تبیان، دستیار زندگی
اگر زمستان به میوه‌های نسبتاً درشتش مثل پرتقال و لیموشیرین و غیره می‌نازد در عوض در فصل گرما بازار پر می‌شود از میوه های کوچک که با آن جثه‌ی ریز سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طعمِ خوش میوه‌های تابستانی


اگر زمستان به میوه‌های نسبتاً درشتش مثل پرتقال و لیموشیرین و غیره می‌نازد در عوض در فصل گرما بازار پر می‌شود از میوه های کوچک که با آن جثه‌ی ریز سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

در این مقاله شما را با گلچینی از این دنیای پرخاصیت و رنگارنگ آشنا کرده و نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین خواص آن‌ها. با ما همراه شوید.

زردآلو

زردآلو: مغز سالم، خون زیاد

چینی‌ها اولین مردمانی بودند که زردآلو را پرورش دادند. در واقع زردآلو از شمال شرقی چین می‌آید. گوشت این میوه شیرین، آبدار، زرد یا نارنجی رنگ و سفت است.

زردآلو حاوی فسفر و منیزیم است که سلول‌های مغز را تغذیه می‌کنند. در واقع این میوه به تقویت کننده‌ی مغز شهرت دارد. زردآلو باعث تکثیر گلبول‌های قرمز شده و برای همین از ابتلا به کم خونی پیشگیری می‌کند.

انواع گیلاس

گیلاس بخورید لاغر شوید

مهم‌ترین خاصیت گیلاس این است که کالری کمی دارد و می‌تواند به خوبی جلوی اشتها را بگیرد. یعنی اگر دنبال میوه‌ای می‌گردید که بدون تحمیل کالری سیرتان کند به گیلاس اعتماد کنید. دلیلش هم این است که گوشت این میوه سرشار از سلولز است. همچنین باید بدانید که گیلاس خاصیت ادرار آور دارد.

انجیر

اگر یبوست یا کلسترول بالا دارید انجیر بخورید

انجیر یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین میوه‌های دنیاست. این میوه منبع فیبر است که باعث دفع راحت می‌شود. در واقع انجیر بهترین میوه برای رفع یبوست‌های زودگذر است.

انجیر حاوی فیبری به نام پکتین است که میزان کلسترول را پایین می‌آورد.

توت فرنگی

توت فرنگی: خواص مختلف

توت فرنگی از دوره‌ی باستان مصرف می‌شود و در تمام قاره‌ها وجود دارد. این میوه‌ی کوچک خوشمزه سرشار از ویتامین C می‌باشد. توت فرنگی به کمک ویتامین A موجود در آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. متخصصان معتقدند که این میوه حاوی آهن است و با کم خونی مقابله می‌کند. همچنین باید بدانید که توت فرنگی سرشار از منیزیم است و استرس را کاهش می‌دهد. باورتان می‌شود که توت فرنگی برای درمان نقرس و روماتیسم موثر باشد؟ این خاصیت توت فرنگی مدیون اسید سالیسیک است. اسید سالیسیک برای بهبود عملکرد کبد و کلیه‌ها نیز مفید است. در نهایت باید بگوییم که توت فرنگی، ادرارآور و ضدیبوست است.

تمشک

تمشک برای مقابله با خستگی‌هایتان

تمشک حاوی ده‌ها حباب کوچک است که در دل خود یک هسته‌ی ریز دارد. این حباب‌های کوچک از کرک‌های میکروسکوپی پوشیده شده‌اند که به تمشک یک ظاهر پرزدار و مخملی می‌دهند. در مورد خواص آن باید بگوییم که این میوه سرشار از ویتامین‌ها، کلسیم، فسفر و آهن می‌باشد که می‌تواند با خستگی مقابله کند. در واقع تمشک یک شربت تقویت کننده محسوب می‌شود. برگ‌های این میوه نیز مفید است. دم کرده‌ی این برگ‌ها دردهای دوره‌ی عادت ماهانه‌ی خانم‌ها را کاهش می‌دهد.

کیوی

همین کیویِ خودمان

کیوی مال جنوب شرق چین است. این میوه قهرمان ویتامین C است و بر خلاف باورهای رایج میزان این ویتامین در کیوی از پرتقال یا لیموترش نیز بیشتر است. این میوه‌ی تخم مرغی شکل حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند. کیوی ادرار آور است. همچنین با فشار خون بالا مقابله کرده و میزان کلسترول را پایین می‌آورد.

هلو

هلو را دریابید

هلو یک میوه‌ی آسیایی است که خیلی زود جای خود را در دل اروپایی‌ها نیز باز کرده و عنوان یک میوه‌ی خوشمزه را به خود اختصاص داده است.

این میوه دارای خواص ضدیبوست است و همچنین به کمک قندی که دارد به هضم غذا کمک می‌کند. هلو سرشار از ویتامین A می‌باشد. این ویتامین بیشتر در پوست هلو وجود دارد برای همین لازم است که هلو را با پوست میل کنید.

گلابی

گلابی برای رفع عطش و لاغری

گلابی خواص زیادی برای بدن دارد. این میوه حاوی بیش از 80 درصد آب است و با وجود کالری کمی که دارد برای رفع عطش مناسب است.

از آنجایی که گلابی سرشار از فیبر است برای معده و رژیم‌های لاغری مناسب است. مشخص است که این فیبرها به دفع راحت کمک می‌کند. از نظر ویتامین‌ها نیز باید بگوییم که گلابی سرشار از ویتامین B9 می‌باشد. همچنین این میوه‌ی خوش طعم از ویتامین E نیز بی بهره نیست که خواص آنتی اکسیدانی دارد.

سیب

همه جا سیب سیب سیب

سیب یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین میوه‌های دنیاست که بسته به نوع آن طعم شیرین و یا ترشی دارد. این میوه گنجینه‌ی خواص مفید است. سیب حاوی ویتامین C و پکتین می‌باشد. پکتین ژلی در معده درست می‌کند که باعث حبس چربی‌ها شده و به این ترتیب میزان کلسترول خون را کنترل می‌کند. خوردن سیب راهی برای مقابله با حملات و مشکلات قلبی عروقی است. در واقع این میوه‌ی خوشمزه چربی‌های خون را تصفیه و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند.

آلو خشک

مشکل یبوست با آلو رفع می‌شود

آلو به دلیل داشتن خاصیت ملینی شهره‌ی عام و خاص است. این میوه، کم کالری بوده و برای رژیم‌های لاغری مناسب است.

از طرف دیگر آلو یک میوه‌ی انرژی زا بوده و برای همین می‌تواند همراه لحظه‌های ورزشیتان شود.

انگور

انگور میل کنید تا سالم بمانید

بعد از پرتقال انگور دومین میوه‌ای است که به طور گسترده کشت می‌شود. تا می‌توانید از خواص این میوه استفاده کنید.

چون این میوه دفع کننده‌ی سموم، خنک کننده، ضدیبوست و تقویت کننده‌ی بدن است. انگور میزان کلسترول خون را کاهش داده و مقاومت موی رگ‌ها را بالا می‌برد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را دریابید

حیف است که راجع به گوجه فرنگی چیزی نگوییم. بعد از سیب زمینی گوجه فرنگی پُر استفاده ترین ماده‌ی غذایی آشپزخانه است. گوجه فرنگی سرشار از آب، مواد معدنی و ویتامین‌های A، C و E و در عین حال بسیار کم کالری می‌باشد. این قرمز خوش‌رنگ حاوی رنگدانه ی لیکوپن است که آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود. اگر احساس خستگی رهایتان نمی‌کند چند روزی گوجه فرنگی میل کنید.

ریواس

ریواس

این میوه کم کالری است و به دلیل دارا بودن فیبر، خواص ملینی دارد. ریواس حاوی مواد معدنی زیادی به خصوص پتاسیم و فسفر است.

از این گذشته این میوه از منیزیم و کلسیم نیز بی بهره نیست پس خودتان را از خواص آن محروم نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص انواع میوه‌ها

مزاج بهار و تابستان و تدابیر آن

غذاهای خوب برای روزهای داغ

حفظ تناسب اندام در تابستان

تغذیه بچه‌ها در تعطیلات تابستان

سفری خاطره‌انگیز با غذاهای خانگی

تابستان بانشاط با تغذیه سالم(1)

تابستان بانشاط با تغذیه سالم(2)

تابستان بانشاط با تغذیه سالم (3)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.