تبیان، دستیار زندگی
چند ویژگی های عملیات ثامن الائمه را از زبان امیر سرتیپ ناصر آراسته در همایش عملیات ثامن الائمه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخارات لشگر 77 خراسان


چند ویژگی های عملیات ثامن الائمه را از زبان امیر سرتیپ ناصر آراسته در همایش عملیات ثامن الائمه؛

افتخارات لشگر ۷۷ خراسان

از فرماندهی توصیف های زیادی شده است که انواع مختلفی دارد. بزرگترین افتخار این لشگر در این عملیات این است که این لشگر به عنوان فرماندهی کل و با وحدت فرماندهی کامل، و در حقیقت با وحدت، در این عملیات شرکت کرده بوده است. این امکان وجود دارد که من بخواهم فرمانده یک یگان تک ور باشم. آن هم فقط در انجام تک، یعنی فقط مسئولیت عملیاتی آن یگان بر عهده من باشد و دیگر مسئولیت ها بر دوش من نباشد. این فرماندهی ساده است. حال شما می خواهید در یگانی فرماندهی کنید که تمام مسئولیت های آن بر عهده شمای فرمانده باشد. این فرماندهی به مراتب سخت تر می باشد. در تمام طول جنگ تنها عملیات گسترده تاکتیکی موفق علمی بنیانگذاری شده بر شناسایی دقیق برآوردهای دقیق با فرماندهی کل در ارتش صرفاً عملیات ثامن الائمه است. این یکی از افتخارات این لشگر است. از افتخارات این لشگر داشتن فرماندهی کل این عملیات بوده است که این بدان معنا بود که هم فرماندهی اداری داشت و هم فرماندهی لجستیکی، بهداشت و درمان و پشتیبانی، در کنترل عملیاتی گرفتن هم زمان سپاهی و نیروهای مردمی آن هم به صورت فرماندهی واحد، تمام ابعاد فرماندهی را از شناسایی، طراحی عملیات و اجرا دارا بوده است. خصوصیت دیگر این است که این عملیات در جایی انجام شد که پلی بود برای وقوع دیگر عملیات ها در منطقه جنوب و جنوب خوزستان. اگر این عملیات انجام نمی شد تصور کنید که چگونه عملیات بیت المقدس می خواست که اتفاق بیافتد. اگر این عملیات انجام نمی شد و حصر آبادان کامل می شد خرمشهر چگونه آزاد می شد.

در تمام طول جنگ تنها عملیات گسترده تاکتیکی موفق علمی بنیانگذاری شده بر شناسایی دقیق برآوردهای دقیق با فرماندهی کل در ارتش صرفاً عملیات ثامن الائمه است. این یکی از افتخارات این لشگر است. از افتخارات این لشگر داشتن فرماندهی کل این عملیات بوده است که این بدان معنا بود که هم فرماندهی اداری داشت و هم فرماندهی لجستیکی، بهداشت و درمان و پشتیبانی، در کنترل عملیاتی گرفتن هم زمان سپاهی و نیروهای مردمی آن هم به صورت فرماندهی واحد، تمام ابعاد فرماندهی را از شناسایی، طراحی عملیات و اجرا دارا بوده است

نکته و ویژگی دیگر طراحی عملیاتی صرفاً توسط 77 لشگر بود، حضرت امام فرمودند که حصر آبادان باید شکسته شود. آیا شما می گویید که طراح این عملیات حضرت امام بوده است؟ نمی توانید چنین چیزی بگویید. آیا می توانید بگویید که دستور عملیاتی این عملیات را حضرت امام نوشته است؟ حتی می توانید بگویید که ایده این عملیات از حضرت امام بوده است؟ جواب این سؤال خیر می باشد. بلکه حضرت امام دستور راهبردی داده است و فرماندهی عالی در سطح راهبردی اعمال کرده اند، مثالی بزنم: روزی روحانی بزرگواری در حال صحبت با من بود و می گفت که من در روزهای اول جنگ طرحی دادم که اگر آن طرح عملی می شد جنگ 3 یا 4 ماهه تمام می شد. من با تعجب پرسیدم که حاج آقا آن چه بود؟ گفت پیشنهاد دادم بصره را بگیرید تا جنگ تمام شود. گفتم حاج آقا ما از اول جنگ تا آخر آن هم می خواستیم این کار را بکنیم ولی نشد.

امیر سرتیپ ناصر آراسته

من به ایشان گفتم که این طرح نبوده است که شما داده اید بلکه این یک ذوق است. یک اندیشه و یک ایده با صبغه نظامی بوده است که شما مطرح کرده اید. اگر کسی گفته باشد که من ایده عملیات ثامن الائمه را داده ام می تواند امکان پذیر باشد اما آن کسی که این ایده را عملیاتی کرده است مهم است. از اینکه کسی بگوید که من ایده این عملیات را داده ام ناراحت نشوید به این علت که این ایده یک ذوق نظامی است که هر کسی می تواند این ذوق و جوشش فکری را داشته باشد که در جای خود بسیار هم ارزنده است.  اما این در همه دنیا جا افتاده است که طرح عملیات با ایده فرق می کند. طراحی عملیات کار یک گروه عالم نظامی است و تهیه طرح دستور عملیاتی کار شما علمای نظامی این لشگر پیروز بوده است آن هم به برکت وجود مقدس امام هشتم و به دلیل اجرای خالصانه امر فرماندهی کل (حضرت امام). یکی دیگر از خصوصیات ویژه این عملیات این است که بهره گیری از پیروزیهای قبلی به نحو قابل قبولی انجام شده است که این خود موضوع مهمی قلمداد می شود. این بدان معنی است که طرح با لحاظ کردن کارهایی که قبلاً انجام شده صورت گرفته است، یعنی عالمانه از موفقیت ها و ناکامی های گذشته بهره گرفته اید یک نکته مذهبی، ساختاری و نظری دیگری هم بعنوان یک ویژگی دیگر عملیات ثامن الائمه این است که لشگر های مختلفی از سپاه و ارتش به منطقه می رفتند. تنها لشگری که ساختارش، موقعیت مکانی اش با عملیات و نام عملیات مطابقت دارد عملیات ثامن الائمه و لشگر پیروز ثامن الائمه 77 خراسان که این نعمت هم صرفاً به خاطر پابوسی این لشگر به خدمت حضرت امام رضا (ع) می باشد.

یک نکته مذهبی، ساختاری و نظری دیگری هم بعنوان یک ویژگی دیگر عملیات ثامن الائمه این است که لشگر های مختلفی از سپاه و ارتش به منطقه می رفتند. تنها لشگری که ساختارش، موقعیت مکانی اش با عملیات و نام عملیات مطابقت دارد عملیات ثامن الائمه و لشگر پیروز ثامن الائمه 77 خراسان که این نعمت هم صرفاً به خاطر پابوسی این لشگر به خدمت حضرت امام رضا (ع) می باشد.

حال یک تذکر:

همه این عملیات ها، رزمایش ها و رژه ها که ما در قالب این لباس و حرفه انجام می دهیم همگی رزمایش حضور می باشند. همانطور که حضرت آقا رهبر فرزانه انقلاب در یکی از جشن های فارغ التحصیلی در دانشگاه افسری در آن زمان می گوید که، "آن کسی که می گوید این رژه های نظامی، تظاهرات نظامی و این مراسم نظامی و تشریفات پوچ است، مغزش پوچ است. اینها نمایش قدرت به دشمنان و نمایش عزت و اطمینان به دوستان می باشد". ما در زمانی هستیم که هر حرکت ما نمایش حضور است مثل یک پاسگاه فرماندهی، رزمایش حضور است به فرماندهی فرمانده معزز کل قوا که برای عملیات ظهور در رکاب مهدی فاطمه. حضور مردم در 9 دی 88، بیست و دوم بهمن 88 و در مجموع کلیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک رزمایش حضور به فرماندهی امام خامنه ای برای عملیات ظهور به فرماندهی امام زمان (عج) است. در جمهوری اسلامی حضور مقتدرانه خویش و اطاعت از مولا و مقتدایمان را تمرین می کنیم تا در عملیات ظهور منجی عالم بشریت مهدی فاطمه سلام الله علیها شرکت کرده و موفق باشیم انشا الله ...

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:معارف جنگ