تبیان، دستیار زندگی
دشمنان اهل بیت علیهم السلام با هدف قرار دادن امام هادی علیه السلام خواستند تا به زعم خود ارزش آن امام پاکی ها را پایین بیاورند که دیدیم نتیجه عکس آن شد که فکر می کردند. «نقی» را محور کار قرار دادند، تا نورش را خاموش کنند؛ اما همه جا پر از نقی و پاکی شد و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امید پیشگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد...

امسال در سالگرد شهادت پیشوای دهم شیعیان جهان، امام بر حق، حضرت الهادی النقی علیه السلام، ایران اسلامی به همراه شیعیان سایر کشورها کاری کردند کارستان. عطر یاد آن امام چنان در کوی و برزن پیچید که کسی نمونه ای برای آن به یاد ندارد.

هر کس با هر توانی که داشت به میدان آمد و چون با اخلاص قدم در این معرکه نهاده بودند خدا هم کاری کرد که همگان در این معرکه حماسه ساز شدند.

اقدام سخیف و سفیهانه یک عنصر معلوم الحال گرچه تلخ بود و قلب دینداران و دلباختگان حضرت نقی علیه السلام، امام  پاکی ها را زخمی کرد؛ اما آنچه که این خراش را التیام بخشید شکوه ارداتی بود که امسال عاشقان حضرتش به آستانش ورزیدند.

محکومیتهای گسترده

محکومیت آن بی ادبی در سطحی گسترده و فراگیر، یکپارچه ‌ترین اقدامی بود که انجام شد. اقدامی که همبستگی ما در دفاع از ارزشهای عزیزتر از جان را به رخ دشمن کشید.

این حجم گسترده از محکومیتها در برابر آن هتاکی پیام دیگری هم داشت؛ پیامی که امیدواریم شیاطین عالم شنیده باشند و زین پس مراقب کج رفتاری‌های خود با ما باشند و آن اینکه: ما تربیت یافتگان مکتب عاشورا همیشه بیدار و لبیک گویان به ندای امام خود و آماده باش در دفاع و حمایت از امامان عزیز و ارزشهای خود هستیم.

قدری تحمل کن که در پایان هر پاراگراف تاریخی که در آن شاهد زورآزمایی حق و باطل هستیم در نهایت حق و حق مداران پیروزند و باطل و باطل گرایان نیست و نابود شده و از حیثیت ساقط می‌شوند

اقامه عزا

بر همگان عیان شد عزایی که امسال برای امام هادی علیه السلام اقامه شد در سالهای گذشته بی نظیر بود و به جرات می توان گفت که مراسمهای امسال هم از نظر تعداد و هم از نظر فراگیری قابل قیاس با گذشته نبود که به این رشد چشمگیر، کیفیت بالاتر امسال را هم باید اضافه کرد.

عزاداری

از اقدامات شایسته و درخور تحسین امسال، قرائت همگانی زیارت جامعه کبیره در مساجد سراسر کشور بود که در شب شهادت امام هادی علیه السلام برگزار شد.

در فضای مجازی

از دیگر عرصه هایی که سربازان امام هادی علیه السلام از آن غفلت نکرده و وارد شدند و در آن معرکه هم معرکه داری کردند فضای مجازی بود.

پایگاه اطلاع رسانی هادی نت

از زیباترین کارهای انجام شده در این زمینه، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی هادی نت بود. این سایت که «شبکه محبان اهل بیت علیهم السلام» نام دارد پل ارتباطی میان میلیونها دوستار امام هادی علیه السلام و سایر حضرات معصومین علیهم السلام است که با یک بار سر زدن به آن، جذب فضای دلنشینش خواهید شد.

سایت

دهه بزرگداشت در فضای مجازی

جمعی از وبلاگ‌نویسان، كاربران شبكه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری از روز 22 فروردین‌ماه با پیام حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا پناهیان «دهه بزرگداشت امام علی النقی علیه السلام در فضای مجازی» را به منظور نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در فضای مجازی آغاز كردند.

این جمع قرار گذاشتند در بازه زمانی 22 تا 31 فروردین‌ماه در توان خود به تولید محتوا پیرامون شخصیت امام دهم شیعیان در فضای مجازی بپردازند.

در داستان اخیر هم دشمنان اهل بیت علیهم السلام با هدف قرار دادن امام هادی علیه السلام خواستند تا به زعم خود ارزش آن امام پاکی ها را پایین بیاورند که دیدیم نتیجه عکس آن شد که فکر می کردند. «نقی» را محور کار قرار دادند، تا نورش را خاموش کنند؛ اما همه جا پر از نقی و پاکی شد و نور آن امام طهارت همه جا را شدیدتر از گذشته پر کرد؛ عطر یادش ما را به هوش آورد و خلاصه بیش از گذشته به او دل دادیم و دلداده اش شدیم

رزمایش بزرگ سایبری

قرارگاه سایبری عاشورا، دومین رزمایش بزرگ سایبری خود را با موضوع پاسداشت مقام امام نقی علیه السلام در فضای مجازی برگزار کرد. این رزمایش بزرگ که از سی اردیبهشت آغاز و تا پنج خرداد سال جاری ادامه داشت هدفش تکریم مقام والای امام هادی علیه السلام و مقابله با موج توهین به ائمه اطهار به خصوص امام هادی علیه السلام توسط عده ای افراد ضد دین در داخل و خارج از کشور برگزار شد.

در عرصه فرهنگی و هنری

بعد از ظهر روز جمعه (سالروز شهادت امام هادی علیه السلام) با همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با حضور گسترده مردم، ویژه برنامه شهادت امام هادی علیه السلام با عنوان «سلسله موی دوست» در تالار وزارت كشور برگزار شد.

کنفرانس

در این مراسم و در حضور جمعی از هنرمندان و اقشار مختلف مردم، برنامه‌های متنوعی همچون سخنرانی حجت‌الاسلام شهاب مرادی، اجرای برنامه توسط محمد اصفهانی در سوگ امام هادی علیه السلام، قرائت فرازهایی از زیارت جامعه كبیره و مسابقه فرهنگی برگزار شد.

در این سوگواره، حلقه «هنرمندان ارادتمند حضرت امام هادی علیه السلام» با هدف ابراز ارادت هنرمندان به آن حضرت تشکیل شد.

این اخبار و خبرهای فراوانی از این دست ما را به یاد این فراز از نامه امام امیرالمومنین علیه السلام می اندازد که در جواب معاویه نوشت:

«قُلْتَ إِنِّی كُنْتُ أُقَادُ كَمَا یُقَادُ الْجَمَلُ الْمَخْشُوشُ حَتَّى أُبَایِعَ»؛ گفتى كه مرا مثل شتر مهار زده، كشیدند و بردند تا بیعت كنم.

«وَ لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ»؛ به خدا قسم، خواستى سرزنش كنى، تعریف و تمجید كردى و خواستى رسوا كنى خود رسوا شدى.

این حجم گسترده از محکومیتها در برابر آن هتاکی پیام دیگری هم داشت؛ پیامی که امیدواریم شیاطین عالم شنیده باشند و زین پس مراقب کج رفتاری‌های خود با ما باشند و آن اینکه: ما تربیت یافتگان مکتب عاشورا همیشه بیدار و لبیک گویان به ندای امام خود و آماده باش در دفاع و حمایت از امامان عزیز و ارزشهای خود هستیم

در داستان اخیر هم دشمنان اهل بیت علیهم السلام با هدف قرار دادن امام هادی علیه السلام خواستند تا به زعم خود ارزش آن امام پاکی ها را پایین بیاورند که دیدیم نتیجه عکس آن شد که فکر می کردند. «نقی» را محور کار قرار دادند، تا نورش را خاموش کنند؛ اما همه جا پر از نقی و پاکی شد و نور آن امام طهارت همه جا را شدیدتر از گذشته پر کرد؛ عطر یادش ما را به هوش آورد و خلاصه بیش از گذشته به او دل دادیم و دلداده اش شدیم.

در طرف دیگر، خواستند مفتضح کنند، خود مفتضح شدند و این جای تعجب ندارد چرا که بر همه عیان است دشمن نقی و طهارت؛ ناپاکی و پلیدی است.

بعد امیرالمومنین علیه السلام فرمود:

«وَ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَةٍ فِی أَنْ یَكُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ یَكُنْ شَاكّاً فِی دِینِهِ وَ لَا مُرْتَاباً بِیَقِینِهِ»؛ تا مادامى كه مسلمان، شك در دینش و تردید در یقینش نداشته باشد مظلوم بودن برایش خوارى و عیب به حساب نمى‏آید.[1]

به نظر معنای این سخن امام علیه السلام با توجه به مطلب قبلی که فرمودند، این باشد که:

عیب و خواری از آن کسی است که اهل دین و ایمان نباشد و الّا اگر کسی اهل دین و ایمان بود و در آن محکم و استوار گام برمی داشت از خطر خواری در امان است و کسی نمی تواند او را ذلیل و عیب دار نشان دهد چرا که مومن عزیز است به نور ایمان.

قرآن کریم با صراحت تمام می فرماید: مومنین عزیزند: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُۆْمِنینَ؛ عزت و اقتدار براى خدا و پیامبر او و مۆمنان است‏.»[2]

الحمدلله که بار دیگر نتیجه یک عمل به ظاهر ضد فرهنگی و اعتقادی علیه شیعه و مقدسات او؛ نتیجه ای عکس بر علیه طراحان و مجریان آن داشت. و این تحقق همان وعده الهی است که در قرآن کریم فرمود: «فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقین‏»[3] قدری تحمل کن که در پایان هر پاراگراف تاریخی که در آن شاهد زورآزمایی حق و باطل هستیم در نهایت حق و حق مداران پیروزند و باطل و باطل گرایان نیست و نابود شده و از حیثیت ساقط می‌شوند.

پی نوشت:

1. نهج البلاغه، نامه 28

2. سوره منافقون، آیه 8

3. نهج البلاغه، نامه 28

                                                                                                                              امید پیشگر

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.