تبیان، دستیار زندگی
دوست دارم شروع زندگی مشتركم با گناه نباشد اما خواستگارم بامجالس عروسی مخالف نیست از طرفی خودم هم این گونه مراسم را دوست دارم اما از گناهش می ترسم حالا با این كه خودم اراده قوی ندارم كه مطمئن باشم كه بعد از ازدواج هم پایبند این چیزها می مانم باید چقدر به ط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناه و شادی در مراسم عروسی

عروسی


دوست دارم شروع زندگی مشتركم با گناه نباشد اما خواستگارم با مجالس عروسی مخالف نیست از طرفی خودم هم این گونه مراسم را دوست دارم اما از گناهش می ترسم حالا با این كه خودم اراده قوی ندارم كه مطمئن باشم كه بعد از ازدواج هم پایبند این چیزها می مانم باید چقدر به طرف مقابلم سخت بگیرم ؟؟؟

گوش دادن به موسیقی، شركت در مراسم عروسی و رقص در آن، همه احكامی مخصوص به خود را دارند كه شما می توانید حكم این امور را با ذكر مرجعی كه از ایشان تقلید می كنید، از قسمت احكام سایت جویا شوید تا بهتر به وظیفه خود در قبال چنین افعالی آشنا شوید.

اما در مورد زندگی آینده اتان باید بگوییم، پاك بودن و پاك زیستن حق هر انسان خداجو و از شروط بندگی است. دیگران نیز باید این حق را بشناسند و به آن احترام بگذارند و بر ما نیز لازم است تا آن را طلب نماییم. این عمل نوعی امر به معروف عملی است كه خداوند بر آن تأكیید فراوان دارد. برخی افراد شادى كردن و داشتن یك مجلس شاد را فقط در انجام دادن كارهایى كه از نظر اسلام حرام و ممنوع است مثل موسیقى مبتذل، رقص مختلط، استفاده از نوشیدنى‏هاى حرام و... می دانند در حالی كه چنین شادی ای بسیار زودگذر و بد عاقبت است. در این باره امیرالمومنین علیه السلام فرمودند هركس از معاصی خداوند لذت ببرد، خداوند او را به خواری افكند. اما باید به این نكته توجه داشت كه اگر ما براى شاد بودن و شادمانى، معناى وسیع‏ترى در نظر بگیریم و در به كار بردن روش‏هاى شادى‏بخش، به جاى راه‏هاى ممنوع، از راه‏هاى درست استفاده كنیم، نه تنها شادمانى ما عمیق‏تر خواهد بود، بلكه از دوام بیشترى هم برخوردار مى‏شود.

دین براى بشر، شادى، بهجت و سرور به معناى واقعى و عمیق آن را به ارمغان آورده است. دین هم بشر را با شادى واقعى آشنا كرده و هم راه رسیدن به آن و بهره‏مندى كامل از آن را پیش روى او نهاده است. نگاهى گذرا به تعالیم دینى نشان مى‏دهد كه شادى و سرزندگى، از آثار ایمان است؛ زیرا مذهب، به زمینه‏هاى پیدایش شادى سفارش كرده و نشانه‏هایش را ستوده است. نداشتن نگرانى، اضطراب و غم و اندوه و رسیدن به اطمینان قلبى، اساس هر نوع شادى است و این ممكن نیست؛ مگر با ایمان به قدرت مطلقى كه سرچشمه همه نیكى‏هاست.

آنچه مهم است این می باشد كه لذت و خوشى، تنها با عوامل مادى به دست نمى‏آید و عوامل معنوى نیز در ایجاد شادى مۆثرند. شادمانى واقعى در نزدیك شدن به هدف والاى آفرینش و آراسته شدن به خصلت‏هاى انسانى و الهى است. و پرهیز از گناه خود یكی از بزرگترین شادی آفرین هاست همانطور كه امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند آن روزی كه خداوند عصیان نگردد عید است. در واقع باید گفت كه ارضاى تمایلات به هر صورت و در هر شرایط، شادى‏آور نیست وبلكه گاهى پرهیز از لذت، لذت بخش‏تر از نیل به لذت است.

شاید گناهی كه ما انجام می دهیم و یا با رفتار اشتباهمان زمینه انجام آن را فراهم می آوریم، سبب یكی از این امور شود و خدای نكرده شروع زندگی مشترك كه محل نزول بركات از جانب خداوند می باشد را با مشكل روبرو كند كه خود كرده را تدبیر نیست!

به عنوان مثال اگر مادرى برخلاف میل فرزند دلبندش، او را از خوردن غذایى زیان‏بار بازداشت، آیا مانع شادمانى او شده است؟ آیا منع بیمار از بعضى غذاها و كارها، محروم كردن او از سرور و شادمانى است؟ آیا منع از شراب‏خوارى كه ارزنده‏ترین گوهر وجود آدمى، یعنى عقل را محجوب و پوشیده مى‏سازد و بزرگ‏ترین جنایت‏ها و زشت‏ترین كارها را آسان و زیبا جلوه مى‏دهد، بازداشتن انسان از شادى و شادمانى است؟

قطعا شما و هر انسان عاقلی تایید می كنید كه انجام دادن لذت های زود گذر كه عواقبی ناگوار در این دنیا و سرای دیگر دارد كار صحیحی نیست و بلكه ترك آنها و بدست آوردن رضایت خدای مهربان و بهره مند شدن از یاری های او و پیامبر و ائمه (علیهم السلام)، شادی حقیقی و آرامش بی پایان و لذت ابدی است كه از این دنیا آغاز می شود و تا بی نهایت ادامه می‌یابد.

«مراسم عروسی»

مراسم عروسی و جشن و سرور اگر كنترل شده و هدفمند باشد نه تنها مورد مخالفت دین و گناه نیست بلكه از اموری است كه حتی می تواند اسباب رضایت الهی را فراهم آورد. شاد بودن و شادی آفرینی از صفات پسندیده انسان مۆمن است، به شرط آنكه با گناه همراه نشود. برای برگزاری مراسم جشن عروسی شاد و خداپسندانه می توانید به راهكارهای زیر عمل كنید و همچنین از خانواده و دوستان و آشنایانی كه در این زمینه پیشنهادهای خوب و صحیحی دارند نیز استفاده كنید:

1. اولین مساله این است كه از كارهای حرام مثل موسیقی های مبتذل، اختلاط زن و مرد، استفاده از خوردنی و نوشیدنی های حرام، ظاهر شدن خانم ها خصوصا عروس بدون پوشش كامل در برابر نامحرمان، اسراف، اذیت همسایه ها و ... جلوگیری كرد.

2. باید سعى شود اهمیت موضوع برگزاری مراسم به دور از گناه و معصیت برای اعضاى خانواده، خصوصاً والدین، برادران و خواهران عروس و داماد تفهیم شود و با لطافت و در عین حال قاطعانه به آنها فهماند كه عروس و داماد حق دارند مجلس عروسى خداپسندانه ای را برگزار كنند.

نكته : براى انجام این كار، ممكن است لازم باشد ماه‏ها زمینه‏سازى شود و با آنها صحبت شود، لذا در عین حال كه با شریك زندگیتان در این امر هماهنگ هستید صبور نیز باشید و عجله نكنید . می توانید در این زمینه از فردی آگاه و فهمیده كه می تواند بر خانواده تاثیر بگذارد ا ستفاده كنید.

مولودی

3. گاهى دیده مى‏شود كه عده‏اى براى گناه كردن در مراسم عروسی، عذر و بهانه مى‏آورند كه یك شب است و یك شب هزار شب نمى‏شود و در عروسى باید شاد بود و مطالبی شبیه به این را مطرح می كنند، این افراد معمولا انسانهایی نادان و یا حسود و تنگ نظر هستند كه نمی توانند خوبی و پاكی دیگران را ببینند و یا اینكه می خواهند گذشته خودشان زیر سوال نرود. و این درحالی است كه امام علی علیه السلام فرمودند بدترین گناه آن است كه گناكار آن را سبك بشمارد. بنابراین قبل از مراسم از خانواده و افرادی كه موافق شما هستند بخواهید خیلی جدی و محترمانه آنها را آرام كنند.

4. براى این كه بتوانیم یك فرهنگ و عادت بد را تغییر دهیم، لازم است جانشین مناسبى براى آن در نظر بگیریم. شما نیز اگر نمى‏خواهید با گناه و معصیت، مجلس عروسى را شاد كنید، باید به جاى آن از برنامه‏هاى مناسب استفاده كنید. یكى از روش‏هایى كه تجربه شده و بسیار هم موفق بوده، استفاده از مداحان كاردان و هنرمندانى است كه به وسیله خواندن اشعار شادى‏بخش و گفتن لطیفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏كنند. همچنین استفاده از افرادى كه كارهاى خنده دار و دیدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد كنند. بعضى از این افراد هنرمند، وقتى در مجلسى شركت مى‏كنند، بدون این كه گناهى در برنامه‏هاى آنها باشد یا كسى را مسخره كنند، چنان مجلس را گرم مى‏كنند كه افراد شركت كننده، یكسره مى‏خندند؛ البته بهتر است با ذكر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصاً امام زمان علیه‏السلام، معنویتى هم در مجلس عروسى ایجاد كنیم.

5. بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏هاى مذهبى و جشن‏هاى مذهبى مثل میلاد ائمه (علیهم السلام) یا اعیاد مذهبى برگزار شود و به تناسب این شب‏ها، اشعار ویژه آن اعیاد هم خوانده شود؛ زیرا حال و هوای این جور ایام نیز در ایجاد سرور و بهجت مورد تایید دین خیلی موثر است .

6. اگر به كلى نمى‏توانید مجلس را اسلامى برگزار كنید، حداقل جلوى بعضى گناهان را بگیرید؛ مثلاً سعى شود مجلس مردانه از زنانه كاملاً جدا باشد و هیچ مردى به مجلس زنان راه پیدا نكند. از آوردن گروه اركس جلوگیری كنید و ... خوبی این مساله این است كه حداقل عروس و داماد تلاششان را براى جلوگیرى از گناه كرده اند.

باید سعى شود اهمیت موضوع برگزاری مراسم به دور از گناه و معصیت برای اعضاى خانواده، خصوصاً والدین، برادران و خواهران عروس و داماد تفهیم شود و با لطافت و در عین حال قاطعانه به آنها فهماند كه عروس و داماد حق دارند مجلس عروسى خداپسندانه ای را برگزار كنند

7. تا جایى كه توان مالى دارید، پذیرایى خوبى از میهمان‏ها داشته باشید؛ زیرا پذیرایى، یكى از وسایل شادى‏بخش است و مى‏تواند جانشین خوبى براى شادى های حرام باشد. مثلا می توان بجای آوردن اركس ، هزینه آن را برای شیرینی و میوه اضافی خرج كرد و یا اینكه از میوه ها و شكلات ها یا شیرینی های غیر معمول نیز تهیه كنید تا میهمانان متعجب و خوشحال شوند. و همچنین می توان بجای دادن پول به فردی كه در حال رقص است، آن پولها را به كودكان حاضر در مجلس داد تا هم آنها و هم پدر و مادرشان خوشحال شوند.

8. سعی كنید كل زمانی را كه قرار است مجلستان طول بكشد، زمان بندی كرده و برای هر لحظه آن برنامه ای مطابق سلیقه خود و شرع مقدس اسلام داشته باشید و سعی كنید هیچ لحظه ای میهمانان بیكار نباشند. برای این كار اولا زمان مجلس را كمتر كنید، چرا كه اگر قرار باشد میهمانان شما مثلا پنج ساعت در مجلس باشند حتما زمانهایی را بیكار می شوند و ممكن است حوصله شان سر برود. همچنین برنامه ها را طوری قرار دهید كه بین هر دو برنامه یك پذیرایی صورت بگیرد. مثلا در ابتدای ورود میوه و بعد از مداحی ریختن شكلات و بعد فردی كه مردم را می خنداند و بعد شیرینی و بعد شام و بعد ...

9. در قسمتی از برنامه داماد سعی كند در جایگاه حاضر شود و از میهمانان به خاطر حضورشان در مجلس، تقدیر و تشكر به عمل آورد . برای جذاب شدن این بخش از او بخواهید كه از پدر خود و پدر خانمش نیز دعوت به عمل آورد تا افراد فامیل از دو طرف، همدیگر را بهتر بشناسند.

10. یادمان باشد گناه سبب نزول بلا، برآورده نشدن دعا و انسان را از نعمتهای الهی محروم می گرداند. همانطور كه امیر مۆمنان علی (علیه السلام) در دعای كمیل می فرمایند: (اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم.... تحبس الدعا.... تنزل البلاء). شاید گناهی كه ما انجام می دهیم و یا با رفتار اشتباهمان زمینه انجام آن را فراهم می آوریم، سبب یكی از این امور شود و خدای نكرده شروع زندگی مشترك كه محل نزول بركات از جانب خداوند می باشد را با مشكل روبرو كند كه خود كرده را تدبیر نیست.!

در نهایت همانطور كه ائمه (علیهم السلام) و اولیاء و علمای دین، مراسم و جشنهای بدون گناه ترتیب می دانند، می توان مجلس عروسی بدون گناه نیز برپا كرد.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.