تبیان، دستیار زندگی
خصیصۀ کمال پذیری و کمال جویی ، منحصر به انسان است و هیچ موجودی در این امر باانسان وجه مشترک ندارد . از کودکی که کنجکاوانه با پرسشهای بی امان خویش همه را تحت تأثیر قرار می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به پیشرفت خود ادامه دهید


خصیصه کمال پذیری و کمال جویی ، منحصر به انسان است و هیچ موجودی در این امر باانسان وجه مشترک ندارد . از کودکی که کنجکاوانه با پرسشهای بی امان خویش همه را تحت تأثیر قرار می دهد ، تا نوجوانی که به جستجوی ارزشهای جدید برمی خیزد ، همه مظاهری ازکمال طلبی انسان را به نمایش می گذارند.

ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم                          هیچ نه معلوم گشت ، آه که من کیستم

موج خروشنده ای تیز خرامید و گفت                          هستم اگر می روم ، گر نروم نیستم

خودشکوفایی

خصیصه کمال پذیری و کمال جویی ، منحصر به انسان است و هیچ موجودی در این امر باانسان وجه مشترک ندارد . از کودکی که کنجکاوانه با پرسشهای بی امان خویش همه را تحت تأثیر قرار می دهد ، تا نوجوانی که به جستجوی ارزشهای جدید برمی خیزد ، همه مظاهری از کمال طلبی انسان را به نمایش می گذارند .

نیروی محرکه بشر در ابداعات و اختراعات بشری ، خصیصه کمال طلبی اوست . صاحبنظران معتقدند :

« پیشرفتهایی که در زمینه علوم مادی و طبیعی از سال 1900 به بعد نصیب بشر گشته ، از 5000 سال گذشته بیشتر بوده است .»

ما زنده از آنیم که آرام نگیریم                 موجیم که آرامش ما از عدم ماست

در حقیقت ، اندیشه ترقی و شکوفایی ، حرکتی برعلیه روزمرگی است ؛ اندیشه ای که با دانش زندگی مجهز شده و مرزهای پیچیده حیات را درمی نوردد . دانش از برون و بینش از درون به یکدیگر پیوند می خورند و آدمی را در جاده کمال و نوسازی به پیش می برند . لیکن در همه موارد ، این گونه مشاهده نمی شود .

بیایید جملاتی را از زبان یک سخنران که در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ، بیان شده است ، بادقت مرور کنیم :

« به پیشرفت خود ادامه دهید . مبادا به خواب رخوت فرو روید . بگذارید این آغاز پیشرفت شما باشد ، نه پایان آن . تازمانی که تلاش می کنید ، زنده هستید و حیات دارید و در غیر این صورت ، حیات را در معنای حقیقی آن از دست داده اید .»

اگر خود شکوفایی را در دو جنبه دانش و ارزش زندگی ، تحقق بخشیدیم ، مظهری از کمال را در خود یافته ایم و چنانچه یکی بدون دیگری حضور یافت ، کمال طلبی حاصل نمی شود . دانش افزایی و ارزش افزایی بدون خطر کردن و تحمل شداید ، چندان امکان پذیر نیست . لذا اگر می بینیم که جوانان بیش از سالمندان به دانش افزایی و خود شکوفایی گرایش دارند ، علت آن را باید در جرأت و جسارت آنان برای نوآوری ، خودآفرینی و خود شکوفایی ، جستجو نمود . طبیعتأ در این طی طریق، امکان خطا و غفلت هم وجود خواهد داشت . ولی هرگز به جهت اشتباهات احتمالی ، نباید پا از میدان بیرون کشید .

گفتاری از ماکس پلانک

زمانی که « ماکس پلانک » با دستهای لرزانش جایزه نوبل را به خاطر زحمات طاقت فرسایش در کشف «نظریه کوانتوم » دریافت می کرد ، گفت :

« زمانی که به گذشته می نگرم و راه پرفراز و نشیبی را که به کشف نظریه کوانتوم در فیزیک منجر شد ، مورد توجه قرار می دهم ، همواره این جمله به خاطر می آورم که :  افراد بشر تا زمانی که در کشف چیزی جدید می کوشند ، همواره اشتباهاتی خواهند داشت .»

مفهوم عمیق خود شکوفایی ، زمانی در زندگی تجلی خواهد نمود که با هشیاری و فراست ، گوش به زنگ حالات روانی اطرافیان و اعضای خانواده خودمان باشیم . به مجرد مواجهه با نشانه های رفتاری ، آنها را بی اهمیت تلقی نکنیم و با همه وجود درصدد برطرف کردن آنها برآییم

حال در ادامه ی مقاله ، به مواردی اشاره می نمائیم که می تواند شما را در راه خودشکوفایی یاری رساند:

**برای خود شکوفایی ، باید ابتدا تضادهای درونی خود را بشناسیم و آنها را حل کنیم . این مقدمه ای برای وحدت شخصیت بوده و خودشکوفایی را ممکن می سازد .

تضادهای درونی ، مانع هرگونه تصمیم گیری به موقع خواهد شد و رشد شخصیت را متوقف خواهد نمود . مطالعه کتب مفید روان شناسی و خود شناسی می تواند در این زمینه به انسان یاری رساند .

** بالا بردن اطلاعات در مورد زندگی ، همسر و فرزندان ، برموفقیتهای ما می افزاید و اعتماد به نفس رادر بر خورد با مشکلات روزمره ، تقویت می نماید.

خودشکوفایی

این امر به جای غافلگیر شدن در برابر موقعیتهای جدید ، ما را یک گام جلوتر از همسر و فرزند قرار می دهد ، به گونه ای که مثلا قبل از آنکه فرزندمان به دوره نوجوانی برسد و تب و تاب این دوره وی را در خود گیرد ، ما با اطلاع قبلی به استقبال شرایط جدید رفته ، خود را مهیای برخورد مطلوب در آن زمینه می نماییم .

** بخش عمده ای از خودشکوفایی ، در پرتو فضیلتهای اخلاقی امکان پذیر است . باید برای رشد و گسترش جنبه اخلاقی خود ، رابطه خود را با خدا ، معنویت و دیانت محکمتر سازیم و یک سپر دفاعی نیرومند در برابر هجوم ناملایمات روحی در خود ایجاد کرده ، ارزشهای زندگی را بشناسیم و از آنها محافظت کنیم .

** مفهوم عمیق خود شکوفایی ، زمانی در زندگی تجلی خواهد نمود که با هشیاری و فراست ، گوش به زنگ حالات روانی اطرافیان و اعضای خانواده خودمان باشیم . به مجرد مواجهه با نشانه های رفتاری ، آنها را بی اهمیت تلقی نکنیم و با همه وجود درصدد برطرف کردن آنها برآییم . این گونه هشیاری روانی ، موقعیت مطلوبی برای ما نزد دیگران به وجود خواهد آورد.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

دنیا را با افکارتان می سازید

داشته‌هایی که فراموش می‌شوند

از طبیعت یاد بگیریم!

سنگ بزرگ را زمین بگذار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.