تبیان، دستیار زندگی
مهم‌ترین تفاوت آدم‌ها که عرض و عمق زمان‌شان تغییر می‌کند در آگاهی آنهاست. میزان آگاهی افراد است که باعث می‌شود پکیج‌های زمانی یکسانی نداشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از پایان شروع کن

مدیریت زمان

راه

شما چه‌قدر برای وقت‌تان ارزش قایلید؟ تا به حال چقدر برای وقت‌تان برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ تا چه حد به اهداف‌تان دست یافته‌اید؟  اگر شما هم همواره با کمبود وقت مواجه هستید و دوست دارید از زمان‌تان به درستی استفاده کنید این مقاله را با دقت بخوانید: «یکی از این روزها هیچ‌یک از این روزها نیست امروز روزی است که باید کاری بزرگ را آغاز کنیم. چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید.»

تحقق اهداف با دیگران و از طریق دیگران

مدیریت یعنی تحقق اهداف با دیگران و از طریق دیگران، آیا تا به حال شطرنج بازی کرده‌اید؟ در شطرنج بدون دست زدن به مهره‌های حریف اهداف خود را با مهره‌های خود دنبال می‌کنید. مدیریت بر اساس دستورالعمل‌ها و باید و نبایدها که عشق را در درون کارگرها می‌کشد درست نیست. ما باید کاری کنیم که افراد خودشان کار انجام دهند اما کاری که براساس خواسته‌های ما باشد. همان‌طور که در بازی شطرنج طرف مقابل را کیش و مات می‌کنیم اما حق دست زدن به مهره‌های او را نداریم.

سقف‌های موجود وضعیت کنونی خود را بشکنید.

بهره‌وری یعنی همه جا فضای رشد است و محدودیتی وجود ندارد. آیا واقعا این‌طور است؟ باید قبول کنید واقعیت همین است. با توجه به شرایط موجود همیشه محدودیت وجود دارد. اما در عالم این قابلیت وجود دارد که اگر بخواهیم رشد کنیم محدودیتی برای ما نباشد تا جلوی رشدمان را بگیرد. بهره‌وری افراد تابع آگاهی است. پس بیایید سقف‌هایی را که ایجاد شده بشکنید، از آنها فراتر بروید و به طور صحیح اقدام کنید تا بتوانید وضعیت مطلوبی به‌وجود آورید.

وقتی آگاهی لازم را در مورد مدیریت زمان به‌دست آوردید می‌توانید از زمان دیگران نیز برای پیشبرد اهداف خودتان استفاده کنید.

شخصیت زمانی شما کدام است؟

هر یک از ما یک شخصیت زمانی خاص داریم که در ابتدا باید شخصیت زمانی خود را بشناسیم. بعضی‌ها دقیقه نودی هستند یعنی زندگی در بحران، بعضی‌ها بسیار صبورند و گذر زمان را اصلا شناسایی نمی‌کنند. بعضی‌ها برعکس عجول هستند و عده‌ای دوست دارند عمیق شده و در موقعیت‌های مختلف تجربه کسب کنند و... . عده‌ای بیشتر در زمان گذشته زندگی می‌کنند و عده‌ای درست برعکس در آینده زندگی می‌کنند. عده‌ای نیز بیشتر در زمان حال هستند پس ابتدا خود را بشناسید و بدانید که چه شخصیت زمانی‌ای دارید، چرا که برنامه‌ریزی برای هر یک از آنها متفاوت است.

زمان پدیده‌ای سه بعدی است

اکثر ما زمان را یک بعدی می‌دانیم. اما زمان سه بعدی است؛ بعد اول حرکت است.  زمان به طرف جلوست و اصلا در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم جلویش را بگیریم بعدی از زمان که در اختیار ما نیست طول زمان نامیده می‌شود اما ما عرض زمان را هم داریم،  عرض زمان یعنی اینکه من می‌توانم کاری نیز انجام دهم مثلا از نقطه A به نقطه B بروم و با خود یک کتاب می‌برم، بعضی‌ها 10 کتاب می‌برند، بعضی‌ها به همراه کتاب یک محصول هم می‌برند. پس افراد می‌توانند عرض زمان خود را گسترش دهند، بعد سوم این است که ما به دنبال چه نتیجه‌ای هستیم که به نقطه وحدت برسیم پس این هم می‌شود عمق زمان و بعد سوم. پس یک محصول تابع طول زمان، عرض زمان و عمق زمان در راستای یک هدف است و اینجاست که عرض زمان و عمق زمان ارزش پیدا می‌کنند چون در اختیار ماست. این عرض زمان است که ارزش می‌آفریند. بیاییم از این پس روی عرض زمان کار کنیم ولی هدفمند و دایم. وقتی کاری انجام می‌دهید از خودتان سوال کنید دیگر چه؟

عرض زمان تابع آگاهی و توانمندی افراد است و همه ما که این را می‌دانیم می‌توانیم به عمق زمان‌مان تسلط داشته باشیم.

آیا زمان به طور یکسان در اختیار همه است؟

پاسخ این است اگر تک بعدی ببینیم بله، ولی اگر زمان را سه بعدی ببینیم خیر. مهم‌ترین تفاوت آدم‌ها که عرض و عمق زمان‌شان تغییر می‌کند در آگاهی آنهاست. میزان آگاهی افراد است که باعث می‌شود پکیج‌های زمانی یکسانی نداشته باشند.

موفقیت با حادثه فرق دارد

اگر من سعی کنم خودم ماهی‌گیری را یاد بگیرم آن وقت هر وقت که بخواهم و تلاش کنم می‌توانم موفق شوم. طبق آمار میدانی، می‌گویند بزرگ‌ترین سرمایه‌داران حداقل 5بار به شکل مطلق شکست خورده‌اند و توانسته‌اند دوباره از نقطه صفر شروع کنند. پس یاد گرفته‌اند و نترسیده‌اند. ولی بسیاری از افراد به محض اینکه می‌خواهند برای خود یک هدف مشخص کنند دچار استرس شده و به زندگی گذشته خود برمی‌گردند.

جشنی برای عمل کردن

از پایان شروع کن

از ابزار تخیل استفاده کن. ببین دنیا برای تو چه وضعیتی را باید ایجاد کند تا تو احساس رضایت کنی و بتوانی طور دیگری زندگی کنی. اول وضعیت مطلوب را شناسایی کنید و بعد موقعیت موجود را. وقتی شما وضعیت مطلوب را شناسایی می‌کنید فقط خود شما نیستید بلکه رقبا هم دیده می‌شوند و بسیاری از چیزهایی که وجود دارند و فقط به شما مربوط نمی‌شود، پس در وضعیت مطلوب خیلی چیزها را می‌بینیم.

امام سجاد (ع) در این باره می‌فرمایند: زمان خود را به سه بخش تقسیم کنید اول عبادت، دوم فعالیت و اشتغال و سوم تفریح و استراحت و می‌فرمایند که انجام بخش سوم تفریح و استراحت باعث می‌شود که انسان بتواند به دو بخش دیگر هم بپردازد.

عملگرا باشید و اقدام کنید

آخرین کلام اینکه اقدام کنید و تا آخرین لحظه بایستید و ایمان خود را از دست ندهید. بسیاری از موقعیت‌های شما در آینده از چگونگی برنامه‌ریزی اکنون‌تان رقم می‌خورد. الان باید برای آینده سرمایه‌گذاری کنید. در واقع شما هم اینک بذر موفقیت را می‌کارید و در آینده درو می‌کنید. خیلی از مواقع موفقیت از آن کسانی است که انتظار کسب نتیجه سریع را ندارند. یکی از عوامل اصلی از دست دادن وقت در مدیران، نداشتن هدف و دومین عامل، اتلاف وقت است.

و ... «باید برای انجام هر کاری جشن بگیریم، مهم نیست چه نتیجه‌ای داشته باشد. زیرا شما اقدام کرده‌اید و حتی اگر هم اشتباه کرده باشید مهم نیست، بگذارید دیگران هم ببینند که شما اقدام کرده‌اید. حتی اگر نتیجه مطلوب نباشد»

منبع: موفقیت

مقالات مرتبط

مواظب وقت خود باشید

توصیه هایی برای مدیران

مدیران موفق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.