تبیان، دستیار زندگی
داشتن تغذیه‌ی سالم و متعادل برای روح و جسم مفید است. هر چه تغذیه‌ی شما سالم‌تر باشد توجه و دقت بیشتری روی سلامت جسمی و روحیتان خواهید داشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این 10 ماده‌ی غذایی ضدافسردگی را دریابید


داشتن تغذیه‌ی سالم و متعادل برای روح و جسم مفید است. هر چه تغذیه‌ی شما سالم‌تر باشد توجه و دقت بیشتری روی سلامت جسمی و روحیتان خواهید داشت.

ضدافسردگی

دور و بر ما مواد غذایی مختلفی وجود دارد که سلامت روحیتان را تأمین می‌کند.

در این مقاله شما را با 10 نمونه از این مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌های گروه B، منیزیم، کولین، تریپتوفان و امگا 3 هستند و خلق و خوی شما را بهتر می‌کنند آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مغزها و دانه‌های روغنی

مغزها سرشار از منیزیم هستند. زمانی که بدن ما با کمبود منیزیم مواجه باشد سطح انرژی نیز کاهش می‌یابد.

بادام، فندق و دانه‌ها و مغزهای دیگر ما را از دام خستگی و افسردگی به ویژه افسردگی‌های فصلی می‌رهاند. علاوه بر این، دانه‌ها و مغزها منبع خوب ویتامین B1، B3، B6، B9 و B12 و مواد معدنی می‌باشند. البته توصیه می‌کنیم از دانه‌ها و مغزهای شور استفاده نکنید.

اسفناج

اگر اسفناج ملوان زبل را قوی می‌کرد ما را خوش اخلاق می‌کند. اسفناج آن قدرها هم که تصور می‌شود آهن ندارد در عوض منبع ویتامین B2 است که نقش موثری در تولید انرژی دارد. این سبزی مفید سرشار از ویتامین B6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است. از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است برای همین هم این خوردنی مورد علاقه‌ی ملوان زبل ضدافسردگی است.

موز

موز

بی دلیل نیست زمانی که موز به صورت افقی گرفته می‌شود به شکل یک لبخند بزرگ در میاید. موز سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، آهن، کلسیم و روی بوده و علاوه بر این‌ها سرشار از منیزیم است که یک عنصر ضد خستگی فوق‌العاده محسوب می‌شود. همچنین باید بدانید که موز سرشار از تریپتوفان است. برای همین توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خستگی، کسالت و افسردگی می‌کنید موز بخورید.

شکلات سیاه

شکلات سیاه خوش طعم است و لبخند روی لب‌ها می‌نشاند. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. شکلات سیاه حاوی فنیل‌اتیل‌آمین، آناندامید، تئوبرومین و کافئین است و برای همین هم روی خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد. فنیل‌اتیل‌آمین  و آناندامید نشاط آور است. زمانی که ما عاشق می‌شویم بدن‌مان این عنصر دوم را تولید می‌کند. کافئین و تئوبرومین نیز تحریک کننده‌ی بدن و مغز است. برای اینکه شاد و سرحال باشید شکلات سیاه بخورید و البته زیاده‌روی نکنید. روزانه دو مربع شکلات کافی است.

ماهی‌های چربی مانند ماهی آزاد، تن، ساردین و غیره حاوی میزان زیادی امگا 3 هستند؛ و این اسیدهای چرب نمی‌گذارند شما در دام افسردگی بیافتید و دنیا را

تیره و تار ببینید

دل و جگر

این مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می‌برد. دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی موثرند.

پنیر پارمیسان

تعجب کردید؟ بله پنیر پارمیسان می‌تواند افسردگی و به خصوص افسردگی فصلی را رفع می‌کند. در واقع پنیر پارمیسان سرشار از تریپتوفان است. برای اینکه به طور کامل از خواص ضدافسردگی این پنیر استفاده کنید کافیست آن را با گلوسیدهای پیچیده‌ای مثل انواع پاستاها و سبزیجات سبز که سرشار از ویتامین B6 هستند مصرف کنید. در این صورت تریپتوفان با سرعت بیشتری به سروتونین که ضداسترس است تبدیل می‌شود.

تخم مرغ

تخم مرغ

همین تخم مرغ خودمان روی خلق و خوی تأثیر می‌گذارد. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از کولین است. این ماده‌ی مغذی برای عملکرد خوب مغز و سیستم عصبی ما مفید است. تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است که هورمون خوش اخلاقی شهرت دارد. این بیضی خوشمزه حاوی ویتامین A نیز می‌باشد که از پوست محافظت کرده و آن را خوش آب و رنگ می‌کند.

غلات

به مواد غذایی به دست آمده از غلات مانند نان، پاستاها (تهیه شده از آرد کامل) و همچنین برنج قهوه‌ای سلام کنید. واقعیت این است که گلوسیدها نقش مهمی در برنامه‌ی غذایی ما دارند به خاطر اینکه به بدن ما انرژی می‌رسانند و میزان سروتونین که همانند یک ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند را بالا می‌برند.

ماهی

شاید نیاز به گفتن نباشد که ماهی چقدر برای سلامتی ما مفید است. واقعیت این است که ماهی برای خلق و خوی ما نیز خوب است. ماهی‌های چربی مانند ماهی آزاد، تن، ساردین و غیره حاوی میزان زیادی امگا 3 هستند؛ و این اسیدهای چرب نمی‌گذارند شما در دام افسردگی بیافتید و دنیا را تیره و تار ببینید.

غذاهای خانگی

هیچ سرآشپزی در دنیا دست پخت مامان خودمان را ندارد. باور کنید ماکارونی‌هایی که مامان خودمان درست می‌کند و یا غذاهای قدیمی که مامان بزرگ‌ها درست می‌کنند و یا همان غذاهایی که خودتان با عشق و علاقه می‌پزید علاوه بر این که خوشمزه‌ترند برای روحیه‌ی ما نیز فوق‌العاده‌اند. حتماً برای شما هم پیش آمده زمانی که یاد دست پخت مادرها می‌افتید دهانتان آب می‌افتد و لبخند به لبتان می‌نشیند. همین لبخند افسردگی‌تان را از بین می‌برد. پس غذاهای خانگی را دریابید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

این مواد غذایی لبخند به لبهایتان می‌نشاند

چه بخوریم که خوش به حالمان شود؟

اگر خستگی رهایتان نمی‌کند این‌ها را بخورید

8 ماده‌ی غذایی برای مهار استرس

این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

کنترل اضطراب با مواد غذایی

5 ماده‌ی غذایی ضد خستگی

بهترین غذاهای شادی آور

پنج ماده غذایی برای بهبود احساسات

غذاهای موثر در احساس بدحالی

غذاهای آماده باعث افسردگی می‌شوند

رژیم غذایی مفید برای افسردگی

غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی

غذاهای مفید در درمان مشکلات عصبی و روحی

درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب (1) و (2)

مواد غذایی استرس زا

مواد غذایی کاهش دهنده استرس

برای آرامش اعصاب چه باید خورد ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.