تبیان، دستیار زندگی
«اصول طب داخلی هاریسون» برای مراجعه اولیه دانشجویان، سنگین است، اما اطلاعات کاملی دارد و برای افرادی که به دنبال اطلاعات کامل‌تری هستند بسیار مناسب و مفید واقع می‌شود، در حالی که کتاب «طب داخلی سیسیل» مطالب ساده‌تری را بیان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول طب داخلی هاریسون


«اصول طب داخلی هاریسون» برای مراجعه اولیه دانشجویان، سنگین است، اما اطلاعات کاملی دارد و برای افرادی که به دنبال اطلاعات کامل‌تری هستند بسیار مناسب و مفید واقع می‌شود، در حالی که کتاب «طب داخلی سیسیل» مطالب ساده‌تری را بیان می‌کند.

اصول طب داخلی هاریسون

«اصول طب داخلی هاریسون؛ بیماری‌های دستگاه گوارش»، یکی از منابع اصلی در رشته پزشکی، با ترجمه مشترک عبدالحسین ستوده‌نیا و محسن ارجمند منتشر شد. این اثر بر اساس آخرین ویرایش نسخه اصلی ترجمه شده و تغییراتی نسبت به چاپ‌های قبلی کتاب دارد.

تغییرات چاپ تازه این اثر بیشتر مربوط به تشخیص درمان بیماری‌ها و درباره معرفی داروهای جدید بوده است؛ داروهایی که بر مبنای یافته‌های جدید ژنتیک طب مولکولی در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ستوده‌نیا، یکی از مترجمان این اثر، درباره ترجمه ویراست هجدهم کتاب گفت: در کتاب‌های حوزه پزشکی هر چهار تا پنج سال تغییراتی داده می‌شود و نویسندگان کتاب اطلاعات آن را بر اساس آخرین یافته‌های علم پزشکی به‌روز می‌کنند.

وی افزود: کتاب‌های مرجع اغلب چندین نویسنده دارند و این نویسنده‌ها روش‌های درمان و مسایل جدید مربوط به این حوزه را در دوره‌های زمانی خاصی به کتاب می‌افزایند، البته میزان این تغییرات در حوزه‌های مختلف، متغیر است.

ستوده‌نیا که ترجمه بخش مربوط به گوارش و غدد را در این کتاب بر عهده داشت، اضافه کرد: در این بخش‌ها، گاه با تغییری در حدود 30 درصد مواجه هستیم، برای مثال در ویراست‌های قبلی، برخی تحقیقات در حال بررسی بوده‌اند که در این نسخه، نتایج آن‌ها ذکر شده است.

اصول طب داخلی هاریسون در کنار اثری دیگر به نام اصول طب داخلی سیسیل، دو اثر مرجع در حوزه پزشکی هستند.

«اصول طب داخلی هاریسون در کنار اثری دیگر به نام اصول طب داخلی سیسیل، دو اثر مرجع در حوزه پزشکی هستند.» وی با بیان این مطلب، درباره تفاوت این دو اثر گفت: «اصول طب داخلی هاریسون» برای مراجعه اولیه دانشجویان، سنگین است، اما اطلاعات کاملی دارد و برای افرادی که به دنبال اطلاعات کامل‌تری هستند بسیار مناسب و مفید واقع می‌شود، در حالی که کتاب «طب داخلی سیسیل» مطالب ساده‌تری را بیان می‌کند.

کتاب «زیست‌شناسی سلولی و ملکولی»، نوشته هاروی لودیش و دیگران، در سال 1390 یکی از آثار شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل شد. ستوده‌نیا یکی از مترجمان این اثر بود.

«روش‌های تشخیص آزمایشگاهی هنری» اثر ریچارد مک‌فرسون و متیو پینکوس اثر دیگری است که با ترجمه ستوده‌نیا به زودی روانه بازار کتاب می‌شود. کتاب مرجع بیهوشی میلر هم اثر دیگری است که ستوده‌نیا ترجمه بخشی از آن را بر عهده داشته است و مراحل پایانی انتشار را طی می‌کند.

این کتاب بر اساس ویراست هجدهم اثر ترجمه شده که در سال 2012 انتشار یافته است. کتاب حاضر ترجمه بخشی از کتاب «Harrison's Principles of Internal Medicine» قلمداد می‌شود.

دکتر اعظم عرفانی‌‎فر، رزیدنت داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ویراستاری این اثر را بر عهده داشته و کتاب زیر نظر دکتر سیدمحمود اسحق حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ترجمه شده است.

«اصول طب داخلی هاریسون» ، اثر لونگو، فوسی، کاسپر، جمیسون و لوسکالزو با ترجمه مشترک دکتر عبدالحسین ستوده‌نیا و دکتر محسن ارجمند در 359 صفحه، با شمارگان 3300 نسخه و به بهای 9 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار کتاب ایران شده است.

جلد اعلای این اثر به بهای 11 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران