تبیان، دستیار زندگی
باب هوپ حتی در آخرین ساعات زندگی اش دوست داشت دیگران را خندان ببیند. وقتی همسرش كنار بستر مرگ او نشسته بود و دقایق آخر زندگی اش را با او می گذراند از او می پرسد «كجا دفنت كنم » و كمدین بزرگ سینمای جهان پاسخ می دهد: «خواهش می كنم غافلگیرم كن .»....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باب هوپ ؛ شیك ترین نوع مرگ


باب هوپ حتی در آخرین ساعات زندگی اش دوست داشت دیگران را خندان ببیند. وقتی همسرش كنار بستر مرگ او نشسته بود و دقایق آخر زندگی اش را با او می گذراند از او می پرسد «كجا دفنت كنم » و كمدین بزرگ سینمای جهان پاسخ می دهد: «خواهش می كنم غافلگیرم كن .»...


باب هوپ ؛ شیك ترین نوع مرگ

باب هوپ در 29 مه 1903 در شهر كوچك التهام در جنوب لندن متولد شد. او پنجمین پسر از هفت فرزند یك خانواده انگلیسی بود. در حالی كه 4 سال بیشتر نداشت ، خانواده او به امریكا مهاجرت كرد و در اوهایو ساكن شد. در این زمان امریكا با بحران اقتصادی سال 1907دست به گریبان بود. پسران خانواده با كاركردن به عنوان قصاب ، روزنامه فروش و كفاش به اقتصاد خانواده كمك می كردند. باب هم به عنوان توپ جمع كن بازی گلف به كار پرداخت و از همین زمان علاقه او به گلف آغاز شد. او بعدها به عنوان یك گلف باز حرفه یی در دهه 70 شهرت پیدا كرد و تورنمنت باب هوپ گلف كلاسیك را به راه انداخت كه از معتبرترین مسابقات این رشته ، ورزشی در امریكا به شمار می آید.

پدر انگلیسی او، ویلیام هنری هپ سنگ تراش و مادر ولزی او، آویس تاونز خواننده اپرا بوده‌است. آنها تا قبل از آمدن به اوهایو در بریستول زندگی می‌کرده‌اند. باب هنگامی که 17 سال داشت در سال 1920 شهروند آمریکایی شد.

او از دوازده سالگی و تا قبل از بوکسری ناموفقش، کارهای متعددی انجام می‌داد.او بحث و مشاجره مبتدیانه‌ای درباره برنده شدن جایزه اسکار چارلی چاپلین انجام داد.سپس یک سال پس از مشاهده یکی از فیلمهای صامت فتی آربوکل در سال 1925 در فیلمی کمدی همراه با خواهران هیلتون بازی کرد.پس از بازی در نقشهای رقاصی کمدی در این قبیل فیلمها در سال 1930 توسط گریس لوییز تورکسل غافلگیر شد و برای انجام تست بازیگری به کالیفرنیا رفت. او پس از آن در بسیاری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و تئاتر شرکت داشت.

هوپ برنامه‌های کمدی خود را که برای سربازان اجرا می‌کرد سال‌ها ادامه داد و به خاطر آن‌ها در طی جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره، جنگ خلیج فارس سفر می‌کرد. او حتی هنگامی که خارج از کشور بود و برای سربازان برنامه اجرا می‌کرد، لباس سربازی بر تن داشت. این کار او تقریبا پنجاه سال به طول انجامید.

هوپ در سال 1934 با دولورس دفینا ازدواج کرد که خواننده‌ای ایتالیایی بود. آن‌ها تا 69 سال بعد یعنی تا آخر عمر باب با هم بودند و این طولانی‌ترین ازدواج در هالیوود می‌باشد. آن‌ها چهار بچه از یک پرورشگاه را به فرزندی پذیرفتند.

29 مه 1903 او به صد سالگی رسید و جزو معدود آدم‌هایی (چون ایروینگ برلین و جورج برنز) در هالیوود بود که تا این سن زنده ماند.

باب هوپ حتی در آخرین ساعات زندگی اش دوست داشت دیگران را خندان ببیند. وقتی همسرش كنار بستر مرگ او نشسته بود و دقایق آخر زندگی اش را با او می گذراند از او می پرسد «كجا دفنت كنم » و كمدین بزرگ سینمای جهان پاسخ می دهد: «خواهش می كنم غافلگیرم كن .»...

نخستین كار حرفه یی هوپ یك نمایش تلویزیونی بود كه در سال 1924 در آن شركت داشت و همین امر سبب شد تا 6 سال بعد با جرج بایرنی همكار خود پا به برادوی بگذارد. او پس از كسب تجربه به عنوان مجری نمایش های تلویزیونی در پنسیلوانیا به تنهایی به اجرای برنامه پرداخت . در سال 1933 با بازی درخشانش در موزیكال «روبرتا» منتقدان را متحیر ساخت . در این زمان بود كه او با «دولورس رید» آشنا شد و در سن 30 سالگی ازدواج كرد. این ازدواج به یكی از پایدارترین پیوندهای زناشویی در هالیوود بدل شد. تاریخ تولد آنها تنها 2 روز با یكدیگر فاصله داشت . دولورس روز 27 مه و باب 29 مه متولد شده بود و آنها روز 28 مه را مشتركا جشن می گرفتند. هوپ به تولید در برادوی ادامه داد و در فیلم هایی چون «حماقت های زیگفیلد» و «قرمز، داغ و غم انگیز» به ایفای نقش پرداخت .

او در دهه 30 به یكی از برجسته ترین چهره های تئاتر وودویل تبدیل شد. هوپ پس از ایفای نقش در یك نمایش رادیویی در سال 1938 به هالیوود راه یافت . او نخستین فیلم بلند سینمایی اش را برای شركت «پارامونت پیكچرز» در كنار «شرلی راس » در فیلم «متشكرم كه به یادداشتی » بازی كرد. «گربه و قناری » در سال 1939 ساخته شد و هرچند او در آن یك بازی بدیع ارایه كرد اما فیلم با انتقاداتی از سوی منتقدان امریكایی روبرو شد.

باب هوپ ؛ شیك ترین نوع مرگ

همكاری باب هوپ با بینگ كرازبی در كمدی موزیكال «جاده یی به سنگاپور» به خلق یكی از به یادماندنی ترین آثار دونفره تاریخ سینما منجر شد. از دیگر آثار او در این زمان می توان به راه مراكش ، راه بالی ، هنگ كنگ ، مدینه فاضله ، داستان لویزیانا و بلوند محبوب من اشاره كرد. در سال 1950 باب هوپ وارد تلویزیون شد و موفقیت هایش در این رسانه نیز تداوم یافت . او مجری برنامه یكشنبه عید پاك در كانال ان بی سی شد و به مدت 60 سال مجری محبوب ان بی سی در نمایش های فی البداهه بود. او همچنین 20 دوره مجری مراسم اهدای جوایز اسكار بود و بخاطر نقش ارزنده اش در عالم سینما 4 اسكار افتخاری دریافت كرد. این كمدین در خلال جنگ های امریكا در جنگ جهانی دوم به سرگرم كردن و روحیه دادن به سربازان امریكایی پرداخت .

محبوبیت او در حدی بود كه با یازده رییس جمهور امریكا از جمله روزولت ، آیزنهاور، فورد، نیكسون و كلینتون رابطه یی دوستانه برقرار كرد. او ضمن دریافت نشان طلایی كنگره از «كندی » به عنوان «ارجمندترین سفیر حسن نیت امریكا در سراسر جهان » مورد ستایش قرار گرفته است . او در سال 1998 از سوی ملكه الیزابت دوم عنوان شوالیه افتخاری را دریافت كرد.باب هوپ در طول زندگی خود 10 جلد كتاب نوشت كه آخرین آنها زندگینامه خودش بود كه در سال 1990 با نام «شلیك نكن ، فقط منم » منتشر شد.او همیشه می گفت : تماشاگران بهترین دوستان من هستند و هیچكس از صحبت كردن با بهترین دوستانش خسته نمی شود. در واقع باب هوپ هرگز اظهار خستگی نكرد و تقریبا تا انتهای عمر یعنی تا زمانی كه حال عمومی اش اجازه می داد به حضور در محافل عمومی و صحبت كردن با بهترین دوستانش ادامه داد. وودی آلن گفته است : باب هوپ كمدینی است كه بیشترین تاثیر را روی من گذاشت .

باب هوپ حتی در آخرین ساعات زندگی اش دوست داشت دیگران را خندان ببیند. وقتی همسرش كنار بستر مرگ او نشسته بود و دقایق آخر زندگی اش را با او می گذراند از او می پرسد «كجا دفنت كنم » و كمدین بزرگ سینمای جهان پاسخ می دهد: «خواهش می كنم غافلگیرم كن .»در حالی كه دوماه از سالگرد تولدش می گذشت روز دوشنبه 27 جولای 2003 در سن 100 سالگی بر اثر ابتلا به ذات الریه در منزل مسكونی اش در ایالت كالیفرنیا درگذشت . او پیش از مرگش گفته بود از خنده مردن شیك ترین نوع مرگ است .

باب هوپ ؛ شیك ترین نوع مرگ

باب هپ آنقدر زنده ماند که به مرگ زودرس دچار شد. مرگ وی دوبار اعلام شد، یک‌بار در سال 1998 که اشتباها در نشریات چاپ شده بود. بار دیگر در سال 2003 یعنی هفت سال بعد آگهی فوتش در سایت خبری «سی ان ان» به چاپ رسید.

او در طول زندگی خود کتاب‌هایی نیز منتشر کرد. مثلا در سال 1990 کتابی برگرفته از زندگی خود با نام «شلیک نکنید، فقط منم» نگاشت.

باب هوپ چنان بداهه‌پرداز و مسلط بود که برای 14 دوره متوالی اجرای مراسم اسکار را به تنهایی بر عهده داشت.

در سال 2010 کتابخانه کنگره در واشینگتن برای اولین بار نمایشگاهی از پرونده شوخی‌های باب هوپ با روسای جمهور آمریکا را افتتاح کرد.

افتخارات یک عمر کمدی

در سال 1997 بیل کلینتون باب هوپ را به دلیل اجرای برنامه برای سربازان در حین جنگ برای بیش از پنجاه سال «سرباز افتخاری» نامید.

او در سال 1998 از سوی ملکه الیزابت دوم نشان شوالیه افتخاری را دریافت کرد.

جوایز اسکار وی شامل دو جایزه افتخاری، دو جایزه ویژه، جایزه بشر دوستانه «جین هرشولت» می‌شود.

او در هالیوود هم چندین ستاره سینمایی، رادیویی، تلویزیونی و یک ستاره تئاتر دریافت کرد.

در یک نظرسنجی در سال 2005 با عنوان «کمدین کمدین‌ها»، باب هوپ در بین پنجاه نفر اول شد.

باب هوپ ؛ شیك ترین نوع مرگ

چند جمله از سال‌ها اجرای طنز

هوپ در بی‌نهایت اجراهای کمدی‌ای که داشت جملات ماندگاری را در حافظه تاریخی طنز هالیوود بر جای گذاشته است. این‌ها چند جمله از سال‌های کمدیِ «کمدینِ کمدین‌ها»ست:

«زمانی متوجه پیری می‌شوی که قیمت شمع‌های کیک تولد از خود کیک بیشتر شود.»

«من حالا 81 سال دارم. اما اگر زمانی را که در فرودگاه‌ها سپری کردم تا چمدان‌هایم برسند از سن اصلی من کم کنند، حالا 43 ساله هستم.»

«اگر بخواهی زنی را از آرزویش منصرف کنی، درست مثل این است که بخواهی با دو دست، جلوی آبشار نیاگارا را بگیری.»

«بانک جایی هست که وقتی به تو وام می‌دهند که مطمئن هستند به آن احتیاجی نداری!»

«اگر در قلب‌تان مهربانی و خیرخواهی ندارید، بدترین نوع مشکل قلبی را دارید»

یکی از عجایب کارهای کمدی که از او نقل می‌کنند این است که در مسابقه‌ تقلید از حرکات چارلی چاپلین که در سال 1915 در مونت کارلو برگزار شد، و چارلی چاپلین بدون گریم اصلی خود در این مسابقه شرکت کرده بود، هوپ اول شد و خود چاپلین در جای سوم ایستاد!

هوپ به عنوان هنرمندی خستگی‌ناپذیر همیشه می‌گفت: « من بازنشته نمی‌شوم تا آن که جنازه‌ام را از صحنه بیرون ببرند» یا «تماشاگران بهترین دوستان من هستند و هیچ‌کس از صحبت کردن با بهترین دوستان‌اش خسته نمی‌شود.»

باب هوپ حتی در آخرین ساعات زندگی‌اش دوست داشت دیگران را خندان ببیند. وقتی همسرش کنار بستر مرگ او نشسته بود و دقایق آخر زندگی‌اش را با او می‌گذراند از او می‌پرسد: «کجا دفن‌ات کنم؟» و کمدین بزرگ سینمای جهان پاسخ می‌دهد: «خواهش می‌کنم غافلگیرم کن!»

وودی آلن درباره او گفته: «باب هوپ کمدینی است که بیشترین تاثیر را روی من گذاشت»

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع : سینمای ایران ، روزنامه اعتماد ، ویکیپدیا