تبیان، دستیار زندگی
از دور مثل این است كه عروسی با یك تورخیلی بلند رفته باشد سر كوه و نوارهای سپید تورش را از آن بالا رها كرده باشد پایین و نوارها همین طور آویزان از كوه، مانده باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشاری در ایستگاه
آبشاری در ایستگاه


از دور مثل این است كه عروسی با یك تور”‹خیلی بلند رفته باشد سر كوه و نوارهای سپید تورش را از آن بالا رها كرده باشد پایین و نوارها همین طور آویزان از كوه، مانده باشند اما وقتی نزدیك می‌شوید می‌بینید آن نوارهای سپید تور مانند كه روی صخره‌ها كشیده شده‌اند، رگه‌هایی از آبشارند كه بی‌امان و یكنواخت پایین می‌ریزند.

اینها كه گفتم وصف آبشار 48 متری بیشه است كه وقتی از آن ارتفاع”‹ به زمین می‌رسد 10 متر را میان تخته سنگ‌ها می‌غلتد تا به رودخانه سزار بپیوندد و تصویری رویایی بسازد كه دل هر گردشگری را می‌لرزاند و قدمش را برای ترك آن سست می‌كند.

آبشاری در ایستگاه

پیشنهاد این هفته ما در نزدیكی ایستگاه راه‌آهن بیشه در شهرستان دورود استان لرستان قرار دارد و هر كس مسافر قطار خوزستان ـ تهران شود اگر دلش هوای این آبشار را كند فقط كافی است در این ایستگاه پیاده شود و از محلی‌های خنده‌رویی كه قطار را تماشا می‌كنند و برای مردم دست تكان می‌دهند بپرسد آبشار كجاست تا آنها راه را نشانش دهند و آن وقت او مسیر كوتاه ایستگاه تا آبشار را سلانه‌سلانه طی كند.

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی می بینید که از دل کوه می جوشند و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند. برای این که به این آبشار برسید باید از مسیر آسفالته خرم آباد بگذرید اما در ادامه، حدود چند صد متری پیاده روی خواهید داشت تا زیر چتر خیس آبشار قرار بگیرید

این آبشار در دل کوه های زاگرس در شهرستان دورود قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد 65 کیلومتر است. اما حتی اگر از محلی‌ها هم درباره آبشار سوال نكنید، همین كه رد هوای خنك و مرطوب اطراف ایستگاه را بگیرید چشم بسته هم می‌توانید پیدایش كنید.

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی می بینید که از دل کوه می جوشند و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند. برای این که به این آبشار برسید باید از مسیر آسفالته خرم آباد بگذرید اما در ادامه، حدود چند صد متری پیاده روی خواهید داشت تا زیر چتر خیس آبشار قرار بگیرید.

آبشاری در ایستگاه

اگر هم از شهرستان دورود راهی می شوید، تا بیشه با قطار در حدود 30 دقیقه راه در پیش خواهید داشت. هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه های بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

در پائین ایستگاه و در دل درختان بلند هم جویبارهای صاف و زلالی است که با وجود اقامتگاه‌های چوبی و زیبائی که در آن ساخته شده، یک فرصت طلایی برای استراحت شما به وجود می آورد.

در واقع باید بگوییم اگر واقعا قصد سفر به بیشه را كرده‌اید لازم نیست نگران اقامت در آن باشید شما دو راه برای ماندن در این منطقه دارید اول این كه خودتان را به یكی از اقامتگاه‌های چوبی كه در نزدیكی آبشار تعبیه شده‌اند برسانید و دوم این كه یك چادر سفری مناسب بخرید و همین كه به گوشه‌ای دنج در حوالی آبشار رسیدید برپایش كنید. حسن چادر برپا كردن در سفر به این است كه می‌توانید خودتان هر جا كه مایل باشید برپایش كنید.

آبشاری در ایستگاه

امکانات رفاهی

*  در  روستای بیشه  حدود 17 پلاژ و چندین چادر برای اقامت و کرایه موجود است. افراد محلی اتاق برای کرایه ارائه می کنند. کرایه اتاق یا پلاژ بستگی به فصل، ایام تعطیل و مدت اجاره دارد. اما در مجموع چندان گرانقیمت نیستند.

*  فروشگاه عرضه مواد غذایی و بهداشتی در روستا وجود دارد.

*  نزدیکترین پمپ بنزین در شهر خرم آباد به فاصله 70 کیلومتری است.

*  آب آشامیدنی موجود است اما در فصول گرم سال ترجیحاً از آب معدنی استفاده کنید.

* در ابتدای ورودی روستا سرویس های بهداشتی ساخته شده است که کیفیت نظافت آن و وجود آب به عوامل متعددی بستگی دارد! توالت فرنگی وجود ندارد.

*  آنتن تلفن همراه وجود دارد و کیفیت آنتن دهی آن مناسب است.

*  از ایستگاه تا آبشار ناهمواری، پله و پستی و بلندی به طول تقریبی یک کیلومتر وجود دارد. این مسیر برای افراد سالخورده و ناتوان، بیماران با ناتوانی شدید زانو مناسب نیست.

*  آبشار در اختیار فرد خاصی نیست و برای بازدید نیازی به پرداخت بلیط ورودی نیست. برای اقامت در چادر مسافرتی در روبروی آبشار نیز نیازی به پرداخت هزینه نیست. هرچند پیدا کردن جای مناسب برای برپایی چادر در روزهای تعطیل کمی مشکل است.

آبشاری در ایستگاه

*  اگر قصد کباب درست کردن دارید، با خود زغال همراه آورید. لطفا لطفا لطفا از آلوده کردن محیط زیست، آتش زدن درختان و آلودگی صوتی که باعث برهم زدن آرامش دیگران می شود، پرهیز کنید.

*  در فصول گرم سال برای اقامت اطراف آبشار از چادرهای کف دار استفاده فرمایید. حشره کش فراموش نشود.

*  اگر قصد اقامت بیش از چند ساعت دارید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

*  پس از اتمام کمپینگ، زباله های خودتان را با خود ببرید، تا بازدید کنندگان بعدی مانند شما از محیط لذت ببرند.

*  مخابرات، پاسگاه نیروی انتظامی و خانه بهداشت در روستای بیشه وجود دارد.

*  در روزهای تعطیل، دهیاری از هر اتومبیل که برای گردشگری آمده است، عوارض می گیرد.

*  رودخانه سزار، رودخانه خروشانی است که نهایتاً به سد دز می رسد. فریب ظاهر آرام آن را نخورید. اگر به طور کامل به شنا مسلط نیستید و قدرت بدنی بالا ندارید، به شدت از آب تنی در رودخانه پرهیز کنید. ضمن اینکه بخشی از فاضلاب صنعتی شهر دورود به این رودخانه سرازیر شده و از نظر بهداشتی، کاملاً مورد تأیید نمی باشد.

* این مکانی، جایی نیست که کودکانتان را به حال خود رها کنید. بی تفاوتی در مراقبت از کودکان، می تواند فاجعه بیافریند.

* منطقه از امنیت نسبتاً خوبی  برخوردار است. تردد شب هنگام یا در فصول سرد سال در جاده خرم آباد – بیشه توصیه نمی شود. چرا که تردد،  فوق العاده کم و اتفاقات پیش بینی نشده می تواند آرامش شما را مخدوش کند.

* از فروردین تا اوایل آبان می توانید از آبشار بیشه دیدن فرمایید، هرچند بهترین زمان بازدید ماه های اردیبهشت و خرداد است. در هنگام خشکسالی، در ماه های منتهی به پاییز ممکن است آب آبشار کم شود.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، بیتوته، ایران- ایرانیها