تبیان، دستیار زندگی
زمین در برابر جهان هستی بسیار کوچک است ولی شناخت این زمین کوچک و آموزش مفاهیم کاربردی زمین شناسی به کودکان و نوجوانان آسان نیست. کتاب حاضر می کوشد دانستنی های لازم درباره زمین را به مخاطب آموزش دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های زمین

دانستنی های زمین

انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

از مجموعه کتاب های آموزشی علوم زمین برای کودکان و نوجوانان همراه با آزمایش های کاربردی

نوشته: دینا زایک

تصویرگر: جسی ج فلورنس

ترجمه : حمیده محمدی

بازنویسی و ویرایش ادبی: پیمان پورشکیبایی

بازنگری و ویرایش علمی: رضا جدیدی از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، الهام معینی از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و اقدس رشیدی دبیر آموزش و پرورش منطقه یک تهران

زمین در برابر جهان هستی بسیار کوچک است ولی شناخت این زمین کوچک و آموزش مفاهیم کاربردی زمین شناسی به کودکان و نوجوانان آسان نیست. کتاب حاضر می کوشد دانستنی های لازم درباره زمین را به مخاطب آموزش دهد.

امروزه ما ساکنان این کره خاکی، سرگرم آسیب رسانی های بزرگ به محیط زیست خود هستیم و این از عدم آموزش و آگاهی ما سرچشمه می گیرد. پس باید نسل آینده از ابتدای کودکی، آگاهی هایی درباره زیست گاه خود داشته باشند. آنان که با چگونگی زیست روی زمین آشنا می شوند، فرا می گیرند که زمین و آب و هوا را آلوده نکنند، از منابع به شیوه پایدار بهره گیرند و از اسراف دوری گزینند.

بنابراین دانستنی های زمین می تواند به عنوان یک منبع جنبی در کنار کتاب درسی دانش آموزان دوره دبستان و راهنمایی مورد استفاده قرار گیرد.

تصویرهای فراوان کتاب و نیز آزمایش های سرگرم کننده، مخاطب گروه سنی ج و د را به خوبی با خود همراه می کند.

همه آزمایش ها ساده، قابل انجام و دست یافتنی هستند. به عنوان نمونه، آزمایش فرسایش با یک آب پاش، کمی ماسه، چند تکه سنگ و یک سشوار انجام می شود و وسایل مورد نیاز برای آزمایش مولکول های آب، تنها یک عدد مقوا، ماژیک هایی به رنگ سبز، آبی و سیاه و یک مداد است.

یکی دیگر از بخش های پیش بینی شده در این کتاب، بخش ببین و بیاب است که خواننده را به خوب دیدن تشویق می کند و به جست و جو گری و کاوشگری در طبیعت پیرامون خود وامی دارد.

گاه گاه چهره های ماندگار زمین شناسی معرفی می شوند و از نظریه های پراهمیت آنان سخن به میان می آید.

کتاب در هفت بخش به سامان رسیده است:

زمین، ماده، لیتوسفر (سنگ کره)، هیدروسفر (آبکره)، اتمسفر (نیوار)، زندگی روی زمین و زمین پیوسته دگرگون ما.

در بخش یکم، با جایگاه زمین در جهان، سیاره زمین تک سیاره ویژه، فصول زمین، حرکت وضعی زمین، ماه زمین و گرانش آشنا می شویم.

در بخش دوم چیستی ماده، ساختارهای بنیادی و عناصر بنیادی آمده است.

در بخش سوم این عنوان ها به چشم می خورد: بخش های زمین، پوسته زمین، سنگ ها و مواد معدنی: پیشکش پوسته زمین، نام گذاری سنگ ها، سنگ ها سخن می گویند، ساخته شدن یک سنگواره، تکنونیک (زمین ساخت) صفحه ای: پازل بزرگ زمین، هنگامی که زمین می لرزد، آتشفشان ها، کوه ها، فرسایش و اقیانوس شناسی.

در بخش چهارم به سه گونه آب، چرخه آب، ویژگی های آب، آب شور، آب شیرین، آب شیرین زیرزمینی، آب سطحی، آب یخ بسته، یخچال ها و بخار آب پرداخته می شود.

در بخش پنجم ساختار اتمسفر زمین، لایه لایه های اتمسفر و آب و هوا آمده است.

بخش ششم با این پرسش آغاز می شود: زندگی چیست؟

پس از آن مطالبی درباره گیاهان و جانوران می آید. آن گاه فراخوانی ما را به خود می حواند: به زمین بازگردیم.

بررسی قارچ و باکتری و سرزمین های زیست زمین از عنوان های بعدی هستند.

دگرگونی، نگهداری از خشکی های زمین، نگهداری از آب زمین و نگهداری اتمسفر زمین از عنوان های بخش هفتم هستند و کتاب با این مطلب پایان می پذیرد:

آری اکنون می توانید کمک کنید.

در پایان، واژه نامه ای در سه صفحه پیش بینی شده است که در آن، تعریف تمام واژه های تازه متن، یک جا به چشم می خورد. پس از آن، برگ شرکت در آزمون آمده است.

کودکان و نوجوانان می توانند تصویر آزمایش هایی را که انجام داده اند به صورت الکترونیک برای ناشر بفرستند و کتاب هایی را به عنوان جایزه دریافت کنند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: نوربخش