تبیان، دستیار زندگی
بی تردید در باب نماز زیباترین و عالی ترین سخنان را پیامبر رحمت و خاندان عصمت-صلوات الله علیهم اجمعین- بیان نموده و وارثان انها با برداشت زیبا و دل انگیز خود تشنگان حقیقت را از آن کوثر معرفت جرعه ها نوشانده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروج تا بی نهایت

عروج تا بی نهایت (معرفی کتاب - زنگ پرورشی)

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتاب خوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است. امید است که این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

عروج تا بی نهایت (معرفی کتاب - زنگ پرورشی)

نام کتاب: عروج تا بی نهایت

نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

تنظیم و گرد آوری: محمدرضا غیاثی کرمانی

ناشر: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

تاریخ چاپ: 1388

این کتاب مناسب گروه سنی هـ(دوره دبیرستان) می باشد.

معرفی:

مومن را به مثل کوهی استوار گفته اند که حوادث و تندبادهای روزگار او را از پای در نخواهد آورد. بی گمان، پیوستگی و ارتباط او با مبدا هستی ،موجب این صلابت و استحکام  اعجاز انگیز است.

آنان زرورق دل را در میان دریای پر تلاطم حوادث به ریسمان محکم الهی بسته اند و لذا کوه پیکر آن کوچک ترین لرزش و آسیبی یه آن نخواهد رساند.

یکی از بالاترین مصادیق یاد خدا نماز است *اقم الصلاه لذکری*پرده از این راز برداشته و آدمیان را در روزگار پرغوغا به وبژه در عصر رقابت در میدان تکنیک و صنعت به فضایی آرام بخش فرا می خواند و اهنگ پر طنین *الا  بذکر الله تطمئن القلوب* را در گوش جان او می نوازد.

دل آرام می گیرد به یاد خدا. و چه خوش گفته اند: زندگی بدون نماز و نیایش چون جام خالی است که هنگام تولد به لب گرفته و در هنگام مرگ آن را دور می اندازیم.

چند نکته در باب نماز:

1-حقیقت نماز عبارت است از مواصلت میان خداوند و بنده،انسان بدون طهارت شایسته حضور در آن بارگاه نیست ؛پس باید وضو گرفت و با بدنی پاک به نماز ایستاد.
2-ارباب مراقبت گویند: وضو را باید با تانی و از سر خضوع گرفت و به معانی واسرار آن توجه کرد که حضور قلب در نماز به اندازه حضور انسان در وضو است.
3-پیش از شروع نماز باید دل را از آنچه دنیوی و موجب تشتت خاطر است فارغ گردانید تا در نماز بفهمد که چه می کند و چه می خواند  و مست از غفلت و مشمول لاتقربوا الصلاه وانتم سکاری نباشد و از این و گفته اند: اذا حضر العشاء و العشاء فقدموا العشاء
4- نماز را شایسته است که به جماعت بخوانند  که ارواح مومنان با اجتماع وحدت پیدا می کند و اگر احیانا یکی غافل بود دیگران که حاضرند غفلت او را جبران کرده و نماز ناقص او کامل گردد .
5- پیامبر صلوات الله علیه و آله از شدت رحمت و شفقت بر امت خواست که آن ها را از مقامات و احوال خود در شب معراج برخوردار گرداند و لذا وقتی بر بساط قرب الهی قدم گذارد درخواست نمود که از این کرامت تحفه ای برای امت خود بیاورد و لذا نماز را که صورت حال او بود با او همراه کردند تاهنگام بازگشت از سفر معراج با امت در میان نهد و لذا نماز را معراج مومن گفته اند .

درباره کتاب:

بی تردید در باب نماز زیباترین و عالی ترین سخنان را پیامبر رحمت و خاندان عصمت- صلوات الله علیهم اجمعین - بیان نموده و وارثان آن ها با برداشت زیبا و دل انگیز خود تشنگان حقیقت را از آن کوثر معرفت جرعه ها نوشانده اند.

یکی از دل باختگان کوی حق استادعالی مقام حضرت آیه الله مصباح یزدی سنگربان پرصلابت فکر و فرهنگ و اندیشه و ایمان است که تفسیر من اخلص اربعین صباحا را عملا به نمایش گذارده و ینابیع حکمت را بیان و بنام خود به سوی مشتاقان جاری ساخته اند. این اثر در باب نماز از میان گفته ها  و نوشته های ایشان برگرفته و به صورت مستقل عرضه می گردد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: باصری - تنظیم: داودی