تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: انتقال مفاهیم دینی با زبان هنر به مخاطبان جزء وظایف دستگاه های فرهنگی است و آنها باید با پشتیبانی هنر ارزشی در مسیر تعالی انسان گام بردارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقال مفاهیم دینی با زبان هنر از وظایف دستگاه های فرهنگی است

اختتامیه سوگواره پیام خورشید

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: انتقال مفاهیم دینی با زبان هنر به مخاطبان جزء وظایف دستگاه های فرهنگی است و آنها باید با پشتیبانی هنر ارزشی در مسیر تعالی انسان گام بردارند.

حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، شامگاه پنچشنبه 4/3/91 در آئین اختتامیه سوگواره پیام خورشید  در سالن اجتماعات هلال احمر خراسان رضوی اظهار کرد: هنر سکولار به آدمی تعهد، ارزش و تلاش در راستای گسترش خیر به دیگران اعطا نمی کند. وی تاکید کرد: انسانی که در سایه هنر بریده از دین زندگی کند روز به روز تشنه تر و حیرت زده تر و دورتر از هویت اصیل خویش قرار می گیرد. مکتب اهل بیت نقطه تلاقی عاطفه و منطق است حجت الاسلام مرویان با بیان این مطلب که افتخار مکتب اهل بیت آن است که این ظرفیت را دارا است که فضیلت، خیر و نیکی را با هنر و زیبایی و جمال پیوند دهد، گفت: در مکتب امام حسین چهار راهی را مشاهده می کنیم که نقطه تلاقی عاطفه، منطق، حماسه و هنر متعالی است. وی با بیان اینکه هنر همان خیر و فضیلت درونی است که در قالب زیبایی و جمال بیرونی نمایان می شود، تصریح کرد: از نگاه دین و حکمت، خلق زیبایی جز با حقیقت و خیر مقدور نیست.

وی ادامه داد: دین بیشترین ظرفیت و منبع را برای خیر، حقیقت و نیکی داشته و همچنین بیشترین گنجایش را برای تولید هنر در بستر دین و ارتباط با معنویت دارا است. وی با اشاره به هنر قدسی، بیان کرد: هنر قدسی انسان را تعالی می بخشد و او را به ساحل آرامش رهنمون کرده و همچنین تعهد، خیر و فضیلت را در برابر انسان نمایان می کند. دلدادگان مکتب اهل بیت خردمندی را به بشریت عرضه کرده اند.

اختتامیه سوگواره پیام خورشید

حجت الاسلام مرویان بیان کرد: دلدادگان مکتب اهل بیت خردمندی، مسئولیت، تعهد، عاطفه، احساس، زیبایی و هنر را به بشریت عرضه کرده اند. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجموعه تبلیغات اسلامی با همکاران و فعالان فرهنگی در عرصه گسترش فرهنگ اهل بیت تلاشگر بوده اند و در مقوله ارائه مفاهیم معرفتی، احساسی و عاطفی مسیر سوگ و عزای اهل بیت را هموار کرده اند. مودت اهل بیت در جلوه های گوناگون موجب گسترش دین شده است مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این مطلب که مودت اهل بیت در جلوه های گوناگون موجب گسترش دین و معنویات شده، افزود: با توجه به اینکه ما در دوره توسعه فناوری نوین و جذابیت های بصری قرار داریم باید حقیقت و فضیلت فرهنگ اهل بیت را با جاذبه ها و دستاوردهای نوین ارتباطی پیوند و تلاقی دهیم.

وی با اشاره به سوگواره پیام خورشید گفت: مجموعه تبلیغات اسلامی تلاش کردند تا این سوگواره فرصتی برای جلب و جذب آثار هنری در عرصه ارادت به فرهنگ اهل بیت باشد. وی ادامه داد: این سوگواره در کنار آثار مکتوب شامل آثار هنری اعم از فیلم، تله فیلم، انیمیشن، نرم افزار، عکس و پوستر بوده است. انتقال مفاهیم دینی با زبان هنر از وظایف دستگاه های فرهنگی است مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در تلاش آغازین بیش از 900 اثر به دبیرخانه ارائه شد، بیان کرد: مجموعه هیئت داوران با داوری منصفانه خود در محورهای فنی، هنری و محتوایی آثار را بررسی کرده اند. وی یاد آور شد: امیدواریم محصولات هنری به خوبی بازشناسی شود و بستری برای انتقال دین با زبان هنر هرچه بیشتر فراهم شود. حجت الاسلام مرویان اظهار کرد: انتقال مفاهیم دینی با زبان هنر به مخاطبان جزء وظایف دستگاه های فرهنگی است و آنها باید با پشتیبانی هنر ارزشی در مسیر تعالی انسان گام بردارند.

زیارت جامعه کبیره منشور ولایت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اهل بیت و ائمه معصومین با هنرمندی یخ فسرده وجود انسان را با گرمای حقیقت خویش ذوب کرده و توانستند آدمی را متحول کنند، افزود: دستاورد بزرگ و هنر متعالی امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره بوده و به راستی می توان گفت، این زیارت منشور امامت و ولایت است. دستاورد بزرگ امام هادی(ع) زیارت جامع کبیره است وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره می تواند راهنمای بشریت باشد، گفت: مبلغان دین و مروجان و هنرمندان دلداده فرهنگ اهل بیت می توانند با توجه به فرهنگ رفتاری به بیانات و راهنمایی های ائمه معصومین توجه کرده و فرصت جدیدی را برای جذب انسان ها به معارف انسان ساز خلق کنند. وی افزود: اینکه امام هادی در فضاهای مجازی مورد هجه قرار می گیرد ناشی از نورانیت آن امام و شخصیت فردی، اجتماعی، معنوی و معرفتی ایشان است. وی ادامه داد: هنر غربی بریده از خدا ، اسیر و ملاعبه استکبار است و آنها به دلیل انسان ساز بودن معارف بزرگان و اهل بیت تلاش می کنند به سرکوب ارزشها و معارف ائمه معصومین به ویژه امام هادی (ع) بپردازند.

محمدولی طاهری بنکدار- دفتر خراسان