، پائولتا

یونان:

نیكو پولیدیس، سیتارادیس، دلاس، كاپسیس، فیساس، زاگوراكیس، كاتسورانیس، باسیناس، گیناكوپولوس، وریزاس، كاریستئاس

آمار و ارقام دیدار نهایی:

* پرتغال تاكنون یازده بار با یونان روبرو شده كه چهار پیروزی، چهار تساوی و سه شكست پیشینه‌ی نتایج این دیدارهاست.

* نتایج ارزشمند یونان برابر پرتغال: پیروزی چهار بر دو در دیدار مقدماتی جام جهانی 1970، پیروزی سه بر دو در مقدماتی یورو 92 و پیروزی دو بر یك در دیدار افتتاحیه یورو 2004.

* پیش از شروع این تورنمنت پرتغال در ماه نوامبر سال 2003 در دیداری دوستانه با پرتغال و یونان در آویرو با یكدیگر روبرو شد و به نتیجه‌ی تساوی یك بر یك رسیدند. دوازده نفر از پانزده بازیكن پرتغالی در آن دیدار اكنون نیز در اردوی این تیم به سر می‌برند. تركیب یونانی‌ها هم نسبت به آن دیدار تغییری نكرده است.

* آخرین پیروزی پرتغال برابر یونان در تاریخ 27 مارس سال 1966 به دست آمد.

* مهاجمان پرتغال به ركوردهای جالبی در یورو 2004 نزدیك شده‌اند. كریستیانو رونالدو چهارمین گلزن جوان در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا است. تنها میشل پلاتینی، آلن شیرر و پاتریك كلایورت بیشتر از نونو گومژ در رقابت‌های یورو 2004 گل زده‌اند. لوئیس فیگو در سیزده دیدار جام ملت‌های اروپا به میدان رفته است. زیدان، تورام و پوبورسكی با چهارده دیدار پیشتاز هستند.

* نونو والنته با دریافت كارت زرد در دیدار برابر هلند در دیدار نیمه نهایی یورو 2004، 600‌امین كارت جام ملت‌های اروپا را برابر دیدگان خود دید.

* بازیكنان یونان تا كنون در جام ملت‌های اروپا هیچ كارت قرمزی نگرفته‌اند.

* یونان در تمام یازده دیدار پیشین خود توپی را وارد دروازه‌ی حریفان كرده است.

* هشت ضربه پنالتی در یورو 2004 اعلام شده است كه سه تای آن به تشخیص ماركوس مرك بود.

همگام با فینال یورو 2004

برترین گل زنان دو تیم

برترین گل زنان دو تیم در رقابت های یورو 2004 به شرح ذیل هستند:

2 گل: مانیش، كریستیانو رونالدو و روی كاستا (پرتغال) - آنجلوس چاریستیس (یونان)

یك گل: ونو گومژ، هلدر پوستیگا(پرتغال) - تریانوس دلاس، وریزاس كاراگونیس، آنجلوس باسیناس (یونان)

دوستی ری‌هاگل و ماركوس مرك، پرتغالی‌ها را نگران كرده است

سرمربی یونان: مشكلی وجود ندارد!

قضاوت ماركوس مرك داور سرشناس آلمانی و دوست صمیمی اتو ری‌هاگل، در دیدار نهایی یورو 2004، پرتغالی‌ها را نگران كرده است!

ری‌هاگل و مرك یكدیگر را از زمان جوانی می‌شناسند. با این وجود سرمربی یونان به پرتغالی‌ها اطمینان خاطر داد تا كه ماركوس مرك جانب گروه او را نخواهد گرفت. ری‌هاگل در این باره گفت:«خوشحالم كه ماركوس در دیدار نهایی این جام سوت می‌زند، او داور قابل احترامی است، اما اكنون رابطه من با او محدود است، حتی مرك یكبار من را اخراج كرد. بنابراین مطمئن هستم كه مشكلی در دیدار نهایی پیش نخواهد آمد.»

زنجیر مردمی، پرتغال را تا ورزشگاه نور بدرقه می كند


پلیس پرتغال روز جمعه اعلام كرد، مردم این كشور جهت بدرقه تیم خود تا استادیوم لوز شهر لیسبون، محل برگزاری دیدار فینال با تشكیل زنجیری مردمی در دو طرف جاده ها از آنها حمایت خواهند كرد.

انتظار می رود هزاران هوادار تیم ملی پرتغال از جنوبی ترین نقطه شهر لیسبون تا ورزشگاه لوز طی مسافتی حدود 9 كیلومتر دست در دست، زنجیری برای حمایت از این تیم تشكیل دهند.

این در حالی است كه پلیس از مردم تقاضا كرده است تا با اجتماع خود ایجاد ترافیك ننمایند.

طی دیگر روزهای مسابقات، ماهیگران پرتغالی در قایقهای خود این تیم را بدرقه كرده بودند.

دكو، ستاره برزیلی الاصل پرتغال در این باره اظهار داشت: "من مدت 8 سال است كه در این كشور حضور داشته ام و تاكنون چنین حمایتی در هیچ جای دنیا، حتی در جام جهانی ندیده ام!"

بازنشستگی پاول ندود

نشانه‌هایی برای رسیدن به خط پایان

پاول ندود ستاره‌ی تیم ملی جمهوری چك كه در دیدار برابر یونان به شدت مصدوم شده بود، هفته‌ی آینده آزمایش‌های بیشتری بر روی پای خود انجام خواهد داد.

بدشانسی‌های تمام نشدنی و تجربه تلخ در یورو 2004 ندود را برای ادامه‌ی حرفه‌اش ناامید كرده است. ستاره‌ی خط میانی یوونتوس اكنون به خداحافظی از جهان فوتبال می‌اندیشد.

ندود در این باره گفت:«زانو من دچار شكستگی شد. حتی اگر به دیدار نهایی هم می‌رسیدیم، نمی‌توانستم به میدان بروم، به نظر این نشانه‌های رسیدن به خط پایان است. در ضمن با توجه به آنچه كه من در این تورنمنت دیدم، حضور پرتغال و چك در دیدار نهایی عادلانه‌تر به نظر می‌رسید. این شانس مناسبی برای من برای قهرمانی به همراه تیم ملی بود. اكنون نمی‌دانم چه تصمیمی درباره‌ی آینده‌ام بگیرم. تنها آرزو می‌كنم تا در فصل آینده بتوانم به همراه یوونتوس در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا به میدان بروم.»

پاول ندود با بدشانسی در تورنمنت‌های بزرگ بیگانه نیست. او پیشتر دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برابر میلان از دست داده بود. قرارداد بازیكن سی و دو ساله یوونتوس سال 2006 به پایان می‌رسد.

اخبار و حاشیه های جام یورو2004

تابلوی بكام در نمایشگاه فیفا خراب شد

انتقاد از كاپیتان انگلستان


تابلوی دیوید بكام، كاپیتان تیم ملی انگلستان در Royal Academy Of Artsتوسط منتقدان او، خراب شد.

این افراد، بكام را گناهكار اصلی حذف انگلستان از رقابت‌های یورو 2004 می‌دانند و روی تابلوی اوYou Loosers را با قلم قرمز رنگی نوشتند. تابلو پنج فوتی بكام در نمایشگاه عكس ستارگان بزرگ فوتبال جهان قرار دارد.

دوبار استفاده از حرف « O » در كلمه‌ی Loosersهم اشاره به كلمه بازنده ( Loser )و هم نام «ربه‌كا لوس» همان مترجم جنجالی بكام دارد.

همچنین این خرابكاران تنها به تابلو كاپیتان انگلستان بسنده نكردند و در تابلوی پله جمله « Beckham and meier You Loosers» را نوشتند. ارس میر داور سوییسی دیدار پرتغال و انگلستان هم از نظر خرابكاران به اندازه‌ی بكام مقصر است.

تابلوی بكام یكی از تابلوهای مشهور نمایشگاه صدمین سالگرد تاسیس فیفا است كه یكصد و بیست و پنج نفر در آن حضور دارند.

هواداران شادمان پرتغال پزشك تیم ملی اسپانیا را از پای درآوردند!

دومین تراژدی در یورو 2004

پزشك تیم ملی اسپانیا در رقابت‌های یورو 2004 بر اثر سانحه‌ی رانندگی در پرتغال جان خود را از دست داد.

شادمانی‌های پرتغالی‌ها پس از رسیدن به دیدار نهایی یورو 2004 دردسرها و قربانی‌های فراوانی را به دنبال داشت. اتومبیلی در این جشن صعود به پزشك جوان تیم ملی اسپانیا برخورد كرد.

این دومین تراژدی در مدت سه هفته‌ی گذشته در كشور پرتغال است. پیشتر هوادار انگلیسی با ضربات چاقو از پای درآمده بود.

سخنگوی سفارت اسپانیا در پرتغال اعلام كرد علاوه بر پزشك تیم ملی این كشور یك زن دیگر نیز دچار سانحه رانندگی شده است كه البته شرایط او امیدوار كننده است. این حادثه در منطقه دوكاس شهر لیسبون رخ داد.

جشن یونانی در مركز برلین

23 درصد آلمانی‌ها خواهان بازگشت ری هاگل

شادمانی یونانی‌ها پس از صعود به دیدار نهایی یورو 204 توجه همگان را متوجه خود كرده است.

چهار هزار یونانی دیدار برابر جمهوری چك را از صحنه‌ی تلویزیون بزرگ در مركز برلین تماشا می‌كردند و پس از به ثمر رسیدن گل دقیقه‌ی یكصد و پنجم دلاس مركز آلمان را از حالت طبیعی خارج كردند.

یوهانس كرنر مفسر تلویزیون آلمان درباره‌ی شادمانی بی‌نظیر یونانی‌ها در قلب كشورش به بینندگان تلویزیونی گفت:«اشتباه نكنید! این جا آتن نیست، برلین است!»

همچنین در یك نظرسنجی توسط این شبكه‌ی تلویزیونی 23 درصد از آلمانی‌ها خواهان بازگشتKing Otto، سرمربی استثنایی یونان به كشورشان شدند.

اتوری هاگل: این پیروزی، معجزه بود

ما قهرمانان این جام هستیم!

«اتو ری‌هاگل» پیروزی یونان، برابر جمهوری چك را در مرحله‌ی نیمه نهایی یورو 2004 به معجزه تشبیه كرد.

محبوبترین شخصیت این روزهای كشور یونان پس از پیروزی باور نكردنی برابر چك در این باره گفت:« داستان «جن ویری» ادامه دارد! كار مردان من باور نكردنی بود. این یك معجزه‌ی كامل است. چك‌ها از نظر فنی از ما بالاتر بودند، اما شور و اراده در گروه ما بود. یونان چیزی را برای از دست دادن نداشت. ما می‌توانستیم خودمان را به مخاطره بیاندازیم. می‌توانستیم برای هیچ یا برای به دست آوردن همه چیز بازی كنیم. سه سال برای رسیدن به هدفمان سخت تلاش كردیم و گام به گام به سوی آن پیش رفتیم. گروه من اعتماد به نفس بی‌نظیری را به دست آورده است. ما چند تصمیم هم گرفتیم كه به یاری ما آمد. یونان در دیدار افتتاحیه‌ی پرتغال را شكست داده بود. اكنون آنها نیز به دیدار نهایی رسیده‌اند، اكنون پرتغالی‌ها دیدار رویایی را برابر ما تجربه می‌كنند، آنها در اندیشه‌ی انتقام شكست دیدار افتتاحیه هستند. ما در دیدار نهایی تنها خواهیم بود، اما مانند دیدارهای گذشته چیزی را برای از دست دادن نخواهیم داشت. در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست. ما قهرمانان این تورنمنت هستیم!»

در پی اعتراض به نحوه قضاوت فریسك

نیستلروی محكوم شد

كمیته انضباطی یوفا، رود فان نیستلروی مهاجم تیم ملی فوتبال هلند را به خاطر توهین به نحوه داوری آندرس فریسك در دیدار مرحله نیمه نهایی رقابت های یورو 2004 محكوم كرد.

پس از شكست دو بر یك تیم ملی هلند در مصاف با میزبان رقابت های یورو 2004، رود فان نیستلروی مهاجم كم نظیر تیم ملی هلند به نحوه داوری آندرس فریسك، قضاوت و نتیجه این دیدار را زیر سوال برد.

وی در گفت و گویی با خبرنگاران ضمن اشاره به شایستگی های مردان نارنجی پوش هلند برای صعود به مرحله فینال جام ملت های اروپا گفت: "نحوه داوری فریسك دور از انتظار و غیر قابل باور بود. گویا همه قوانین داوری را تنها به نفع پرتغال تنظیم كرده بودند.

به نظر من فریسك كاملاً به سود میزبانان یورو سوت زد. بازی 50، 50 بود، اما همه موقعیت های خوب برای پرتغال به ثبت می رسید و ما هیچ كاری نمی توانستیم انجام دهیم!"

مهاجم ارزشمند منچستریونایتد در ادامه افزود: "درهای شانس به روی تیم اسكولاری باز شده بود. دیگر بدتر از این نمی شد. بازی را به حریف واگذار كردیم. در حالی كه شایسته پیروزی بودیم. متاسفنه مشكلات بازی ما هم به این مساله دامن زد."

نیستلروی همچنین تاكید كرد: "نیمه دوم را برای همه چیز و هیچ چیز بازی كردیم. اما همه حساب وكتاب هایمان غلط از آب درآمد."

بازیكن شاكی تیم هلند اشاره كرد: "پرتغالی ها شانس بهتری نسبت به ما داشتند، اما ما هم شرایط را برایشان مهیا كردیم.

هلند همه چیز داشت، توانایی، لیاقت و همه در خانه برای پیروزی ما دعا می كردند. متاسفانه طعم تلخ شكست تنها ره آورد ما از بازی با پرتغال بود. اگر چه چیزی جز نام بازنده بر روی ما باقی نمانده است، اما شاید هنوز بتوانیم بگوییم شاگردان اسكولاری تنها در این دیدار بهتر بازی كردند."

او در پایان اضافه كرد: "رسیدن به مرحله نیمه نهایی دست آورد بسیار بزرگی بود. اما ما برای فینال و قهرمانی برنامه ریزی كرده بودیم. به نظر من اگر داور واقعاً با عدالت قضاوت می كرد امروز به جای بستن چمدان هایمان برای مقابله با یونان آماده می شدیم.

پس از شكایت ها و اعتراضات پی در پی نیستلروی به نحوه داوری آندرس فریسك داور سوئدی دیدار نیمه نهایی پرتغال – هلند، وی نیز با ارائه گزارش دقیقی از بازی و تنظیم یك شكایت نامه بر علیه رود فان نیستلروی از كمیته انظباطی یوفا درخواست كرد تا در مورد رفتار این بازیكن هلندی تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

راب فالكنر سخنگوی اتحادیه فوتبال اروپا نیز ضمن شركت در كنفرانس مطبوعاتی و پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد عملكرد نیستلروی گفت: "پس از دریافت شكایت نامه فریسك تصمیم گرفتیم تا پرونده انضباطی را برای رود فان نیستلروی به خاطر توهین به داور بازی و نحوه قضاوت او تشكیل دهیم."

وی در ادامه افزود: "به هر حال همه چیز به نظر و گزارش داور بستگی دارد.

بازیكن حق ندارد با حرف های توهین آمیز یا رفتارهای دوپهلو ناراحتی و یا شكایت خودش را در مورد چگونگی داوری ابراز كند."

رودفان نیستلروی در حالی تولد 28 سالگی اش را جشن گرفت كه تیم ملی كشورش با نتیجه دو بر یك مقابل تیم ملی پرتغال مغلوب شد و از ادامه رقابت های یورو 2004 باز ماند.

دلایل هیتسفلد برای رد مربیگری ژرمن ها


اوتمار هیتسفلد روز گذشته به گرهارد مایر اعلام كرد كه وی پیشنهاد مربیگری تیم ملی آلمان را نخواهد پذیرفت.

اوتمار هیتسفلد روز گذشته در مورد دلایل مربیگری تیم ملی آلمان و جانشینی فولر اذعان داشت: "این تصمیم برای من خیلی خیلی سخت بود. اما رساندن تیم ملی آلمان به عنوان قهرمانی در جام جهانی 2006 برای من كمی دشوار است. زیرا من در حال حاضر آمادگی لازم برای تضمین موفقیت تیم ملی در جام جهانی را ندارم و این دلیل خود را برای پیشرفت تیم مهم می دانم. در این جا من می خواهم از تمام كسانی كه مرا برای این جانشینی انتخاب كرده اند، تشكر كنم. من با مایر مذاكرات خوبی داشتم. اما پذیرفتن پست مربیگری تیم ملی آلمان ساده نبود."

اخبار و حاشیه های روز هفدهم جام یورو 2004


فیگو: انتقاد بكام منطقی نیست!
مشكلی در رئال مادرید وجود ندارد

لوییس فیگو، انتقاد دیوید بكام كاپیتان تیم ملی انگلستان را از شیوه‌ی تمرینات رئال مادرید منطقی نمی‌داند.
بكام پس از دست دادن ضربه‌ی پنالتی در دیدار مرحله‌ی یك چهارم نهایی یورو2004 برابر پرتغال، شیوه‌ی اشتباه تمرینات رئال را سبب ناكامی ستارگان این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا عنوان كرده بود، ‌اما فیگو با هم تیمی خود هم عقیده نیست. او در این باره گفت:« با بكام موافق نیستم و فكر می‌كنم امسال ما هر كاری كه می‌توانستم انجام دادیم، رئال سه بار در هر هفته به میدان می‌رفت. اكنون من در شرایط مناسبی قرار دارم. بیش از این تمرین كردن كار دشواری است. اگرچه همیشه احساس می‌كنید كه می‌توانید از این بهتر باشید. این مشخص است، بازیكنان فوتبال آمادگی جسمانی ابتدای فصل را ندارند. اما هفته‌ها از آخرین دیدار ما در رئال می‌گذرد و این بهانه‌ی مناسبی نیست.

اگر ندود كارت زرد بگیرد ...

پاول ندود ، مرد میانی جمهوری چك كه در مرز رقم زدن تاریخ برای زندگی حرفه ای خویش و ورزش كشورش قرار گرفته با كابوس سال پیش محرومیت از حضور در دیدار نهایی لیگ قهرمانان با یوونتوس روبرو است . یووه به فینال لیگ قهرمانان 2003 رسید و ندود به دلیل گرفتن كارت زرد در دیدار قبل ، فرصت رویارویی با میلان را به دست نیاورد . او برابر دانمارك به دلیل انجام خطا روی گرونشایر با كارت زرد مواجه شد . اگر او برابر یونان با كارت زرد مواجه شود و جمهوری چك به دیدار نهایی راه یابد ، او یك فینال دیگر و البته تاریخی تر را از كف می دهد .
یوفا با در خواست تیم چك مبنی بر حذف كارت زردی كه پاول ندود در دیدار با دانمارك دریافت كرده است مخالفت كرد . تیم چك از یوفا خواست تا دوباره آن صحنه را مشاهده كند و یوفا تصمیم داور مسابقه را درست تشخیص داد و به پاول ندود اخطار كرد كه اگر در دیدار نیمه نهایی كارت زرد دوم را دریافت كند از حضور در فینال محروم خواهد شد .

كارل بروكنر قصد ندارد در دیدار نیمه نهایی به او استراحت بدهد . وی در این باره گفت : او در بازی مقابل یونان به میدان خواهد رفت . ما نمی توانیم بدون او بازی كنیم . ندود نیز اظهار داشت : می دانم كه باید در این مسابقه خیلی . بازی با یونان نبرد سختی خواهد بود چون فشار این بازی زیاد است . می خواهم همه قدرت خودو را به نمایش بگذارم . ولی در این مو قعیت نمی توانم زیادی بازی خودم را كنترل كنم .

كاپیتان نامرئی جزیره نشین ها

وقتی توپ پس از ضربه پنالتی دیوید بكهام، از میان تماشاچیان سر درآورد، او انگشت تقصیر را به سوی نقطه پنالتی نشانه گرفت. انگلستان با جام ملتهای اروپا خداحافظی كرد.
اما متاسفانه (برای كاپیتان انگلستان كه یك چهره ملی محسوب می شود) این بهانه نتوانست او را در پایان بازیهایی كه برایش یك ناكامی بزرگ به شمار می رود، از گزند اتهاماتی بزرگ در امان بدارد.این سومین پنالتی پیاپی بكهام است كه به ثمر نمی رسد و این بار انگلستان را تاجایی تحت فشار قرار داد كه نتیجه بازی را در ضربات پنالتی به پرتغال واگذار كرد.

وقتی او پس از زدن ضربه، پریشان خاطر به میان بازیكنان انگلستان بازگشت، نمی توانست این موضوع را نادیده بگیرد كه این ضربه نمادی بود از عملكردش در طی این بازیها.از میان تمام بازیكنان بزرگی كه انتظار می رفت برای انگلستان در پرتغال افتخار كسب كنند، دیوید بكهام تنها كسی بود كه نتوانست كاری انجام دهد.در طی بازیها، او چند بار آنچه را كه از شاخص های بازی او به شمار می رود به نمایش گذاشت اما از بازیكنی با سابقه و شهرت او انتظار می رفت بسیار بیشتر از آنچه كرد انجام دهد.ثبت عملكرد انفرادی او در این دوره بازیهای جام ملتهای اروپا، با از دست دادن پنالتی در برابر فرانسه آغاز شد. انگلستان یك بر صفر از فرانسه جلو بود و این پنالتی نقطه عطفی در این مسابقه به شمار می رفت.اما پس از هدر دادن این ضربه، كاپیتان انگلستان هیچگاه نتوانست به آن عملكرد مطلوب دست یابد.


عملكرد دیوید بكهام

در بسیاری از موارد، كاپیتان انگلستان حریف قدری به چشم نمی آمد و در نبرد فیزیكی با حریفان، مدتی طول می كشید تا دوباره بتواند با قدرت سابق به بازی ادامه دهد.
در بسیاری از موارد، بجای اینكه بر روند بازی تاثیر بگذارد، او یك مهره فرعی بود؛ گویا گوشه ای كمین كرده تا نوبت به بازی او برسد.
در بسیاری از موارد هم مهارتهای منحصر به خود، از جمله پاس هایش دقیق نبودند.
عملكرد او، با عملكرد بازیكنی كه ضربه آزادش در برابر یونان، انگلستان را به جام جهانی فرستاد، یا بازیكنی كه ضربه پنالتی او در جام جهانی آرژانتین را شكست داد، بسیار فرق داشت.


ضربات پنالتی اخیر دیوید بكهام

اكتبر 2003: مساوی بدون گل در برابر تركیه. پایش در هنگام زدن پنالتی می لغزد و توپ از بالای دروازه عبور می كند.
ژوئن 2004: باخت دو بر یك به فرانسه. فابیان بارتز، دروازه بان فرانسه ضربه او را مهار می كند.
ژوئن 2004: تساوی دو بر دو برابر پرتغال در وقت قانونی (باخت انگلستان در ضربات پنالتی). دیوید بكهام ضربه اول تیم انگلستان را با فاصله زیادی از بالای دروازه با خارج زمین می فرستد.


كاپیتانی تازه برای انگلستان؟

درواقع مدت زیادی است كه بكهام برای انگلستان بازی خوبی انجام نداده و علی رغم اظهارات تسكین دهنده مربی و بازیكنان تیم انگلستان، او نمی تواند انتظار داشته باشد كه مورد انتقادات تند و گزنده قرار نگیرد.حتی شایعاتی هم وجود دارد كه بازوبند كاپیتانی تیم فوتبال انگلستان را به بازیكن دیگری بدهند.اما در دفاع از دیوید بكهام می توان گفت كه او سفیر خوبی برای انگلستان بوده و پس از هدر رفتن ضربه حیاتی داریو وسل، به سمت او رفت و او را دلداری داد.اما گری نویل، ذاتا رهبر بهتری بوده و استیفن جرارد هم بزودی در زمره كاندیداهای این پست قرار خواهد گرفت.


مشكلات و راه پیش رو

او گرچه ظرف ماه های اخیر در زندگی خصوصی با اتهامات متفاوتی روبرو بود، اما وقتی به پرتغال آمد اصرار داشت كه فوتبال راه فراراز اینگونه فشارها است كه او در پیش گرفته، پس فشار مسائل خصوصی نمی تواند بهانه خوبی برای او باشد.
همچنین گرچه او در فصل گذشته دچار آسیب دیدگی از ناحیه مچ پا شد و فصلی پر فراز و نشیب را در رئال مادرید پشت سر گذاشت، اما حضور او در 41 بازی برای این تیم نشان می دهد كه او قاعدتا تحت فشار بازیهای پیاپی نباید به آسانی تسلیم و خسته شود.اما در پرتغال اینطور به نظر رسید كه او تاب تحمل سرعت بازی را ندارد. وین رونی، بازیكن تیم فوتبال باشگاه اورتون هم وجهه قهرمان انگلیسی فوتبال را از او ربود.او باید به مادرید بازگردد، و دوباره توجهش را معطوف به فوتبال كند تا بتواند دوباره آن كیفیتی از فوتبال را به نمایش بگذارد كه باعث شهرت او شد.واكنش ها و پچ پچ ها علیه او آغاز شده و او هم نمی تواند جوابی به آنها بدهد.برای دیوید بكهام، و شاید سون یوران اریكسون، مربی انگلستان، تصمیمات مهم و بحث برانگیزی پیش رو باشد.بكهام باید بهتر از این بازی كند و این كار را هم باید فورا انجام دهد.

روزنامه های بریتانیا درباره شكست تیم ملی انگلستان چه می گویند


روزنامه های بریتانیا كه با آب و تاب و عكس و تفصیلات از بابت حذف آلمان از دور مسابقات جام ملت های اروپا اظهار شادمانی كرده بودند، سعی دارند كه شكست دردناك و حذف تیم فوتبال انگلستان را به نوعی توجیه كنند.
تقریبا تمام روزنامه ها داور مسابقه را به باد انتقاد گرفته اند كه چرا یك گل انگلستان را كه در دقیقه نود توسط سول كمپل بازیكن دفاعی آن تیم وارد دروازه پرتغال شد، قبول نكرده است.
حملات روزنامه ها به اورس مایر داور سوئیسی در بعضی موارد از انتقاد از نحوه داوری و اشتباه احتمالی او فراتر رفته و به مسایل شخصی و ملی رسیده است.
روزنامه گاردین از قول یك علاقه مند فوتبال از شهر لیدز می نویسد "آقای مایر كار اصلی اش بقالی است و در سوئیس تمام بقال ها متقلب هستند به خصوص در مقابل مشتریان انگلیسی."
روزنامه های سان و دیلی استار در صفحه های اول خود با عنوان های درشت نوشته اند كه "داور سبك مغز از كشور بانكدارها و ساعت های كوكی قهرمانان انگلیسی را چاپید و پیروزی را از چنگ آنان به درآورد."
چند خواننده سان هم به این روزنامه گفته اند "اورس مایر را باید دار زد یا تیرباران كرد."
بعضی روزنامه ها نا مناسب بودن وضعیت چمن ورزشگاه به خصوص در نقطه پنالتی را دلیل اصلی به ثمر نرسیدن پنالتی های دیوید بكهام و داریوس واسل بازیكنان انگلیسی دانسته اند.

گاردین می نویسد كه سون یوران اریكسون سرمربی تیم انگلستان بلافاصله پس از پایان مسابقه ناهموار بودن چمن در نقطه پنالتی را یكی از علت های اصلی شكست خوانده و گفته كه قبل از مسابقه از این بابت شخصا به مقامات اتحادیه فوتبال اروپا شكایت كرده بوده است.
اما نه آقای اریكسون و نه فوتبال نویس های روزنامه هایی كه با نظر او موافق هستند نگفته اند كه چرا این وضعیت چمن در سرنوشت تیم پرتغال اثر نداشته است چون آن ها هم از همان نقطه ضربات پنالتی خود را می زدند.
اما از آن جایی كه پس از جام های جهانی ۱۹۹۰ و 1998 و جام ملت های اروپا در سال ۱۹۹۶ این چهارمین باری بود كه انگلستان با ضربات پنالتی از یك جام بین المللی حذف می شد، روزنامه ها با چاب عكس های دیوید بكهام غمگین و سرخورده در صفحات اول خود به دنبال پیدا كردن علت ناكامی های پی در پی انگلستان در زدن پنالتی رفته اند.
اریكسون گفته است كه تیم او در پنالتی ها بدشانس بوده ولی نمی تواند همیشه این بدشانسی را بهانه كند و باید یك روز سربلند شود.
اما روزنامه های دیلی تلگراف و دیلی اكسپرس به دنبال پدیده های ماوراء الطبیعه رفته و نوشته اند كه شكست های پشت سر هم انگلستان در ضربات پنالتی تقدیر این تیم است و اضافه كرده اند كه تیم فوتبال انگلستان طلسم شده است.
با این همه چند روزنامه بریتانیایی هم با اكراه پذیرفته اند كه در بازی دیشب پرتغال، تیم بهتری از انگلستان بود و از دقیقه سوم كه گل اول انگلستان به ثمر رسید تا دقیقه ۸۳ كه گل مساوی پرتغال وارد دروازه شد یك نفس حمله كرد و فشار خود را بر حریف هر لحظه بیشتر كرد.
و بالاخره روزنامه ایندیپندنت اعتراف كرده است كه شكست تیم انگلستان به سبب واماندگی آن تیم در زمینه های تكنیكی و تاكتیكی و در عین حال از دست دادن روحیه بوده است.
جیمز لاوتون ورزشی نویس سرشناس انگلیسی در ایندیپندنت نوشته است كه بازیكنان انگلستان با شجاعت بازی كردند اما بار دیگر نشان دادند كه هنوز كاملا بلد نیستند كه چگونه باید پیروز شد.

اخباری و حاشیه های جام یورو2004

ماركوس مرك قاضی فینال یورو2004 شد



اتحادیه فوتبال اروپا یوفا اعلام كرد ماركوس مرك داور برجسته آلمانی روز یكشنبه دیدار فینال رقابت های جام ملت های اروپا را به میزبانی پرتغال قضاوت خواهد كرد.

اندرس فریسك سوئدی به عنوان داور دیدار چهارشنبه شب تیم میزان پرتغال مقابل هلند در مرحله نیمه نهایی انتخاب شده و پیر دوییجی كولینا در دیدار پنجشنبه شب میان یونان و جمهوری چك سوت خواهد زد. مرك 42 ساله در این دوره از رقابت های جام ملت های اروپا، دیدار فرانسه- انگلیس از گروه دوم مرحله نخست را قضاوت كرده و به هر دو تیم یك پنالتی داد و سپس داوری دیدار2 بر2 تیم های سوئد و دانمارك را بر عهده داشت كه هر دو تیم با این نتیجه به مرحله یك چهارم نهایی صعود كردند.

وی از سال 1988 در بوندس لیگا و از 1992 برای فیفا قضاوت كرده است بعد از دوری گلركند كه فینال جام جهانی 1970 میان برزیل و ایتالیا را سوت زد، مرك دومین داور بین المللی آسمانی در كسوت قضاوت یك فینال بسیار مهم است.

داور چهارم

كمك دوم

كمك اول

داور

بازی

تاریخ

لوبوس میشل

پیتراكستروم

كنت پیترسون

آندریاس فریسك

پرتغال- هلند

06/30

والنتین ایوانف

پیساكرتا

ماركو ایوالدی

كولینا

یونان- چك

07/01

یان هنریك سالور

كریستین شارر

ماركوس مرك

بازی فینال

07/04

بیماری فوتبال در هلند

غیبت كارمندان و كارگران دولتی برای یورو 2004

تیم ملی هلند با صعود به مرحله‌ی نیمه نهایی یورو 2004 در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد، اما هواداران فوتبال این كشور این چنین نیستند!

آمار و ارقامArbonod كه یك سازمان منابع انسانی در هلند است، نشان می‌دهد تعداد كارگران و كارمندانی كه در این كشور به بهانه بیماری در روزهایی كه هلند در یورو 2004 به میدان رفته، بر سر كار حاضر نشده‌اند افزایش چشمگیری داشته است!

روزنامه‌یHet Parool با انتشار گزارشی در این باره نوشت تعداد غایبین كاری در زمان دیدار این كشور برابر لتونی بیست درصد بود. این تعداد فردای دیدار برابر لتونی كه با پیروزی سه بر صفر هلند به پایان رسید، پانزده درصد افزایش داشت!

سخنگویArbo - unie كه بزرگترین اداره‌ی دولتی كشور هلند است در این باره بهHet Parool گفت:«این پدیده‌ی آزار دهنده‌ای است. نباید برای هر بهانه‌ای به دنبال پزشك بود. فكر می‌كنم، یك رییس باید تا اندازه‌ای زیرك باشد تا از كارمند خود برای مرخصی‌های مشكوك كه در زمان دیدارهای هلند در یورو 2004 درخواست می‌شود، سوالاتی را بپرسد.»

رسانه‌های هلند هشدار دادند كه پدیده‌ی جدیدAbsenteesim در دیدار این هفته برابر پرتغال در دیدار نهایی یورو 2004 بیشتر هم خواهد شد. هواداران فراوانی بلیت دیدار بزرگ لیسبون را تهیه كرده‌اند. بیماری فوتبال این روزها در هلند فراگیر شده است!

اتوری هاگل: شانس چك بیشتر از یونان است

وریزاس: امیدواریم!

اتوری هاگل شانس چك برای پیروزی در دیدار نیمه نهایی یورو 2004 را بیشتر از یونان می‌داند.

سرمربی آلمانی یونان روز دوشنبه در پایان جلسه‌ی تمرینات تیمش در شمال پورتو به خبرنگاران گفت:«بی‌تردید آنها شانس بیشتری دارند. چك‌ها همواره بازیكنان فوتبال بی‌نظیری داشتند، این بار هم این حقیقت را نشان داده‌اند. اما ما می‌خواهیم از اندك فرصت‌های خود در دیدار برابر چك استفاده كنیم.»

با توجه به این اظهارنظر ری هاگل باید در انتظار دفاعی آهنین و مستحكم از سوی یونانی‌ها بود. گروه ری هاگل چشم به ضد حملات دوخته است. همان شیوه‌ای كه فرانسه، قهرمان پیشین اروپا را از پای درآورد.

برای نخستین بار از ابتدای جام ری هاگل هر بیست و سه بازیكن خود را در اختیار دارد. هیچ مصدوم یا محرومی در اردوی یونانی‌ها وجود ندارد.

زییس وریزاس ستاره‌ی خط حمله یونان هم كه دیدار برابر فرانسه را به سبب مصدومیت از دست داده بود برابر چك به میدان خواهد رفت. وریزاس در این باره گفت:«خوشحالم كه بار دیگر به میدان بازمی‌گردم و در تركیب اصلی جای دارم. تیم‌هایی كه اكنون در یورو 2004 باقی مانده‌اند از بهترین‌ها هستند كه چك در این جمع بالاتر از سایرین است، اما ما هم حق داریم تا امیدوار باشیم.»

واكنش دیك ادوكات به انتقاد كارشناسان هلندی

جانشینان دی بوئر در خط دفاعی

دیك ادوكات، سرمربی تیم ملی هلند كه تیمش را به دیدار نیمه نهایی یورو 2004 رسانده است از كارشناسان فوتبال هلندی كه در برنامه‌ی تلویزیونی ویژه جام ملت‌ها به سیستم او خرده می‌گیرند، انتقاد كرد.

تعویض «آرژن روبن» و آوردن «پل بوسولت» در دیدار برابر چك با واكنش كارشناسان هلندی روبرو شد.

آنها ادعا می‌كنند، تصمیم اشتباه ادوكات سبب شكست سه بر دو برابر چك شد. سرمربی تیم ملی هلند در این باره گفت:«می‌دانم كه در حرفه‌ام، انتقاد همیشگی است و من آن را می‌پذیرم، اما بعضی‌ها به هر رفتار و تصمیمی تجاوز می‌كنند و مردم در خانه، حرف‌های آنها را به عنوان اظهارنظر رسمی می‌پذیرند. این رفتار خلاف شیوه‌ای است كه من با آن رشد كرده‌ام.»

هلند دیدار بزرگی را برابر پرتغال پیش رو دارد. فرانك دی بوئر غایب بزرگ هلندی‌ها خواهد بود. ادوكات در این باره گفت:«روز گذشته دی بوئر به من گفت كه دیگر دردی را احساس نمی‌كند اما امروز بار دیگر درد پایش بازگشت. او به زودی برایMRI به بیمارستان محلی می‌رود.»

سه گزینه‌ برای جانشینی فرانك دی بوئر در خط دفاعی تیم ملی هلند وجود دارند. فیلیپ كوكو می‌تواند یك خط عقب‌تر به میدان برود. بازی دادن ویلفرد بوما و جان هیتینگا از دیگر انتخاب‌های ادوكات هستند.

انتقاد كانتونا از فرانسوی ها


اریك كانتونا، ستاره دهه 90 فوتبال فرانسه، در مصاحبه با روزنامه ركورد ضمن انتقاد شدید از بازی ضعیف تیم ملی كشورش در جام ملت های اروپا، از حذف تیم ملی انگلیس ابراز ناراحتی كرد.

"من یك فرانسوی هستم، اما طرفدار تیم ملی انگلیس هستم و زمانی كه پرتغال موفق به شكست تیم اریكسون شد، به شدت ناراحت شدم چون علاقه زیادی داشتم تا انگلیس را در فینال یورو 2004 ببینم.

فرانسه كشور من است، اما من هیچ چیزی راجع به كشورم نمی دانم. من در اینجا متولد شده ام، اما احساسم كاملاً انگلیسی است.

فرانسوی ها مردمان بسیار مغروری هستند كه توقع دارند مردم همیشه از آنها تعریف كنند و به آنها بگویند كه بهترین هستید."

بازیكن سابق تیم منچستریونایتد در ادامه افزود: "در انگلستان وقتی یك بازیكن خوب باشد، درست شبیه وین رونی همه از او حمایت می كنند و از حمایت خوب هم تیمی هایش برخوردار است و این در حالی است كه در فرانسه هرگز چنین چیزی وجود ندارد و فقط در این فكر هستند كه از نقاط منفی یك بازیكن سوء استفاده كنند."

اخبار و حاشیه های روز شانزدهم جام یورو 2004

فینال در دستان كولینا


با نزدیك شدن به پیكار نهایی جام ملت های اروپا در سال 2004 بحث بر سر داور این مسابقه سوژه روز مطبوعات اروپا شد.

مطبوعات اسپانیایی تردید ندارند قضاوت فینال جام دوازدهم بر عهده پیرلوئیجی كولینا، داور 44 ساله ایتالیایی، خواهد بود كه به واسطه نزدیك شدن به دوران بازنشستگی، آخرین جام ملت های اروپا را تجربه می كند.

روزنامه ماركا در این رابطه نوشت: "ماركوس مرك آلمانی و اورس مه یر سوئیسی، دو دیدار یك چهارم پایانی را سوت زده اند. به نظر می رسد تنها كسی كه شانس قضاوت فینال را دارد فقط پیرلوئیجی كولیناست. وی دیدار افتتاحیه این تورنمنت ما بین پرتغال و یونان را نیز برعهده داشته است."

اسكولاری : فیگو یك الگوی تمام عیار و ایده ال است


لوییس فیلیپه اسكولاری، سرمربی برزیلی تیم ملی پرتغال، در دفاع از لوییس فیگو اظهار داشت: "به هیچ وجه بازیكن بد اخلاق و تروش رویی نیست؛ بلكه برای بازگشت به شرایط عادی نیاز به آرامش و سكوت خیال دارد."

پس از پیروزی 6 بر5 تیم ملی پرتغال در مصاف با مردان انگلیس در دیدار یك چهارم نهایی رقابت های یورو 2004 بسیاری از خبرنگاران و منتقدین، لوییس فیگو، ستاره سر شناس تیم ملی پرتغال و رئال مادرید، را به بد اخلاقی و عبوسی متهم كردند، اما فیلیپه اسكولاری، سر مربی تیم ملی پرتغال، در مورد فیگو به خبرنگاران گفت: "دلیلی وجود ندارد كه برای نشان دادن خوشحالی تان همه عالم راخبر كنید. شاید فیگو كنار سایر هم تیمی‌هایش در زمین، پیروزی و صعود تیم را جشن نگرفته باشد، اما در رختكن و در كنار بقیه دوستانش جشن پیروزی گرفته باشد.

فیگو تمام مدتی را كه با ضربات پنالتی زده می شد، به سختی دعا می كرد. به او حق بدهید كه بخواهد جلوی چشمان هزاران تماشاچی خوشالحی اش را بروز ندهد؛ چرا كه فشار روحی بسیار سنگینی را متحمل شده بود."

وی در ادامه افزود: "همواره از شما خواسته ام حرمت كسانی كه شایستگی احترام گذاشتن را دارند، نگاه دارید.

وقتی در مورد فردی همچون فیگو صحبت می كنیم باید به یاد داشته باشیم كه موضوع گفت وگوهای ما مردی است كه با همه وجودش از جایگاه اعتبار وطنش دفاع می كند. پس هر كاری كه انجام می دهد، چه ما خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، برای كشور، میهن و مردمی است كه صمیمانه دوستش دارند."

فیل بزرگ تاكید كرد: "لطفاً همه این جریانات و حرف ها را فراموش كنید. ادامه این انتقادها تنها باعث خراب شدن فضا و جو حاكم برتیم می شود و بس!

فیگو كارهای بسیاری انجام داده است كه هیچ كس چیزی درباره آن ها نمی داند."

سرمربی برزیلی پرتغال همچنین اشاره كرد: "قبل از اینكه به عنوان مربی هدایت تیم ملی پرتغال را برعهده بگیرم، لوییس فیگو یك الگوی تمام عیار و ایده ال است. من هم او را به عنوان یك بازیكن قابل و توانا و هم به عنوان یك مرد واقعی دوست دارم. چنین شخصیتی شایسته این همه انتقادها است."

اسكولاری در ادامه گفت: "از زمانی كه بازی تمام شده است هیچ صحبت خاصی با لوییس فیگو نداشته ام. نمی دانم شاید او حتی دوست نداشته باشد كه من اینجا روبروی شما بنشینم و چنین حرف هایی را در موردش به شما بزنم."

او ضمن اشاره به فضای منجسم و هماهنگ تیم در رختكن پس از پیروزی مقابل انگلیس اظهار داشت: "همان موقع هم گفتم به هیچ وجه چیزی درباره عكس العمل فیگو نمی دانم. اما اعتراف می كنم كه به هیچ وجه نگران نبودم. همه چیز كاملاً عادی و دوستانه بود."

سر مربی سابق تیم ملی برزیل همچنین عنوان كرد: "او از آن دسته بازیكنانی نیست كه اجازه بدهد زندگی شخص اش موضوع صحبت یا تیتر یك روزنامه ها باشد. او حتی طوری رفتار می كند كه هیچ كس متوجه مشكلی كه بین او و كادر فنی تیم به وجود آمده است، نشود. برخوردهای عادلانه فیگو كوچك ترین فرصت‌ها را از لنزهای دوربین عكاسان و فیلمبرداران تلویزیونی می گیرد."

وی در پایان اضافه كرد: "واكنش آدم ها در شرایط یكسان متفاوت است. هر كدام از ما این اجازه را دارد كه روش زندگی‌اش را آن طور كه راحت تر است و بیشتر می پسندد انتخاب كند.

تنها چیزی كه می توانم بگویم این است، رفتارها و برخوردهای فیگو در رختكن بسیار مقتدرانه و سنگین تر از آن چیزی است كه ممكن است شما تصوركنید. پس لطفاً هر چه را دلتان می‌خواهد به زبان نیاورید."

انتقاد هامان از استعفای فولر

دتمار هامان، بازیكن تیم ملی آلمان، از استعفای رودی فولر، سر مربی این تیم، به شدت انتقاد كرد.

"فولر یكی از بهترین مربیانی بود كه من در طی سال ها حضور در تیم ملی با او كار كرده ام. وی توانست با دست خالی تیم ملی آلمان را راهی فینال جام جهانی 2002 كند، اما فدراسیون فوتبال آلمان نباید این فرصت را كه او تیمی قوی برای جام جهانی 2006 بسازد، از او می گرفت.

استعفای فولر برای من بسیار عجیب بود، چون او پس از پایان بازی با چك كه به حذف ما از یورو منجر شد، از ما خواست تا با فراموش كردن این خاطره تلخ از حالا خود را برای جام جهانی 2006 آماده كنیم. پس چطور امكان دارد كه او استعفا بدهد!"

رهاگل: ما زمانی خوشبخت خواهیم بود

تیم یونان با شكست فرانسه توانست صدای خود را به سراسر جهان برساند.

یونان با شكست فرانسه توانست جای پای خود را در یورو 2004 بازتر كند. در همین مورد اوتو رها گل، سرمربی تیم ملی این كشور، در مصاحبه با كانالZDF آلمان شركت كرده كه مشروح مصاحبه در ذیل آمده است:

- آیا فكر می كنید با كنار زدن سایر رقبا به فینال جام ملت های اروپا دست یابید؟

رها گل: ما خیلی خوشبخت هستیم كه توانستیم تا این مرحله بالا بیاییم و به دور بعد صعود كنیم.

- با چه تاكتیكی توانستید فرانسه را شكست دهید؟

رها گل: درباره استراتژی خود صحبت نخواهم كرد. من كه نمی‌توانم دست خودم را رو كنم. فقط آنقدر می توانم بگویم كه ما به فرانسه، بازی را نشان دادیم كه برای آنها ناشناخته بود.

- آیا برد شما به دلیل بازی بد فرانسه بود؟

رها گل: ضرب المثلی وجود دارد كه می گوید، ما وقتی خوب بازی می كنیم كه حریف مقابل اجازه آن را بدهد، اما ما به آنها اجازه این كار را ندادیم.

- این تمام مردم یونان را خوشحال كرد؟

رها گل: وقتی كه ما دو مرتبه برنده شویم، آنها می خواهند كه ما قهرمان یورو باشیم و وقتی كه ما دوبار بازنده بشویم آنها می‌خواهند كه خود را به رودخانه بیاندازند! این كاری را كه ما اینجا انجام دادیم برای تمام مردم یونان غیر قابل تصور بود. اما امروز باید خوشحالی كنیم. من همچنان می گویم، نباید زیاد مغرور بشویم.

- شما چگونه موفق شدید به تنهایی یك تیم به این خوبی را به وجود آورید؟

رها گل: خیلی ها در آلمان فكر می كردند كه من مدت زیادی را در یونان به سر نبرده ام و فقط در رفت و آمد بوده ام. اما من شبانه روز روی این تیم زحمت كشیدم.

- آیا شما همانند تیم آلمان به این تیم نظم و انضباط را یاد دادید؟

رها گل: من به آنها گفتم، وقتی با یك گروه 30 نفری از بازیكنان حرفه ای كار می كنم، هر كسی نمی تواند هر كاری كه دلش می‌خواهد انجام دهد. قبلاً این طور بود كه هر كسی هر كاری را كه می خواست انجام می داد، اما حالا هر كسی كاری را انجام می‌دهد كه آن را خوب می داند. من یك روش آمیخته از دموكراسی و دیكتاتوری را بر روی تیم پیاده كردم كه در نهایت به یك گروه خوب تبدیل شدیم."

- بعد از استعفای رودی فولر نام شما هم در لیست جانشینان وی قرار گرفت. آیا شما تمایلی به جانشینی دارید؟

رها گل: همان طور كه قبلاً گفته بودم تا قبل از اینكه با فولر صحبت نكنم در این مورد حرف نخواهم زد. بعضی ها نوشته اند كه من این جانشینی را رد‌ كرده ام،اما من در این مورد با هیچ كس حرفی نزده ام.

ادووكات: پیروزی ما قابل پیش بینی بود


دیك ادووكات، مربی سرشناس هلند، پس از پیروزی تیمش مقابل سوئد گفت: "پیروزی در این دیدار كاملاً قابل پیش بینی بود."

ادووكات گفت: "در اكثر دقایق بازی شاهد یك رقابت متعادل بودیم. بنابراین سوئدی ها بیهوده می كوشیدند ثابت كنند كه كنترل بازی را در اختیار دارند، اما نام ستارگان هلند هر بیننده عاقلی را خود به خود متقاعد می كرد كه پیروزی قطعی این رقابت هلند خواهد بود.

مهاجمین سوئد حتی یك بار هم به طور كاملاً جدی نتوانستند مدافعین ما را به درد سر بیاندازند."

وی در پایان گفت: "در وقت تلف شده هم این ما بودیم كه موقعیت های مسلم گلزنی را یك به یك از دست دادیم تا در نهایت تجربه بالای مردانم در ضربات پنالتی ما را پیروز ساخت."

بكهام: تجارت در فوتبالم تاثیری نداشته است


دیوید بكهام، كاپیتان تیم ملی انگلستان، كلیه اخبار و گزارش های پیرامون تاثیر مسایل حاشیه و قراردادهای تبلیغاتی بر فوتبالش در یورو 2004 را به شدت تكذیب كرد. بكهام در این خصوص گفت: "مردم ممكن است فكر كنند كه درست می‌گویند، اما مسایل بازرگانی و تبلیغاتی بر روی بازی من تاثیری نگذاشته است. آن قدر هم كه دیگران فكر می كنند، آلوده این كار نیستم. ممكن است ماهی یك یا دو بار چنین فعالیتی داشته باشم."

كاپیتان تیم ملی انگلستان افزود: "وضعیت همیشه بر روی شما تاثیر می گذارد. فشار كاری روزانه چه خوب و چه بد، به نقطه ای می‌رسد كه شما بگویید كافی است، كافی! اما قویاً می گویم كه كارهای تجاری من تاثیری بر عملكردم در زمین فوتبال نداشته است. ممكن است مردم فكر كنند كه این گونه بوده، اما مطمئن هستم كه هیچ تاثیری وجود نداشته است."

وی در ادامه چنین گفت: "قبول دارم كه تبلیغاتی وجود دارد و عكس‌هایی نیز از من منتشر می شود، اما گاهی اوقات بعضی ها عكس مرا در مجله یا روزنامه خود چاپ می كنند و می نویسند، اختصاصی! در صورتی كه به هیچ عنوان بدین شكل نبوده است.

اكنون زندگی ام وارد چنین مرحله ای شده است و می دانم كه می‌‌توانم بر مسایل و مشكلاتش فایق آیم. اما خانواده ام شماره یك هستند و فوتبال شماره دو! این راهی است كه من همیشه در پی گرفته ام و آن را ادامه خواهم داد."

بكهام در مورد اوضاع زندگی خانوادگی اش گفت: "متاسفانه این زندگی من است. همیشه 4 یا 5 ماشین هر روز مرا تعقیب می كنند. هر جایی كه بروم آنها هم هستند، حتی زمانی كه در پارك با فرزندانم هستم! اما وقتی وارد زمین می شوم ، فقط و فقط به فوتبال فكر می كنم."

بازیكن رئال مادرید در پایان چنین اظهار كرد: "در منچستر قادر بودم كه به همراه خانواده ام به مركز ترافورد بروم و قدم بزنم. این نوع مسایل در اسپانیا كاملاً منتفی است. من نمی توانم از در خانه ام در حالی خارج شوم كه كسی خبردار نشود!"

اخبار و حاشیه های روز پانزدهم جام یورو 2004

زیدان و تورام به تاریخ پیوستند



زین الدین زیدان و لیلیان تورام دو بازیكن تیم ملی فوتبال فرانسه با حضور در دیدار این تیم در مرحله یك چهارم نهایی مسابقات جام ملت های اروپا با 14 بازی، ركورد دار بیشترین حضور در مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا شدند.

این دو بازیكن ركورد قبلی را كه با 13 بازی در اختیار هفت بازیكن بود، شكستند.

دیدیه دشام ولوران بلان فرانسوی، یورگن كلینز من و توماس هاسلر آلمانی، دنیس برگ كمپ هلندی، پائولو مالدینی ایتالیایی و

پیتر اشمایكل دانماركی 13 بازی اروپایی در كارنامه دارند.

تقدیر یوفا از بازیكنان و داوران

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) روز جمعه رسماً از بازیكنان و داوران حاضر در رقابت های یورو 2004 تقدیر كرد.

علت این تقدیر، رفتار خوب بازیكنان و كارت های قرمز كم تعداد در این مسابقات اعلام شده است كه در نوع خود جالب و بی نظیر بوده است.

ویلیام جیلارد، مدیر فنی بخش انضباطی یوفا، ضمن اعلام این مطلب آورده است: فوتبال اروپا در یورو 2004 نشان داد كه اصول بازی جوانمردی را به خوبی اجرا می كند. در طی 25 بازی بر گزار شده تا این لحظه در یورو 2004 شاهد 6 كارت قرمز در این مسابقات بوده ایم و هرگز شاهد این نبودیم كه بازیكنان با خطاهای خطرناك سلامت یكدیگر را به خطر بیندازند.

سه میلیون یورو پاداش شكست فرانسه



اعضای تیم ملی فوتبال یونان كه جمعه شب در مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های اروپا 2004 پرتغال، تیم ملی فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را شكست داد، سه میلیون یورو پاداش دریافت می كند.

با موفقیت تیم ملی یونان مقابل فرانسه اعضا و دست اندركاران این تیم مبلغ یك میلیون یورو و پاداش و عده داده شده دولت را دریافت خواهند كرد.

همچنین دو سازمان یونانی حامی تیم ملی فوتبال این كشور و طرفدار ورزش نیز پرداخت دو میلیون یورو جایزه را در صورت شكست فرانسه تعهد كرده بودند كه مجموع سه میلیون یورو پاداش بین اعضای تیم یونان تقسیم خواهد شد.

پیام وزیر ورزش یونان

خبرگزاری فرانسه – وزیر فرهنگ و ورزش یونان می گوید كه راهیابی یونان به مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا غرور ملی را در كشور میزبان بازی های المپیك 2004، برانگیخته است.

خانم فانی پالی پترالیا صبح شنبه با تبریك موفقیت تیم یونان در مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا در اطلاعیه ای عنوان كرد: با این پیروزی، تا روز پایانی بازی های المپیك غرور ملی در قلب مردم یونان متبلور خواهد شد.

تیم ملی فوتبال یونان ثابت كرد كه با بهره گرفتن از عنصر روش، انگیزه و شور و ایمان می تواند به قله مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا هم دست پیدا كند.

اظهارت سرشار از امید و رضایت این وزیر، كنایه ای داشت به بیاساس بودن همه دل نگرانی هایی كه برخی در داخل و خارج یونان نسبت به پیشرفت سریع و به موقع كارها برای میزبانی بازی های المپیك در دل بسیاری وجود دارد.

خرج میلیون پوندی انگلیسها و ناكامی در پرتقال

پس از حذف و ناكامی تیم ملی انگلستان آماری اقتصادی و جالب بدست آمد كه به شرح زیر است .

در مسابقات یورو 2004 پرتقال 60000 نفر انگلیسی از سوی شركتهای هواپیمایی و آژانس های مسافرتی به صورت توریست به پرتقال سفر كردند كه برآورد اولیه مخارج آنها در پرتقال 42 میلیون پوند است . در هنگام پخش مسابقات و بازیهای انگلیس 435 میلیون پوند توسط فروش لباسهای تیم ملی انگلیس و مصرف غذاهای آماده برای سوپر ماركت ها و مغازه ها  حاصل شده است، به طوریكه فروش شركتهای ورزشی"آدیداس" و" نایك "7 تا 8 برابر افزایش یافته است. ارقام فوق نشان دهنده نقش اساسی ورزش و بخصوص فوتبال در اقتصاد اجتماع می باشد و به وضوح نشان می دهد از طریق فوتبال چگونه می توان متغیرهای اقتصادی را دچار نوسان كرد.

اخبار و حاشیه های روز چهاردهم جام یورو 2004

آشوب هواداران آلمانی در هامبورگ

حدود 150 تن از هواداران فوتبال پس از حذف تیم ملی فوتبال آلمان از رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا، در هامبورگ دست به آشوب زدند.

این آشوبگران كه از حذف تیم ملی فوتبال كشورشان از رقابت های فوق بسیارعصبانی بودند، یكی از تصویربرداران شبكه های تلویزیونی را مجروح كردند و پلیس نیز 23 تن از آنها را بازداشت كرد.

این هواداران آشوبگر با بستن یكی از خیابان های مركزی شهر هامبورگ اقدام به شكستن شیشه های مغازه ها و اتومبیل ها كردند.

فرانسه شانس اول، پرتغال شانس دوم

رویترز- تیم ملی فوتبال پرتغال با حذف تیم انگلیس از دور مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا پس از فرانسه به عنوان دومین شانس كسب عنوان قهرمانی این پیكارها شناخته شد.

تیم های هلند، جمهوری چك، سوئد، دانمارك و یونان در رده های بعدی قرار دارند.

خداحافظی تولدو با تیم ملی ایتالیا


فرانچسكو تولدو، دروازه بان تیم ملی ایتالیا كه در رقابت های یورو 2004 به واسطه درخشش جان لوییجی بوفون فرصت حضور در میدان را پیدا نكرد، پس از بازگشت به ایتالیا رسما اعلام كرد كه با فوتبال ملی خداحافظی خواهد كرد." من در طول یازده سال خاطرات زیبایی را از پوشیدن پیراهن تیم ملی به دست آورده ام و اكنون حس می كنم زمان استراحت فرا رسیده است. دوست دارم وقت بیشتری برای خانواده ام در نظر بگیرم و از این پس فقط به فكر حضوری پرقدرت در اینتر باشم."

رونی یك ماه دور از میادین

رویترز- وین رونی مهاجم جوان تیم ملی فوتبال انگلیس به دلیل آسیب دیدگی به مدت یك ماه از میادین خودشان دور خواهند ماند.

سون گوران اریكسون سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس این خبر را پنجشنبه مقابل تیم پرتغال عنوان كرد.

اریكسون افزود رونی از ناحیه پا دچار مصدومیت شده است.

این مصدومیت بسان آسیب دیدگی دیوید بكام پیش از آغاز مسابقات فوتبال جام جهانی 2002 است.

رونی در بازی انگلیس برابر پرتغال در دقیقه 28 بازی مصدوم شد و از زمین بیرون رفت.

سائس كنار رفت


اینیاكی سائس، سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا در پی حذف این تیم در مرحله نخست رقابت های جام ملت های اروپا در پرتغال روز چهارشنبه استعفای خود را تسلیم " آنخل بیار" ریس فدراسیون فوتبال این كشور كرد.

مطبوعات اسپانیا روز پنجشنبه نوشتند: فشار مردم و مطبوعات سائس را كه تصمیم به ادامه مربیگری در تیم ملی فوتبال اسپانیا داشت وادار به تجدید نظر و كناره گیری كرده است.

در همین ارتباط خایمه لیساوتسكی- وزیر مشاور امور ورزشی اسپانیا- نیز ادامه فعالیت وی را در سر مربیگری تیم ملی فوتبال مورد انتقاد قرار داد. روزنامه آس دیروز نوشت كه سائس از مسوولان فدراسیون خواست كه سمت مربیگری تیم ملی جوانان را كه از پیش در اختیار داشت به وی بازگردانند. مطبوعات اسپانیا برای جانشینی وی لوییس آراگونس، ویكتور فرناندز و میشل بازیكن سرشناس پیشین باشگاه رئال مادرید را معرفی كرده ند.

بالاك: لیاقت صعود نداشتیم


میشاییل بالاك، ستاره تیم ملی آلمان، پس از شكست تیم ملی كشورش در برابر جمهوری چك اعلام كرد كه ژرمن ها لیاقت صعود نداشتند! مشكل بزرگ تیم ملی آلمان در بازی های یورو 2004 عدم گلزنی موفق مهاجمان ما بود.

ما شانس های زیادی برای گلزنی داشتیم، اما نتوانستیم به گل دست پیدا كنیم. تیم ملی آلمان در یورو 2004 بدترین بازی های چند سال اخیر خود را به نمایش گذاشت. حالا ما به آینده نگاه می كنیم و بدون شك باید سخت كار كنیم تا در جام جهانی 2006 كه در آلمان برگزار خواهد شد، موفق شویم.

ادووكات: بسیار خوش بین هستم

دیك ادووكات سرمربی تیم ملی  هلند در مورد بازی امشب  این تیم برابر سوئد گفت:" در مورد سوئد چیزهای زیادی می دانیم و حتی می توانیم بسیاری از استراتژی هایشان را به راحتی حدس بزنیم و پیش بینی كنیم. با این تعاریف باید انتظار داشته باشیم كه آنها را از دور خارج كنیم. برای صعود به مرحله نیمه نهایی بسیار خوش بین هستم."

اخبار و حاشیه های روز سیزدهم جام یورو 2004

لمپارد: بسیار ناامید هستیم


فرانك لمپارد، مرد میانی تیم ملی انگلستان پس از بازگشت برابر پرتغال در مرحله‌ی یك چهارم نهایی یورو 2004 اعلام كرد، اسون گوران اریكسون و سایر بازیكنان انگلیسی بسیار ناامید و سرخورده شده‌اند و مدت زیادی طول خواهد كشید تا به شرایط طبیعی بازگردند.

به گزارش (ایسنا)، پرتغال با نتیجه‌ی شش بر پنج انگلستان را در ضربات پنالتی شكست داد. لمپارد پس از پایان این دیدار گفت:«ما سخت تلاش كردیم تا به این مرحله رسیدیم. همگی به پیمودن تمام راه این تورنمنت امیدوار بودیم. اكنون نمی‌خواهیم به تعطیلات برویم. آرزو می‌كردیم كه در این جام باقی بمانیم اما موفق نشدیم. آن گلی كه سول كمپل در دقایق پایانی به ثمر رساند درست بود. جان تری برخوردی با ریكاردو دروازه بان پرتغال نداشت، حتی كمك داور به عقب برگشت، او به نشانه‌ی پذیرفتن گل به سمت خط میانی دوید. اما داور این كار را انجام نداد و این موضوع شرایط ما را دشوارتر كرد.»

مایكل اوون كه گل بی‌نظیر در دقایق ابتدایی به ثمر رسانده بود، در این باره گفت:«ناامیدی بزرگی بود، این حادثه همیشه برای انگلستان رخ می‌دهد. جام‌های بزرگ هر دو سال یك بار تكرار می‌شوند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت كه در تمام آنها موفق شد. اما خداحافظی با جام با ضربات پنالتی، ضربه دردناكی بود. سول كمپل گل درستی را وارد دروازه‌ی پرتغال كرد. اما داور آن را نپذیرفت.»

مصدومیت شدید وین رونی

رونی و یكماه دوری از فوتبال


كارشناسان فوتبال انگلستان تعویض زود هنگام و اجباری «وین رونی»، پدیده‌ی فوتبال این كشور را یكی از عامل‌های اساسی شكست برابر پرتغال در دیدار مرحله‌ی یك چهارم نهایی یورو 2004 می‌دانند.

به گزارش (ایسنا)، رونی به سبب مصدومیت در دقایق ابتدایی مجبور به ترك زمین شد. «واسل» جانشین او شد كه یك ضربه‌ی پنالتی را نیز از دست داد. اما وین رونی به سبب شكستگی یكی از استخوان‌های پایش یك ماه دور از میدان خواهد بود.

مهاجم توانمند انگلیسی دقیقه‌ی بیست و پس از خطای سنگین خورخه آندراده مصدوم شد. اریكسون در مورد مصدومیت رونی گفت:«این نظیر همان مصدومیت پیشین دیوید بكام پیش از شروع رقابت‌های جام جهانی گذشته است. شاید رونی یك ماه دور از میدان باشد.»

وین رونی با به ثمر رساندن چهار گل، یكی از بهترین مهاجمان یورو 2004 بود.

استعفای سرمربی تیم ملی آلمان

اوتمار هیتسفلد جانشین رودی فولر

پس از كنار رفتن رودی فولر از تیم ملی آلمان، مطبوعات این كشور اوتمار هیتسفلد، سرمربی پیشین بایرن مونیخ را شانس بزرگ جانشینی او می‌دانند.

به گزارش (ایسنا)، پس از حذف آلمان در مرحله‌ی گروهی یورو 2004، فولر از تیم ملی كنار رفت. آلمان در دیدار پایانی گروهD برابر تیم ذخیره‌های چك شكست خورد. فولر پس از پایان آن دیدار گفت:« این تیم نخست چك‌ها نبود، اما بار دیگر نتوانستیم كاری انجام بدهیم. در هر سه دیداری كه انجام دادیم، خیلی به پیروزی نزدیك شدیم. اما ما در بالاترین سطح خود نبودیم و البته كمی هم بدشانس بودیم. این نتایج با پیشینه‌ی آلمان در رقابت‌های چهار سال پیش قابل مقایسه نیست. پس از در نظر گرفتن شرایط به این نتیجه رسیدم تا تیم ملی را رها كنم. فكر می‌كنم اكنون باید شخص دیگری هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد!»

اخبار و حاشیه های روز دوازدهم جام یورو 2004

رونالدو: هیچ واهمه ای از رونی نداریم



كریستیانو رونالدو، هافبك كناری تیم ملی پرتغال اعلام كرد كه او و هم تیمی هایش هیچ ترسی از مواجه شدن با وین رونی در رقابت های مرحله یك چهارم نهایی ندارند.

رونالدو در این خصوص گفت: "رونی یك جوان بااستعداد است كه توجه همه را به خود جلب می كند، اما ما از او نمی ترسیم. به تیم ملی انگلیس احترام می گذاریم، اما از هیچ تیمی نمی ترسیم، چه از انگلیس، چه از فرانسه و چه از اسپانیا."

وی ادامه داد: "شما نمی توانید من و رونی را با هم مقایسه كنید. او بازیكن كاملاً متفاوتی است و تا به حال نیز تورنمنت فوق العاده ای را پشت سرگذاشته است."

هافبك 19 ساله منچستر همچنین معتقد است كه هم تیمی های رونی نیز می توانند تركیب پرتغال را برهم بریزند.

رونالدو در این خصوص گفت: "تمام قوای تیم انگلیس در رونی خلاصه نمی شود. دیوید بكهام هم بازیكن فوق العاده ای است، همچنین مایكل اوون. بازی با انگلیس دشوار خواهد بود. اما مطمئناً جذاب و مهیج نیز هست. انگلستان بسیار خوب در برابر كرواسی ظاهر شد و ما باید تاكتیك های آنها را مورد بررسی قراردهیم و چاره ای در این مورد بیاندیشیم."

ایساكسون: هیچ تبانی در كار نبوده است

آندریاس ایساكسون، سنگربان تیم ملی سوئد، با اشاره به حذف تیم ملی ایتالیا از ادامه رقابت های یورو 2004 اظهار داشت: "ما تنها به كسب پیروزی می اندیشیدیم، هیچ مساله دیگری سوئد یا دانمارك را به مرحله یك چهارم نهایی نرسانده است."

ایساكسون، دروازه بان تیم ملی سوئد، در گفت و گویی با خبرنگاران گفت: "هر دو تیم دانمارك و سوئد برای كسب پیروزی به میدان آمده بودند. اگر همه دنیا هم منكر این موضوع بشوند، من با اطمینان كامل بر حقیقت این موضوع تاكید می كنم."

وی در ادامه افزود: "شاید هیچ كس به اندازه یك دروازه بان نتواند درباره جدیت بازی حرف بزند. به هر حال چارچوب دروازه من دو بار باز شده است. ما تا آخرین دقایق هم با نتیجه دو بر یك از حریف دانماركی مان عقب بودیم... ."

سنگربان سوئد هم چنین عنوان كرد: "من تا زمانی كه بازی به پایان برسد نتیجه دیدار ایتالیا- بلغارستان را نمی دانستم."

ایساكسون در پایان تاكید كرد: "هیچ تبانی یا دسیسه ای بر علیه ایتالیا در كار نبوده است."

بوفون: آنها باید خجالت بكشند


جان لوئیجی بوفون، دروازه بان تیم ملی ایتالیا پس از حذف تیمش از ادامه رقابت های یورو 2004 پرتغال اعلام كرد، مردان تیم ملی دانمارك و سوئد باید خجالت بكشند، چرا كه ما برای صعود به مرحله یك چهارم نهایی به مراتب شایسته تر بودیم!

بوفون سنگربان تیم ملی فوتبال ایتالیا با اشاره به پیروزی بی حاصل شب گذشته تیمش در مقابل بلغارستان گفت: بله! كاملاً درست است. یك نفر باید خجالت بكشد، اما آن یك نفر ما نیستیم!"

وی در ادامه افزود: "هنوز هم معتقدم كه خیلی بهتر هستیم. واقعاً نمی توانم باور كنم كه چنین اتفاقی افتاده است."

بوفون ضمن بیان كل نتایج به دست آمده و حذف تیمش، اظهار داشت: "اینجا دو نفر هستند كه به خاطر بازی شرافتمندانه شان به خود می بالند! اما من فكر می كنم كه بعضی ها باید از خودشان خجالت بكشند و برای كارهایی كه می كنند شرم گین باشند. وقتی كه شما چندین روز متناوب درباره یك نتیجه صحبت می كنید باید به یاد داشته باشید كه پایان 2-2 تنها به معنی یك تساوی ساده نیست، همه چیز همین طوری پیش رفته است. من واقعاً شگفت زده شده ام."

دروازه بان آتزوری ها هم چنین اشاره كرد: "می گویند آنها نیاز داشتند تا تبدیل به یك الگوی بارز در فوتبال بشوند. خب چنین چیزی هم اتفاق افتاد.

بهتر است آنهایی كه دم از بازی جوانمردانه، فوتبال شرافتمندانه و ورزشی مالامال از ارزش های بشردوستانه می زنند، چشم هایشان را باز كنند."

تراپ بركنار می شود

جووانی تراپاتونی سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا اعلام كرد با توجه به حذف این تیم از دور رقابت های جام ملت های اروپا نسبت به آینده ام هیچ نمی دانم. من تا 15 ژوئیه قرارداد دارم و از طرفی روابط منبا فدراسیون بسیار خوب ست اما یك مثل معروف هست كه می گوید آینده شانس می آورد."

وی در مورد احتمال استعفای خود قبل از پایان قراردادش گفت:" قرارداد من روز 15 ژوئیه پایان می یابد. و هیچ مشكلی در این مورد نمی بینم.

فرانكو كارارو رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا نیز پاسخ صریحی در مورد تغییر كادر مربیگری این تیم نداد و فقط به این نكته اكتفا كرد كه شورای فدرال روز 25 ژوئن تشكیل جلسه می دهد و قطعا در مورد همه موضوعات بحث و بررسی خواهد شد از جمله مسابقات جام ملت های اروپا كه به هیچ وجه راضی كننده نبود.

او گفت:" ما با پنج امتیاز اوت شدیم. عملكرد ما خوب بود اما نه به اندازه كافی و قطعا ضعیف تر از حد خود ظاهر شدیم."

در صورت بركناری یا استعفای تراپاتونی مارچلولیپی نامزد تضدی پست تراپاتونی است.

تراپاتونی با محبوبیت و مقبولیت فراوان سمت دینوزوف را اشغال كرد اما نتایج تیم ایتالیا با وجود شماری از بهترین بازیكنان باشگاه های این كشور قابل قبول نبود.

اریكسون بیمه شد

سان- مارك پالیوس مدی راتحادیه فوتبال انگلیس اعلام كرد كه اسون گوران اریكسون تا پایان مدت قراردادش در سال 2006 هدایت تیم ملی انگلیس را بر عهده خواهد داشت. " اریكسون مرد بزرگی است و خدمات شایانی را به فوتبال انگلیس ارائه كرده است و من امیدوارم كه او بتواند در آینده تیم بهتری را آماده سازد. قصد ما حتی این بود كه در صورت شكست انگلیس در برابر كرواسی قرارداد اریكسون را تمدید كنیم، چون او از نظر فنی در سطح بالایی است و فقط كمی بدشانس است.

ینسن، یورو را از دست داد!

به خاطر مصدومیت  شدید نیكلاس ینسن مدافع تیم ملی دانمارك در دیدار مقابل سود، احتمال اینكه او بازی های یورو 2004 را از ست دهد، بسیار است. پس از یك تكل خشن بر روی پای ینسن، عمق جراحت و مصدومیت وارده تا حدی بود كه وی بین دو نیمه تعویض و به بیمارستان منتقل شد.

اشلی كول رودرروی رونالدو

اسون گوران اریكسون، سرمربی تیم ملی انگلیس، اشلی كول، مدافع چپ تیم خود، را مامور مهار كریتیانو رونالدو، ستاره جوان تیم پرتغال، در دیدار امشب كرده است. اریكسون در این باره گفت: " كول و رونالدو در دیدار تیم های منچستر و آرسنال چند بار در لیگ برتر رو در روی یكدیگر قر ار گرفته اند. كول توانسته است در اكثر مواقع موفق عمل كند. مدافع چپ پای انگلیس بازی برابر رونالدو را سخت دانست، وی می گوید: رونالدو شخصیت عجیبی دارد و بازی كردن برابر او بسیار سخت است، اما من امیدوارم كه بتوانم او را متوقف كنم. اما پرتغال فقط رونالدو نیست بلكه ستارگان زیادی دارد كه باید تمامی آنها مهار شوند."

اخبار و حاشیه های روز یازدهم جام یورو 2004

بكام: اریكسون حق داشت!


دیوید بكام، كاپیتان تیم ملی انگلستان معتقد است اریكسون به درستی وین رونی را با پله، ستاره‌ی پیشین تیم ملی برزیل مقایسه كرده است.

به گزارش (ایسنا)، بكام در این باره گفت:«فكر می‌كنم، اریكسون حق دارد. رونی سزاوار این ستایش است. اگر او در همین شرایط بماند راه طولانی را در یورو 2004 پیش خواهیم رفت. وین بازیكن جالبی است. او در این جا خیلی چیزها را ثابت كرد، البته نه برای ما، چرا كه پیشتر از توانایی‌های بی‌نظیرش آگاه بودیم. رونی در هر دیدار عملكرد خوبی دارد و ما خوشحالیم كه چنین بازیكنی در گروه ما وجود دارد.»

وین رونی تا اندازه‌ای دیوید بكام را از شر خبرنگاران و عكاسان كنجكاو انگلیسی نجات داده است! آنها این روزها موضوع جدیدی را پیدا كرده‌اند

استیون جرارد، یكی دیگر از بازیكنان خط میانی انگلستان در مورد وین رونی گفت:«در شرایط كنونی بازیكنی بهتر از او در اروپا وجود ندارد. رونی در اروپا بهترین است:«او با وجود سن كم بسیار با تجربه است. به خوبی توپ را كنترل می‌كند و سایرین را در موقعیت مناسب قرار می‌دهد. رونی گل‌های حساسی را برای انگلستان به ثمر رسانده است، امیدوارم تا انتهای جام این كار را انجام بدهد.»

سه بازیكن مصدوم در اردوی آلمان

دردسرهای فولر برای بازی با چك

«شوینستیگر» و «دیتمار هامن» تمرینات روز گذشته تیم ملی آلمان را به سبب مصدومیت از دست دادند.

آلمان در گروهD رقابت‌های یورو 2004 فردا دیدار سرنوشت سازی را برابر چك پیش رو دارد. تنها پیروزی برابر گروه پرقدرت چك، آلمانی‌ها را به صعود به مرحله‌ی یك چهارم نهایی امیدوار نگه می‌دارد. پیشتر «اشنایدر» هم مصدوم شده بود.

«رودی فولر» با دردسرهای فراوانی برای دیدار پایانی مرحله‌ی گروهی یورو 2004 روبرو شده است. «میشل اسكیبه» دستیار فولر اعلام كرد مصدومان آلمان تا پیش از دیدار برابر چكبه شرایط آرمانی بازمی‌گردند.

قتل هوادار انگلیسی توسط یك جیب بر

قتل هوادار انگلیس در حاشیه مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا توسط هوادار كروسی به وقوع نپیوسته بلكه یك جیب بر اوكراینی قائل شناخته شده است.

پلیس پرتغال صبح روز سه شنبه خبر داد كه یك جوان 27 ساله از هواداران تیم انگلیس در مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا توسط ضربات چاقو كشته شد.

این جوان كه چاقو به قلبش اصابت كرده بود، بعد از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده در گذشت.

پلیس در تحقیقات اولیه هوا داری از فوتبال كرواسی را عامل قتل معرفی كرد اما ساعتی بعد اعلام كرد كه یك جیب بر از اتباع اوكراین ضارب و قاتل می باشد.

قتل در ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، بعد از دیدار تیم های انگلیس، كرواسی در شهر لیسبون اتفاق افتاد.

رائول، چهارمین ركود دار بازی ملی

رائول گونسالس، ستاره كم فروغ اسپانیا در یورو 2004، با 75 بازی ملی در رتبه چهارم ركورد داران اسپانیا قرار گرفت. كاپیتان اسپانیا و سپید پوشان مادرید با انجام هفتاد و پنجمین بازی ملی خود، پس از سوبیسارتا با 126 بازی ملی، ایه رو 89 و كاماچو81 بازی در رتبه چهارم قرار گرفت.

پس از رائول، گوردیو75، بوتراگوئه نو69 آركونادا68، میشل 66، نادال63 و انریكه 62 رتبه های پنجم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

رائول در بدو ورود به اسپانیا مورد اهانت مردم قرار گرفت.

گلزنی اسكولز پس از سه سال و 15 روز



سال – پل اسكولز یكی از گلزن ترین هافبك های اروپا در چند سال اخیر بوده، در جمع ملی پوشان كنونی انگلیس هم اسكولز با 14 گل ملی پس از مایكل اوون بیشترین گل ملی را در كارنامه دارد.

با این حال پس از آمدن اریكسون به تیم ملی اسكولز نتوانست مانند گذشته برای تیم ملی گل بزند تا اینكه این بازیكن در بازی با كرواسی پس از سه سال و 15 روز برای انگلیس گل زد و به این طلسم طولانی پایان داد.

آخرین گل این هافبك منچستر یونایند برای تیم ملی در سال 2001 برابر یونان بود.

اخبار و حاشیه های روز دهم یورو 2004

پس از پیروزی بزرگ پرتغال برابر اسپانیا

شهرهای كشور میزبان یورو 2004 از حالت طبیعی خارج شد

پس از پیروزی پرتغال برابر اسپانیا در دیدار سرنوشت ساز رقابت‌های یورو 2004 در گروهA، هواداران فوتبال كشور میزبان به خیابان‌ها ریختند و این موفقیت بزرگ را جشن گرفتند.

پیروزی برابر رقیب دیرینه‌ و صعود به عنوان تیم نخست گروه A به مرحله‌ی یك چهارم نهایی یورو 2004 افتخاری بزرگ برای پرتغالی‌ها محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد پس از شنیده شدن سوت پایان دیدار پرتغال برابر اسپانیا، لیسبون از حالت طبیعی خارج شد و هزاران نفر از مردم این كشور در مركز شهر، موفقیت تیم ملی فوتبال كشورشان را جشن گرفتند.

خیابان آزادی لیسبون با ماشین‌های فراوانی كه به رنگ پرچم پرتغال در‌آمده بودند، پر شده بود. میدان بزرگ شهر پورتو و سایر شهرهای كشور میزبان شرایطی نظیر لیسبون داشتند. خائو فراگوسو، یكی از اعضای شبكه‌های محلی پرتغال در این باره گفت:«مردم عقل و هوش خود را از دست داده‌اند! فكر می‌كنم كسی فردا سر كارش نخواهد رفت!»

مائورو كوراگه یك دكتر روانشناس در پرتغال در این باره به رویترز گفت:«تنها یازده بازیكن فوتبال در این دیدار پیروز نشده‌اند. این موفقیت از آن تمام مردم پرتغال است. این یك پیروزی بزرگ برای كشور بود.»

 اسكولاری: من تاریخ ساز شدم!

روحیه‌ی مبارزه طلبی پرتغال

لوئیس فیلیپه اسكولاری، سرمربی برزیلی تیم ملی پرتغال پس از پیروزی تاریخیبرابر اسپانیا و صعود به مرحله‌ی یك چهارم نهایی یورو 2004 از عملكرد مردانش ستایشكرد.

پرتغال نتایج خوبی در دیدارهایدوستانه پیش از شروع جام ملت‌های اروپا به دست نیاورده بود. آنها برابر یونان دردیدار افتتاحیه نیز شكست خورده بودند اما سرانجام با نمایش خوب خود برابر اسپانیااز مرحله‌ی گروهی صعود كردند.

اسكولاری در این باره گفت:«پیش از شروع اینرقابت‌ها، من از نقطه نظر منفی تاریخ ساز شده بودم! پرتغال در دیدارهایی شكست خوردهبود كه پیشتر هرگز آنها را تجربه نكرده بود! اما با شروع جام ما تاریخ را تغییردادیم. دیدار برابر اسپانیا سرنوشت صعود پرتغال را رقم می‌زد. پیروزی یك بر صفرنتیجه بسیار خوبی بود. ما در شروع جام برابر یونان نمایش بسیار ضعیفی داشتیم، همهدر حال دلسرد كردن پرتغال بودند. اما ما روحیه‌ی مبارزه طلبی خود را نشان دادیم.می‌دانم مردم از واژه‌ی مبارزه طلبی عصبانی می‌شوند اما این‌ها كلماتی هستند كه مناز آنها استفاده می‌كنم!»

لوئیس فیگو درباره‌ی پیروزی برابر اسپانیا گفت:«نیمه‌ینخست نمایش بسیار خوبی داشتیم و موقعیت‌های فراوانی بوجود آوردیم اما پس از آنشرایط دشوار شد.»

رهاگل: دیگر مهم نیست با چه تیمی مواجه شویم

با وجود شكست دو بر یك مقابل روسیه، اكنون اتو رهاگل بدون شك به خاطر صعود یونان به مرحله یك چهارم نهایی محبوب ترین فرد این كشور است.

سرمربی 65 ساله تیم شگفتی ساز یورو 2004 پس از صعود تیمش به دور بعدی این رقابت ها اظهارداشت: "این یك روز تاریخی برای كشور یونان است و من از اینكه توانستم شادی را برای هواداران به ارمغان بیاورم، بسیار خوشحالم. دیگر برای ما مهم نیست كه با چه تیمی مواجه خواهیم شد. زیرا دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم. بنابر این فقط به شادی می پردازیم! امیدوارم این موفقیت پایه پیشرفت استعداد ها و ساختار فوتبال یونان در آینده شود."

رهاگل كه پش از این نوید شگفتی ساز شدن تیم خود را داده بود در پاسخ به منتقدان آلمانی گفت: "قدرت تیم ما در یكپارچگی و ایثار برای یكدیگر است. آن روزنامه نگاران آلمانی كه فكر می كردند من فقط می توانم در وردربرمن موفق باشم، اكنون به این نتیجه رسیده اند كه من می توانم در هر جایی حرفه موفقی داشته باشم!"

پیش از این رها گل با دو باشگاه وردربرمن و كایرزسلاترن در بوندس لیگا به عناوین مختلفی دست یافته بود كه از جمله آنها قهرمانی با كایزرسلاترن در فصل 98 – 97 بود. زمانی كه كایزرسلاترن تازه به دسته اول صعود كرده بود .

زاگوراكیس: نام یونان در نقشه فوتبال جهان

رویایی فراموش نشدنی

شادمانی و خوشحالی بازیكنان تیم ملی یونان برای صعود به مرحله‌ی یك چهارمنهایی یورو 2004 وصف ناشدنی است.

تئودوروس زاگوراكیس، كاپیتان تیم ملی یونان معتقد است صعود از گروه Aنام كشورش رادر نقشه فوتبال جهان قرار داد.

زاگوراكیس در این باره گفت: مدتی طول می‌كشد تامعنای حقیقی این موفقیت را درك كنیم! ما به وعده‌های خود عمل كردیم. ما نام یونانرا نه تنها در اروپا بلكه در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداختیم. در دیدار پایانیبرابر روسیه، شروع وحشتناكی داشتیم، نمی‌دانم چه اتفاقی برای ما رخ داده بود. اماسرانجام به آن نتیجه‌ای كه برای صعود نیاز داشتیم رسیدیم. من هنوز به طور كامل اینموفقیت بزرگ را لمس نكرده‌ام. عالی بود. البته دیدار برابر روسیه، بهترین دیدار مننبود. اما بسیار رویایی بود. اكنون می‌خواهیم از این حس لذت ببریم از فردا برایدیدار مرحله‌ی یك چهارم نهایی آماده خواهیم شد.

وریزاس، زننده‌ی تنها گل سرنوشتساز یونان برابر روسیه در این باره گفت: مربی از ما خواسته بود تا تمام توجه خود رامتمركز این دیدار كنیم. ما در این میدان از نتیجه دیدار اسپانیا و پرتغال آگاهنبودیم.

اولیچ، اولین دوپینگی یورو 2004

ایویكا اولیچ، مهاجم تیم ملی كروواسی، اولین بازیكنی است كه در رقابت های یورو 2004 تست دوپینگش مثبت اعلام شده است، اما او می تواند تیم ملی كشورش را در جدال با انگلیس همراهی كند.

بر اساس اعلام كمیته مبارزه با دوپینگ رقابت های یورو 2004 تست اول اولیچ مثبت بوده است، اما چون هنوز جواب آزمایش تست دوم او مشخص نشده است، می تواند تا مشخص شدن وضعیتش تیم ملی كروواسی را همراهی كند.

اولیچ یكی از بازیكنانی است كه در پایان دیدار تیم های كروواسی و فرانسه برای انجام تست دوپینگ انتخاب شده بود.

لارسن، سوئد را رها نمی‌كند

هنریك لارسن، ستاره‌ی خط حمله سوئد در رقابت‌های یورو 2004 اعلام كرد، پس از پایان تورنمنت پرتغال تیم ملی را ترك نمی‌كند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لارسن دو سال پیش، از بازی در تیم ملی كشورش خداحافظی كرده بود، اما او بار دیگر در جام ملت‌های اروپا پیراهن سوئد را بر تن كرد.

مهاجم بی‌نظیر سوئدی‌ها در این باره گفت:«تا زمانی كه به عنوان بازیكن باشگاهی در بالاترین سطح به میدان بروم، پیراهن سوئد را بر تن خواهم كرد. حضور در اردوی تیم ملی عالی است. روحیه‌ی تیمی بالا و استعدادهای فراوانی این جا حضور دارند.»

لارسن این فصل برای همیشه سلتیك را ترك كرد، او پس از پایان رقابت‌های یورو 2004 در مورد آینده‌اش در تیم باشكاهی تصمیم می‌گیرد.

اخبار و حاشیه های روز نهم جام یورو 2004

پنجاه میلیون پوند برای وین رونی

كنرایت، پدیده‌ی انگلستان فروشی نیست!


بیل كنرایت رییس باشگاه اورتون ادعا كرد، ارزش وین رونی پدیده‌ی تیم ملی فوتبال انگلستان در یورو ‌٢٠٠٤، در بازار نقل و انتقالات اروپایی پنجاه میلیون پوند معادل ‌٩١/٩١ میلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چلسی علاقه‌ی ویژه‌ای به مهاجم هجده ساله اورتون دارد. كنرایت در این باره به روزنامه‌یSundays News of the World گفت:« دیوید مویس مربی اورتون و من به توافق رسیدیم تا با پنجاه میلیون پوند وین رونی را بفروشیم. ما از این ارزش بالای وین خوشحال هستیم. این مبلغ را كسی نمی‌پردازد و من به هر كه بخواهد رونی را بخرد می‌گویم، خیلی از نظر لطف شما متشكرم. اما بهتر است درباره‌ی موضوع دیگری صحبت كنیم!»

اریكسون، اوون را از تركیب اصلی بیرون نمی‌كشد

بكام و دادن روحیه به مهاجم انگلیسی

سون گوران اریكسون، سرمربی تیم ملی انگلستان با وجود نمایش ضعیف مایكل اوون در یورو 2004 به این بازیكن اطمینان داد كه او را از تركیب اصلی بیرون نخواهد كشید.

به گزارش (ایسنا)، مهاجم لیورپول تاكنون در دیدار برابر سوییس و فرانسه گلی را برای تیم ملی كشورش به ثمر نرسانده است. اریكسون در این باره گفت:«مایكل اوون و وین رونی در كنار یكدیگر عملكرد بسیار خوبی در گذشته داشتند. اكنون هم آنها بی‌نظیر هستند. مایكل تاكنون گلی را به ثمر نرسانده است، اما می‌دانم به زودی این كار را انجام می‌دهد. نگرانی از این بابت ندارم.»

دیوید بكام، كاپیتان تیم ملی انگلستان نیز با اریكسون هم عقیده است:«مایكل سال‌های زیادی در بالاترین سطح به میدان رفته، او هنوز جوان است، تنها یك گل اعتماد به نفس را به اوون بازمی‌گرداند.»

پیشنهاد عجیب یك سفیر به دروازه بان آلمان

سفیر لتونی در آلمان اعلام كرد كه اگر اولیور كان، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آلمان، در دیدار امشب تیم‌هاى دو كشور در مسابقات جام ملت‌هاى اروپا مرتكب اشتباه شده و به صعود لتونی به مرحله یك چهارم نهایی مسابقات كمك كند، به او عنوان شهروند افتخارى لتونی را اعطا می‌كند.

به گزارش خبرگزارى «رویترز» از برلین، مارتین ویرسیس این مطلب را به روزنامه «بیلد» آلمان عنوان كرده است. جد پدرى اولیور كان از اهالی لتونی بوده است. مادربزرگ و پدر او متولد این كشور بوده‌اند و سفیر لتونی هم با علم به این واقعیت، این پیشنهاد عجیب را مطرح كرده است.

سفیر لتونی در آلمان اعتراف كرده است كه لتونی در مقابله با تیم بزرگی همچون آلمان، بختی براى صعود ندارد اما امید آن دارد كه حداقل یك گل وارد دروازه اولیور كان كند.

سفیر لتونی محقق شدن بخت گل زدن تیم كشورش را تنها در صورت خطا و اشتباه كان می‌داند.

اولیور كان یكی از بهترین دروازه‌بان‌هاى فوتبال جهان به شمار می‌آید و در مسابقات جام جهانی 2002 هم بهترین بازیكن مسابقات معرفی شد. اما همین بازیكن در باشگاهش (بایرن مونیخ) در فصل گذشته در مسابقات معتبر بوندسلیگا و مسابقات جام قهرمانی باشگاه‌هاى اروپا (لیگ قهرمانان) اشتباهات جبران‌ناپذیرى مرتكب شد.

رودی فولر به پیروزی برابر چك می‌اندیشد

آلمان سزاوار سرزنش نیست

تساوی برابر لتونی، امیدهای تیم ملی آلمان را برای صعود به مرحله‌ی یك چهارم پایانی رقابت‌های یورو 2004 كم رنگ كرد.

به گزارش (ایسنا)، اكنون مردان رودی فولر باید در دیدار نهایی گروهD، گروه با انگیزه و قدرتمند چك را شكست دهند. سرمربی تیم ملی آلمان در این باره گفت:« در دیدار برابر لتونی از تمام توان خود استفاده كردیم و موقعیت‌های خوبی را به دست آوردیم. بهترین آن فرصت «میروسلاو كلوزه» بود. پس از پایان چنین دیدارهایی ناامیدی طبیعی است، چرا كه همه‌ انتظار پیروزی از شما دارند. اما نمی‌توانم تیم خود را به این دلیل سرزنش كنم. طبیعی بود ما امید بیشتری داشتیم، اما اكنون باید به پیروزی در دیدار برابر چك بیاندیشیم. ما لتونی را دست كم نگرفته بودیم. آنها دفاع فشرده‌ای داشتند و این مشكل بزرگ آلمان بود. مردان من هر چه در توان داشتند به كار بستند. اكنون باید چك را شكست دهیم باید از میشاییل بالاك بیشتر در كارهای هجومی استفاده كنیم، آلمان خطرناك است هنگامی كه بالاك خطرناك است!»

اخبار و حاشیه های روز هشتم جام یورو 2004

بوفون: گل دردناكی بود!

زامبروتا: كابوس سوئد

بازیكنان تیم ملی ایتالیا از نتیجه‌ی تساوی برابر سوئد متاسف هستند، اما هنوز برای رسیدن به مرحله‌ی یك چهارم نهایی رقابت‌های یورو 2004 امیدوارند.

ایتالیا آخرین شانس صعود خود را در دیدار برابر بلغارستان جستجو می‌كند، آن روز ایتالیایی‌ها دعا می‌كنند نتیجه‌ی دردناكی در دیدار دانمارك و سوئد به دست نیاید! در زیر اظهارنظر دو تن از ستارگان ایتالیایی در شبكه‌های تلویزیونی این كشور آمده است:

جیان لوئیجی بوفون:

دیدار خوبی بود. به ویژه در نیمه‌ی نخست، نمایش خوبی داشتیم. اما مانند جام جهانی بار دیگر گل تساوی را در آخرین دقیقه‌ها دریافت كردیم. گل خوردن طبیعی است، اما هنگامی كه آن را در دقایق انتهایی تجربه می‌كنید، بسیار دردناك است. گل ابراهیموویچ غیر قابل پیش بینی بود.

گل كلاسیك اما شانسی به ثمر رساند! ما موقعیت‌های فراوانی در این دیدار به دست آوردیم، بنابراین باید پیروز می‌شدیم. سوئد تلاش فراوانی داشت. آنها گروه بی‌نظیری هستند.»

جیان لوكا زامبروتا:

این دیدار مانند یك كابوس بود، ما تا آخرین لحظه مبارزه كردیم و نتوانستیم توپ را نگاه داریم. اما سوئد بسیار خوش شانس بود كه اینچنین به گل رسید. در ضمن گل آنها باید مردود اعلام می‌شد. این تساوی بدشانسی ما را نشان داد. نسبت به دیدار ابتدایی برابر دانمارك پیشرفت بسیار خوبی داشتیم.

ستایش لارسن از گل ابراهیموویچ

تلاش‌های هنریك لارسن، مهاجم بی‌نظیر تیم ملی سوئد برای گشودن دروازه‌ی ایتالیا بی‌سرانجام بود، اما او از این كه تیم ملی كشورش با گل به یاد ماندنی ابراهیموویچ به تساوی ارزشمند برابر ایتالیا رسیده، راضی است. به گزارش (ایسنا)، لارسن در این باره گفت:«زلاتان گل باشكوهی را به ثمر رساند. ما از نتیجه به طور كامل راضی هستیم. گل ابراهیموویچ هم زیبا بود و هم حیاتی. زلاتان شایسته این گل بود. او بازیكن بزرگی است.»

سوئد در آخرین دیدار گروهC با دانمارك روبرو می‌شود. ایتالیا دیدار سرنوشت‌سازی را رابر بلغارستان پیش رو دارد.

كارت شناسایی مارله را مصدوم كرد

استیو مارله مهاجم تیم ملی فرانسه به شكل عجیبی مصدوم شد. مسؤولان تیم اعلام كردن كه در اثر برخورد كارت شناسایی مارله به چشمش، او تمرین روز گذشته فرانسه را از دست داد پیش از این تیری آنری و سیلوین ویلتوردهم به خاطر مصدومیت جزیی در بازی مقابل كرواسی در تمرین روز جمعه فرانسه غایب بودند.

تیاگو: روز سرنوشت سازی است

تیاگو، هافبك تیم ملی پرتغال در گفت و گویی با خبرنگار رویتزر گفت:«همه ما به خوبی می دانیم كه اسپانیا خود را آماده می كند تا با همه توان در برابر پرتغال و داوران ظاهر شود. با علم به این قضیه ما هم خود را آماده رویارویی با این حریف سرسخت می كنیم و همه توانمان را برای ارائه یك بازی خوب و غلبه بر اسپانیا متمركز كرده ایم. فكر می كنم كه آنها قصد دارند تا فشار سنگینی را بر داور و نحوه قضاوتش وارد كنند، اما نباید این قضیه را فراموش كرد كه در چنین سطح و اندازه ای هیچ داوری تحت تأثیر عوامل محیطی حرفه او شایعات پیرامونش قرار نمی گیرد. روز سرنوشت سازی خواهد بود و بازی امشب بهترین را معرفی خواهد كرد.»

اسكولاری: دیدار با اسپانیا، بازی مرگ و زندگی

فیلیپه اسكولاری در آستانه دیدار حساس اسپانیا و پرتغال گفت: «دیدار اسپانیا و پرتغال دیدار مرگ و زندگی است و این رقابت یك جنگ تمام عیار است. این دو همسایه، خیلی خوب همدیگر را می شناسند و هم تیمی های رئال مادرید، تاكتیك دو تیم را خیلی زیباتر از من و همتایم تفسیر می كنند.

نبود سالگادو بهترین خبر یورو 2004 برای من بود و مصدومیت پویول از آن بهتر! البته امیدواریم مشكلی برای آنها پیش نیاید. به پیروزی مقابل اسپانیا خیلی امیدوارم.

اخبار و حاشیه های روز هفتم جام یورو 2004

اخراج هواداران افراطی انگلیس از پرتغال؛

دو سال زندان در انتظار هشت هوادار افراطی انگلستان

هشت هوادار افراطی تیم ملی فوتبال انگلستان كه متهم به اغتشاش در جریان مسابقات جام ملتهای اروپا در پرتغال هستند پس از اخراج از پرتغال در دادگاهی در كشور انگلستان محاكمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مجموع تاكنون 33 تماشاچی انگلیسی داوطلبانه پرتغال را ترك كردند كه به مدت یك سال از حضور در استادیوم‌ها محروم خواهند شد.

به نظر می‌رسد، دو سال زندان در انتظار هشت هوادار افراطی انگلستان باشد.

یكی از این هواداران گفت: « تاكنون برخورد منصفانه‌ای با ما نشده‌ است و نوع رفتار پلیس مناسب نیست. ما بیگناه هستیم».

هواداران انگلیسی همواره از سوابقی نامناسب در جریان خشونت‌های ایجاد شده در فوتبال برخوردار بودند كه مسابقات‌ جام جهانی 98 فرانسه و مسابقات یوفا سال 2000 از جمله‌ی این موارد است.

اریكسون راضی از انگلستان

ستایش از وین رونی


سون گوران اریكسون سرمربی تیم ملی انگلستان از پیروزی سه بر صفر تیمش برابر سوییس راضی است.

به گزارش (ایسنا)، وین رونی دو بار و استیون جرارد گل‌های انگلیس را در دیدار دوم گروهB رقابت‌های یورو 2004 به ثمر رساندند.

اكنون رونی نام خود را در كتاب تاریخ انگلستان ثبت كرد. او جوان‌ترین گلزن جام ملت‌های اروپاست. اریكسون درباره‌ی پدیده‌ی فوتبال انگلستان گفت:«او بازیكن جالبی است. برابر فرانسه نمایش بسیار خوبی داشت. در این دیدار هم دو گل به ثمر رساند، یكی از یكی زیباتر! رونی مهاجم غیر قابل پیش بینی است. امیدوارم تا انتهای رقابت‌ها این چنین باشد. از نتیجه به دست آمده در دیدار برابر سوییس خوشحالم، شما هرگز نمی‌توانید واكنش تیمی را بویژه پس از شكستی نظیر آنچه ما برابر فرانسه تجربه كردیم را پیش بینی كنید. دیدار برابر سوییس را نسبتا خوب شروع كردیم، البته خط میانی ما می‌توانست توپ را بیشتر از این در اختیار بگیرد.»

اخبار و حاشیه های روزششم جام یورو 2004

توتی غایب بزرگ ایتالیا در مقابل سوئد

محرومیت 3 جلسه ای توتی

اتحادیه فوتبال و فدراسیون دانمارك طی شكایت و اعتراضی خواستار رسیدگی به بی احترامی لفظی توتی در بازی ایتالیا- دانمارك شدند كه در پی این اعتراض با باز بینی فیلم بازی توسط مسئولان یوفا فرانچسكو توتی بازیكن تیم ملی ایتالیا از حضور در بازی 3 جلسه محروم شد.

درپی این جریمه فدراسیون ایتالیا هم اعتراض كرد كه مفید و مقبول واقع نشد و بدین ترتیب توتی غایب بزرگ امروز ایتالیا در مقابل  سوئد است .

در پی بازتاب این حكم و جریمه ، 210 هزار امضای اینترنتی از سوی هواداران توتی خواستار كناره گیری وی از مسابقات شدند .

نارنجی پوشان هلندی از تساوی با آلمان میگویند

ادگار داویدز، مرد میانی تیم ملی هلند اعتراف كرد كه از نجات تیمش در دیدار برابر آلمان تا پیش از گل رودون نیستلروی ناامید شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داویدز در این باره بهBBC گفت:«البته به زدن گل تساوی امیدوار بودم، اما انجام این كار بسیار دشوار بود. ما موقعیت‌های فراوانی برابر دروازه‌ی آلمان بوجود نیاوردیم. از شیوه‌ی عملكرد آلمان متعجب نشدم. آنها در دیدارهای دوستانه نمایش خوبی نداشتند. اما دیدار برابر این تیم همواره برای هلند كار دشواری بوده است.»

یاپ استام مدافع تیم ملی هلند پس از تساوی برابر آلمان گفت:«از عملكرد آلمان متحیر نشدم چرا كه می‌دانستیم آنها چگونه بازی می‌كنند. این شیوه‌ی آلمانی‌ها است. نفوذ در خط دفاعی آنها بسیار دشواری است. دیدار بسیار سختی را تجربه كردیم. ما نمایش خوبی نداشتیم و فكر می‌كنم همین تك امتیاز نتیجه خوبی بود.»

جیووانی ون برونكهورست دیگر بازیكن هلندی درباره‌ی این دیدار گفت:«ما برای ضربات كرنر و ایستگاهی آلمان ناتوان بودیم. آنها قدرت فراوانی در این منطقه داشتند. با این شیوه برابر چك هم به مشكل می‌خوریم. چكی‌ها یان كولر را دارند، او دو متر قد دارد! و كار ما را دشوار می‌كند.»

بارتز: تساوی برابر كرواسی معجزه بود

هوشیاری در دیدار برابر سوییس

فابین بارتز، دروازه‌بان تیم ملی فرانسه تساوی تیمش برابر كرواسی را مانند معجزه می‌داند.

بارتز در این باره گفت:«همه چیز خوب شروع شد، اما من این احساس را داشتم كه ممكن است شرایط تغییر كند. به چنگ درآوردن یك امتیاز از این دیدار مانند معجزه بود.»

اكنون بارتز معتقد است، فرانسه نباید اشتباهات دیدار برابر كرواسی را در دیدار سرنوشت ساز برابر سوییس تكرار كند.

سنگربان قهرمان پیشین اروپا در این باره گفت:«پیشتر گفته بودم كه باید دیدار برابر انگلستان را فراموش كنیم و متوجه كرواسی شویم. اكنون نباید دیدار برابر كرواسی را فراموش كنیم. البته من چندان نگران نیستم چرا كه از توانایی‌های تیم خود آگاه هستم.»

اعتراض كرواتها به داوری و امیدواری به صعود

باریچ :انگلیس را شكست میدهیم

تیم ملی كرواسی برابر فرانسه در رقابت‌های یورو 2004 در گروه B به تساوی ارزشمند دو بر دو رسید.

به گزارش (ایسنا)، اكنون اتو باریچ سرمربی كرواسی امیدوار است گروهش انگلستان را در آخرین دیدار شكست دهد و صعود كند.

باریچ در كنفرانس خبری پس از پایان دیدار برابر فرانسه گفت:«ما با صد در صد توان خود برابر انگلستان قرار خواهیم گرفت. كرواسی در هر دیدار پیشرفت می‌كند و به سطح بالاتری می‌رسد. مردان من نشان دادند كه توانایی كنار آمدن با شیوه‌های متفاوت بازی‌های حریفان خود را دارند. ما خودمان را با نمایش سوییس و كرواسی هم آهنگ كردیم. بنابراین دلیلی برای تكرار نشدن آن دیدار برابر انگلستان وجود ندارد. پس از دیدار نخست گروهB برابر سوییس من به بازیكنان خود یك روز استراحت دادم، اما آنها به جز یك نفر همگی ترجیج دادند در هتل بمانند. حرف‌های فراوانی در مورد انگیزه‌ و اراده‌ی بازیكنان كرواسی وجود دارد كه من آنها را به شما بگویم!»

اما دادو پرشو، ستاره‌ی خط حمله‌ی كرواسی از داوران حاضر در مرحله‌ی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا راضی نیست. او ادعا می‌كند این داوران بیشتر به تیم‌های بزرگ توجه می‌كنند:«برای یك مربی موضع‌گیری در این مورد ویژه كار دشواری است. احساس می‌كنم داوران در این تورنمنت بیشتر به سمت تیم‌های بزرگ متمایل هستند. داور در صحنه گل دوم فرانسه با كرواسی مهربان نبود. نیمی از كارت‌های زردی كه در دیدار برابر سوییس نیز به ما نشان داده شد،‌ عادلانه نبودند.»

اخبار و حاشیه های روز پنجم جام یورو 2004

پیراهن زیدان در كلكسیون منزل بكهام

بكهام: من شكست ناپذیرم



دیوید بكام می‌خواهد پیراهن زین‌الدین زیدان ستاره‌ی فرانسوی‌ها را كه با دو گل باور نكردنی، انگلستان را در وقت اضافه‌ی دیدار بزرگ روز یكشنبه شكست داد در خانه‌اش قاب كند!

به گزارش (ایسنا)، كاپیتان تیم ملی انگلستان در این باره گفت:« پس از پایان آن دیدار ما چند كلمه به زبان اسپانیایی گفتیم و سپس پیراهن‌هایمان را عوض كردیم. زیدان با لبخند به من گفت،‌ این گل‌ها تقدیر این دیدار بودند. می‌خواهم پیراهنی را كه زیدان به من داد را در خانه‌ام قاب كنم. آن گاه خاطرات بزرگی را از بازیكن بزرگی خواهم داشت. شما همواره به گذشته نگاه می‌كنید، به یاد آوردن خاطرات تلخ هم خوب است. چرا كه از آنها برای آینده پند می‌گیرم. زیدان عاشق تمرین و بازی كردن است. او در تمرینات و میدان سخت كوش است. این همان نكته‌ای است كه باید در بازیكنانی نظیر زیدان دید.»

در دیدار انگلستان ـ فرانسه، بكام و زیدان سرگروه‌های این دو تیم، ضربات پنالتی را به دست آوردند كه مرد انگلیسی بر خلاف یار هم تیمی‌اش در رئال مادرید توپ را وارد دروازه نكرد. بكام در این باره گفت:« هیچ چیز من را شكست نمی‌دهد، من از این زاویه به مشكلات نگاه می‌كنم. حتی اگر چهار یا پنج پنالتی را در آینده از دست بدهم بار دیگر پشت توپ خواهم ایستاد. البته چندان مطمئن نیستم كه مردم هم چنین چیزی را بخواهند. شاید با از دست دادن پنالتی پنجم از فرانك لمپارد بخواهم كه این كار را انجام بدهد!

اخراج موستووی از اردوی روسیه

واكنش سرمربی روسیه به اظهارات بازیكن با تجربه



اظهار نظرهای الساندر موستووی، ستاره‌ی كهنه كار تیم ملی روسیه در مورد شیوه‌ی تمرینات اشتباه این تیم در رقابت‌های یورو 2004 با واكنش «كئورگی یارتسف» سرمربی این تیم روبرو شد.

به گزارش (ایسنا)، پس از شكست برابر اسپانیا موستووی خستگی بیش از اندازه‌ی روس‌ها را سبب این ناكامی عنوان كرده بود.

یارتسف نام موستووی را از تیم ملی خط زد و دیگر این بازیكن در رقابت‌های یورو 2004 به میدان نخواهد رفت.

«الكساندر چزنف» رییس بخش مطبوعات تیم ملی روسیه در این باره گفت:«آقای موستووی به فرصت‌های تیم ملی كشورش در یورو 2004 اعتقاد نداشت و این جمله را خودش به زبان آورد. من این موضوع را نمی‌توانم از بازیكن با تجربه‌ای نظیر موستووی بپذیرم.»

اخبار و حاشیه های روز چهارم جام یورو 2004

جنجال بر سر روته ئیرو، توپ مسابقات

آندره پیرلو، هافبك ایتالیا این توپ را با توپهای پلاستیكی كودكان مقایسه كرده و فیلیپ كوكو، بازیكن هلند آنرا یك قطعه آجر نامیده است.

واسیلیس سارتاس، بازیكن میانی یونان گفته است امكان ارسال پاسهای بلند با این توپ وجود ندارد و كارل بروكنر، مربی جمهوری چك هم با تایید این موضوع گفت:" این توپ به درد رئال مادرید می خورد كه با پاسهای كوتاه بازی می كنند."

او ادامه داد:" بازیكنان ما در كنترل پاسهای بلند مشكل دارند و احتمالا مجبور خواهیم شد نحوه بازی گروهی خود را تغییر دهیم."

جیان لوئیجی بوفون، دروازه بان ایتالیا هم تایید كرد كه این توپ، از توپی كه در جام جهانی 2002 استفاده شده بود هم بدتر است.

در جام جهانی 2002 هم انتقادات متعددی نسبت به توپ جدیدی كه بكار گرفته شده بود، مطرح شد.

طرفداران

اما در مقابل مخالفان، دیوید بكهام، كاپیتان تیم انگلستان از توپ جدید استقبال كرد.


این بازیكن كه به مهارت در ضربات آزاد شهرت دارد، گفت:" ضربات آزاد من با این توپ بهتر شده است و مهمترین چیز این است كه می توانید مطمئن باشید كه توپ همان جایی می رود كه شما می خواهید."

دیوید بكهام پیش بینی كرد كه این توپ مشكلات زیادی برای دروازه بانها ایجاد می كند.

روی كاستا بازیكن تیم پرتغال هم گفت:" این دقیق ترین توپی است كه من تابحال شوت كرده ام."

كریستیانو رونالدو، بازیكن مشهور پرتغال هم گفت:" این توپ  سریعتر از دیگر توپهاست و بیشتر قوس برمی دارد."

توپی بدون دوخت

این توپ( روته ئیرو) كه در پی سفرنامه واسكو دوگاما، سیاح پرتغالی نام گذاری شده، در ماه آخر سال میلادی گذشته معرفی شد. در تولید این توپ، شركت آدیداس، یك نوع چسب حرارتی را بكار گرفته كه ساخت توپهایی با وزن و ابعاد و خصوصیات كاملا مشابه را ممكن می سازد.

در سطح این توپ از دوخت استفاده نشده و سطحی یكچارچه دارد.

همچنین شركت آدیداس در ساخت این توپ از فن آوری تازه ای بنام" فن آوری ایجاد توازن در قدرت" استفاده كرده است.

سازماندهنگان جام ملتهای اروپا گفته اند هر مسابقه با توپهای مخصوص همان مسابقه برگزار می شود كه بر روی آن، نام دو تیم، نام استادیوم و تاریخ مسابقه نوشته شده است.

قرار است برای هر مسابقه 20 توپ با این شرایط و 20 توپ بدون نشان بعنوان جایگزین احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. در مجموع، آدیداس 2370 توپ برای استفاده در مسابقات و جلسات تمرین اختصاص داده است.

هواداران انگلیس باز هم آشوب به پا كردند

هواداران مغموم تیم ملی انگلستان، پس از شكست باور نكردنی تیمشان مقابل فرانسه بار دیگر دست به آشوب گری زدند، اما نه در پرتغال، بلكه در انگلیس.

صدها هوادار انگلیسی در سرتاسر این كشور بلافاصله بعد از بازی با حمله به پلیس و صدمه زدن به اموال و اماكن عمومی موجب بی نظمی در شهر های مختلف شدند.گفته می شود مجموعا تعداد31 نفر در این كشور بازداشت شده اند.

این در حالی است كه پلیس پرتغال كه به شدت خود را برای مقابله با آشوبگران انگلیسی آماده كرده بود اعلام كرد كه هیچ گونه نا آرامی پس از دیدار شب گذشته فرانسه – انگلستان این كشور را تهدید نكرده است.

یورو 2004 ، شش كشته در تایلند بر جای گذاشت

خواب آلودگی یك راننده كامیون تایلندی به خاطر كم خوابی ناشی از تماشای مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا ( یورو 2004) ، موجب كشته شدن وی و پنج مسافر همراهش شد. پلیس تایلند با اعلام این خبر افزود در میان كشته شدگان این حادثه كه در نزدیكی بانكوك رخ داد ، دو راهب بودایی نیز مشاهده می شوند. به گفته پلیس تایلند ، راننده كامیون مذكور شب قبل از تصادف را به خاطر تماشای مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا اصلاً نخوابیده و به دلیل شدت خستگی پشت فرمان كامیون خوابش برده بود. مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا به صورت مستقیم از شبكه های تلویزیونی تایلند پخش می شود. فوتبال به ویژه فوتبال اروپایی در این كشور به شدت پرطرفدار است. چند ساعت پیش از این حادثه ، در یك تصادف دیگر میان یك اتوبوس مسافربری عمومی و یك كامیون در ایالت ناخون ساوان تایلند ، 13 تن كشته و 28 نفر زخمی شدند.

بارتز: مهار پنالتی بكهام شانسی نبود



فابین بارتز، ستاره بی چون و چرای دیدار مقابل انگلستان، عامل شانس را در مهار ضربه پنالتی بكهام انكار كرد.

وی درباره این رخداد مهم در بازی گفت: خیلی ها می گویند شانس تنها عمل مهار پنالتی است، اما هیچ شانسی به یك دروازه بان این گونه رو نمی كند. این نتیجه تلاش زیاد است. در چنین شرایطی 90% شرایط علیه دروازه بان است، اما غریزه نیز در این بین نقش خود را ایفا می كند. من با نهایت تمركز پنالتی را گرفتم و از این بابت خیلی خوشحالم، زیرا اگر نتیجه 2 بر صفر می شد، دیگر كار تمام بود.

وی در خاتمه افزود: من نقش خود را ایفا كردم، اما معجزه زیدان را نیز نباید فراموش كرد. این توانایی واقعی اوست.

تمجید نخست وزیر فرانسه از زیدان و بارتز

ژان پیر رافارین، نخست وزیر فرانسه، پس از پیروزی تیم ملی كشورش مقابل انگلستان به تمجید از حماسه سازان این میدان پرداخت.

در بیانیه ای كه دفتر رافارین منتشر كرده است، آمده است او احترام و قدردانی خود را تقدیم زیدان، كاپیتان تیم ملی فرانسه و فابین بارتز، به خاطر خلاقیت و اقدام برجسته شان كه عامل تعیین كننده در دیدار شب گذشته بود، می نماید.

لازم به ذكر است، رافارین خود در عرصه رقابت های داخلی كشورش شكست خورده است.

نیستلروی : هیچ كس نمی تواند ما را به زانو درآورد


رود فان نیستلروی، مهاجم ملی پوش هلندی تیم فوتبال منچستریونایتد تاكید كرد فضا و جو ایجاد شده توسط مطبوعات و رسانه های خبری برای دیدار دو تیم آلمان و هلند در رقابت های یورو 2004 او را متقاعد كرده است كه با همه توانش در زمین حاضر شود.

رود فان نیستلروی، یكی از ستاره های مطرح تیم ملی هلند در گفت و گویی با خبرنگاران ضمن اشاره به نخستین بازی تیمش در مقابل آلمان اظهار داشت:.خیلی سخت است كه بخواهید هوش و حواستان را به قضیه ای غیر از بازی با مردان آهنین آلمان معطوف كنید. واقعیت این است كه آمار قهرمانی ها و بازی هایی كه تاكنون در رقابت های قبلی یورو انجام شده، نیز تاثیر بسیار زیادی در كنترل احساسات ما نسبت به این بازی دارند.

وی در ادامه افزود: هلندی ها با تعصب خاصی این بازی را دنبال می كنند، همه ما نیز به خوبی این را می دانیم و تصمیم گرفته ایم كه برای برآورده كردن خواست های مردم كشورمان با تمام وجود در زمین، مقابل آلمان ظاهر شویم.

نیستلروی همچنین گفت: به هیچ وجه نمی توانم در انتظار شانس دوباره برای بازی در چنین تورنمنت بزرگ و حساسی بمانم. آن هم بعد از دست دادن دوره های قبلی این رقابتها.

اینك پس از سپری كردن فصلی طولانی و سنگین در انگلستان، با همه توان خود را آماده كرده ام تا برای تیم ملی كشورم بازی كنم.

این ستاره هلندی تاكید كرد: من آماده ام تا بازی كنم، این همه آن چیزی است كه در حال حاضر می توانم بگویم. همواره از حضور در رقابت های فوق العاده بزرگ لذت برده ام. فینال لیگ قهرمانان اروپا و جام اتحادیه نیز از جمله دیدارهایی هستند كه مرا لبریز از حس لذت می كنند.

حال و هوای به دست آوردن عنوان قهرمانی در یك بازی بزرگ چیزی است كه همیشه شور زندگی را در من بر پا می كند.

رود فان نیستلروی در پایان گفت: همه ما قسم خورده ایم كه بهترین بازی مان را به نمایش بگذاریم. این بزرگ ترین چیزی است كه به ما انگیزه پیروزی در این رویداد بزرگ را می دهد. هیچ كس نمی تواند ما را به زانو درآورد.

داویدس: شكست آلمان یك رویا نیست

ادگار داویدس، هافبك جنگنده و پر قدرت تیم ملی هلند، اذعان می كند، آلمان نمی تواند تحفه بزرگی برای آنها در دیدار امشب باشد.

وی كه عینك جدید خود را از كمپانی نایك دریافت كرده، دید بهتری نسبت به پیروزی هلند پیدا كرده است.

او می گوید: نباید شكست دادن آلمان یك رویا باشد. ما بازیكنانی داریم كه به راحتی قادرند جنگ درون زمین با آلمان ها را ببرند. آنها مدافعان ضعیفی دارند و به طور حتم فان نیستلروی و روی ماكای و یا پاتریك كلایورت روز سختی را پیش رو ندارند. آلمان را در نخستین بازی شكست خواهیم داد.

كان: صد در صد آماده ایم


این روزها مهمترین مساله برای الیور كان، دروازه بان تیم ملی آلمان، فقط فوتبال است.

الیور كان، كاپیتان تیم آلمان در یك كنفرانس خبری به كلمه "صد در صد" اشاره فراوانی داشت.

او بر این باور بود كه وی و تیم آلمان در یورو 2004 صد در صد توانایی تیم را نشان خواهند داد.

یكی از خبرنگاران به شكست بازی های تداركاتی در برابر مجارستان و رومانی اشاره داشت كه جواب كان در این مورد چنین بود: آن بازی كه ما از خود در برابر مجارستان و رومانی نشان دادیم، نزدیك به 70 درصد از توانایی تیم آلمان بود.

وقتی كه یك دروازه بان 70% از توانایی خود را نشان دهد، شانس وی برای مهار توپ كم خواهد بود.

كان ادامه داد: دیگر اشتباه گذشته را تكرار نخواهم كرد.

رودی فولر سرمربی تیم هم در مورد كان گفت: الیور آرام تر و بهتر از هفته های گذشته است. آن هم به شكلی است كه همه انتظار دارند.

دلیل این صحبت های فولر را كان چنین توصیف كرد: برای بازی های بزرگی مثل یورو 2004 ما باید 100% حواس خود را جمع كنیم. باید به كار خود فكر كنیم. در هر صورت فكر ما باید فوتبال باشد.