تبیان، دستیار زندگی
کلمه ای که در هر دیدار به زبان می آید، سلام است. ما وقتی به هم می رسیم ابتدا سلام می کنیم و معمولاً دست یکدیگر را به گرمی می فشریم، اما آیا تا به حال به معنی سلام فکر کرده اید؟ می دانستید که سلام یکی از نام های خداست؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلام سلام
سلام سلام

فَاِذا دَخَلتُم بُیُوتاً فَسَلِموُا عَلی اَنفُسِکُم تَحِیهً مِن عِندِالله مُبارَکَهً طَیِبهً (نور:61)

کلمه ای که در هر دیدار به زبان می آید، سلام است. ما وقتی به هم می رسیم ابتدا سلام می کنیم و معمولاً دست یکدیگر را به گرمی می فشریم، اما آیا تا به حال به معنی سلام فکر کرده اید؟ می دانستید که سلام یکی از نام های خداست؟!سلام به معنی سلامتی، آشتی و آسودگی است؛ به همین دلیل آغازگر ارتباطی سازنده و انسانی است.

سلام علیکم نیز در اصل سلام الله علیکم است؛ یعنی درود خدا بر تو باد یا خداوند تو را به سلامت دارد و در امن و امان باشی. می بینید که سلام کردن دعای سلامتی و نوعی اعلام دوستی و صلح است و بهترین درودی است که می توان در اول کلام به یکدیگر تقدیم کرد. آیه ی بالا می فرماید: وقتی به خانه ای پای می نهید به یکدیگر سلام کنید که این سلام تحیتی است خدایی، مبارک و پارک. واژه ی تحیت هم خانواده ی حیات و به معنی آرزوی بقاء و زندگی برای دیگری است.

در اخلاق اسلامی تاکید شده است که مسلمان قبل از آغاز هر سختی سلام کند. تاکید بر آغاز سخن با سلام، به اندازه ی است که در سختی از پیامبر (ص) از پاسخ دادن به کسی که با سلام سخن آغاز نکرده است باید خودداری کرد.(اصول کافی،جلد 2،ص 644)

پاداش سلام

پیامبر (ص)وامام علی(ع) بارها و بارها بر سلام کردن تاکید کرده و ارزش این کار آسان و ارزشمند را روشن کرده اند.

پیامبر (ص) فرموده اند: هرگاه به هم رسیدید با سلام کردن و دست دادن دیدار کنید و چون جدا شدید با آمرزش خواهی از هم جدا شوید.(میزان الحکمه،ج 6،ص 2554)

در جای دیگر نیز فرموده اند: سلام کردن و سخن نیک گفتن موجب بخشایش (گناهان) است.(میزان الحکمه،ج4،ص543)

امام علی (ع) نیز فرموده است: برای سلام هفتاد حسنه است که یک حسنه برای پاسخ دهنده و بقیه برای آغاز کننده است.(بحارالانوار،ج73،ص11)

بخشی از آداب سلام

انسان در سلام کردن بهتر است همواره پیش قدم باشد. این از ویژگی های اخلاقی پیامبر ما (ص) بود که به هر که می رسید حتی کودکان ابتدا به آن ها سلام می کرد و می فرمود: پنج صفت ایت که تا زنده ام آن ها را رها نخواهم کرد؛ یکی هم سلام دادن به کودکان، تا بعد از من سنت (شیوه ی رفتاری) گردد.(بحارالانوار،ج73،ص10)

سلام باید بلند و رسا باشد. امام باقر (ع) فرموده است: همانا خداوند عزوجل آشکار سلام کردن را دوست دارد.(اصول کافی،ج2،ص645)

خجالت کشیدن یا هر بهانه ی دیگری نباید باعث شود زیر لب سلام کنید. اگر آهسته سلام کنیم شاید سلاممان را نشنوند و ما را فردی بی ادب و بی اعتنا به آداب اجتماعی بشمارند.

در مقابل اگر سلام کسی را پاسخ می دهیم، نباید آهسته پاسخ دهیم؛ زیرا اگر پاسخ سلامش را نشنود شاید تصور کند ما سر سنگینن شده ایم و پیش خود فکر کند مسئله ای پیش آمده است که تحویلش نمی گیریم و این باعث نگرانی وی شود. ضمناً این کار با یکی از فلسفه های سلام؛ یعنی آسودگی و رفع نگرانی، منافات دارد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:رشد نوجوان

مطالب مرتبط:

با ماه نشینی، ماه شوی

یه حرف خوب از چند نفر

پل نوجوانی

تجربه‌های پول توجیبی

راست بگو!

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.