تبیان، دستیار زندگی
برنامه فعالیت های دبیرخانه و هیئت موسس كنسرسیوم محتوای ملی در سال 91 در بخش توسعه زیر ساختهای فنی و فرهنگی اعلام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه كنسرسیوم محتوای ملی در سال 91 اعلام شد

کنسرسیوم محتوای ملی

برنامه فعالیت های دبیرخانه و هیئت موسس كنسرسیوم محتوای ملی در سال 91 در بخش توسعه زیر ساختهای فنی و فرهنگی اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی، موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، دبیرخانه دائمی كنسرسیوم محتوای ملی برنامه فعالیت های این كنسرسیوم در سال 91 را منتشر كرد.

این برنامه شامل بخشهای زیر است :«توسعه زیر ساخت فنی

یکی از مهم‌ترین وظایف کنسرسیوم محتوای ملی طراحی و توسعه زیر ساخت فنی است که از طریق آن اطلاعات صاحبان محتوا در کشور در اختیار کاربران قرار گیرد. با رونمایی از درگاه کنسرسیوم محتوای ملی در 28 آبان ماه سال 1390، تا حدودی این مهم محقق شد. در حال حاضر همه‌یِ اعضای کنسرسیوم به درگاه کنسرسیوم اتصال دارند و کاربران می‌توانند از طریق این درگاه در محتوای اعضا جستجو كنند.

برای سال جاری نیز برنامه‌هایی در جهت توسعه بستر نرم افزاری درگاه در نظر گرفته شده است که در زیر به ترتیب اولویت به آن‌ها اشاره می‌شود:

1. بهینه سازی نتایج جستجو در فراداده‌های اعضا

2. امکان اتصال به درگاه‌های بین‌المللی از جمله اتصال به درگاه summon و بازیابی اطلاعات اعضا از طریق این درگاه

3. ایجاد زیرساخت سطوح مختلف دسترسی برای مجموعه‌های دارای محتوای ویژه و خاص

4. ایجاد زیرساخت تعاملات فرهنگی بین پژوهشگران و تولیدکنندگان محتوا

همچنین در جهت راه اندازی سرویس‌های جدید در درگاه، برای ارائه سرویس‌های زیر به ترتیب اولویت، برنامه ریزی شده است:

1. پایگاه اطلاع رسانی حمایت از پایان نامه‌ها

2. گسترش امکان جستجو در متن محتوای اعضا

3. ایجاد بخش بین‌المللی پایگاه و چند زبانه کردن آن در راستای تعاملات بین‌المللی

4. برقراری ارتباط معنایی بین محتواهای موجود

در این بین برای توسعه استانداردها و پروتکل‌های ارتباطی نیز در سال جاری قرار است لابراتواری جهت ارزیابی برنامه‌های ذخیره سازی منابع اطلاعاتی (که در بازار تولید شده و یا می‌شود) راه اندازی شده تا در فرایند ارزیابی استاندارد مشخص شود كه کدام برنامه، پروتکل‌های ارتباطی را پشتیبانی می‌كنند.

توسعه زیر ساخت فرهنگی

همایش ملی محتوا

مشخص است که موفقیت فعالیت‌های کنسرسیوم محتوای ملی بیش از هر چیز، مدیون همکاری و همراهی همه‌یِ نهاد‌های عضو کنسرسیوم است. به همین دلیل اجرای فعالیت‌هایی که فرهنگ مشارکت در بین نهاد‌های کشور را ترویج داده، موجب می شود تا صاحبان محتوا و استفاده کنندگان از محتوا در بستری روشن، واضح و قانونمند، بتوانند از تولیدات و خدمات یکدیگر بهره ببرند، کمک می‌کند تا کنسرسیوم به اهداف جمعی خود نزدیک‌تر شود. در همین راستا فعالیت‌هایی برای کنسرسیوم در نظر گفته شده است که مهم‌ترین آن‌ها برگزاری همایش ملی محتوا است.

این همایش با هدف بررسی ویژگی‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های ارائه محتوا در فضای اینترنت و به کمک همه سازمان‌های عضو کنسرسیوم محتوا برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی

این دوره‌ها با هدف آشنایی پژوهشگران و دانشجویان با موضوعات مرتبط به کنسرسیوم مانند مدیریت دانش، استاندارد‌های ذخیره سازی، مدل‌های ارتباطی بین سازمان‌ها و نهادها و... به کمک دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

کمک در جهت توسعه تولید محتوا

یکی از اصلی‌ترین مواردی که نهاد‌های صاحب محتوا، هر روزه با آن درگیر هستند و برای آن هزینه‌های گزافی نیز پرداخت می‌كنند، بحث تولید محتوای دیجیتال است. نسخه‌های خطی فراوان، تصاویر و کتب قدیمی، همگی باید فرایند طولانی و تا حدود زیادی غیر اتوماتیکِ رقومی کردن را طی کنند تا در فضای وب قابل دسترس باشند. با این حال هنوز مقدار بسیاری از محتواهای فارسی در فضای وب در دسترس کاربران قرار نگرفته است.

وجود نرم افزارهایی که بتوانند با کمترین خطا، خط فارسی را در تصاویر اسکن شده، تشخیص دهند، ماشین‌های جستجوگری که توانایی جستجو در متن فارسی را به خوبی و با بیشترین نزدیکی به عبارت مورد نظر داشته باشند، شناخت نیاز مخاطب در دسترسی به منابع پژوهشی، برنامه جامعی که مشخص کند چه تعداد و چه عنوان‌هایی از کتب تا کنون تولید شده‌اند (برای جلوگیری از انجام کارهای تکراری) و با صرف هزینه‌های گزاف می‌توان فرایند تولید محتوای دیجیتال را بهبود بخشید.

کنسرسیوم محتوای ملی نیز در راستای تحقق اهداف خود، باید در زمینه‌های مذکور فعالیت قابل توجهی داشته باشد.

فعالیت‌های زیر مواردی است که کنسرسیوم علاقمند است تا در سال جاری پروژه‌های تحقیقاتی - کاربردی برای آن‌ها داشته باشد:

1. شناسایی کتب مرجع تحقیقاتی، در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، بر اساس نیاز پژوهشگران. همچنین تولید و دیجیتال کردن بخشی از آن‌ها.

2. مطالعه بر روی راه حل‌های تبدیل تصویر به متن در زبان فارسی

3. ایجاد شیوه اعتبار گذاری بر روی محتوا و افزایش رتبه محتوای معتبر در موتورهای جستجو با راه اندازی سیستم اعتبار دهی مجزای بومی »

گفتنی است این برنامه بر روی پورتال اطلاع رسانی كنسرسیوم محتوای ملی به نشانی http://icnc.ir قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی