تبیان، دستیار زندگی
دیدن و زندگی با مردی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد مسلما دردآور است. حمایت عاشقانه از چنین شخصی می تواند به او کمک کند تا توانایی هایش را بهتر بشناسد و به آرامی از پوسته اطراف خود خارج شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد اعتماد به نفس مردانه


دیدن و زندگی با مردی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد مسلما  دردآور است. حمایت عاشقانه از چنین شخصی می تواند به او کمک کند تا توانایی هایش را بهتر بشناسد و به آرامی از پوسته اطراف خود خارج شود. متخصصان می گویند پایین بودن اعتماد به نفس نتیجه ترس از پذیرفته نشدن یا کمبود پذیرش توسط دیگران...

اعتماد به نفس مردانه

اعتماد به نفس عامل اكتسابی است كه از بدو تولد پایه های آن در ذهن هر یك از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده تر و عمیق تر می شود. متاسفانه در بسیاری از خانواده ها تلاش و توجه کافی در زمینه رشد و پرورش اعتماد به نفس فرزندان صورت نگرفته  كه همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری وضعف در اتكای به نفس در ایشان میشود.

البته بدیهی است چون انسان موجودی قابل تغییر و تكامل پذیر است در بزرگسالی نیز می تواند با كمك از متخصصان این نقیصه خود را شناخته و آن را برطرف سازد و صاحب اعتماد به نفس قوی و پایدار شود. اعتماد به نفس عاملی قابل تغییر یعنی قابل افزایش یا كاهش میباشد كه هر عاملی كه بتواند به توانائی بیشتر ما كمك كند و ما را به خود باوری برساند ، به خصوص ما را به احساس شایستگی و لیاقت در زمینه های مختلف زندگی برساند به افزایش اعتماد به نفس ما كمك میكند و به عكس هر موضوعی كه ما را از نظر جسمی یا فكری ضعیف كرده و حتی موقعیت اقتصادی و اجتماعی ما را تضعیف نماید ، بر كاهش اعتماد به نفس ما می انجامد.

اعتماد به نفس واقعی از شناخت عمیق و همه جانبه ما نسبت به خود ، محیط و دیگران ریشه میگیرد و هر چه این شناخت بیشتر باشد بر روی اعتماد به نفس واقعی ما اثرات مثبت بیشتری می گذارد.

البته توجه به اعتماد به نفس خود و پرورش آن یک طرف قضیه است و طرف دیگر مساله میزان اعتماد به نفس اطرافیان و عزیزان ماست.

به طور قطع دیدن دوستان و آشنایان به خصوص همسر فاقد اعتماد به نفس دردآور است. بالاخص که مردان به عنوان پایه و زیر بنای خانواده، اگر از ضعف اعتماد به نفس رنج ببرند مسلما این مشکل تنها متوجه وی نخواهد بود بلکه زندگی سایر اعضای خانواده مثل همسر و فرزندان را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد.

لذا اگر شما جز آن دسته زنانی هستید که به خاطر ضعف اعتماد به نفس همسرتان در رنجید پشت سرگذاردن این گامها خالی از سود نخواهد بود.

حمایت عاشقانه از چنین شخصی می تواند به او کمک کند تا توانایی هایش را بهتر بشناسد و به آرامی از پوسته اطراف خود خارج شود. متخصصان می گویند پایین بودن اعتماد به نفس نتیجه ترس از پذیرفته نشدن یا کمبود پذیرش توسط دیگران است.از طریق شرکت دادن در جمع و رفتن به سراغ مشکل، به همسر خود کمک کنید این ترس را از بین ببرد و به این نتیجه برسد که ساختن اعتماد به نفس ممکن و میسر است.

او را در جلسات اجتماعی شرکت دهید: به جای اینکه در جشن ها و مهمانی ها توجه بیش از حد خود را معطوف او کنید دیگران را در گروه خود مشارکت دهید. با راه انداختن بحث و گفتگو در گروه او را وادار به برقراری ارتباط کنید. مثلا می توانید درباره هنر پیشه مورد علاقه وی، تیم فوتبال مورد نظر او و ..بحث کنید. موضوع بحثها را طوری انتخاب کنید که مرتبط با علاقمندی و یا استعداد های او باشد. اگر او خجالت کشید سعی کنید گروهها را کوچکتر کنید. او را با افرادی که علاقمندی مشترک دارند مرتبط سازید.

تغییرات کوچک در یک مساله به ظاهر منفی می تواند ختم به تغییرات بزرگی مانند کسب دوباره اعتماد به نفس و یا پیدایش اعتماد به نفس تازه شود

سراغ فعالیتهایی بروید که او بتواند به خودنمایی و ابراز وجود در آنها بپردازد: اگر او اهل هنر است از او بخواهید با هم نقاشی کنید و در طی نقاشی از او درباره اینکه چطور مهارت تان را در نقاشی زیاد کنید سوال بپرسید. از بی استعدادی های خود مطالب جالب تعریف کنید تا او احساس اعتماد به نفس بیشتری کند. با ذکر توانایی های او نسبت به خودتان به او دلگرمی بیشتری دهید.

سراغ ریشه و منشا مشکل کاهش اعتماد به نفس وی بروید: اگر ویژگی یا مشخصه خاصی عامل اصلی کاهش اعتماد به نفس اوست کمک کنید تا بر آن غلبه کند. برای شناخت این عامل اصلی به دقت به اظهار نظرات منفی او گوش دهید. اگر منشا آن ازدیاد وزن است با او تمرین و ورزش کنید و اگر به دلیل مشکل در نداشتن برخی از توانایی دچار ترس اجتماعی شده سعی کنید او را در بهبود مهارتها و توانایی ها یاری رسانید. با ملایمت او را تشویق کنید تا دوباره هر موضوع شخصی که تجربه کرده با  شما در میان بگذارد.

تغییرات کوچک در یک مساله به ظاهر منفی می تواند ختم به تغییرات بزرگی مانند کسب دوباره اعتماد به نفس و یا پیدایش اعتماد به نفس تازه شود.

اعتماد به نفس مردانه

اگر منشا این مشکل نیازمند درمانهای تخصصی است (مانند اعتیاد) لازم است که او به مشاوره برود. با او به گفتگو بنشینید. به او بفهمانید که شما قادر به حل چنین مشکلات روحی و جسمانی نیستید.

یکی از متخصصان این رشته می گوید: "مردانی با اعتماد به نفس پایین، با ازدواج کردن یا یافتن دوستانی که توجه و محبت بیشتری به آنها بکند نمی توانند درمان شوند. این متخصص معتقد است که درمانهای تخصصی بهترین راه حل است."

اجازه منفی بافی بیش از حد را ندهید: فیلمهای کمدی ببینید، فعالیتهای خنده دار  انجام دهید. جملات و توضیحات منفی او را با تغییر دادن بحث و مثبت کردن آن، بلافاصله قطع کنید. تفکرات منفی ظریف و گاه پنهان اولین مرحله در حرکت به سوی از دست دادن اعتماد به نفس است.

اجازه ندهید خودش را دست کم بگیرد و یا بیش از حد بدبین شود: اگر بیش از حد از جملاتی مثل" به اندازه کافی خوب نیستم" بلافاصله با یک عبارت شبیه" این حرف را نزن تو برای هر کاری می توانی خوب باشی" و ...به او پاسخ دهید. اگر این جملات مثبت خود را جایگزین تفکرات منفی او نکنید او شروع به جایگزینی تفکرات منفی به جای تصورات مثبت خود خواهد کرد.

 

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.